Ceramah Ketua Pegawai Eksekutif OKEx: Mengapa Anda Tidak Perlu Takut dengan Cryptocurrency

Sejak kelahiran Bitcoin 10 tahun yang lalu, majoriti orang ragu-ragu dengan teknologi baru ini dan nilainya. Pada masa yang sama, pemerintah di seluruh dunia telah berusaha keras untuk memaksakan peraturan pada crypto, sementara pelabur pasar tradisional seperti Warren Buffett terus mengabaikan kepentingannya. Mengapa mereka enggan memeluk crypto?

Saya percaya sebab yang mendasari adalah bahawa mereka takut dengan crypto dalam beberapa cara.

1. Anda tidak faham bagaimana ia berfungsi

Kecuali anda peminat kripto seperti saya, kami memahami bagaimana beribu-ribu cryptocurrency di luar sana menimbulkan kebingungan kepada kebanyakan. Tetapi tinggal bersama saya di sini – untuk memahami crypto, anda perlu membuang semua kepercayaan anda mengenai sistem kewangan tradisional, dan menggunakan teknologi baru ini dan wang digital peer-to-peer yang terdesentralisasi.

Ketidakamanan dan salah faham adalah sebab utama yang menghalang orang daripada mempercayai cryptocurrency, terutamanya ketika media suka membuat liputan mengenai cerita pahit mengenai sebilangan daripada kita kehilangan pasaran yang tidak menentu. Lagipun, apa yang menjual lebih baik daripada membual tentang “gelembung Bitcoin”? Faktanya ialah kebanyakan orang tidak memahami bagaimana crypto berfungsi, jadi mereka mengkritiknya sebagai tidak berharga, pelaburan berisiko, atau “wang haram”.

Kita hidup dalam dunia maklumat yang banyak dan sukar bagi kita untuk menyusun yang mana yang benar dan yang salah. Itulah sebabnya melakukan penyelidikan anda sendiri dan mengesahkan maklumat adalah kemahiran penting untuk bertahan. Sebelum anda membuat kesimpulan bahawa “Bitcoin adalah penipuan”, mungkin anda boleh mencuba membaca kertas putih Satoshi, atau google teknologi di belakang untuk memahami lebih lanjut mengenainya. Mencari pengetahuan setiap kali penemuan baru membantu anda mengikuti dunia lain. Siapa tahu apa yang akan anda peroleh dalam proses ini?

2. Anda fikir crypto tidak mempunyai nilai sebenarnya

Saya telah mendengar banyak orang berpendapat bahawa crypto tidak mempunyai nilai sebenarnya berbanding emas, yang akhirnya kegilaan crypto perlahan-lahan akan mati dan semua yang anda tinggalkan akan menjadi angka yang tidak bernilai di skrin.

Bagi saya, perkara yang sama dapat dikatakan bahawa wang emas atau fiat suatu hari juga tidak bernilai, jika kita berhenti mempercayainya. Emas mempunyai nilai intrinsik kerana sejarah, kelangkaan, dan ia tahan lama dan hampir mustahil untuk ditempa. Tetapi tidakkah crypto mencentang semua kotak itu juga? Walaupun mempunyai sejarah 10 tahun yang singkat, crypto juga jarang (jumlah Bitcoin berkurang setiap 4 tahun dengan separuh), lebih tahan lama kerana anda tidak perlu membawanya (dompet panas / sejuk akan melakukan silap mata) , dan pastinya mustahil untuk ditempa kerana sifatnya yang terdesentralisasi?

Perbezaan antara emas, fiat, dan crypto adalah bahawa yang terakhir tidak dapat dipegang dan digunakan secara fizikal. Mungkin ada hari ketika fiat kehilangan nilainya juga, lihatlah Venezuela dan kadar hiperinflasi 9585.5% (pada Disember 2019). Emas dan fiat sangat berharga kerana kami mempercayainya. Kami percaya bahawa mereka mempunyai nilai nyata, yang dapat kita gunakan untuk memperdagangkan apa yang kita mahukan, secara fizikal dan digital. Begitu juga, kami percaya bahawa crypto mempunyai nilai sebenarnya dan terletak pada nilai tersebut kredibiliti dan sistem lejar tanpa kepercayaan, tanpa penapisan yang tidak mungkin dicapai oleh mata wang fiat.

Anda boleh memikirkan crypto seperti menggunakan kad kredit atau perbankan dalam talian yang mengambil aspek fizikal transaksi. Semasa urus niaga digital pertama kali diperkenalkan, kami juga ragu-ragu, tetapi ketika masyarakat semakin digital, kini setiap orang mempunyai sekurang-kurangnya 3 kad kredit di dompet mereka, dan yang tidak suka menggunakan Apple Pay?

3. Dalam pemerintahan kita percaya

Ketakutan lain mengenai crypto adalah mereka tidak dikeluarkan oleh pihak berkuasa, bank, atau pemerintah yang berwibawa, dan orang sering tidak selesa dan tidak selamat ketika aset mereka tidak berada di bawah perlindungan pemerintah mana pun. Menurut tinjauan terbaru oleh Crypto.com dan The Economist, 54% responden mengatakan bahawa mereka akan mempercayai mata wang digital yang dikeluarkan oleh kerajaan. Tetapi bukankah itu yang hebat tentang crypto, ia benar-benar terdesentralisasi dan tidak ada yang dapat memanipulasinya? Jangan lupa bahawa mata wang fiat dikendalikan oleh bank pusat, yang mungkin juga berada di bawah pengaruh badan politik dan pemerintah.

Oleh kerana crypto terus meningkat, beberapa pemerintah juga telah mulai meneroka dan mengeluarkan mata wang digital mereka sendiri, seperti People’s Bank of China yang mengumumkan pembebasan DECPnya minggu ini. Estonia, Jepun, Palestin, Rusia, dan Sweden juga ingin melancarkan crypto nasional mereka sendiri. Mungkin ini dapat meningkatkan kepercayaan anda terhadap crypto?

4. Crypto terlalu tidak menentu

Ya – crypto adalah pelaburan yang tidak menentu. harga mereka mungkin meningkat atau naik secara mendadak hanya dalam beberapa minit, seperti penurunan harga Bitcoin secara tiba-tiba pada bulan Mac, jatuh ke bawah $ 4,000 dalam tempoh 2 hari. Namun "tidak ada kesakitan, tidak ada keuntungan", ini juga yang menarik bagi kita untuk melabur kerana risiko yang perlu diambil. Ambil contoh Bitcoin yang terkenal, jika anda melihat sejarah harganya, anda pasti menyedari bahawa turun naik yang berterusan adalah norma, sama seperti pasaran saham tradisional. Berikutan penurunan terakhir pada bulan Mac, Bitcoin telah meningkat semula menjadi $ 7,000 hari ini, dan harganya dijangka naik sebaik turun pada bulan Mei dan menjadi semakin sukar. Volatiliti bukanlah syaitan ketika anda melakukan penyelidikan sendiri sebelum melabur dan sentiasa mematuhi had risiko anda.

Crypto adalah masa depan kewangan

Kami beralih ke dunia tanpa tunai dan digital yang secara drastik mengubah kehidupan seharian kita, dan cryptocurrency adalah salah satu faktor pendorong. Mengapa membatasi diri daripada mempercayai teknologi revolusioner ini dengan potensi pertumbuhan yang besar?

Ikuti OKEx pada:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me