Melabur Dalam Bitcoin (BTC) – Semua Yang Perlu Anda Ketahui

Bitcoin adalah “sistem tunai peer-to-peer elektrik” menurut penciptanya tanpa nama, Satoshi Nakamoto. Tujuan di sebalik penciptaan Bitcoin adalah untuk mewujudkan “sistem untuk transaksi elektronik tanpa bergantung pada kepercayaan”. Bitcoin berjaya dalam tugas ini melalui gabungan kepintaran, tekad, dan kehebatan teknologi.

Sukar untuk membayangkan dunia tanpa Bitcoin. Hari ini, cryptocurrency pertama dan paling berjaya di dunia adalah nama isi rumah. Terdapat banyak rancangan TV, lagu, penghormatan, karya seni, dan buku yang dikhaskan untuk penemuan revolusioner ini.

Walaupun begitu, kebanyakan orang di dunia tidak tahu bagaimana protokol ini berfungsi, apa yang memberikannya nilai, dan mengapa begitu banyak orang terobsesi dengannya. Pada dasarnya, Bitcoin sederhana, anda boleh mengatakannya dengan elegan. Program revolusioner ini dibangun berdasarkan dekad perkembangan sebelumnya dalam sektor mata wang maya untuk mewujudkan mata wang desentralisasi yang tahan penapisan.

Masalah Apa Yang Diselesaikan Bitcoin (BTC)?

Bitcoin tidak memasuki pasaran hanya sebagai peluang rawak. Ia dibina secara langsung untuk memerangi beberapa masalah yang paling mendesak yang dihadapi umat manusia pada masa ini. Terdapat mesej teras asas di tengah-tengah Bitcoin. Ini memberi dunia kemampuan untuk memisahkan negara dari dasar monetari. Mesej kripto yang terdapat dalam pengekodan blok Kejadian Bitcoin menjadikan matlamat projek itu jelas. Tersemat di asas duit syiling blok ini adalah mesej samar:

“The Times 03 / Jan / 2009 Canselor di ambang bailout kedua untuk bank.”

Mesej itu sendiri merujuk kepada tajuk utama di The Times diterbitkan pada tarikh yang sama disenaraikan. Pencipta Bitcoin percaya bahawa dasar kewangan yang buruk akan menyebabkan dunia menjadi bencana. Mungkin inilah sebabnya mengapa Bitcoin hanya menggunakan prinsip kewangan yang betul untuk memastikan nilai dan penggunaannya.

Inflasi

Dasar kewangan yang buruk biasanya membawa kepada inflasi yang melarikan diri. Apabila negara mengalami inflasi mata wang mereka merosot. Inflasi boleh merosakkan ekonomi tempatan dan menyebabkan rakyat ditinggalkan dalam keadaan melunaskan hutang. Keseluruhan simpanan nyawa terhapus pada hari-hari ketika inflasi tidak terkawal. Inflasi berlaku apabila jumlah mata wang di pasaran melebihi permintaan.

Mata wang Fiat tidak mempunyai bekalan maksimum. Kerajaan dan Rizab Persekutuan dapat bertemu dan membuat dana baru yang mereka anggap sesuai. Masalah dengan pendekatan ini adalah bahawa pemerintah terkenal kerana membiarkan pencetak berjalan liar untuk menampung perbelanjaan seperti infrastruktur dan perang.

Kertas Putih Bitcoin

Kertas Putih Bitcoin

Bitcoin tidak mengalami inflasi yang melarikan diri kerana bekalan terhad hanya 21 juta syiling. Penawaran yang terhad ini diperkenalkan ke pasar dalam selang waktu yang tetap. Dengan cara ini, Bitcoin menyediakan mata wang rizab global kepada dunia yang jauh lebih ramalan daripada sistem lain yang ada.

Penapisan

Penapisan adalah satu lagi masalah penting yang dihadapi oleh Bitcoin secara langsung. Rangkaian desentralisasi secara sejarah sukar ditapis. Sebagai contoh, fikirkan platform penstriman video kegemaran anda. Itu satu lagi bentuk rangkaian yang terdesentralisasi. Ini hanya membolehkan anda bertemu dengan orang lain dalam talian dan memperdagangkan data, tanpa mengira apa itu.

