Pelajaran dari Crypto-Tsunami

Pengarang asal:david weisberger

Seperti 2018 telah berakhir, terdapat banyak ramalan dan komen “tahun dalam tinjauan”. Di seluruh artikel ini, ada banyak yang ditulis mengenai bangkai kapal yang ditinggalkan oleh tsunami crypto, di mana crypto melonjak ke ketinggian meteor pada tahun 2017, diikuti oleh pasaran beruang yang kejam pada tahun 2018. Pada tahun 2017 kami menyaksikan kisah kekayaan luar biasa dan ramalan perubahan dunia teknologi. Pada tahun 2018, kami melihat cerita positif dan negatif. Dari sudut positif, adopsi terus meningkat dan banyak nama rumah tangga telah mengumumkan rancangan untuk memasuki pasaran. Pada masa yang sama, terdapat banyak laporan mengenai tindakan pengawalseliaan, kes penipuan, dan, tentu saja, hasil buruk pelaburan tidak bijak yang dilakukan oleh pelabur.

Salah satu pelajaran terpenting yang harus dipelajari oleh industri ialah terdapat sebab di sebalik banyak kisah negatif, termasuk keserakahan, penipuan dan manipulasi pasaran yang teratur yang berlaku. Latar belakang bukan kewangan banyak peserta membantu mewujudkan budaya di mana “peringatan kaveat” dianggap dapat diterima, sementara, pada masa yang sama, mereka yang menjalankan kebanyakan pasaran kripto mempunyai sedikit pengalaman dengan prinsip pasaran kewangan seperti pelaksanaan terbaik atau pasaran yang adil dan teratur. Dengan latar belakang itu, pasaran kripto berkembang pesat ketika daya tarikan teknologi baru mencetuskan khayalan para pelabur, dengan adanya siklus keserakahan dan ketakutan yang dipercepat sebagai hasilnya.

2017-2018, dalam banyak hal, sangat mirip dengan gelembung dotcom tahun 1990-an. Sebagai tambahan kepada teknologi baru yang menjanjikan gangguan banyak industri, ia memperlihatkan kenaikan harga yang cepat terhadap aset utama dan pergerakan harga yang lebih besar di antara aset yang lebih kecil. Sebenarnya, banyak tingkah laku di pasar ICO menyerupai cerita dari pasar ekuiti over-the-counter (OTC), seperti yang ditulis dalam filem “The Wolf of Wall Street”. (Kesamaan ini penting untuk difahami oleh pengawal selia; kerana sekuriti tidak melindungi pelabur dalam ribuan kes pada tahun 1990-an, jadi bodoh jika menganggap bahawa hal itu akan mencegah sesuatu yang menggila di ICO. dihukum, tetapi ada sedikit alasan untuk mencekik industri yang baru muncul ketika melakukannya)

Untuk meletakkan semua ini dalam perspektif, saya ingin mengetengahkan 4 pelajaran penting yang dipelajari tahun lalu, bersama dengan perspektif kami:

  • Terdapat permintaan pelaburan yang besar dari masyarakat global untuk teknologi peringkat awal
  • Bagi pelabur, wang mudah adalah lagu siren
  • $$$ menarik oportunis, yang seterusnya akan menarik tindak balas peraturan
  • Prinsip asas pasaran kewangan tidak boleh diabaikan

Mari kita periksa masing-masing secara bergantian:

Terdapat permintaan masyarakat yang besar untuk melabur dalam teknologi peringkat awal: Seperti yang diperhatikan oleh Pengerusi SEC Clayton, pasaran modal mempunyai masalah besar dengan menarik syarikat awam baru. The bilangan syarikat tersenarai telah menurun separuh sejak tahun 1997, sementara jumlah modal yang disuntik ke syarikat swasta dari modal teroka dan dana ekuiti swasta telah meningkat dengan ketara. Gabungan ini secara efektif telah menghalang pelabur individu daripada tidak dapat mengambil bahagian dalam pelaburan peringkat awal di pasaran ekuiti. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa, dengan kemampuan untuk melabur dalam projek blockchain yang berpotensi berharga, banyak pelabur melompat pada kesempatan itu. Walaupun terdapat sedikit lebih banyak daripada gambaran asas idea, selalunya tanpa rancangan perniagaan atau produk operasi sebenar, syarikat dapat mengumpulkan berbilion dolar.

