Melabur dalam Ethereum (ETH) – Semua yang Perlu Anda Ketahui

Ethereum adalah rangkaian blockchain sumber terbuka yang menyederhanakan skrip kontrak pintar. Yang penting, yang pelantar membolehkan pembangun untuk menyelaraskan membina aplikasi terdesentralisasi yang berfungsi pada blockchain. Akibatnya, platform ini telah memperkenalkan dunia kepada pelbagai fungsi dan aplikasi baru.

Hampir mustahil untuk meneroka pasaran kripto tanpa mendengar mengenai Ethereum. Token unik ini membantu merevolusi cryptospace. Oleh itu, ETH secara konsisten menduduki tempat sebagai cryptocurrency kedua paling popular berdasarkan had pasaran. Terutama, gabungan faktor telah menyebabkan populariti ETH di ruang crypto

Cryptocurrency Teratas - CoinMarketCap

Cryptocurrency Teratas – CoinMarketCap

Dapps adalah program generasi seterusnya yang dirancang khusus untuk berfungsi dalam rangkaian yang terdesentralisasi. Rangkaian ini boleh merangkumi Tor, Ledgers Terdistribusi, dan blockchain. Dapps menyediakan peluang baru kepada dunia. Akibatnya, Dapp terus menjadi salah satu kawasan yang paling cepat berkembang dalam sektor blockchain.

Bagaimana Ethereum (ETH) Berfungsi?

Ethereum meminjam beberapa ciri utama dari Bitcoin, walaupun dengan sedikit perubahan seperti mekanisme konsensus PoW. Juga, Ethereum menggunakan beberapa strategi yang digunakan oleh BitTorrent untuk membuat sistem operasi yang benar-benar terdesentralisasi untuk dibangunkan oleh pengaturcara Dapp.

Ethereum sering disebut sebagai cryptocurrency. Rujukan ini tidak betul. Ethereum adalah platform yang berfungsi dalam cryptocurrency Ether. Dalam ekosistem ini, peranan utama Ether adalah memberi ganti rugi kepada pelombong untuk melakukan pengiraan EVM.

EVM – Mesin Maya Ethereum

EVM adalah timbunan maya yang disematkan di dalam setiap nod Ethereum penuh. EVM mempermudah proses membina aplikasi yang terdesentralisasi. Oleh itu, protokol ini sangat penting untuk prestasi Ethereum kerana mereka melaksanakan kod bytecode.

Pentingnya, setiap nod di rangkaian Ethereum menjalankan instance EVM. Strategi ini membolehkan mereka bersetuju untuk melaksanakan arahan yang sama tanpa campur tangan manusia. Selain itu, ia menyediakan cara untuk mana sahaja orang dapat melaksanakan kod dalam ekosistem yang tidak dapat dipercaya.

Yang penting, bytecode EVM adalah sistem yang lengkap. Turing merujuk kepada kemampuan protokol. Protokol lengkap seperti JavaScript dapat melakukan pelbagai fungsi komputasi kritikal.

Pelbagai Bahasa

Salah satu aspek EVM yang paling unik dan kuat adalah kemampuannya menggunakan pelbagai bahasa pengekodan. Sehingga kini, EVM berjaya disebarkan menggunakan C ++, Java, JavaScript, Python, Ruby, dan banyak lagi. Menariknya, Ethereum bahkan memperkenalkan bahasa tingkat tinggi yang berorientasikan objek sendiri untuk melaksanakan kontrak pintar yang disebut Solidity. Pembangun boleh memprogram menggunakan mana-mana bahasa peringkat tinggi yang disenaraikan di atas dan kodnya kemudian ditukar menjadi EVM Bytecode.

Apa itu GAS?

Anda mungkin pernah mendengar istilah Gas dilemparkan ketika orang membincangkan Ethereum. Gas adalah mekanisme bayaran harga dalaman yang membolehkan Ethereum memastikan kualiti pengekodan rangkaian mereka. Setiap transaksi rangkaian Ethereum dapat diukur dari segi penggunaan Gasnya. Oleh itu, setiap EVM mempunyai Had Gas dan Harga Gas tertentu yang berkaitan dengan pelaksanaannya.

Dengan jelas, pengenalan Gas ke dalam rangkaian memastikan kualiti kod pada rangkaian tetap tinggi. Strategi ini membantu melindungi node dari pengenalan pengkodan jahat. Ini juga menghalang rangkaian daripada dikendalikan dengan pengekodan bawah.

