Panduan: Apa itu ICON (ICX)

ICON Foundation yang berpusat di Korea mempunyai projek yang mereka dakwa akan “menghubungkan dunia”. Di sebalik janji ini, cryptocurrency yang dikaitkan dengan projek ini meningkat kepada nilai peredaran yang melebihi US $ 4.5 bilion pada tahap tertinggi. Hanya beberapa bulan selepas pelancaran token.

Ketahui apa sebenarnya yang akan dilakukan ICON untuk komuniti blockchain, dan mengapa banyak orang menganggap projek ini sangat istimewa.

Menghubungkan Dunia melalui Kontrak Pintar

Sejak ledakan blockchain sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah besar platform dan rangkaian blockchain telah dibuat (lebih dari 2000 cryptocurrency disenaraikan di CoinMarketCap sejak menulis ini). Tidak syak lagi, terdapat banyak kelebihan untuk persaingan antara rangkaian yang berbeza. Tetapi ia juga memberikan penghalang yang signifikan terhadap penerapan blockchain.

Bayangkan: anda menggunakan perkhidmatan yang memerlukan anda membayar dengan Bitcoin, yang lain menggunakan Litecoin, dan yang lain menggunakan Dash. Sekarang anda perlu menyimpan semua mata wang yang berbeza ini. Bayangkan juga anda cuba menggunakan perisian berdasarkan Ethereum, dengan perkakasan yang beroperasi di NEO, dan masalah keserasian sisi yang timbul. Ini adalah pandangan yang sangat ringkas mengenai projek ICON, namun contoh kes penggunaannya.

ICON wujud untuk menghubungkan “komuniti” blockchain dengan cara yang masing-masing serasi antara satu sama lain. Masyarakat membentuk “Republik ICON”. Kumpulan rangkaian yang ditadbir secara bebas, tetapi juga bertindak sebagai simpul rangkaian ICON. Dengan menggunakan kontrak pintar yang lebih kompleks daripada yang dikembangkan oleh platform yang ada, setiap rangkaian akan dapat beroperasi sendiri. Sambil mengekalkan kemampuan untuk bekerjasama antara satu sama lain.

Rangkaian ICON akan membolehkan individu membuat aplikasi desentralisasi (dApps) yang dapat dikendalikan di semua rangkaian komuniti ICON. Selain itu, ICON mempunyai pertukaran terdesentralisasi di dalamnya, yang memungkinkan pertukaran token dan keserasian antara rangkaian yang berbeza. Sebagai contoh, ia membolehkan pemegang Bitcoin membayar sesuatu di Ethereum, dengan bertindak sebagai orang tengah untuk menukar antara mata wang yang berbeza.

Sejarah Ringkas ICON

Berasal dari Korea Selatan, ia ditubuhkan oleh DAYLI Financial Group, salah satu syarikat Fintech terkemuka di Asia, bernilai sekitar $ 4 bilion. Syarikat ini juga memiliki Coinone pertukaran kripto Korea, yang rata-rata melihat jumlah dagangan AS $ 10-30 juta, dengan sokongan untuk 16 cryptocurrency dan Won Korea.

Projek ini telah dibangunkan selama lebih dari dua tahun sejauh ini. ICO mereka yang sangat berjaya pada Q4 tahun 2017 menyaksikan mereka mengumpulkan lebih dari US $ 40 juta. Tidak lama kemudian, token ICX meningkat menjadi salah satu daripada 30 teratas di dunia dengan permodalan pasaran. ICX mencapai harga lebih dari $ 12 pada tahap tertinggi setakat ini, pada Januari 2018.

Versi pertama mainnet ICON dilancarkan pada awal tahun 2018. Sejak menulis ini, rata-rata blockchain ICON adalah rata-rata sedikit di bawah 1000 transaksi setiap hari. Bulan lalu, ia mengumumkan kerjasama dengan SK, penyedia telekomunikasi terbesar di negara asalnya.

Token ICX

Sama seperti ETH di platform Ethereum, ICX adalah token yang digunakan pada blockchain ICON. Semua perkhidmatan dan aktiviti dibayar dengan ICX, jadi nilai duit syiling itu mengaitkan dirinya dengan tahap penerapan yang dapat dicapai oleh ICON. Apabila penggunaan ICON meningkat, begitu juga permintaan untuk ICX, dan dengan itu harga koin. Oleh kerana duit syiling tidak dapat ditambang, kelangkaan mungkin akan mendorong kenaikan harga pada waktunya.

A pertukaran token dari token ERC-20 hingga token yang berasal dari blockchain ICON bermula pada bulan Jun 2018, sehingga hingga akhir tahun ini. Pada 21 September, 84% token telah ditukar. Token yang tidak ditukar sebelum tarikh akhir akan habis – petanda yang baik bahawa harganya boleh dinaikkan.

