Perspektif Global – Edisi United Kingdom

Dengan tahun, dan dekad yang hampir berakhir, kami di sekuriti.io berpendapat bahawa adalah wajar untuk mengukur sentimen industri kerana ia berdiri pada skala global. Bagaimana keadaan semasa sekuriti digital? Adakah hari ini lebih baik daripada semalam? Mungkin mereka yang ‘dalam-tahu’ merasa seolah-olah kerja strategik masih perlu dilakukan.

Ini semua pertanyaan yang mungkin ada, termasuk kami sebagai sekuriti.io. Dengan ini, kami telah menghubungi pelbagai wakil dalam sektor ini. Masing-masing berasal dari pelbagai kawasan di dunia.

Komen berikut memberi gambaran mengenai proses pemikiran mereka, dan bagaimana persekitaran peraturan dapat membentuk persepsi pasaran.

Pengaruh Global

Afrika, Asia, Eropah, Amerika Utara, dan Inggeris adalah wilayah yang telah kami putuskan untuk melihat secara individu.

Syarikat-syarikat berikut dan petunjuk mereka meluangkan masa untuk berkongsi pemikiran mereka.

  • MERJ (Afrika)
  • InvestaX (Asia)
  • Fintelum (Eropah)
  • Vertalo (Amerika Utara)
  • Smartlands (United Kingdom)

Edisi ini akan memfokuskan pada Smartlands (UK), dengan entri seterusnya dalam siri ini akan diterbitkan dalam beberapa minggu akan datang.

Wang untuk Pemikiran anda?

Metodologi kami mudah – ajukan 5 soalan mudah yang sama berkaitan dengan sekuriti digital kepada 5 Ketua Pegawai Eksekutif / Pengarah Urusan dari seluruh dunia.

Matlamat? Dapatkan pandangan mengenai perbezaan persepsi dan penerapan sektor ini, berdasarkan geografi; sesuatu yang kami rasakan adalah metrik penting, memandangkan potensi sektor ini untuk mempengaruhi FinTech pada skala global.

United Kingdom – Ilia Obraztsov, Ketua Pegawai Eksekutif Smartlands

Sejak ditubuhkan pada tahun 2017, Smartlands mengekalkan operasi di London, England. Dari sini, Ketua Pegawai Eksekutif, Ilia Obraztsov mengawasi pengembangan, dan penyebaran, platform berasaskan Stellar mereka ketika syarikat itu berusaha mencapai tujuan untuk mengukuhkan aset $ 1 bilion.

Sehingga kini, Smartlands telah memantapkan diri sebagai pemimpin dalam industri ini, dengan beberapa STO berjaya di bawah perniagaan mereka.

Melabur dalam Fractional Ownership di Smartlands – DijelaskanMelabur dalam Fractional Ownership di Smartlands - Dijelaskan

Tonton video ini di YouTube

  1. Pada pendapat anda, apa yang mewakili pencapaian / rintangan industri terbesar yang diselesaikan sehingga kini?

Salah satu pencapaian paling ketara setakat ini adalah bahawa konsep token keselamatan yang mematuhi undang-undang (sekuriti digital di blockchain) akhirnya ditakrifkan dalam istilah undang-undang di kedua-dua belah Pasifik dan kebanyakan pasaran di seluruh dunia. Terutama, panel penggubal undang-undang baru-baru ini membuat kesimpulan bahawa di bawah bidang kuasa UK aset digital kini menjadi hak milik. Seperti yang anda bayangkan, menjadi platform yang berpusat di UK untuk penamaan aset, Smartlands dengan sepenuh hati mengalu-alukan langkah tersebut. Digitalisasi sekuriti mendapat daya tarikan pengawalseliaan, sehingga menurunkan risiko yang berkaitan untuk semua peserta di ruang tersebut. Institusi pemerintah dan pasaran terkemuka telah mengesahkan UVP (cadangan nilai muktamad) token keselamatan sehingga memungkinkan kita untuk menuntut dengan pasti bahawa proses mendigitalkan semua sekuriti tidak dapat dielakkan dan tidak dapat dipulihkan.

Keinsafan ini yang disokong oleh perniagaan, pengawal selia, dan entiti bebas sangat penting berdasarkan janji awal blockchain, yang kini kita berusaha untuk menepati; hari ini ‘utiliti’ token utiliti tidak banyak memberi ruang untuk tafsiran dan spekulasi – kita semua tahu apa itu, dan tujuan apa yang mereka layani, dan sesuatu yang sama sekali berbeza dengan tujuan di sebalik ekosistem token keselamatan.

  1. Dengan pencapaian yang disebutkan di atas meletakkan landasan untuk industri, apa yang tetap menjadi halangan terbesar untuk maju?

Kami sekarang tahu apa itu token keselamatan dan bagaimana ia membezakan dari jenis kenderaan pelaburan dan instrumen kewangan yang lain. Namun, ketika memikirkan apa yang dapat dilakukan dengannya, dan di mana, cabarannya masih ada. Apa yang kurang di kebanyakan bidang kuasa adalah ketetapan pihak pengawal selia. Kita masih memerlukan lebih jelas, kita memerlukan pelbagai perlindungan dan jaminan yang membolehkan industri berkembang dan berkembang.