Menetapkan Harga Gas

Had gas adalah jumlah kuasa pengiraan yang akan digunakan oleh rangkaian Ethereum. Semakin lama dan lebih rumit kontrak pintar anda, semakin tinggi jumlah had gas anda. Harga Gas adalah jumlah yang sanggup dibayar pengguna untuk melaksanakan fungsi sepenuhnya. Sekiranya anda menetapkan harga gas anda terlalu rendah, pelombong akan mengabaikan permintaan anda. Sekiranya harga gas anda tidak meliputi EVM sepenuhnya, pelombong akan mengekalkan perbezaannya.

Gabungan kedua-dua faktor ini memberi anda kos transaksi Ethereum anda. Yang penting, fungsi dan yuran pemprosesan diukur dalam gas, tetapi bayarannya dibayar di Ether. Strategi ini sangat menarik kerana membolehkan rangkaian menentukan kosnya sendiri. Dengan cara ini, Ethereum berfungsi secara terdesentralisasi di seluruh proses perniagaan dalamannya.

Sejarah Ethereum (ETH)

Sejarah Ethereum bermula pada awal-awal pasaran crypto. Pada tahun 2013, seorang pengaturcara intuitif dan Bitcoiner lama, Vitalik Buterin menerbitkan kertas putih yang menerangkan reka bentuk teknikal dan keupayaan konsep Ethereum. Dalam makalah itu, Buterin menerangkan komputer global yang terdesentralisasi yang dapat berjalan pada blockchain yang serupa dengan Bitcoin.

Pengasas Ethereum Vitalik Buterin

Pengasas Ethereum Vitalik Buterin

Menjelang tahun 2014, Buterin telah melengkapkan Ethereum versi pertama. Yang penting, dia mendapat bantuan dari firma pembangunan Switzerland, GmbH. Versi awal perisian ini membantu mempromosikan ICO untuk projek tersebut. ETH ICO adalah kejayaan besar. Projek ini mengumpulkan $ 18 juta dari pelbagai pelabur. Sebaliknya, ia mewujudkan rangkaian pertama pelombong dan pemegang saham ETH.

Ethereum Melancarkan Beta

Pada tahun 2015, Buterin melancarkan Ethereum versi beta pertama. Protokol tersebut mendapat nama Frontier. Pelepasan ini membantu menaikkan nilai Ethereum hingga $ 0,420897 pada 21 Okt 2015. Pada tahun 2016, protokol tersebut menerima satu lagi peningkatan besar yang dijuluki – Homestead. Pada masa inilah konsep organisasi autonomi terdesentralisasi (DAO) mula-mula menjadi pengetahuan umum juga.

DAO memasuki pasaran

DAO mengambil fungsi syarikat dan mengubah semua aspek menjadi kontrak pintar. Anda boleh memikirkan DAO sebagai organisasi yang dibuat oleh pemaju untuk mengautomasikan keputusan dan memudahkan transaksi cryptocurrency. Matlamat protokol generasi akan datang adalah untuk mengkodifikasi peraturan dan proses membuat keputusan organisasi. Dengan cara ini, anda dapat menghilangkan keperluan untuk dokumen dan orang dalam memerintah.

DAO pertama Ethereum dilancarkan secara rasmi pada 30 April 2016. Pelancaran DAO membantu Ethereum memperoleh $ 150 juta melalui ICO awam. Pada masa itu, DAO adalah acara crowdfunding berasaskan blockchain terbesar dalam sejarah. Secara khusus, acara itu memperoleh lebih dari $ 150 juta. Mungkin lebih mengagumkan, acara itu menyaksikan penyertaan dari lebih 11,000 pelabur yang berada di seluruh dunia.

Hack Hack

Malangnya, gembar-gembur itu tidak lama. Penggodam dengan cepat mencari dan memanfaatkan kesalahan pemrograman utama dan vektor serangan dengan DAO. Malangnya, pembangun sudah berusaha memperbaiki bug tetapi tidak menyelesaikan kerja mereka sebelum serangan. Paling teruk, 15% daripada semua ETH diadakan di DOA pada masa itu.

Penggodam menggunakan sistem DOA pendua untuk menguras dana. Hanya memerlukan penggodam hingga 18 Jun untuk menyedot 3.6 juta ETH dari ICO. Berita mengenai serangan itu menurunkan nilai ETH dari $ 20 menjadi kurang dari $ 13.