Harga ICX

ICX berkelakuan seperti banyak cryptocurrency lain di pasaran sejak beberapa tahun kebelakangan. Setelah dibebaskan, harganya melonjak ke atas $ 12 untuk jangka masa yang singkat, menurut CoinMarketCap. Ini berlaku pada Januari 2018 ketika sebahagian besar mata wang maya di pasaran mengalami kenaikan harga yang besar. 

Walaupun begitu, mata wang digital tidak dapat mengekalkan tahap harga ini dan akhirnya memasuki pasaran beruang. Harga ICX jatuh kepada $ 0.182 pada awal Februari tahun ini. Itu menunjukkan bahawa mata wang digital mengalami pembetulan lebih dari 98% dalam setahun.

Ini mewakili pergerakan yang juga dialami oleh seluruh pasaran cryptocurrency pada tahun 2018. Token dari Initial Coin Offersings (ICO) juga telah dipengaruhi oleh keseluruhan pasaran bear. Sebilangan besar projek ini berhenti beroperasi dan sebilangan besar syiling dihapus dari bursa atau hanya ditinggalkan. Selain itu, aset digital utama seperti Bitcoin (BTC) turun sekitar 85% dari paras tertinggi sepanjang masa. 

Sejak Ogos 2018, ICX telah diperdagangkan di bawah $ 0.8 dan di atas $ 0.18. Sejak November 2018, ICX mencapai paras tertinggi $ 0,45, yang bermaksud turun naik berkurang. Adalah sangat penting bagi ICX untuk mendapat sokongan daripada pelabur dan dapat meninggalkan pasaran beruang semasa. Walaupun altcoin lain dapat melonjak dalam beberapa bulan terakhir, Bitcoin meningkatkan penguasaannya di pasaran (lebih dari 69%) dan ini mempengaruhi mata wang yang lebih kecil.

Di mana saya boleh membeli ICX?

Terdapat pertukaran cryptocurrency yang berbeza yang membolehkan anda membeli ICX. Namun, ada di antara mereka yang mempunyai kecairan yang lebih baik daripada yang lain. Sebagai contoh, menurut CoinMarketCap, pertukaran dengan kecairan terbesar untuk ICX adalah LATOKEN dengan dua pasangan perdagangan yang berbeza: ICX / BTC dan ICX / USDT. Kedua-dua pasangan perdagangan ini mewakili 32 peratus daripada jumlah dagangan ICX di seluruh dunia. 

Walaupun begitu, Binance, salah satu pertukaran crypto terbesar di pasaran, juga mempunyai empat pasangan perdagangan yang berbeza yang merangkumi hampir 7% daripada jumlah dagangan ICX di pasaran crypto. Pasangan perdagangan ini merangkumi ICX / BNB, ICX / BTC, ICX / ETH dan ICX / USDT. Tambahan pula, mereka mewakili 0.16% daripada jumlah dagangan di platform Binance. 

Binance adalah salah satu pertukaran dengan kecairan terbesar untuk altcoin. Ini membolehkan para pelabur memperdagangkan sejumlah besar syiling tanpa perlu bimbang tentang kecairannya, yang pada umumnya merupakan antara yang tertinggi di pasaran. 

Salah satu cara untuk memperoleh ICX melalui Binance adalah dengan menghantar dana ke bursa. Pengguna boleh menghantar BTC, ETH, BNB atau USDT ke platform Binance dan menukarnya dengan ICX. Walau bagaimanapun, Binance melancarkan perkhidmatan baru yang membolehkan pengguna membeli aset digital menggunakan kad kredit. Pengguna yang memilih pilihan ini secara langsung dapat membeli Ethereum, Bitcoin atau Binance Coin dan menukar dana ini dengan ICX sebaik sahaja mereka menerimanya di platform. 

Pilihan kedua mungkin merupakan kaedah terpantas untuk membeli ICX. Anda boleh melakukannya secara terus dengan kad kredit dan sebaik sahaja anda menerima dana, anda boleh menukarnya dengan duit syiling ICX. Ini akan membantu anda mengelakkan pembelian dana di bursa lain dan menghantarnya ke Binance. 

Setelah membeli ICX di Binance atau pertukaran lain, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah mengeluarkan dana ke dompet cryptocurrency peribadi di mana anda memegang kunci peribadi. 

Matlamat Akhir ICON

Menghubungkait dunia bukanlah satu pencapaian kecil. Itulah sebabnya, sementara ICON mula memperoleh lebih banyak perkongsian, mereka masih kelihatan sebagai jalan keluar untuk mencapai matlamat mereka.

Pada waktunya, yayasan ICON berharap dapat menghubungkan bukan sahaja rangkaian blockchain dunia, tetapi juga dapat memberikan interaktiviti antara semua jenis komuniti dalam satu rangkaian (bukan hanya platform blockchain). Masa depan yang ideal untuk ICON adalah menghubungkan industri seperti kewangan, insurans, penjagaan kesihatan, keselamatan, perdagangan dan banyak lagi.

ICON mempunyai cita-cita tinggi dan merupakan projek yang dapat mengubah dunia pada waktunya. Ikuti perkembangan mereka di mereka laman rasmi, dan lihat panduan kami untuk melihat cara membeli token ICX di Binance.

