Apa itu Litecoin (LTC)

Cryptocurrency semakin popular setiap hari. Salah satu cryptocurrency pertama yang dibuat adalah Litecoin, oleh itu ia adalah antara duit syiling yang paling popular. Anda mungkin pernah mendengar mengenai cryptocurrency ini sebelum dan sejak anda berada di sini, anda mungkin tertanya-tanya apa itu Litecoin. Inilah yang akan anda pelajari:

Apa itu Litecoin?

Litecoin (LTC) adalah salah satu aset blockchain dan digital yang paling dikenali di pasaran cryptocurrency. Mata wang maya dicipta oleh Charlie Lee pada tahun 2011 dan dianggap sebagai perak kepada emas Bitcoin.

Salah satu organisasi di belakang Litecoin adalah Yayasan Litecon. Menurutnya, Litecoin adalah aset digital yang dibina berdasarkan premis masa pengesahan cepat dan yuran transaksi yang rendah. Inilah sebabnya mengapa Litecoin digunakan untuk membayar barang dan perkhidmatan.

Litecoin juga merupakan salah satu mata wang maya tertua di ruang tersebut dan merupakan salah satu pesaing utama Bitcoin tahun lalu. Pada masa kini, Litecoin adalah cryptocurrency terbesar kelima dari segi permodalan pasaran selepas Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), XRP, dan Bitcoin Cash (BCH).

Charlie Lee – Pencipta LTC

Charlie Lee adalah pengasas Litecoin. Dia memperoleh ijazah sarjana muda dan master dalam sains komputer dan dia lulus pada tahun 2000. Setelah meninggalkan MIT, dia bekerja di syarikat fintech yang berbeza, termasuk Google dan Guidewire Software.

Lee mula belajar mengenai Bitcoin dari sebuah artikel di Silk Road pada tahun 2011, seperti yang dia katakan pada bulan Julai 2018 di Twitter. Pada masa itu, dia bekerja di Google dalam pelbagai projek, termasuk YouTube Mobile atau Chrome OS.

Lee mula melombong Bitcoin, seperti banyak saintis komputer lain yang berminat dengan Bitcoin dan seluruh ruang blockchain. Inilah sebabnya mengapa dia memutuskan untuk membuat aset digitalnya sendiri mengikut model Bitcoin.

Bagaimana Litecoin Berfungsi?

Setelah berusaha mencipta aset digitalnya sendiri yang disebut Fairbix, Lee melepaskan Litecoin. Fairbix tidak berjaya, Litecoin, bagaimanapun, menarik perhatian banyak individu di seluruh dunia. Walaupun mata wang maya sangat serupa dengan Bitcoin, ia mempunyai perbezaan yang ketara dengan yang terakhir.

Litecoin diterbitkan sebagai pelanggan sumber terbuka di GitHub pada 7 Oktober 2011. Beberapa hari kemudian, Litecoin disiarkan secara langsung.

Berbanding dengan Bitcoin, Litecoin mempunyai jumlah bekalan sebanyak 84 juta, algoritma perlombongan yang disebut Scrypt, dan blok 2.5 minit. Bitcoin, sebaliknya, mempunyai jumlah bekalan 21 juta, algoritma perlombongan yang disebut SHA-256, dan masa blok 10 minit.

Rangkaian Litecoin menyesuaikan kesukarannya setiap blok 2016 atau tiga setengah hari. Ini bermakna bahawa pelombong cenderung mengalami kesukaran Litecoin mereka lebih cepat berbanding dengan Bitcoin, di mana kesukaran menyesuaikan diri setiap 2 minggu.

Walaupun Bitcoin dan Litecoin berfungsi dengan cara yang serupa, Litecoin ketinggalan dari segi halvings. Bitcoin akan mengalami penurunan ketiga pada tahun depan dan Litecoin baru-baru ini mengalami pengurangan ganjaran blok kedua. Setiap empat tahun, Bitcoin dan Litecoin mengalami pengurangan ganjaran yang diterima oleh pelombong, yang merupakan salah satu atribut terpenting dari beberapa cryptocurrency, terutamanya mata wang Proof-of-Work (PoW). Penerbitan syiling baru dikurangkan sebanyak 50% setelah 840,000 blok untuk Litecoin dan 210,000 blok untuk Bitcoin.

Dengan penerbitan yang lebih rendah dan permintaan yang meningkat untuk mata wang digital, harga mata wang maya dijangka meningkat lebih cepat jika terdapat kejutan permintaan di pasar. Terdapat lebih sedikit LTC yang tersedia dari pelombong yang dilepaskan ke pasaran untuk sebilangan besar pelabur.

Litecoin juga telah melaksanakan pertukaran atom, yang membolehkan individu melakukan pertukaran silang mata wang silang tanpa perlu bergantung pada pihak ketiga. Dengan melaksanakan kontrak timelock hashed, adalah mungkin untuk mengirim pembayaran setelah tarikh akhir yang telah dipersetujui.