Pemaju menyedari dana itu habis, tetapi tidak mempunyai masa untuk memperoleh suara yang cukup untuk mencabut pencurian. Selain itu, sejak DOA mengumpulkan lebih banyak dana daripada yang diharapkan ETH, mereka telah salah mengatur tahap keselamatan yang diperlukan. Kemudian dinyatakan bahawa pemaju menyimpan semua dana dalam satu alamat dompet.

Mengawal Kembali

Akhirnya, pemaju ETH menyedari apa yang sebenarnya berlaku dan mereka mula bekerja dengan cepat untuk menghentikan serangan tersebut. Ketika ETH terus menguras, pemaju mula mempertimbangkan pendekatan yang lebih aneh untuk menghentikan penggodam.

Bagaimana Ethereum digodam

Yang penting, penggodam menggunakan DOA pendua untuk menipu sistem. Oleh kerana ia adalah pendua, ini merangkumi protokol utama yang awalnya diprogramkan ke dalam yang asli. Salah satu protokol ini adalah ketentuan penarikan selama 28 hari. Pada dasarnya, penggodam tidak dapat mengakses dana mereka selama hampir sebulan. Tingkap ini memberi Ethereum sedikit masa untuk mencuba dan menjimatkan dana.

Semasa sesi sumbang saran, banyak cadangan dibawa ke meja. Akhirnya, pembangun memutuskan bahawa mereka perlu membatalkan Ether dalam DOA penggodam. Pada mulanya, garpu lembut dicadangkan sebagai kaedah untuk menyelesaikan tugas ini.

Garpu Lembut vs Garpu Keras

Dalam bidang cryptocurrency, terdapat dua jenis kemas kini perisian utama yang dapat diterima oleh blockchain. Garpu lembut adalah peningkatan besar yang membolehkan pelombong terus menambang blockchain yang sama. Sebaliknya, garpu keras menguatkan protokol baru yang memerlukan pelombong untuk menaik taraf perisian mereka sebelum mereka dapat menambang rangkaian transaksi baru. Secara kritikal, garpu keras menghasilkan cryptocurrency baru.

Apa yang Menyebabkan Garpu Keras?

Pasukan Buterin ingin mencadangkan protokol perisian baru yang menjadikan mustahil bagi penggodam mengeluarkan ETH yang dicuri dari DOA mereka. Dalam pernyataan awam, Buterin menyatakan bahawa dia tidak mencadangkan untuk menulis semula blok apa pun.

Sebagai gantinya, dia mengatakan ingin memperkenalkan satu ciri dalam pengkodan asas Ethereum untuk mengelakkan penggodam menarik ETH. Peralihan ini akan menjadi garpu lembut yang membolehkan pembangun ETH memperkenalkan senarai hitam untuk alamat tertentu.

Peretas Memberi Balasan

Di sinilah kejadian semakin meruncing. Setelah melihat siaran Buterin, penggodam itu membalas dengan menghantar pos kepada syarikat itu. Dia menjelaskan bahawa dia tidak melakukan apa-apa yang salah dan bahawa dalam DOA, terserah kepada kontrak pintar untuk mengesahkan transaksi. Dia berpendapat bahawa tidak ada perkara di luar protokol yang dapat mengubah keputusan mereka.

Dalam satu aspek, penggodam mempunyai titik yang sah. Keseluruhan premis DOA adalah bahawa ia tidak memerlukan campur tangan manusia. Selain itu, salah satu ciri inti dari mana-mana blockchain adalah kebolehubahan dan kebolehubahannya. Penggodam malah terus menawarkan pelombong yang tidak menaik taraf protokol hadiah besar. Secara khusus, penyerang menawarkan 1 Juta ETH dan 100 BTC ke setiap nod yang menolak kemas kini.

Cadangan Garpu Keras

Dengan meramalkan bahawa penggodam mempunyai kelebihan dalam senario tersebut, pemaju ETH mula meneroka pilihan yang lebih agresif. Akhirnya, kumpulan dalam komuniti ETH mengesyorkan garpu keras. Garpu keras akan mengembalikan semua transaksi ETH hingga beberapa saat sebelum serangan berlaku.