Bitcoin serupa dalam pelbagai cara. Ia membolehkan sesiapa sahaja bertemu dan bertukar nilai. Semua transaksi Bitcoin berlaku dalam proses peer-to-peer langsung. Oleh kerana tidak ada orang tengah, pengawal selia, atau pihak lain yang terlibat, tidak ada yang menyensor hak anda untuk menghabiskan wang kripto anda mengikut pilihan anda.

Ketelusan

Bitcoin berfungsi berdasarkan protokol ketelusan. Rangkaian blok awam membolehkan semua orang dalam rangkaian melihat setiap transaksi dalam masa nyata. Tidak satu pun Bitcoin bergerak di seluruh rangkaian tanpa orang yang mempunyai kemampuan untuk mengesannya. Ketelusan ini membolehkan Bitcoin melepaskan diri dari pasaran lain di dunia. Bitcoin adalah pasaran terdesentralisasi pertama yang ditentukan oleh penawaran dan permintaan.

Privasi

Walaupun memberikan lebih banyak ketelusan, Bitcoin juga dapat memberikan lebih banyak privasi. Bitcoin menghilangkan nama akaun dan sebaliknya, anda bergantung pada dua kunci. Kunci pertama adalah kunci awam anda. Ini adalah kunci yang anda berikan kepada orang ramai untuk menghantar Bitcoin kepada anda. Kunci kedua adalah kunci peribadi anda. Inilah cara anda boleh menghantar Bitcoin. Jangan sekali-kali memberikan kunci ini kepada sesiapa pun. Sekiranya anda melakukannya, mereka dapat mengambil semua Bitcoin anda dan anda tidak dapat berbuat apa-apa.

Bagaimana Bitcoin (BTC) Berfungsi

Bitcoin berjaya di mana mata wang maya sebelumnya gagal kerana pengenalan teknologi blockchain. Blockchain adalah rangkaian komputer yang terdesentralisasi. Rangkaian komputer ini memanfaatkan keseluruhan kekuatan rangkaian untuk tetap selamat.

Perdagangan Bitcoin - Analisis melalui CoinMarketCap

Perdagangan Bitcoin – Analisis melalui CoinMarketCapBitcoin Trading – Analisis melalui CoinMarketCap

Urus niaga Bitcoin dikelompokkan menjadi blok. Ini adalah blok yang membuat rantai transaksi, iaitu Blockchain. Mata wang blockchain memperkenalkan cap waktu ke dalam persamaannya untuk menjadikannya tidak berubah. Cap waktu ini adalah bagaimana Satoshi Nakamoto dapat mengalahkan masalah lama yang dihadapi oleh mata wang maya, perbelanjaan berganda.

Quagmire Perbelanjaan Berkembar

Percubaan sebelumnya dalam mata wang maya hampir tidak dapat dicapai tetapi akhirnya gagal kerana masalah perbelanjaan berganda. Masalah perbelanjaan dua kali ganda adalah bagaimana menghentikan penggodam daripada menghabiskan cryptocurrency dua kali semasa melakukan transaksi. Dalam dunia material, ini tidak menjadi masalah. Seseorang menyerahkan wang tunai kepada anda dan mereka tidak memilikinya dan anda melakukannya.

Dalam dunia digital, penggodam dapat mengirimkan mata wang maya kepada anda dan semasa transaksi tersebut diproses, hantar semula transaksi yang serupa sebelum sistem mengenali pendua. Nakamoto dengan bijak menambahkan cap waktu pada setiap blok urus niaga. Cap waktu ini kemudian digunakan dalam kod kriptografi di blok berikut.

Perlombongan Bitcoin (BTC)

Transaksi pada blockchain Bitcoin mendapat persetujuan dari node, juga dikenali sebagai “penambang.” Setelah blok transaksi mendapat persetujuan, ia akan ditambahkan ke rantai transaksi untuk membentuk blockchain. Yang penting, pelombong mendapat ganjaran kerana mengamankan rangkaian.

Pada asalnya, ganjaran ini ditetapkan pada 50 Bitcoin. Ganjaran ini ditetapkan kepada separuh setiap 210,000 blok. Rata-rata, proses ini memakan masa sekitar 4 tahun. Pada tahun 2012 babak pertama berlaku. Ia menjadikan ganjaran perlombongan Bitcoin menjadi 25 BTC. Kemudian, pada tahun 2016 satu lagi berlaku. Ini meninggalkan pelombong yang menerima 12.5BTC. Separuh terakhir adalah pada 11 Mei 2020 dan ia merangkumi 6.25BTC. Penganalisis meramalkan pada kadar ini, ganjaran penambangan terakhir akan berlaku pada tahun 2140.