Pesaing ICON

Terdapat banyak pesaing yang akhirnya dapat mengambil bahagian dalam pasaran ICON di ruang cryptocurrency. Dua daripada projek ini termasuk Cardano (ADA) dan Cosmos (ATOM), yang merupakan antara 25 cryptocurrency teratas di ruang tersebut. 

Walaupun Cardano kini merupakan cryptocurrency terbesar ke-13 di pasaran, ia telah mengalami beberapa masalah sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tidak ada produk yang berfungsi yang membolehkan aset digital terus berkembang dan berkembang. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa usaha dalam beberapa bulan terakhir dari Cardano Foundation, IOHK dan Charles Hoskinson untuk memperbaiki keadaan ini. 

Cardano dan ICON juga telah bekerjasama dengan syarikat di negara yang berbeza untuk menggunakan teknologi ini, meningkatkan industri masing-masing dan menawarkan perkhidmatan dan produk yang lebih baik kepada pengguna. 

Perlu dinyatakan bahawa Cardano sedang berusaha mencari penyelesaian yang akan menjadi yang paling maju di pasaran, berbanding dengan blockchain lain seperti Ethereum (ETH) atau Bitcoin (BTC). 

ICON mesti terus berusaha mencari penyelesaian yang berbeza yang ditawarkannya untuk dapat menjangkau Cardano, atau sekurang-kurangnya memasuki 25 cryptocurrency teratas. Oleh itu, ICX mempunyai permodalan pasaran hanya $ 101 juta berbanding $ 1.3 bilion Cardano. Ini bermaksud bahawa ICON hanyalah 7.8% dari permodalan pasaran Cardano. 

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai Cardano dalam panduan kami mengenai apa itu Cardano (ADA). 

Sementara itu, Cosmos juga merupakan salah satu projek mata wang digital yang dijangka akan memasuki 20 teratas. Ini disebabkan oleh pendekatan yang diputuskan oleh pasukan di belakang projek ini. Cosmos menawarkan kemungkinan untuk menghubungkan rangkaian blok yang berbeza dengan pendekatan inovatif yang menggunakan pelaksanaan zon. 

Pada masa yang sama, Cosmos menggunakan protokol konsensus Praktikal Byzantine Fault Tolerance yang membantunya menjadi salah satu rangkaian terpantas dan paling berkesan di ruang tersebut. Kekuatan duit syiling ini adalah bahawa ia dilancarkan beberapa bulan yang lalu dan mampu mencapai 25 teratas dalam jangka masa yang cepat. Sementara itu, ICON masih jauh dari kedudukan teratas dan dengan permodalan pasaran yang jauh lebih rendah. 

ICON ingin memberi tumpuan untuk mewujudkan rangkaian rangkaian blok yang boleh dikendalikan untuk pelbagai organisasi di seluruh dunia. Dengan menggunakan algoritma AI, pembangun ICON berjanji untuk mengintegrasikan strategi perdagangan yang berbeza dengan mesin saraf yang diajar sendiri. 

Beberapa kebimbangan pengkritik mengenai ICON adalah berkaitan dengan pemusatan projek cryptocurrency ini. Pasukan di belakang ICON telah berusaha untuk membuat penyelesaian berasaskan AI yang diperlukan, yang mungkin mempunyai beberapa kecenderungan terhadap hasil tertentu. 

Walaupun demikian, ICON adalah salah satu projek pertama yang menawarkan penyelesaian bukan sahaja kepada pengguna tetapi juga kepada organisasi seperti hospital, institusi dan sekolah. Dengan membawa teknologi blockchain ke industri-industri ini, mungkin dapat meningkatkan perkhidmatan mereka dan cara organisasi ini berfungsi.

Walaupun pesaing ini bekerja keras untuk melancarkan produk sebenar ke pasaran, masih perlu dilihat sama ada ICON akan dapat menawarkan penyelesaian yang lebih baik atau lebih maju daripada projek yang disebutkan di atas.

Kesimpulannya

ICON adalah platform blockchain yang ingin menghubungkan dunia dengan membina rangkaian syarikat dan individu yang terdesentralisasi. Platform ini telah dikembangkan selama beberapa tahun dan ICX mata wang digital telah menjadi antara 100 aset digital teratas untuk jangka masa yang panjang, walaupun terdapat pasaran beruang pada tahun 2018. 

Pengguna dapat menggunakan ICON untuk mentransfer tidak hanya uang tetapi juga informasi yang dapat ditangani melalui jaringan blockchain. Pada masa yang sama, ia mempunyai komuniti yang besar di banyak negara, termasuk Korea Selatan. 

ICON harus menghadapi banyak cabaran yang sedang mempengaruhi cryptocurrency lain di ruang tersebut. Sekiranya dapat menghadapinya dengan lebih cekap daripada yang lain, termasuk pesaingnya, ia pasti akan menjadi salah satu peneraju dalam pasaran cryptocurrency. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me