Sifat global penawaran ini, sementara itu, menghadirkan pedang bermata dua untuk pasaran modal di A.S. Di satu pihak, struktur pasaran aset digital menjanjikan kecekapan yang signifikan untuk menghubungkan pelabur dan usahawan dengan lebih baik di seluruh dunia. Yang lain adalah A.S. boleh ketinggalan jika pengawal selia kita terlalu agresif. Daripada, sekali lagi, memberikan pelaburan peringkat awal di A.S. ke wilayah eksklusif kapitalis teroka, pengawal selia dan industri harus berusaha menuju pendedahan dan peraturan yang lebih baik yang menjamin hak pelabur.

Pelabur harus berhati-hati dengan wang mudah: Seperti kata pepatah lama, jika sesuatu kelihatan terlalu baik untuk menjadi kenyataan, mungkin … Lagu siren dari pasaran ICO menarik kedua pelabur yang berminat untuk membuat pelaburan jangka panjang dan berpotensi mengubah hidup serta mereka yang mencari uang cepat . Namun, ada dua perbedaan besar antara VC, yang telah memasarkan pasaran pada pelaburan peringkat awal, dan fenomena ICO. Pertama, dan yang paling penting, setiap pelabur yang disasarkan oleh ICO tidak dapat melakukan usaha wajar atau meminta jenis perlindungan pelabur yang diberikan firma VC. (Ini, sebahagiannya, menjelaskan mengapa ICO begitu popular di kalangan pengasas untuk mengumpulkan wang). Pengasas tersebut dapat melepaskannya, bagaimanapun, kerana perbezaan kedua: banyak projek dapat menjanjikan kecairan segera dengan adanya “pertukaran” kripto yang menyenaraikan dan memperdagangkan token. Ini menambah banyak daya tarikan aset ini dan membantu taktik penjualan tekanan tinggi berjaya. Saya katakan sebelumnya bahawa ini mengingatkan pada gelembung internet, kerana penjualan ICO sangat mirip dengan taktik jurujual stok OTC “boiler room”. Aset tersebut juga mempunyai kecairan segera dan menunjukkan harga pada helai merah jambu yang sering menunjukkan kenaikan harga meteor. Keupayaan untuk menunjukkan bahawa pelabur awal membuat kekayaan adalah komponen utama daya tarikan aset ini. Malangnya, ketika muzik berhenti, kebanyakan pelabur kehilangan wang.

Pelajarannya di sini adalah bahawa pelaburan peringkat awal (iaitu, tanpa produk dan hasil sebenar) harus diperlakukan sama, sama ada “sekuriti” atau tidak. Daripada peraturan yang ketinggalan zaman yang tidak dapat menghentikan masalahnya, syarikat yang mengawal aset tersebut dan mereka yang menjualnya harus mendedahkan segala sesuatu yang penting untuk penjualan tersebut, harus mematuhi garis panduan kesesuaian pelanggan yang ketat dan harus ada penguatkuasaan peraturan yang ketat terhadap penipuan.

Apabila banyak wang terlibat, penipuan akan berlaku: Ini cukup jelas, memandangkan sifat manusia, tetapi penting untuk diingat. Satu-satunya sebab saya mengenali ini sebagai pelajaran yang terpisah adalah untuk mengingatkan kita bahawa kita tidak boleh menolak keseluruhan teknologi kerana fakta bahawa ia menarik penipu. Setiap kali ada teknologi yang kelihatan seperti transformasional, sama ada internet, bioteknologi genetik, penembusan tenaga atau blockchain, ia menarik gabungan firma dan artis penipuan yang sah. Ini memalukan bahawa ini berlaku, dan merosakkan seluruh industri untuk sementara waktu, tetapi nampaknya juga tidak dapat dielakkan.

Apabila penipuan berleluasa, pengawal selia akan bertindak balas: Seperti yang dijelaskan pada siang hari, ketika orang ditipu, pengawal selia akan berusaha melakukan sesuatu untuk mengelakkannya terjadi pada masa akan datang. Kadang-kadang peraturan itu masuk akal, dan kadang-kadang tidak, jadi kunci untuk industri yang sah adalah bekerja dengan pengawal selia dan bukannya objek & mengeluh. Walaupun bukan ubat mujarab, langkah terbaik biasanya adalah bentuk kerjasama industri dan pengaturan diri. Berita baiknya adalah apa yang berlaku dengan crypto.

