Kunci Peribadi Bitcoin – Semua yang Anda Perlu Ketahui

Kunci peribadi Bitcoin memainkan peranan penting dalam bidang keselamatan cryptocurrency kerana secara langsung berkaitan dengan perlindungan dana. Walaupun kami merujuk kepada Bitcoin, kunci peribadi Bitcoin juga berlaku untuk mata wang maya yang lain.

Nasib baik, kami sekarang akan mengajar anda bagaimana mencari kunci peribadi anda sendiri, bagaimana menggunakannya dan apa yang akan anda dapatkan darinya.

Apakah Kunci Peribadi Bitcoin?

Kunci peribadi Bitcoin adalah tandatangan kriptografi yang membolehkan pengguna mendapatkan akses ke dana kripto mereka. Kunci peribadi dihubungkan ke alamat awam dan ia mesti sentiasa disembunyikan (di tempat yang selamat).

Untuk menghasilkan kunci peribadi dari alamat Bitcoin adalah tugas yang mudah. Sekiranya anda telah membuat dompet Bitcoin, anda tidak perlu risau. Dompet itu sendiri akan berkongsi maklumat ini dengan anda. Ingat bahawa kunci peribadi Bitcoin anda mesti selalu disimpan di tempat yang selamat. 

Kunci peribadi Bitcoin akan sentiasa memastikan dana anda selamat. Dengan kunci peribadi Bitcoin anda juga akan dapat menghantar dana kepada pengguna lain. Alamat awam yang anda ada akan digunakan untuk menerima dana. Anda akan memberikan alamat awam ini kepada orang lain.

Bitcoin dengan latar belakang hitam

Anggaplah alamat awam sebagai nombor akaun bank. Anda boleh menghantarnya kepada orang lain yang ingin mengirimkan sejumlah wang kepada anda. Kunci peribadi Bitcoin boleh dianggap sebagai kata laluan untuk mengakses dana ini yang tiba di alamat awam anda.

Setiap kunci peribadi Bitcoin dapat ditunjukkan dalam bentuk watak atau melalui frasa awal (dikenali sebagai frasa mnemonik). Oleh itu, setiap dompet akan menawarkan pelbagai bentuk mewakili kunci peribadi Bitcoin.

Tanpa kunci peribadi, anda tidak akan dapat mengakses dana tersebut di alamat awam. Inilah sebabnya mengapa anda tidak boleh berkongsi maklumat ini dengan orang lain. Lebih-lebih lagi, cabaran utama bagi pengguna Bitcoin adalah tidak memahami apa kunci peribadi Bitcoin melainkan bagaimana cara menyimpannya dengan betul.

Bagaimana Mencari Kunci Peribadi Bitcoin Anda?

Apabila anda membuat dompet, ia akan menghasilkan kunci peribadi dari alamat Bitcoin. Prosesnya sangat mudah dan pantas. Anda tidak perlu membuat apa-apa. Pembuat dompet telah mengautomasikan prosesnya dan dompet akan memberitahu anda cara menyimpan kunci dan apa yang harus dilakukan dengannya.

Anda akan mempunyai kunci peribadi Bitcoin dengan baki jika anda telah menerima transaksi dari orang lain. Katakan anda menerima BTC bernilai $ 100 ke alamat awam anda. Kemudian anda akan mempunyai kunci peribadi Bitcoin dengan baki. Sekiranya anda kehilangan dompet tetapi anda masih mempunyai kunci peribadi anda, anda akan dapat memperoleh semula dana ini.

Inilah sebabnya mengapa penting untuk mengetahui cara mencari kunci peribadi Bitcoin anda. Anda harus selalu ingat di mana anda meninggalkannya. Selain itu, anda harus menyimpannya di tempat yang selamat di mana orang lain tidak dapat mengaksesnya. Anggaplah ia sebagai simpanan hidup anda. Adakah anda membiarkannya di gulungan kamera telefon pintar anda atau anda menyimpannya di dalam peti keselamatan di bank?

Kami telah memberitahu anda cara mendapatkan kunci peribadi Bitcoin. Anda hanya perlu membuat dompet, dan pembuat dompet itu sendiri akan memberi anda maklumat mengenai kunci peribadi anda. Jika sebaliknya, anda menggunakan dompet dan anda tidak tahu yang mana kunci peribadi, anda mungkin akan menemui pilihan di dalam dompet perisian yang membolehkan anda mendapatkan akses ke kunci peribadi Bitcoin anda.

Ini bergantung pada dompet yang anda gunakan. Beberapa aplikasi dompet membolehkan pengguna mendapatkan akses ke kunci peribadinya walaupun setelah membuat dompet. Walau bagaimanapun, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah menyimpan kunci peribadi dengan betul di tempat yang selamat di mana anda hanya dapat mengaksesnya. Di pasaran cryptocurrency, anda adalah bank anda sendiri.

Cara Menggunakan Kunci Peribadi Bitcoin?

Terdapat pelbagai cara untuk menggunakan kunci peribadi Bitcoin. Seperti yang telah kita nyatakan dalam panduan ini, kunci peribadi sangat penting. Mereka boleh digunakan untuk membuktikan bahawa kita adalah pemilik mata wang maya yang disimpan di alamat awam tertentu.