Mengapa Banyak Kekuatan

Anda sering mendengar orang mengadu bahawa rangkaian Bitcoin haus kuasa. Sebab bahawa Bitcoin memerlukan begitu banyak kuasa berkaitan dengan persediaan perlombongannya. Dalam algoritma Proof-of-Work (PoW), hanya satu pelombong yang dapat menambahkan transaksi ke blockchain. Untuk menentukan simpul apa yang mendapat penghormatan ini, setiap nod bersaing untuk menyelesaikan formula matematik lanjutan. Formula ini dikenali sebagai persamaan SHA-256

SHA-256

SHA-256 adalah persamaan yang sangat kompleks yang memerlukan komputer untuk melenturkan semua daya pemprosesannya. Persamaannya sangat sukar sehingga lebih masuk akal bagi komputer untuk menghasilkan tekaan rawak daripada mencuba persamaan secara langsung. Terutama, jawapan untuk persamaan mesti dimulakan dengan empat sifar untuk menjadi sah. Proses ini memerlukan masa sekitar 10 minit.

Melabur Dalam Bitcoin (BTC) - Semua Yang Perlu Anda KetahuiPenyesuaian Kesukaran

Semakin banyak kesesakan di rangkaian Bitcoin, semakin sukar persamaannya. Mekanisme penyesuaian kesukaran ini membantu Bitcoin mengekalkan bekalan wang ramalannya. Oleh kerana pengenalan pelombong kelas atas seperti ASIC (Aplikasi Litar Bersepadu Khusus), kesukaran perlombongan Bitcoin telah mencapai tahap baru. Cip ini beribu-ribu kali lebih pantas daripada PC dalam menyelesaikan persamaan SHA-256. Dengan jelas, protokol akan memerlukan lebih banyak nol di awal jawapan. Manuver ini meningkatkan kesukaran persamaan.

Faedah Bitcoin (BTC)

Bitcoin memperkenalkan beberapa faedah luar biasa untuk pasaran. Pertama, Bitcoin adalah ekosistem yang selamat. Urus niaga anda selesai dengan cara peer-to-peer. Semakin sedikit perantara yang terlibat, semakin cekap kos dan urus niaga menjadi lebih pantas. Inilah sebabnya mengapa Bitcoin jauh lebih murah untuk dihantar ke peringkat antarabangsa berbanding mata wang fiat.

Anda boleh menghantar berjuta-juta dalam Bitcoin dalam beberapa minit dan dengan sebahagian kecil kos menghantar jumlah nilai yang sama dalam mata wang fiat. Bitcoin melancarkan pembayaran antarabangsa dengan cara yang sebelumnya tidak dapat dibayangkan. Pusat pembayaran kiriman wang Bitcoin adalah contoh sempurna bagaimana cryptocurrency ini membantu memberi manfaat kepada dunia.

Bitcoin tidak terikat dengan pemerintah mana pun dan oleh itu tidak mematuhi sekatan atau sekatan lain yang dikenakan ke atas mata wang fiat. Orang boleh menghabiskan Bitcoin mereka tanpa memikirkan politik. Sifat desentralisasi rangkaian blockchain Bitcoin menjadikan pemerintah tidak dapat ditutup.

Sejarah Bitcoin (BTC)

Sejarah rasmi Bitcoin bermula pada 18 Ogos 2008. Ketika itulah Satoshi Nakamoto, pencipta tanpa nama Bitcoin mendaftarkan domain Bitcoin.org. Dua bulan kemudian, dia menerbitkan pautan ke kertas putih Bitcoinnya yang kini terkenal. Makalah ini bertajuk “Bitcoin: Sistem Tunai Elektronik Peer-to-Peer” dalam senarai mel Cypherpunk. Komuniti Cypherpunk percaya bahawa privasi sangat penting dalam persekitaran digital masa kini.

Blok Bitcoin Genesis dilombong pada 3 Januari 2009. Ini adalah permulaan blockchain Bitcoin. Oleh itu, ia juga disebut sebagai Blok 0. Nakamoto juga mengumpulkan hadiah sebanyak 50 Bitcoin untuk melombong blok pertama ini. Pada bulan yang sama pelanggan Bitcoin sumber terbuka pertama memasuki pasaran melalui pos pada SourceForge.