Terdapat beberapa Pertukaran Atom yang dilakukan antara Litecoin dan Decred (DCR) dan Vertcoin (VTC).

Bukti Algoritma Kerja di Litecoin

Dengan algoritma PoW yang dimiliki oleh Litecoin, mungkin rangkaian tetap terdesentralisasi dan juga berjalan mengesahkan transaksi. Pelombong menggunakan kekuatan komputasi yang mereka miliki untuk menyelesaikan teka-teki kriptografi. Setelah blok dijumpai oleh pelombong dan semua transaksi diproses, pelombong ini akan mendapat ganjaran dalam LTC, yang kini 12.5 LTC setiap blok.

Pelombong Bitcoin harus membeli mesin khusus yang disebut ASIC sekiranya mereka ingin melombong aset digital yang paling popular. Sama, anda memerlukan peralatan khusus untuk menambang Litecoin dengan cekap dan terus berdaya saing dalam industri perlombongan.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Litecoin menggunakan algoritma Scrypt, berbanding Bitcoin yang menggunakan SHA 256. Matlamat di sebalik algoritma Scrypt adalah untuk memastikan bahawa setiap orang dapat menambang Litecoin dan bukan hanya beberapa individu dengan pelombong ASIC. Walaupun mungkin untuk menambang Litecoin dengan CPU dan GPU, kini sangat tidak cekap dan Scrypt ASIC menguasai pasaran.

Pada saat menulis artikel ini, kadar hash Litecoin meningkat dengan ketara sejak awal tahun 2019. Pada akhir tahun 2018, kadar hash mencapai 146 TH / s. Beberapa hari yang lalu, rangkaian mempunyai kadar hash 523 TH / s, mewakili peningkatan 258% sejak bulan Disember.

Kelajuan dan Bayaran Transaksi

Litecoin mempunyai kelajuan transaksi yang lebih pantas daripada Bitcoin dan ia berfungsi dengan bayaran yang lebih murah. Masa sekatan Litecoin cenderung mendekati 2.5 minit turun naik dalam jarak yang ketat antara 2.2 dan 2.75 minit. Ini sangat berguna bagi banyak pedagang dan mereka yang menerima Litecoin yang akan menerima aset digital dengan dua pengesahan hanya dalam 5 minit.

Ini adalah kelebihan berbanding Bitcoin, yang memerlukan sepuluh minit untuk dapat menerima satu pengesahan. Selain itu, bayaran yang dibayar oleh pengguna jauh lebih murah daripada di rangkaian Bitcoin. Bayaran purata bagi setiap transaksi LTC pada masa ini adalah $ 0,059, sementara Bitcoin mempunyai yuran transaksi rata-rata $ 1,54.

Tambahan pula, Litecoin juga merupakan salah satu mata wang digital dengan kecairan terbesar di pasaran. Adalah mungkin untuk membelinya atau menjualnya di bursa yang berbeza di seluruh dunia dengan cara yang cepat dan selamat.

Untuk dapat meningkatkan jumlah transaksi yang dapat diproses oleh jaringan, Litecoin memperkenalkan Segregated Witness (SegWit), yang memungkinkan transaksi menjadi lebih kecil, menghasilkan lebih banyak ruang per blok.

Walaupun mata wang digital menawarkan urus niaga yang cepat dan murah, pengembang Charlie Lee dan Litecoin harus berusaha untuk dapat mengelakkan serangan banjir. Serangan ini berkaitan dengan entiti jahat yang memproses beberapa transaksi untuk menyumbat rangkaian. Ini meningkatkan yuran dan juga menjadikan keseluruhan rangkaian lebih perlahan.

Transaksi Sulit

Transaksi Rahsia adalah salah satu ciri yang paling dinanti-nantikan di rangkaian Litecoin. Pada masa kini, aset digital seperti Bitcoin, Ethereum dan Bitcoin Cash mendaftarkan semua urus niaga yang diproses di blockchain masing-masing. Ini adalah sesuatu yang tidak membenarkan pengguna kekal peribadi setiap kali mereka melakukan pemindahan.

Memang, dapat dilihat alamat mana yang mengirim dana, berapa jumlah transaksi, biaya yang dibayar, dan siapa yang menerima transaksi tersebut. Syarikat yang bertanggungjawab menganalisis data blockchain boleh menghubungkan IP, e-mel, dan banyak lagi ke alamat tertentu.

Inilah sebabnya mengapa Charlie Lee menulis di Twitter bahawa fungibility adalah satu-satunya harta wang yang kini hilang dari Bitcoin dan Litecoin. Inilah sebabnya mengapa dia memutuskan untuk fokus menjadikan Litecoin lebih mudah difahami dengan menambahkan Transaksi Rahsia.