Perpecahan Komuniti ETH

Cadangan ini dipenuhi dengan tegas penentangan. Keseluruhan titik blockchain adalah untuk memudahkan urus niaga yang tidak berubah dan tidak berubah. Fakta bahawa pembangun Ethereum ingin mengembalikan transaksi blockchain untuk mengelakkan kerugian berlaku secara langsung dalam menghadapi ciri-ciri anti-penapisan blockchain.

Tindakan Harga ETH Semasa Hack DAO

Tindakan Harga ETH Semasa Hack DAO

Dikemukakan bahawa ETH berfungsi sebagaimana mestinya dan kemas kini tidak diperlukan. Sebaliknya DOA diprogramkan secara tidak betul dan kerugian adalah akibatnya. Garpu keras akan memperkenalkan pengeditan yang dibuat oleh pihak berkuasa terpusat dalam ekosistem ETH.

Keputusan dibuat

Pada akhirnya, versi baru Ethereum mainnet memasuki pasaran pada 20 Julai 2016. Akhirnya, garpu keras melakukan perubahan keadaan tidak teratur yang menghapus kecurian DAO. Garpu keras memecah blockchain Ethereum. Rangkaian urus niaga asal sekarang akan diberi nama Ethereum classic, sedangkan crypto baru akan menggunakan tajuk Ethereum.

Kesan Jangka Panjang

Keputusan untuk dilalui dengan garpu keras akan menggema di seluruh pasar crypto. Akhirnya, ini akan menyebabkan platform berasaskan ETH dijauhi dalam ruang token keselamatan. Sebab tindakan ini mudah, institusi kewangan utama tidak boleh mengambil risiko untuk menukar urus niaga sekuriti. Apa pun, ETH masih kekal sebagai platform teratas untuk pengembangan Dapp hari ini.

Walaupun terdapat kekurangan, ETH berjaya mendapatkan kembali keyakinan pasaran berikutan serangan itu. Menjelang 2017, nilai Ether meningkat lebih dari 15,000% untuk mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 1,432.8 pada bulan Januari 2018. Hari ini, ia masih merupakan cryptocurrency kedua dari segi cap pasaran, walaupun dengan lebih banyak persaingan berbanding sebelumnya.

Protokol ERC

Pengenalan Ethereum ke ruang kripto sangat penting. Ini memperkenalkan dunia kepada proses yang lebih mudah untuk membuat kontrak pintar. Kini sesiapa sahaja dapat membuat cryptocurrency yang berfungsi dan selamat di rangkaian ETH menggunakan protokol ERC.

Protokol ERC adalah standard token yang mematuhi syarat blockchain Ethereum. Pada asalnya, Ethereum merancang untuk menggunakan protokol ERC-20 untuk mempermudah pembuatan token dalaman. Namun, tidak lama kemudian mereka menyedari bahawa terdapat permintaan besar untuk kaedah pembuatan token yang sederhana.

Strategi ini membantu mendorong sektor crypto ke tahap baru. Secara khusus, pelarian ICO 2017 sebahagian besarnya disebabkan oleh pertumbuhan token Ethereum blockchain dan ERC. Hari ini, token ERC adalah yang paling banyak digunakan di ruang tersebut. Satu belajar mendapati bahawa pada 16 April 2019, terdapat lebih daripada 181,000 token serasi ERC-20 yang tinggal di rangkaian utama Ethereum.

Cara Membeli Ethereum (ETH)

Melabur di Ethereum memang mudah pada masa kini. Setiap pertukaran utama memperdagangkan ETH sebagai salah satu syiling utamanya. Sebenarnya, anda kini boleh menemui pelbagai pasangan perdagangan ETH di kebanyakan bursa. Untuk memulakan pelaburan anda di Ethereum, anda ingin menuju ke pertukaran yang selamat dan bereputasi baik seperti Binance, KuCoin, Poloniex, atau Bittrex.

Sebaik sahaja anda tiba di pertukaran pilihan anda, isi semua langkah pendaftaran yang diperlukan. Sekarang anda mempunyai akses ke akaun anda, terdapat banyak cara untuk membeli ETH.

Pertama, anda boleh membeli ETH secara langsung menggunakan mata wang fiat seperti USD atau EUR. Strategi ini boleh memakan masa lebih lama dan lebih mahal daripada menukar cryptocurrency dengan Ethereum. Walau bagaimanapun, ia adalah salah satu kaedah terbaik untuk memasuki pasaran crypto.

