Apa yang Akan Berlaku pada Pengurangan Harga Bitcoin? Tinjauan Bullish dan Bearish

Bahagian separuh ganjaran blok ketiga Bitcoin (BTC) akan berlangsung hari ini, 11 Mei, hanya dalam beberapa jam.

Pada masa lalu, peristiwa pembelahan Bitcoin bertepatan dengan peningkatan kesedaran umum, aktiviti perdagangan dan perhatian terhadap pasaran kripto secara keseluruhan.

Mekanisme pembelahan – sebahagian daripada Reka bentuk Bitcoin – berlaku kira-kira setiap empat tahun. Sejak permulaan Bitcoin pada tahun 2009, setakat ini terdapat dua penghentian ganjaran blok.

Mengikuti corak harga setelah dua suku terakhir, industri umumnya sepakat bahawa bahagian ketiga Bitcoin berpotensi untuk membawa harga BTC ke tahap baru dalam jangka masa panjang. 

Hanya dalam tempoh satu tahun berikutan suku sebelumnya, pada bulan November 2012 dan Julai 2016, harga Bitcoin berkembang x80 dan x4, masing-masing. 

Harga Bitcoin jangka pendek

Apa yang tidak begitu jelas, banyak penganalisis berpendapat, adalah apa yang akan berlaku kepada Bitcoin – dan pasaran kripto lain akibatnya – jangka pendek, dalam beberapa hari, minggu atau bahkan beberapa bulan selepas ganjaran blok dipotong separuh.

Dengan separuh yang ketiga hanya beberapa jam lagi, spekulasi mengenai implikasi jangka pendek di pasaran telah mencapai tahap demam. Penganalisis Crypto dibahagikan secara kasar mengenai bagaimana keadaan pasaran pasca separuh yang akan kelihatan – bullish atau bearish?

Argumen bullish meramalkan kenaikan harga kerana gembar-gembur separuh membawa lebih banyak pembeli ke pasaran, sedangkan peniaga bearish menjangkakan penjualan jangka pendek yang akan mendorong harga turun.

Kes kenaikan harga Bitcoin

Jangka pendek: pelombong menjadikan pasaran bull

Sebilangan dari mereka pandangan yang lebih bullish terhadap kesan jangka pendek yang dibelah dua datang dari pelombong Bitcoin berskala besar. Menurut analisis mendalam OKEx Insight mengenai penambang dan bahagiannya:

“Pelombong sebenarnya bertanggungjawab untuk sejumlah besar aliran keluar modal dari rangkaian Bitcoin kerana mereka menjual BTC mereka untuk menampung kos operasi setiap bulan. Ini bererti terdapat tekanan berterusan terhadap harga Bitcoin kerana pelombong menurunkan pendapatan mereka di pasaran. ” 

Dari sudut pandang pelombong industri yang lebih menguntungkan dan mapan, penghapusan rakan niaga mereka yang lebih kecil dapat melegakan pasaran dari tekanan penjualan yang tidak cekap, dan membiarkan harganya naik.

Awal bulan ini, Cointelegraph dilapor mengenai hasil tinjauan pendapat yang diadakan di China oleh firma perkhidmatan crypto RockX. Tinjauan itu merangkumi respons dari 42 Bitcoin utama di Asia. Majoriti (57 peratus) peserta mengharapkan lonjakan pembeli Bitcoin baru dalam masa terdekat.

Jangka panjang: Stock-to-Flow mengatakan BTC akan meningkat selepas separuh

Ketika meramalkan pasaran bull jangka panjang selepas separuh, banyak penganalisis bersandar pada model kuantitatif stock-to-flow (S2F), seperti yang dinyatakan dalam lapor dari firma analisis crypto Messari. Konsep – yang biasanya diterapkan pada logam mulia seperti emas dan perak – digunakan untuk membincangkan kekurangan dan bagaimana harga berkaitan dengan penawaran dan permintaan.

Dalam model, stok adalah jumlah aset yang sudah ada dalam edaran. Aliran adalah jumlah aset yang baru dicetak setiap tahun. Nisbah S2F, pada waktu tertentu, adalah bilangan tahun yang diperlukan untuk mencapai bekalan semasa. Semakin tinggi bilangannya – iaitu semakin lama masa yang diperlukan untuk mencapai bekalan itu – semakin sukar aset tersebut.