Urus Niaga Awal

Pada awal Bitcoin, kegembiraan hanya terhad kepada sektor pengembangan mata wang maya. Terutama, pengaturcara komputer yang terkenal, Hal Finney adalah orang pertama yang menerima transaksi Bitcoin. Hal telah berhubung rapat dengan Nakamoto sepanjang awal Bitcoin. Dia menerima 10 Bitcoin dari Nakamoto pada 12 Januari 2009.

Terdapat beberapa penyokong pertama yang lain untuk projek ini yang masih aktif sehingga kini di sektor ini. Wei Dai, pencipta b-money pendahulunya Bitcoin adalah sebahagian besar dari ujian awal ini. Juga, Nick Szabo, pencipta pendahulu Bitcoin yang lain, Bitgold, adalah salah satu orang pertama yang mengambil bahagian dalam transaksi terdesentralisasi ini.

Perlombongan dan Kehilangan Nakamoto

Nakamoto sangat aktif pada masa awal Bitcoin. Dia sering berkomunikasi dengan pemaju yang disebutkan di atas dan yang lain di ruang tersebut. Dia membincangkan konsepnya dalam pelbagai jawatan yang masih ada hingga kini.

Selama ini, dia secara aktif melakukan pengubahsuaian dan disiarkan maklumat teknikal di forum Bitcoin juga. Dia juga melombong sekitar 1 juta Bitcoin menurut kajian pakar. Kemudian, tanpa amaran, dia tiba-tiba hilang. Dalam posting terakhirnya, dia membincangkan beberapa perubahan terakhir yang dibuatnya pada fitur “safe mode” dan meninggalkan pautan ke build.

Satoshi Nakamoto Last Forum Post via Bitcoin Forum

Satoshi Nakamoto Last Forum Post via Bitcoin Forum

Dia tidak pernah menyatakan apa-apa tentang pergi. Namun, dalam posting sebelum yang terakhir, dia menyatakan bahawa “Alangkah baiknya mendapatkan perhatian ini dalam konteks lain. WikiLeaks telah menendang sarang lebah, dan kawanan itu menuju ke arah kami. ” Sejak Nakamoto hilang, pemaju Gavin Andresen telah mengambil peranan sebagai pemaju utama di Yayasan Bitcoin.

Hari Piza

Pada 22 Mei 2010, peminat Bitcoin dengan nama Laszlo Hanyecz dibeli dua Piza John’s Pizzas besar untuk 10,000 BTC. Urus niaga itu berlaku di forum Bitcoin. Dalam catatan tersebut, Hanyecz menawarkan 10,000 BTC kepada sesiapa yang akan mengambil pizza, membayarnya, dan menyerahkannya ke rumahnya. Dengan riang, dia menyatakan bahawa dia memerlukan dua pizza sehingga dia dapat “menggigit” pada hari berikutnya.

Seorang lelaki dari Britain menerima tawaran itu dan dalam satu jam berikutnya, Hanyecz sedang mengunyah sebilangan pizza yang lazat dan orang yang menghantarnya dengan 10,000 BTC. Pada masa itu, 10,000 BTC hanya bernilai sekitar $ 41. Hari ini, BTC ini bernilai lebih dari $ 100,000,000.00.

Kerentanan Muncul

Pada awal bulan Ogos 2010, vektor serangan menjadi jelas kepada pemaju teras Bitcoin. Kesalahan pengekodan menyebabkan masalah pengesahan blok berlaku. Penggodam dapat memanfaatkan masalah ini kerana mereka membenarkan pengguna memintas sekatan ekonomi Bitcoin. Sebagai gantinya, penggodam dapat membuat sejumlah Bitcoin yang tidak terhingga.

Hanya beberapa hari kemudian, risiko ini menjadi kenyataan kerana 184 bilion Bitcoin dihasilkan dalam satu transaksi. Duit syiling yang baru dicetak ini dihantar ke dua alamat di rangkaian. Nasib baik, pembangun sudah menyedari kelemahan. Mereka memilih untuk membalikkan urus niaga dan mengarahkan blockchain Bitcoin ke versi selamat yang dikemas kini.

Pada masa itu, penggunaan Bitcoin masih eksklusif untuk pembangun, jadi bukan masalahnya sekarang. Secara kritikal, ini adalah satu-satunya masa transaksi Bitcoin dibalikkan. Tidak ada kelemahan keselamatan yang diketahui sejak itu.