Cara kedua untuk memperoleh ETH adalah dengan memperdagangkan beberapa cryptocurrency lain untuknya. Hari ini sukar untuk mencari pertukaran yang tidak akan senang menjual ETH dengan hampir semua token di pasaran. Penembusan pasaran ini membolehkan pelabur memilih secara bebas antara platform berdasarkan kelebihan mereka daripada jika mereka menawarkan token yang anda mahukan.

Melabur dalam Ethereum (ETH) - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Ethereum (ETH) - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Ethereum (ETH) - Semua yang Perlu Anda Ketahui
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Binance

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kraken

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kriptomat

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Terbaik untuk

Pengguna Lanjutan

Terbaik untuk

Peniaga USA

Terbaik untuk

Pedagang Eropah

Minimum Akaun

Tiada

Minimum Akaun

$ 1.00

Minimum Akaun

35 €

Promosi

Pulangan Tunai 10%

Kod Diskaun: EE59L0QP

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Cara Menyimpan Ethereum (ETH)

Sekiranya anda ingin membuat pelaburan besar di ETH atau jika anda merancang untuk HODLing crypto ini untuk jangka masa yang panjang, dompet perkakasan adalah pilihan terbaik. Dompet perkakasan menyimpan kripto anda di luar talian di “penyimpanan sejuk”. Strategi ini menjadikan ancaman dalam talian tidak dapat mengakses pegangan anda. The Lejar Nano S atau yang lebih maju Lejar Nano X kedua-duanya menyokong Ethereum (ETH).

Perlombongan Ethereum (ETH)

Blockchain Ethereum menggunakan sistem PoW untuk memastikan keadaan rangkaian. Peserta rangkaian, yang dikenali sebagai node atau pelombong, secara berterusan mengesahkan rangkaian. Oleh itu, setiap simpul berusaha menyelesaikan persamaan matematik yang kompleks untuk membuktikan bahawa mereka berjaya mengamankan rangkaian.

Sama seperti Bitcoin, semakin banyak pelombong di rangkaian, semakin sukar untuk mengambil bahagian. Node yang menambah blok seterusnya ke rangkaian menerima ganjaran yang sebanding dengan jumlah kuasa pengiraan yang mereka sumbangkan ke rangkaian.

Tidak seperti Bitcoin, yang mengesahkan blok transaksi baru setiap 10 minit, Ethereum mengesahkan blok setiap 15 saat. Juga, pelombong yang membuat blok terbaru menerima 3 ETH sebagai penghargaan atas usaha mereka. Ini adalah satu-satunya masa Ethereum baru memasuki pasaran crypto.

Proof-of-Stake Ethereum

Menariknya, Ethereum merancang untuk menukar rangkaiannya dari mekanisme konsensus PoW menjadi mekanisme Proof-of-Stake (PoS) sebelum akhir tahun 2020. Rangkaian Proof-of-Stake menggunakan elektrik yang jauh lebih sedikit daripada rangkaian PoW. Penjimatan elektrik ini dicapai melalui penghapusan persamaan matematik PoW.

Sebaliknya, sistem PoS bergantung pada strategi penentuan. Apabila anda “mempertaruhkan” duit syiling anda, anda menyimpannya di dompet rangkaian. Semakin banyak token yang anda pegang, semakin besar kemungkinan anda akan menjadi node seterusnya untuk menyetujui sekatan transaksi. Dalam sistem PoS, penggodam perlu membeli sejumlah besar token untuk mendapatkan kawalan ke atas rangkaian.

Akhirnya, penggodam akan kehilangan paling banyak. Dengan cara ini, sistem PoS dapat memastikan rangkaiannya tetap sah tanpa memerlukan kekuatan pengkomputeran tambahan sistem PoW. Banyak penganalisis menganggap sistem PoS sebagai evolusi semula jadi ruang.

Ethereum – Tiang di Pasaran

Oleh kerana Ethereum memutuskan peningkatan yang akan dibuat pada masa akan datang, penting untuk mengenali kedudukan konkrit platform ini dalam sektor ini. Sukar untuk membayangkan pasaran kripto tanpa Ethereum. Setiap bulan, Ethereum memenuhi matlamatnya sebagai platform pelancaran Dapp yang selamat. Tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti cryptocurrency mana yang akan bertahan dalam ujian masa, tetapi, jika anda memilih dua, Bitcoin dan Ethereum pasti akan memenangi hadiah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me