Bitcoin mempunyai kekurangan yang ada reka bentuk – hanya akan ada 21 juta bitcoin yang dibuat. Juga, penentuan had bonus Bitcoin memastikan bahawa kadar bitcoin baru dihasilkan dengan stabil dan berkurang dari masa ke masa.

Penganalisis berpendapat bahawa, memandangkan pengeluaran Bitcoin yang sangat dapat diramalkan, S2Fnya dapat diplot dengan tepat dan menunjukkan korelasi dengan harga BTC. Laporan Messari menyatakan:

“Sebenarnya, kedua-dua pemboleh ubah [S2F dan harga] bukan saja tampak berkorelasi tetapi juga saling berintegrasi, yang merupakan hubungan statistik yang lebih ketat antara dua siri masa. […] Oleh itu, penggabungan harga dan S2F menunjukkan bahawa dalam jangka masa panjang mereka tidak akan menyimpang dengan ketara. Sekiranya trend ini berlaku, model menunjukkan bitcoin akan naik sekurang-kurangnya urutan besarnya seperti yang berlaku pada dua suku sebelumnya. “

Prospek jangka panjang peniaga

Walaupun pembetulan harga akan mengurangkan harga untuk sementara waktu, pedagang dan penganalisis cryptocurrency yang popular Michaël van de Poppe memberitahu OKEx Insights bahawa dia pasti yakin akan harga Bitcoin dalam jangka panjang. Mengomentari pasar hanya beberapa hari sebelum perhimpunan terbaru BTC, dia menyatakan:

“Acara seperti pemisahan memicu peniaga runcit dan orang ramai untuk mengambil bahagian dalam acara tersebut, seperti yang baru saja dibahas. Senario saya yang paling mungkin adalah kenaikan FOMO ke arah $ 9,500 atau $ 10,500 setelah harga membetulkan ke kawasan $ 6,000- $ 7,000. Kawasan sokongan dan sokongan rendah yang lebih tinggi semestinya menjadi pengesahan untuk pasaran bull berlaku pada tahun-tahun mendatang. ”

Penganalisis pasaran crypto yang dikenali di Twitter sebagai Jeneral Byzantine menyatakan pandangan jangka panjang yang serupa dalam komen kepada OKEx Insights. Pedagang menggunakan apa yang menjadi argumen berdasarkan stok ke aliran untuk meramalkan bahawa harga Bitcoin kemungkinan menuju ke atas:

“Saya berpendapat bahawa jangka panjang pengurangan Bitcoin pada asasnya meningkat. Ini hanya akal fikiran. Ini masalah penawaran dan permintaan. Penawaran menurun, jadi dengan anggapan bahawa permintaan tetap sama, harga akhirnya akan naik. “

Kes penurunan harga untuk Bitcoin

Jangka pendek: ‘Beli khabar angin, jual berita’

Beberapa penganalisis meramalkan bahawa pasaran selepas separuh akan melihat pembetulan dalam jangka pendek apabila permintaan mengering, dan aliran bekalan mencari pembeli.

Ketika ditanya mengenai pemikirannya mengenai kesan jangka pendek yang akan dimiliki oleh pemisahan pada Bitcoin, van de Poppe memberitahu OKEx Insights, “[t] dia mengurangkannya secara praktikal bukan peristiwa jangka pendek, kerana kesan sebenar dari pemisahan itu akan berlaku berlaku pada tahun-tahun mendatang. ”

Van de Poppe meramalkan bahawa, setelah kenaikan singkat sebelum turun, harga Bitcoin akan jatuh dalam jangka masa pendek selepas peristiwa tersebut. Penilaian pasarannya mengambil kira sejarah dan gembar-gembur: 

“Pemotongan adalah tipikal” beli khabar angin, jual berita “di mana perhimpunan berlaku sebelum acara. Namun, apabila orang mula menyedari bahawa pembelahan itu sendiri tidak banyak memberi kesan dan gembar-gembur hilang, pembetulan seharusnya merupakan kes yang paling mungkin berlaku. Melalui pembetulan seperti itu, harga Bitcoin harus kembali ke arah keseimbangannya. ” 

Corak yang didorong oleh gembar-gembur ini memang dapat dilihat minggu lalu, kerana Bitcoin melonjak lebih dari $ 10,000 untuk pertama kalinya sejak Februari. Mengikut logik corak, pedagang yang membeli Bitcoin sebelum perhimpunan yang menuju ke acara tersebut kemudian menjual kedudukan mereka sebagai kenaikan harga.

