Berapakah Harga Tempat Emas dan Bagaimana Ia Ditetapkan?

Berdagang emas atau logam berharga lain soalan pertama yang mungkin anda tanyakan adalah, berapa kos emas? Jawapannya terletak pada harga spot emas. Ini adalah harga yang diperdagangkan emas pada waktu tertentu di pasaran di mana ia tersedia.

Di sini kita akan melihat lebih dekat dengan tepat berapa harga spot untuk emas, apa sebenarnya yang anda dapat untuk harga spot emas dan faktor-faktor utama yang menggerakkan harga di pasaran.

Apakah Makna Harga Spot Emas?

Harga spot yang pertama kali anda lihat adalah berdasarkan satu troy ounce emas. Ini adalah ukuran standard di mana emas diperdagangkan di pasaran antarabangsa. Anda juga akan melihat bahawa harga emas (dan logam berharga lain) dinyatakan dalam Dolar AS. Sekali lagi ini adalah mata wang di mana emas dijual dan diperdagangkan di seluruh dunia.

Harga yang biasanya anda lihat disebut harga spot juga akan menjadi harga “bid”. Ini adalah harga tertinggi yang sanggup dibayar oleh pembeli di pasaran. Harga ini datang terutamanya dari pasaran niaga hadapan emas di AS di mana kontrak niaga hadapan emas dan komoditi lain diperdagangkan di COMEX. Ini adalah pertukaran terbesar di dunia untuk niaga hadapan emas dan komoditi.

Ini bermaksud bahawa harga emas sebenarnya terutama ditentukan oleh perdagangan kontrak berjangka, yang merupakan sebahagian besar perdagangan emas, dan bukannya berdagang dalam logam fizikal dan bursa seperti Shanghai Gold Exchange. Ini semua memperoleh harga berdasarkan harga yang ditetapkan di New York dan harga “tetap” yang ditawarkan dua kali sehari oleh pasar OTC di London dan London Bullion Market Association (LBMA).

Harga Yang Anda Bayar Untuk Emas

Sekiranya anda ingin membeli emas fizikal, anda perlu membayar sedikit lebih banyak daripada harga spot. Harga sebenar yang anda bayar akan bergantung pada bentuk emas yang ingin anda beli. Ini biasanya dikenali sebagai “premium”. Ini diperlukan kerana harga spot yang anda lihat di pasar adalah harga emas “mentah”. Sama seperti anda akan melihat harga minyak mentah, bahan ini masih perlu diperhalusi, diproses dan dibuat untuk membuat bentuk emas fizikal yang anda ingin beli.

Harga akhir yang anda bayar akan bergantung pada beberapa faktor. Bentuk emas fizikal yang anda beli memberi kesan. Jongkong emas biasanya mempunyai premium paling rendah, diikuti dengan syiling emas, dan akhirnya perhiasan walaupun dengan duit syiling anda mungkin juga perlu mengambil kira nilai pemungut.

Di luar ini, setiap peniaga akan mempunyai premium dan yuran yang mereka kenakan. Anda boleh menguruskannya dengan memastikan anda berbelanja dan hanya membeli dari peniaga terkenal. Terdapat banyak pilihan dari seluruh dunia yang dapat memenuhi keperluan anda sebagai peniaga.

Apa yang Menggerakkan Harga Emas?

Seperti jenis aset apa pun, ada berbagai faktor yang dapat menggerakkan pasar secara berkala. Berikut adalah beberapa faktor yang paling penting ketika memindahkan dail di pasaran emas:

Nilai USD: Terdapat hubungan terbalik secara historis antara Emas dan Dolar AS. Ini bermakna apabila Dolar semakin kuat, harga emas biasanya turun lebih rendah. Kebalikannya juga berlaku kerana Dollar yang lemah menjadikan harga emas lebih tinggi. Ini terutama disebabkan oleh peningkatan daya beli dari mata wang lain dalam USD. Ini meningkatkan permintaan emas yang seterusnya menaikkan harga.

Kadar faedah: Hubungan songsang lain untuk emas adalah dengan kadar faedah. Dengan kenaikan ini, nilai emas cenderung turun sementara kadar faedah yang rendah biasanya menaikkan harga emas kerana pelabur mencari pulangan yang lebih besar untuk wang tunai mereka. Ini juga cenderung meningkatkan inflasi.

Inflasi: Emas terkenal sebagai mungkin lindung nilai terbaik terhadap inflasi bagi pelabur dalam sejarah. Semasa tempoh inflasi, nilai emas biasanya meningkat. Kenaikan harga seperti ini juga dapat disebabkan oleh jangkaan inflasi.

Aktiviti Pasaran Saham: Tidak mungkin kedua-dua saham naik dan harga emas naik. Ini kerana emas biasanya dilihat sebagai pelaburan safe haven apabila keadaan tidak berjalan lancar di pasaran saham dan lain-lain. Oleh itu, tempoh turun saham cenderung meningkatkan harga emas kerana peniaga melihat alternatif pelaburan yang lebih selamat dan lebih selamat.

Ketidakpastian ekonomi: Ketidaktentuan ekonomi, dan lebih luas daripada itu, dan jenis ketidakstabilan politik, atau krisis nasional biasanya berfungsi untuk mendorong harga emas lebih tinggi. Sekali lagi ini disebabkan oleh status safe-haven yang emas ada dalam fikiran para pelabur, hakikat bahawa logam berharga dapat diukur dalam bentuk fizikal, dapat diangkut dengan mudah, dan memiliki nilai intrinsik sendiri semuanya berperanan.

Harga Tempat Emas Emas Hari Ini

Terdapat banyak tempat di mana anda boleh menyemak harga emas semasa termasuk laman web ini, menganalisisnya berbanding prestasi masa lalu, atau membandingkannya dengan pasaran lain dan dana indeks. Baru-baru ini pada tahun 2020 harga emas terus meningkat. Kenaikan ini dapat dikaitkan dengan kombinasi faktor seperti yang disebutkan di atas.

Dengan berlakunya pandemi COVID-19 di seluruh dunia, tempoh ketidakpastian ekonomi yang berlarutan telah muncul. Ini dengan sendirinya akan cukup untuk menaikkan harga emas, walaupun bank pusat di seluruh dunia juga telah beralih untuk menurunkan suku bunga dan membuat langkah-langkah lain untuk merangsang ekonomi global.

Apa yang dimaksudkan dengan harga emas adalah bahawa kita telah melihat kenaikan harga emas spot yang stabil sejak tahun lalu. Tertinggi lebih dari $ 2,000 telah mencapai puncaknya. Walaupun tidak diketahui apakah ini akan berlanjutan, sementara masih ada masalah pandemi, nampaknya harga emas juga akan terus meningkat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me