Pasaran Crypto Muncul

Tahun berikutnya menyaksikan pengenalan cryptocurrency lain. Ini adalah kelahiran pasaran kripto secara rasmi. Juga, syarikat terpilih mula menerima Bitcoin sebagai pembayaran untuk perkhidmatan. Organisasi pertama yang melakukannya ialah Electronic Frontier Foundation. WikiLeaks juga merupakan antara firma pertama yang menerima sumbangan Bitcoin.

Pada tahun 2012, Bitcoin mendapat hadiah pertama dalam siri televisyen nasional. Cryptocurrency muncul di drama undang-undang CBS yang disebut Isteri yang baik.  Tahun ini juga menyaksikan pelancaran Yayasan Bitcoin. Pengasas kumpulan ini ialah Gavin Andresen, Jon Matonis, Patrick Murck, Charlie Shrem, dan Peter Vessenes.

Tujuan mereka adalah untuk mendorong penggunaan Bitcoin ke tahap baru. Untuk menyelesaikan tugas ini, pemaju berusaha untuk mendorong lebih banyak standardisasi, perlindungan, dan promosi protokol sumber terbuka di pasar. Hari ini Yayasan Bitcoin masih memainkan peranan penting dalam pengembangan Bitcoin.

BitPay

Pada bulan Oktober 2012, pemproses Pembayaran Bitcoin yang popular, BitPay meraikan kejayaan besar. Firma itu mencapai 1,000 peniaga yang menerima Bitcoin. Pada tahun yang sama, salah satu platform hosting terbesar di dunia, WordPress mula menerima pembayaran Bitcoin. Perkembangan ini akan membawa tahun depan untuk Bitcoin yang luar biasa.

Pada tahun 2013, Bitcoin membuat kemajuan besar. Ini adalah tahun di mana pemproses pembayaran, Coinbase melaporkan kejayaan penjualan $ 1 juta BTC pada purata $ 22 setiap duit syiling. Ia juga merupakan tahun untuk kemalangan pasaran utama Bitcoin yang pertama. Pada bulan Mac, berlaku penjualan besar-besaran ketika komuniti Bitcoin berpisah selama sekitar enam jam.

Dua Bitcoin

Kecelakaan teknikal meninggalkan dunia dengan dua rantaian Bitcoin terpisah selama berjam-jam. Para pemaju membuat panggilan untuk menghentikan semua transaksi untuk mengetahui masalahnya. Ini menyebabkan para pelabur kehilangan kepercayaan terhadap projek yang masih baru. Jual beli berlaku dengan nilai penumpahan Bitcoin dalam beberapa minit. Pembangun dapat menstabilkan keadaan ketika mereka semua penambang menaik taraf ke versi 0.7 sebagai standard baru.

Kebimbangan Peraturan Bitcoin (BTC)

Ini juga tahun di mana pengawal selia mula memperhatikan aktiviti Bitcoin. Secara khusus, Jaringan Penguatkuasaan Jenayah Kewangan (FinCEN) membuat pernyataan awam di mana ia menyatakan bahawa pelombong yang menjual ganjaran BTC mereka untuk fiat perlu mendaftar sebagai Perniagaan Perkhidmatan Wang atau menghadapi akibat. Pengumuman ini menyebabkan sedikit perubahan di pasaran tetapi itu hanyalah penurunan dalam balasan apa yang akan datang.

Pada bulan April, Bitcoin mengalami kemalangan besar tidak seperti sebelumnya. Kemalangan itu disebabkan oleh peningkatan kelewatan pemprosesan yang dialami oleh pertukaran terbesar di dunia pada masa itu, Gunung Gox, dan pemproses pembayaran Bitcoin utama dunia, BitInstant. Kerosakan itu menyaksikan harga Bitcoin jatuh bebas dari $ 266 hingga $ 76.

Rampasan

Tahun ini juga merupakan kali pertama agensi kerajaan mengaku merampas Bitcoin. Secara khusus, Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah AS menyenaraikan penyitaan 11.02 Bitcoin dalam notis Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat. Pada masa yang sama, pihak berkuasa merampas banyak akaun yang berkaitan dengan pertukaran Gunung Gox.

Kebimbangan Peraturan

Bitcoin juga mengalami beberapa masalah peraturan pada masa ini. Jabatan Pentadbiran dan Dasar Pertukaran Asing di Thailand menjadikan Bitcoin tidak sah di negara ini. Juga, Hakim Persekutuan AS, Amos Mazzant dari Daerah Timur Texas dari Litar Kelima membuat keputusan kontroversial bahawa Bitcoin adalah “mata wang atau bentuk wang.” Terakhir, Kementerian Kewangan Jerman mengakui cryptocurrency sebagai instrumen kewangan.