Ini semestinya penting. Kenapa? Kerana jika anda kehilangan dompet, anda boleh mendapatkan semula wang anda dengan menggunakan kunci peribadi anda. Oleh itu, kunci peribadi akan berfungsi sebagai elemen terpenting dari dompet crypto anda.

Saya kehilangan dompet Bitcoin saya, sekarang?

Sekiranya anda kehilangan dompet, anda boleh menggunakan kunci peribadi anda untuk mendapatkan semula dana. Tetapi bagaimana, anda mungkin bertanya. Ini hanya memerlukan beberapa minit dan ia akan dilakukan dengan menggunakan dompet lain. Sekiranya anda kehilangan dompet Ledger Nano S anda dan anda mempunyai kunci peribadi Bitcoin anda, maka anda boleh memastikan aset digital anda selamat.

Seperti yang anda lihat, kunci peribadi Bitcoin akan menjadi bahagian terpenting dari akaun crypto anda, bahkan dompet perkakasan yang anda gunakan. Ini menunjukkan betapa pentingnya menyimpan kunci peribadi anda di tempat yang selamat.

dompet bitcoin trezor yang membolehkan anda menyimpan Kunci Peribadi Bitcoin anda di luar talian

Kini tiba masanya untuk mendapatkan semula wang anda. Anda boleh membeli dompet perkakasan baru atau hanya menggunakan dompet perisian. Setelah anda memasang aplikasi atau program di komputer atau telefon pintar, anda harus memilih pilihan “pulih dari kunci peribadi” (atau yang serupa) yang akan dipaparkan.

Anda hanya perlu menyalin-menampal kunci peribadi anda di mana mereka akan memberitahu anda. Ini dapat dilakukan hanya dalam beberapa minit. Setelah anda menyalin dan menampal kunci peribadi atau frasa pilihan, maka dompet baru secara automatik akan dimuat dengan Bitcoin yang anda miliki di semua peranti anda. Begitulah mudahnya.

Bagaimana jika saya mempunyai banyak cryptocurrency di dompet lama saya?

Sekiranya anda mempunyai banyak aset digital di dompet lama anda yang hilang, jangan risau. Anda boleh membeli atau memuat turun dompet yang sama dan menggunakan kunci peribadi anda di sana. Ini akan mendapatkan semula semua dana anda. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh memberikan kunci peribadi anda kepada sesiapa yang mengaku membantu anda. Kunci peribadi mesti selalu digunakan oleh anda.

Jika sebaliknya, anda ingin memuat turun dompet yang berbeza untuk setiap cryptocurrency yang anda miliki, anda hanya perlu menyalin dan menampal frasa benih atau kunci peribadi Bitcoin di dompet crypto yang berbeza.

Sebagai contoh, jika anda memegang BTC, ETH dan LTC, anda dapat memulihkan semua crypto sekaligus jika anda menggunakan dompet yang sesuai dengan BTC, ETH dan LTC seperti Ledger Nano S. Sebaliknya, jika anda menggunakan dompet BTC sahaja, maka hanya dana BTC anda akan dipulihkan. Dalam kes ini, anda ingin menggunakan dompet ETH dan LTC lain untuk mendapatkan semula dana ini.

Seperti apa Kunci Peribadi Bitcoin?

Setiap kunci peribadi berbeza. Ini adalah sesuatu yang perlu anda ketahui. Mereka digambarkan melalui serangkaian watak – mereka boleh berupa angka dan huruf.

Setiap kunci peribadi Bitcoin dapat diwakili menggunakan frasa mnemonik (frasa biji) atau menggunakan pilihan yang disebutkan sebelumnya (rentetan watak). Kunci peribadi ini akan sangat berguna untuk pengguna. Dengan mereka, pelabur Bitcoin dapat mendapatkan semula dana mereka (jika mereka kehilangan dompet) atau menandatangani transaksi.

Kunci peribadi Bitcoin mahukan itu:

0xFFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFF FFFE BAAE DCE6 AF48 A03B BFD2 5E8C D036 4140

Ungkapan benih Bitcoin menginginkan:

Word 1, Word 2, Word 3… Word 24

Perlu diingat bahawa frasa biji dapat panjang 12 atau 24 patah perkataan. Mereka dihasilkan secara rawak dan boleh dihasilkan dalam bahasa yang berbeza (tetapi kebanyakannya dalam bahasa Inggeris). Frasa mnemonik dapat terlihat seperti sekumpulan kata acak seperti “kereta,” “tempat tidur”, “anjing”, atau “hujan.”

Frasa benih dicipta untuk menjadikan kunci peribadi Bitcoin kelihatan lebih mesra. Dengan cara ini, mungkin mengingat semua perkataan dan menggunakannya untuk mendapatkan semula wang anda sekiranya dompet hilang.