Vektor pemusatan semula adalah satu lagi tanda yang membimbangkan. Komuniti pelabur belum bersedia untuk beroperasi dalam persekitaran yang tidak boleh dipercayai. Kita harus mengakuinya dan belajar untuk berurusan dengan beberapa perantara yang terus menjalankan tugas jagaan dan beberapa fungsi lain, yang lebih kurang bertentangan dengan mesej asal teknologi blockchain.

Cabaran lain adalah membina kesedaran umum mengenai tokenisasi aset dan bagaimana ia berfungsi. Bahawa itu bukan jenis pelaburan baru, ini adalah tentang menambah nilai pada model yang ada – meningkatkan kelajuan dan keselamatan, membiarkan lebih banyak orang masuk. Tetapi ini lebih banyak soal waktu, bukan halangan.

  1. Berkenaan dengan peraturan ‘ramah’ dan penerimaan pemerintah, adakah anda perhatikan ada negara yang meninggalkan negara lain?

Sudah tentu. Sebagai contoh, pada bulan Oktober Parlimen Liechtenstein meluluskan Token dan TT Service Provider Act (“Blockchain Act”) menjadikan Liechtenstein sebagai negara pertama yang memiliki peraturan komprehensif mengenai ekonomi token. Banyak negara lain yang memberlakukan peraturan progresif yang berfokus pada masalah hukum sipil terkait dengan perlindungan klien dan perlindungan aset, pengawasan ekonomi token yang memadai, dan menetapkan langkah-langkah tambahan untuk memerangi pencucian wang.

Pasti, UK, dengan pengalaman kotak pasir pengawalseliaannya membawa kepada salah satu peraturan yang paling jelas dan paling jelas di ruang tersebut. Lithuania, Singapura, dan lain-lain – sekali lagi, banyak kerajaan menerapkan budaya baru dan menjadi semakin terbuka untuk inovasi di hadapan sekuriti digital.

  1. Banyak yang telah dibuat mengenai keupayaan transformasi sekuriti digital. Dengan potensi untuk mempengaruhi perubahan di banyak industri, yang anda rasa mendapat manfaat paling banyak dari sektor sekuriti digital?

Secara harfiah, mana-mana industri atau kelas aset boleh dan harus mendapat manfaat daripada banyak kemudahan yang ditunjukkan oleh tokenisasi. Kami dapat menandakan saham aset tidak cair sebelumnya (harta tanah komersial / kediaman), memudahkan kecairan yang lebih tinggi. Kami dapat menghentikan permulaan yang baru dari budaya toksik penilaian yang tidak realistik dan kemudiannya penggalangan dana gagal dan mengubahnya ke mod pendanaan crowd-generasi seterusnya melalui penjualan saham token yang langsung, awam, dan swasta. Kami dapat membantu PKS mengakses modal yang lebih murah tanpa harus berlutut di hadapan pemberi pinjaman konvensional. Kita dapat menandakan keseluruhan Perjanjian Baru Hijau dan semua projek tenaga hijaunya – untuk keuntungan, dan bukan keuntungan – menjadikan manusia bertanggungjawab terhadap transformasinya untuk masa depan yang lestari.

Kita dapat membentuk semula pasaran kewangan sepenuhnya dengan menandakan dana modal yang besar, membantu pelabur mencapai kepelbagaian yang lebih tinggi dan kawalan yang lebih baik ke atas portfolio mereka, akhirnya memberikan setiap warga negara kotak alat untuk menjadi ‘dana pencen mereka sendiri’.

  1. Melihat ke hadapan, di mana lintasan pertumbuhan anda melihat sekuriti digital dalam dua, dan lima tahun akan datang?

Dalam 2 tahun, kami berharap dapat melihat landskap akhir untuk memperdagangkan token keselamatan pada skala global. Lagipun, kecairan yang lebih besar dan pembahagian token keselamatan yang tidak terhad tetap menjadi kelebihan utama instrumen ini, tetapi tidak ada apa-apa tanpa keupayaan untuk berdagang dengan cepat, telus, global dan murah. Semua ini akan berlaku setelah token keselamatan diiktiraf di peringkat pemerintah dan menjadi rutin seperti operasi dengan akaun pemeriksaan anda – sesuatu yang saya lihat berlaku dalam kira-kira 5 tahun.

Kesimpulannya

Baiklah, anda ada! Oleh kerana 2019 hampir selesai, terdapat trend yang jelas dalam sektor ini – positif. Walaupun banyak rintangan telah diselesaikan dan diselesaikan, masih ada banyak halangan di kaki langit. Walaupun begitu, potensi sekuriti digital untuk membentuk semula FinTech tetap menarik seperti biasa.

Kami akan menyentuh dasar dalam beberapa bulan untuk mengukur semula sentimen industri dengan sekumpulan pengaruh baru dari seluruh dunia. Sehingga itu, dapatkan maklumat dengan mengunjungi sekuriti.io!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me