Laluan Sutera

Pada bulan Oktober 2013, FBI merampas kira-kira 26,000 BTC dari laman web Silk Road. Ini adalah penyitaan Bitcoin terbesar sehingga masa itu. Lelaki di belakang operasi, Ross William Ulbricht, didapati bersalah kerana mengedar dadah dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup kerana berperanan dalam mewujudkan pasaran yang terdesentralisasi ini. Ramai yang percaya bahawa hukuman ini terlalu keras dan bahawa dia dikenakan sebagai peniaga dan bukan sebagai pemaju pasar.

Ross William Ulbricht

Ross William Ulbricht

ATM Bitcoin

ATM Bitcoin mula muncul di seluruh dunia pada masa ini juga. Robocoin dan Bitcoiniacs melancarkan ATM Bitcoin pertama di dunia pada Oktober 2013. ATM bersejarah ini menetap di Vancouver, Kanada. Pada bulan yang sama, syarikat internet gergasi Baidu membenarkan pelanggan perkhidmatan keselamatan laman web membayar invois mereka menggunakan Bitcoin. Juga, BTC China mengatasi Mt. yang berpusat di Jepun. Gox sebagai pertukaran perdagangan Bitcoin terbesar mengikut jumlah perdagangan di dunia.

Pada bulan Disember, eksekutif dari peruncit dalam talian yang terkenal Overstock.com mengumumkan rancangan untuk menerima Bitcoin dalam beberapa minggu akan datang. Tidak lama kemudian, pasaran mengalami kerugian besar yang lain. Yang satu ini disebabkan sebahagiannya kerana People’s Bank of China melarang institusi kewangan China menggunakan Bitcoin. Pada masa itu, China menguasai sebahagian besar jumlah dagangan Bitcoin.

Bitcoin Datang ke Vegas

Pada tahun 2014, Bitcoin meneruskan perjalanan ke penerapan institusi. Tahun ini menyaksikan The D Las Vegas Casino Hotel dan Golden Gate Hotel & Hartanah kasino di pusat bandar Las Vegas mengumumkan bahawa mereka akan mula menerima cryptocurrency. Berita ini membantu menaikkan harga Bitcoin. Namun, peningkatan itu tidak lama.

Pada bulan Februari 2014, Bitcoin mengalami kejadian Hack Mt.Gox yang terkenal. Platform ini menyaksikan kehilangan 744,000 Bitcoin semasa serangan itu. Kurang dari sebulan kemudian, pertukaran Bitcoin terbesar di dunia mengemukakan kebankrapan. Pasaran merosot berikutan wahyu ini.

Pencapaian Utama

Pada bulan September, pasaran mula pulih. Ini adalah bulan di mana TeraExchange mendapat persetujuan dari CFTC untuk mula menawarkan pelbagai perkhidmatan berasaskan Bitcoin. Secara khusus, firma itu mula menawarkan produk pertukaran bebas berdasarkan harga Bitcoin. Kejadian ini merupakan pencapaian besar bagi seluruh pasaran kerana ini adalah kali pertama agensi pengawalseliaan A.S. meluluskan produk kewangan Bitcoin.

Bitcoin (BTC) Melangkah ke arus perdana

Tahun berakhir dengan kuat untuk Bitcoin juga. Raksasa komputer, Microsoft mula menerima Bitcoin dari pengguna pada bulan Disember. Anda boleh membeli permainan Xbox dan perisian Windows menggunakan Bitcoin. Juga, dokumentari Bitcoin pertama, Kebangkitan dan Kebangkitan Bitcoin, dibebaskan.

Menjelang 2015, pasaran Bitcoin mula mendapat momentum. Pada bulan Januari tahun itu, Coinbase mengumpulkan $ 75 juta dalam pembiayaan benih. Pada tahun itu juga menyaksikan pertukaran bitstamp yang popular untuk perdagangan selama seminggu kerana peretasan. Menurut dokumen syarikat, syarikat itu telah mencuri 19,000 Bitcoin semasa kejadian itu. Kesannya, platform dibuka semula dan tidak ada pengguna yang kehilangan dana hanya beberapa hari kemudian.