Setelah harganya mulai turun, itu akan menggegarkan keyakinan para pelabur lain, yang mungkin juga menjual Bitcoin mereka dalam keadaan panik. Seperti yang kita lihat pada hujung minggu, bagaimanapun, Bitcoin sudah mulai membetulkannya, menjunam 15 peratus hanya dalam satu jam pada hari Ahad, sebelum memperoleh kembali beberapa nilainya yang hilang pagi ini.

Jeneral Byzantine berkongsi pandangan van de Poppe mengenai tingkah laku BTC di sekitar separuh, mengundang analogi yang sama. Penganalisis meramalkan pam jangkaan, diikuti dengan pembetulan jangka pendek selepas separuh, yang menyatakan:

“Apabila pengurangan itu berlaku, saya menjangkakan jangka pendek penjualan. Jenis suka membeli khabar angin, menjual berita. Kisah seawal zaman. Oleh kerana ini juga berlaku semasa turun minum terakhir (rali sebelumnya, jangka pendek penjualan, jangka panjang bullish) saya rasa penurunan ini akan berlaku sama seperti yang sebelumnya. “

Jangka panjang: pengkritik crypto sentiasa lemah

Walaupun beberapa penganalisis industri cenderung terhadap Bitcoin dalam jangka panjang, terdapat pengkritik yang percaya bahawa kebanyakan tindakan harga dan perdagangan di sekitar Bitcoin didorong oleh spekulasi.

Dalam tweet baru-baru ini, broker saham dan pengkritik Bitcoin Peter Schiff berhujah bahawa harga Bitcoin dengan cepat akan mencecah siling sekitar separuh: 

“Perdagangan konsensus sesak dan biasanya tidak berhenti seperti yang diharapkan orang banyak. Saya tidak dapat memikirkan perdagangan yang lebih konsensus dalam #Bitcoin daripada lama memasuki bahagian, peristiwa yang diyakini secara universal sangat bullish. Jadi setelah pembelahan berlaku, siapa yang tinggal untuk membeli? “

Memetik penurunan harga hujung minggu ini, Schiff menambah yang lain tweet bahawa “spekulator Bitcoin” telah “melancarkan senjata.”

Seorang pengkritik crypto yang terkenal dan lantang, ahli ekonomi Nouriel Roubini, juga tweet mengenai kemerosotan hujung minggu ini, menjadikan pergerakan harga baru-baru ini sebagai “pam & dump ”disokong oleh jumlah palsu di pasar yang dikendalikan dan dimanipulasi ikan paus.

Berundur dari harga

Beberapa pengulas industri telah mendorong untuk menjauhkan diri daripada fokus pada harga Bitcoin sekitar separuh dan menekankan asas reka bentuk cryptocurrency yang diwakili oleh acara tersebut..

Dalam tweet baru-baru ini, Jake Chervinsky, penasihat umum di syarikat blockchain Compound, menunjukkan gambaran yang lebih besar, menyatakan:

“Saya tidak mengatakan bahagiannya tidak akan mempengaruhi harga sama sekali. Saya tidak fikir 900 bitcoin lebih sedikit setiap hari adalah masalah besar. Bagi saya, pengurangan itu semestinya merupakan perayaan dasar monetari Bitcoin, kekukuhannya, kebebasannya dari kehendak bank-bank pusat. Bukan pesta ‘wen moon’. “

Di bahagian bawah Messari baru-baru ini lapor, dipetik di atas, penyelidik firma Ryan Watkins menyatakan sentimen yang serupa terhadap fenomena tersebut:

“Paling baik, pemisahan adalah acara pemasaran sekali dalam empat tahun di mana Bitcoin mengingatkan dunia akan sifat unggulnya sebagai barang monetari … Sejauh ini semua ini mendorong orang baru untuk membuat pelaburan dalam Bitcoin, pemisahan itu adalah pemangkin kenaikkan harga. ”

Bitcoin dan cryptocurrency terkenal tidak menentu. Sudah tentu bagaimana pasaran pasca-separuh beroperasi pada hari-hari dan minggu-minggu berikutnya tentu saja tidak dapat dipastikan.

Sama ada bahagian ketiga Bitcoin memunculkan lonjakan harga atau penurunan jangka pendek, kebijaksanaan yang berlaku yang dikongsi oleh pakar industri ialah keadaan pasaran pada saat-saat selepas peristiwa itu semakin cepat dan berlebihan.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu.

Ikuti Wawasan OKEx di:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me