Pasaran kewangan telah berkembang kerana alasan penting, dan pasaran kripto harus merangkulnya: Semua kisah negatif berlaku kerana kebanyakan pengguna awal dan teknolog yang mendorong inovasi crypto mempunyai sedikit pengetahuan tentang bagaimana pasaran kewangan beroperasi DAN mempunyai kepercayaan teras yang bertentangan dengan prinsip utama perlindungan pelabur, penemuan harga, dan pelaksanaan terbaik.

Perlindungan pelabur – Pasaran kewangan moden telah berkembang dengan peraturan yang berusaha memastikan bahawa pasaran adil dan pelabur dilindungi daripada percubaan yang tidak bertanggungjawab untuk memanfaatkannya. Ini terdiri dari peraturan kesesuaian pelanggan hingga pendedahan kewangan wajib, hingga peraturan struktur pasaran yang menjamin akses yang adil. Di crypto, bagaimanapun, terdapat banyak penerbit dan model pasaran yang, dengan sengaja, mengabaikan prinsip-prinsip ini. Penerbit dan penasihatnya yang mengejar “modal tidak mencairkan” melambangkan hal ini, tetapi konsep peringatan kaveat melangkah lebih jauh. Terdapat pertukaran yang dengan sengaja tidak mengetahui manipulasi yang berlaku di pasaran mereka, dan lain-lain yang pekerja telah dituduh terlibat dalam kegiatan tersebutities. Yang lain telah membuat pernyataan umum bahawa manipulasi bukanlah masalah mereka. Selain itu, SEC telah menjelaskan bahawa membetulkan keadaan ini dan mewujudkan budaya pematuhan adalah prasyarat yang diperlukan bagi mereka untuk meluluskan ETF Bitcoin. Semua itu dikatakan, institusi biasanya menghindari pasaran yang mereka rasakan dicabul terhadapnya, dan satu-satunya cara untuk meyakinkan mereka bahawa pasaran adalah adil adalah buku peraturan yang jelas diikuti..

Penemuan Harga / Pelaksanaan Terbaik – Pasaran kewangan moden didasarkan pada premis bahawa semua peserta mengetahui harga aset dan harga tersebut ditentukan secara adil dengan telus. Akibatnya, penemuan harga adalah tujuan utama pasaran, sementara konsep pelaksanaan terbaik (bermaksud pelanggan harus mempunyai harapan yang realistik untuk menerima harga terbaik ketika mereka berdagang) sangat penting bagi para pelabur untuk memiliki kepercayaan terhadap pasar. Agar penemuan harga dapat dimaksimumkan, bagaimanapun, ada keperluan untuk pesanan pelanggan untuk berinteraksi atau, minimal, memiliki informasi tentang harga di pasar lain. Namun, pasaran kripto berpecah secara sengaja. Pertukaran yang dominan mengabaikan harga yang terdapat di tempat lain sementara pasaran peer-to-peer sedang dibina tanpa penetapan harga yang disatukan. Sementara itu laman web kripto yang popular sering kali salah dalam harga yang mereka laporkan kerana rata-rata harga bersama dari bidang kuasa yang berdagang dengan premium atau harga berdasarkan mata wang pendanaan yang berbeza. Oleh itu, apa yang diperlukan adalah suapan harga gabungan, seperti yang disediakan oleh CoinRoutes, menjadi mana-mana dan berwibawa.

Kesimpulannya, kelebihan pasaran kripto selama dua tahun terakhir harus menjadi panggilan bangun untuk industri dan pengawal selia yang berusaha untuk mereformasinya. Memahami bagaimana pasaran kewangan beroperasi dan memasukkan jenis teknologi dan peraturan yang melindungi pelabur sambil meningkatkan integriti pasaran adalah tepat seperti yang diperlukan oleh pasaran kripto. Mengingat potensi aset digital untuk meningkatkan sistem perbankan dan pasaran modal yang membolehkan pengusaha di seluruh dunia berhubung dengan modal, ini harus menjadi langkah penting untuk maju.

Dicetak semula dari: https://medium.com/@daveweisberger_91857/lessons-from-the-crypto-tsunami-1dfe0ba8cedf

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me