Ketinggian Baru

Pada tahun berikutnya, rangkaian Bitcoin berkembang ke tahap baru. Rangkaian mencapai kadar rangkaian rekod lebih dari 1 exahash / saat. Pada bulan Mac 2016, Kabinet Jepun mengiktiraf mata wang maya sebagai bentuk pembayaran. Ini membantu mendorong nilai dan pembangunan pasaran di rantau ini. Malangnya, pada bulan Ogos 2016, pertukaran Bitcoin utama yang lain, Bitfinex, diretas dan sekitar 120,000 BTC hilang.

Bitcoin Diiktiraf di Jepun

Tahun 2017 menyaksikan Jepun meluluskan lebih banyak undang-undang yang mesra Bitcoin. Dalam proses ini, Bitcoin secara rasmi diiktiraf sebagai kaedah pembayaran yang sah. Sikap ini membantu mendorong jumlah dagangan ke tahap yang baru. Pasar meletup. Contohnya, antara Januari dan Mei 2017, pertukaran Poloniex melaporkan peningkatan lebih daripada 600% peniaga aktif di platformnya.

Kebimbangan Skalabiliti

Kenaikan rekod ini menyebabkan lebih banyak pelabur memasuki pasaran. Semua pengguna ini membuat banyak kesesakan di rangkaian. Tidak lama kemudian, transaksi Bitcoin memerlukan lebih banyak kos dan memerlukan lebih banyak masa untuk diselesaikan. Masalahnya mencapai titik didih apabila komuniti Bitcoin berpisah bagaimana menangani masalah tersebut. Pada akhirnya, cryptocurrency baru bernama Bitcoin Cash muncul.

Kesesakan Bitcoin melalui WooBull

Kesesakan Bitcoin melalui WooBull

Pada tahun 2018, Korea Selatan mengambil tindakan besar terhadap Bitcoin ketika melarang transaksi tanpa nama. Tahun ini juga menyaksikan penyelesaian pembayaran di luar rangkaian, Lightning Network terbang. Rangkaian Lightning bergantung pada saluran pembayaran swasta untuk mengelakkan kesesakan pasaran Bitcoin.

Perbankan Bitcoin

Penyelesaian perbankan Bitcoin mula memasuki pasaran juga tahun ini. Kali ini adalah ketika kemunculan kad debit dan akaun bank Bitcoin mula mendapat populariti. Juga, ATM Bitcoin mula bermunculan di lebih banyak lokasi kerana harganya turun dengan ketara dan lebih banyak pengeluar memasuki sektor ini.

Menjelang 2019, Bitcoin sudah menjadi nama rumah tangga. Terdapat ribuan cryptocurrency dan pasaran berkembang. Selain itu, inilah masanya projek kripto utama lain mula bercakap dengan pengawal selia. Secara khusus, koin Libra Facebook mempunyai pengawal selia.

Tahun ini, Bitcoin mula matang. Anda boleh melakukan hampir apa sahaja dengan Bitcoin pada masa ini. Anda boleh membayar cukai, perjalanan, atau bahkan dengan makanan atau kad hadiah. Selain itu, pengembangan sektor DeFi telah memberi pengguna Bitcoin lebih banyak pilihan dari segi penyimpanan Bitcoin dan aliran pendapatan pasif.

Siapa yang mencipta Bitcoin (BTC)?

Manakala nama di sebalik kertas putih Bitcoin menyatakan Satoshi Nakamoto, tidak ada yang melangkah maju dan membuktikan bahawa mereka memang pencipta Bitcoin. Sejumlah individu telah menyatakan bahawa mereka adalah Nakamoto, tetapi belum ada yang dapat memindahkan 1 juta BTC asal yang dilombong oleh pemaju pada awalnya. Kekurangan bukti yang cukup besar ini telah menyebabkan teori konspirasi terus berleluasa.

Dalam satu contoh tertentu, seorang pengaturcara komputer dan Bitcoiner awal dengan nama Craig Wright tampil mendakwa bahawa dia adalah Nakamoto. Dia bahkan cuba mengemukakan Copywrite pada nama Bitcoin. Namun, ketika tiba waktunya untuk membuktikan bahawa dia adalah Nakamoto, dia tidak dapat memberikan bukti yang mengaitkannya dengan juta BTC yang tidak bergerak.