Sekiranya anda menunggu senarai kunci peribadi Bitcoin, beritahu kami bahawa anda tidak akan menjumpainya. Setiap kunci peribadi berbeza dan akan dihubungkan ke alamat Bitcoin. Ingatlah untuk tidak memberikan kunci peribadi anda kepada sesiapa pun. Sekiranya anda tidak mematuhi peraturan ini, anda mungkin akan kehilangan dana anda selama-lamanya.

Cara Melindungi Kunci Peribadi Bitcoin?

Terdapat pelbagai cara untuk melindungi kunci peribadi Bitcoin anda. Perkara ini semestinya penting agar dana anda disimpan dengan betul. Peraturan emas adalah bahawa anda adalah bank anda sendiri. Anda tidak mahu memberikan kata laluan anda kepada orang lain.

Sebagai pengguna crypto, kini anda mengawal kunci peribadi anda. Sekiranya anda tidak mahu memikul tanggungjawab ini, anda harus menggunakan dompet crypto atau pertukaran yang akan melindungi wang syiling anda. Walaupun begitu, dengan menggunakan pertukaran, anda akan kehilangan faedah desentralisasi untuk memegang dan melindungi dana anda.

Sekiranya anda mempunyai dompet perkakasan atau perisian, kunci peribadi Bitcoin tidak boleh disimpan dalam talian. Anda boleh menuliskannya dalam kertas dan menyimpannya di bank. Kebanyakan orang menggunakan peti keselamatan. Walau bagaimanapun, anda juga dapat menyimpannya dengan mudah di tempat yang anda anggap selamat.

pen dan kertas di atas meja - Adalah idea yang baik untuk menyimpan kunci peribadi Bitcoin anda di dalam kertas

Pertimbangkan bahawa jika anda menyimpan kunci peribadi di rumah anda, anda mungkin menghadapi masalah. Contohnya, jika anda dicuri atau rumah anda terbakar, ada risiko kehilangan kunci peribadi anda.

Selain itu, anda boleh mempunyai sandaran dengan mengingatnya. Tetapi ini mungkin sukar. Selain itu, anda boleh menyimpan perkataan yang berbeza dari frasa benih di lokasi yang berbeza. Ini akan mengurangkan risiko kehilangan kunci peribadi anda kerana masalah yang tidak dijangka.

Sekiranya anda mencari cara lain untuk melindungi kunci peribadi Bitcoin anda, teruskan dan laksanakan. Ingatlah bahawa tanpa mereka, anda tidak akan dapat mengakses dana anda sekiranya anda kehilangan dompet anda. Tambahan pula, anda harus sentiasa menyimpan kunci di tempat yang selamat dan jauh dari yang lain.

Penjana Kunci Peribadi Bitcoin

Penjana kunci peribadi Bitcoin akan memberi anda akses ke kunci peribadi anda dalam beberapa saat. Ini berfungsi dengan memuat turun dompet yang ingin anda gunakan dan memasangnya di telefon pintar atau komputer anda.

Sekiranya dompet itu dibuat oleh syarikat yang dikenali dalam industri kripto, maka anda tidak perlu risau untuk ditipu. Penjana kunci peribadi Bitcoin akan secara automatik membuat kunci peribadi untuk anda yang akan dihubungkan ke alamat dompet anda.

Terdapat banyak penipu yang mempromosikan penjana kunci peribadi Bitcoin secara dalam talian. Halaman ini membuat alamat palsu di mana pengguna menyimpan dana mereka. Dana itu tersedia sepanjang masa, namun kunci peribadi yang diberikan kepada pengguna sudah diketahui oleh penipu. Kerana alasan ini, beberapa pengguna kehilangan dana mereka.

Inilah sebabnya mengapa sangat penting untuk menerima kunci peribadi Bitcoin anda dari sumber yang dipercayai. Ini termasuk kebanyakan syarikat dompet perkakasan yang kini terdapat di pasaran dan dompet perisian yang paling popular.

Berhati-hati dengan penipu. Pasaran crypto penuh dengan penggodam. Ramai penyerang suka mendapatkan akses ke kunci peribadi anda. Jangan sekali-kali mendedahkannya dalam talian dan cuba sentiasa menyimpannya di tempat yang selamat. Ini akan mengurangkan keadaan minimum yang tidak diingini dan tidak selesa.

Kata Akhir Mengenai Kunci Peribadi Bitcoin

Tidak pernah cukup untuk mengatakan bahawa kunci peribadi adalah bahagian terpenting dari dompet cryptocurrency. Dengan mereka, anda membuktikan pemilikan crypto anda. Lebih-lebih lagi, jika anda kehilangan dompet, kunci peribadi anda akan membolehkan anda mendapatkan semula wang anda.

Menyimpan kunci peribadi Bitcoin di tempat yang selamat selalu menjadi kemestian. Anda harus mengelakkan menyimpannya dalam talian. Selalu membuat sandaran selalu menjadi pilihan yang baik. Mengesahkan bahawa kunci peribadi disimpan dengan betul juga merupakan perkara penting yang harus dilakukan.

Akhirnya, anda tidak boleh berkongsi kunci peribadi anda dengan orang lain. Dengan kata lain, anda adalah bank anda sendiri. Anda tidak mahu orang lain mendapat kata laluan yang menyimpan dana crypto anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me