Untuk melakukannya, rangkaian akan mengalami garpu lembut. Selain itu, mereka juga menjelajah melakukan lontar peluru MimbleWimble dengan blok peluasan, yang merupakan konsep yang serupa dengan rantai sampingan. Walaupun tidak ada tanggal khusus untuk diluncurkan, tujuannya adalah untuk melakukannya pada tahun 2019, seperti yang dijelaskan oleh Mr. Lee.

Dengan pelaksanaan ini, Litecoin akan dapat menjaga privasi mereka yang melakukan transaksi dana dan melindungi data mereka, termasuk dana yang ditransaksikan. Walaupun ini sangat positif untuk keseluruhan rangkaian, perlu diingat bahawa akan ada kenaikan kos transaksi yang penting.

Cara Membeli Dan Tempat Menyimpan Litecoin?

Mata wang digital boleh diperoleh di banyak pertukaran cryptocurrency di seluruh dunia. Oleh kerana Litecoin bukan mata wang maya yang kecil dan telah beroperasi di pasaran sejak sekian lama, adalah mungkin untuk membelinya di sebilangan besar platform crypto.

Beberapa tempat terbaik untuk membeli Litecoin adalah Binance, Coinbase, Bibox, Huobi Global, dan KuCoin, antara lain. Umumnya para pemula dapat mengetahui dengan tepat di mana hendak membeli LTC. Inilah sebabnya mengapa kami telah menulis panduan untuk orang dan pelabur yang berminat untuk membeli Litecoin.

Melalui Binance adalah mungkin untuk membeli LTC dengan Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Paxos Standard (PAX), TrueUSD (TUSD), USD Coin (USDC), dan Tether (USDT). Litecoin menyumbang 2.5% daripada jumlah dagangan di Binance.

Pengguna yang ingin memegang LTC boleh melakukannya menggunakan dompet cryptocurrency yang menyokong Litecoin. Walaupun pertukaran memberikan dompet kepada pengguna, kunci peribadi diuruskan oleh bursa, yang bermaksud bahawa jika mereka diretas atau pertukaran berhenti beroperasi, dana akan hilang.

Harga dan Harga Litecoin

Litecoin adalah salah satu mata wang digital berprestasi terbaik di pasaran. Inilah sebabnya mengapa nilai Litecoin biasanya antara sepuluh teratas sejak dilancarkan ke pasaran. Sejak beberapa bulan terakhir, Litecoin telah diperdagangkan antara kedudukan ke-8 dan ke-4.

Harga tertinggi yang dicapai oleh Litecoin adalah pada 12 Disember 2017, ketika mata wang digital melepasi $ 420 setiap duit syiling. Pada masa itu, seluruh pasaran cryptocurrency teruja dengan harga tertinggi yang boleh dimiliki oleh mata wang digital.

Selepas ini, nilai Litecoin memasuki pasaran beruang yang bertahan sehingga Disember 2018. Pada 14 Disember 2018, Litecoin diniagakan hampir $ 22 mata terendah dalam lebih dari satu tahun. Sejak saat itu, nilai Litecoin melonjak menjadi $ 140 dan saat ini diperdagangkan sekitar $ 50 per LTC.

Harga Litecoin

Dari segi BTC, Litecoin juga melonjak di atas 0,025 BTC dan turun di bawah 0,00023 BTC per LTC. Kini, Litecoin kini diperdagangkan sekitar 0.007705 BTC. Untuk sebahagian besar sejarahnya, Litecoin diperdagangkan di atas tahap itu. Pada masa ini, Litecoin mempunyai permodalan pasaran $ 5,87 bilion, menurut CoinMarketCap.

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai berapa harga Litecoin, anda boleh membaca ramalan harga Litecoin kami.

Kesimpulannya

Litecoin adalah salah satu mata wang digital yang paling dikenali dan tertua di ruang tersebut. Ini menunjukkan bahawa mungkin untuk bertahan sepanjang tahun dan bagaimana mungkin untuk mengikuti Bitcoin dan mencadangkan beberapa penambahbaikan. Mata wang digital ini telah melaksanakan banyak kemas kini yang kemudian digunakan oleh Bitcoin, termasuk Saksi Berasingan, dan pada masa akan datang, Transaksi Sulit atau Pertukaran Atom.

Litecoin baru-baru ini berkurang dan banyak pakar menganggap bahawa akan ada kenaikan harga di pasaran cryptocurrency dalam masa terdekat. Yayasan Litecoin juga bekerjasama dengan banyak entiti dan organisasi untuk terus mempromosikan Litecoin dan memperluas penggunaannya.

Jelas, Litecoin telah menjadi antara aset digital terbesar dan ia dijangka akan kekal seperti ini pada tahun-tahun mendatang. apa itu litecoin apa itu litecoin

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me