Ada juga kejadian di mana seseorang disalah anggap sebagai Nakamoto. Newsweek meragut nyawa seorang lelaki setelah mereka menerbitkan secara tidak benar bahawa dia adalah pencipta Bitcoin. Lelaki ini, Dorian Nakamoto menafikan tidak ada kaitan dengan projek itu. Hari ini, wajahnya berdiri sebagai gambar simbolik yang mewakili Satoshi Nakamoto.

Cara Membeli Bitcoin (BTC)

Anda boleh mendapatkan Bitcoin di mana-mana pertukaran. Binance menawarkan pasangan mata wang fiat Bitcoin langsung. Anda hanya perlu mendaftar untuk akaun. Setelah akaun anda sah, anda boleh memuatkannya dengan mata wang fiat. Nasib baik, Binance baru sahaja menambah pemuatan akaun segera pada bulan ini. Masa yang diperlukan untuk memuatkan tiga hari.

Setelah mata wang fiat anda berada di bursa, anda boleh memilih pasangan perdagangan BTC / USD dan anda sudah bersedia. Seluruh proses hanya memerlukan satu minit dan sangat lurus ke hadapan. Terutama, Binance adalah pertukaran terbesar di dunia.

Bergantung pada wilayah anda, anda mungkin ingin melihat panduan Kanada atau Singapura kami.

Melabur Dalam Bitcoin (BTC) - Semua Yang Perlu Anda Ketahui Melabur Dalam Bitcoin (BTC) - Semua Yang Perlu Anda Ketahui Melabur Dalam Bitcoin (BTC) - Semua Yang Perlu Anda Ketahui
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Binance

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kraken

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kriptomat

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Terbaik untuk

Pengguna Lanjutan

Terbaik untuk

Peniaga USA

Terbaik untuk

Pedagang Eropah

Minimum Akaun

Tiada

Minimum Akaun

$ 1.00

Minimum Akaun

35 €

Promosi

Pulangan Tunai 10%

Kod Diskaun: EE59L0QP

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Cara Menyimpan Bitcoin (BTC)

Menyimpan Bitcoin anda mudah. Terdapat lebih banyak pilihan yang tersedia untuk pelabur Bitcoin berbanding dengan populariti duit syiling ini. Kaedah termudah untuk menyimpan BTC adalah pada aplikasi mudah alih. Aplikasi mudah alih mudah dinavigasi dan boleh dimuat turun dalam beberapa saat. Yang terbaik, kebanyakannya percuma untuk digunakan.

Dompet BTC mudah alih seperti JAXX telah lama wujud sejak awal pasaran. Dompet hari ini mudah digunakan dan dapat menyimpan banyak cryptocurrency yang berbeza. Platform ini memudahkan anda untuk mempelbagaikan pelaburan dan menjejaki portfolio anda.

Desktop

Sekiranya anda mahukan pilihan yang lebih selamat daripada dompet mudah alih, anda selalu boleh menggunakan klien desktop Bitcoin. Dompet desktop lebih selamat kerana komputer anda biasanya lebih selamat daripada Telefon Pintar anda. Selain itu, sejak dompet desktop dibangunkan oleh pemaju utama projek, anda tahu itu adalah pilihan yang lebih selamat untuk dipertimbangkan.

Bagi anda yang berhasrat untuk HODL sejumlah besar Bitcoin, atau bagi sesiapa yang percaya keselamatan adalah perhatian pelaburan utama, dompet perkakasan adalah langkah terbaik. Dompet perkakasan memastikan Bitcoin disimpan dengan selamat di luar talian. Strategi ini menjauhkan rahsia anda dari penggodam dan kod jahat lain.

Dompet Perkakasan

Sekiranya anda ingin membuat pelaburan besar di BTC atau jika anda merancang untuk HODLing crypto ini untuk jangka masa yang panjang, dompet perkakasan adalah pilihan terbaik. Dompet perkakasan menyimpan crypto anda di luar talian di “penyimpanan sejuk”. Strategi ini menjadikan ancaman dalam talian tidak dapat mengakses pegangan anda. The Lejar Nano S atau yang lebih maju Lejar Nano X kedua-duanya menyokong Bitcoin (BTC).

Masa Depan Bitcoin

Masa depan Bitcoin kelihatan cerah. Dunia sekarang menyedari kehebatan teknologi blockchain. Bitcoin terus mengembangkan asas pengguna dan fungsi. Penganalisis bersetuju bahawa hanya beberapa saat sebelum Bitcoin menjadi mata wang rizab utama dunia.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me