Panduan perdagangan cryptocurrency untuk pemula

Pengenalan menyeluruh untuk perdagangan Bitcoin dan cryptocurrency

Dengan jumlah dagangan 24 jam rata-rata sekitar $ 50 bilion tahun ini, dan sering melintasi $ 100 bilion, pasaran cryptocurrency telah berkembang dengan ketara sejak tahun-tahun awal mereka. Hari ini, peserta pasaran crypto merangkumi gabungan pedagang runcit dan institusi, dan aset digital – dipimpin oleh Bitcoin (BTC) – secara meluas dianggap sebagai kelas pelaburan alternatif.

Sekiranya anda baru dalam pasaran cryptocurrency, panduan ini akan memperkenalkan anda kepada asas-asas perdagangan crypto, yang membolehkan anda memulakan perdagangan cryptocurrency dengan yakin.

Pengenalan kepada perdagangan: Beli rendah, jual tinggi

Pada intinya, perdagangan melibatkan pembelian dan penjualan aset dalam usaha untuk memperoleh keuntungan. Walaupun perdagangan hari ini melibatkan pelbagai instrumen yang agak rumit (niaga hadapan, opsyen, pertukaran, dll.) Dan strategi (lindung nilai, shorting, arbitraging, dll.), Prinsip asas membeli rendah dan menjual tinggi tetap relevan sepanjang.

Matlamat utama peniaga adalah membeli instrumen pada harga tertentu dan menjualnya selepas itu dengan harga yang lebih tinggi (dalam apa yang dikenali sebagai perdagangan panjang), mengantongi perbezaan sebagai keuntungan. Urutan urus niaga boleh berubah – seperti yang terjadi dalam perdagangan pendek, di mana peniaga berusaha untuk menjual tinggi pertama dan membeli rendah kemudian – tetapi tujuannya adalah sama.

Walaupun, secara teori, ini terdengar seperti konsep sederhana, dalam praktiknya, ia melibatkan penilaian harga pasaran instrumen, dan sama ada ia dinilai terlalu rendah atau dinilai terlalu tinggi pada waktu tertentu. Lagipun, anda hanya boleh menjual instrumen pada harga yang lebih tinggi jika orang lain percaya ia bernilai lebih tinggi dan bersedia membayarnya.

Untung dan rugi yang direalisasikan dan tidak direalisasikan

Memasuki perdagangan – sama ada anda bergerak panjang atau pendek – juga dikenali sebagai mengambil kedudukan, dan sangat menarik untuk melihat kedudukan anda mendapat keuntungan ketika pasaran bergerak memihak kepada anda. Walau bagaimanapun, sebarang keuntungan yang anda lihat terhadap kedudukan anda adalah "tidak direalisasikan" (juga dikenali sebagai "keuntungan kertas") sehingga anda benar-benar keluar dari kedudukan. Keluar dari kedudukan bermaksud menjual instrumen yang anda pegang (terhadap perdagangan yang panjang) atau membelinya kembali (berbanding perdagangan pendek).

Sebagai contoh, jika anda membeli 1 BTC pada harga $ 5,000 semasa kemalangan pada bulan Mac 2020 sebagai jangkaan kenaikan harga di masa hadapan, anda akan berjaya. Sekiranya anda masih memegang duit syiling itu, yang kini bernilai sekitar $ 18,250, anda mempunyai keuntungan yang belum direalisasikan sebanyak $ 13,250 (iaitu, $ 18,250 – $ 5,000).

Namun, jika harga Bitcoin turun menjadi $ 17,000 pada jam berikutnya, potensi keuntungan anda juga akan dikurangkan menjadi $ 12,000. Contoh ini menunjukkan bahawa keuntungan sebenar anda hanya akan dapat direalisasikan apabila anda menjual duit syiling itu dan keluar dari kedudukan panjang anda. Sehingga itu, anda hanya dapat melihat keuntungan yang berpotensi, atau yang tidak direalisasikan.

Begitu juga dengan pergerakan harga yang tidak baik "kehilangan kertas" yang juga hanya disedari semasa anda keluar dari kedudukan. Dalam kedua-dua kes, sebagai pedagang, penting untuk mengetahui perbezaan antara keuntungan dan kerugian yang tidak direalisasikan dan direalisasikan, atau P&L. Untung dan rugi hanya nyata apabila direalisasikan.

Berniaga atau melabur

Berdagang dan melabur adalah dua aktiviti yang berbeza, walaupun tujuannya agak selaras. Kedua-dua pelabur dan peniaga mencari keuntungan, tetapi pemikiran, strategi dan komitmen mereka sangat berbeza.

Apabila anda melabur dalam aset, seperti BTC, anda pada dasarnya membeli idea dan bahkan budaya di belakangnya. Anda mungkin berkomitmen untuk memegang jawatan anda – atau "hodl" BTC anda – selama bertahun-tahun, jika tidak berpuluh-puluh tahun. Sebaliknya, ketika anda hanya memperdagangkan BTC, anda tidak mempunyai komitmen seperti itu dan hanya mementingkan harga dan peristiwa pasaran jangka pendek yang mendorongnya.

Walaupun tidak ada jangka waktu yang dapat membezakan perdagangan dari pelaburan, pedagang pada umumnya lebih aktif dalam jangka masa yang spesifik dan lebih pendek. Pedagang hari misalnya, memegang posisi mereka selama berjam-jam dalam sehari, tetapi scalpers (subset peniaga hari) boleh masuk dan keluar dari posisi dalam beberapa minit, jika tidak beberapa saat.

Pilihan antara perdagangan dan pelaburan bergantung pada matlamat kewangan peribadi anda dan penilaian harga, nilai dan prospek instrumen pilihan anda, baik dalam jangka pendek maupun jangka panjang.

Memahami pasaran crypto

Walaupun perdagangan tidak memerlukan pasaran secara ketat, tetapi mempunyai faedah yang besar. Walaupun, secara teori, anda boleh menukar apa-apa dengan hanya membelinya secara langsung dari penjual dan menjualnya kepada orang lain (katakanlah dari jiran anda dan kemudian kepada seseorang yang anda kenali), senario ini tidak boleh ditingkatkan.

Pasaran seperti pertukaran cryptocurrency mempunyai banyak kelebihan, tetapi mungkin pada dasarnya adalah kemampuan untuk memberikan kecairan, yang bermaksud peniaga dapat menyelesaikan transaksi serentak dengan cepat dalam beberapa minit tanpa mencari atau menunggu pembeli dan penjual. Kecairan pasaran adalah istilah untuk seberapa mudah dan cepat anda dapat membeli atau menjual aset terhadap pesanan yang tersedia di pasaran, tanpa perdagangan anda mempengaruhi harga pasaran aset secara drastik.

Secara amnya, aset cair adalah aset yang diminati oleh banyak orang – yang bermaksud bahawa jumlah dagangan untuk aset tersebut tinggi dan harga aset tersebut tidak berubah secara drastik dari perdagangan ke perdagangan. Tempat pasar seperti pertukaran permintaan untuk aset tertentu di tempat terpusat supaya pembeli dan penjual dapat lebih mudah dan cepat dipadankan.

Memandangkan keperluan kecairan, indeks harga yang boleh dipercayai, urus niaga selamat dan ciri lain, hampir semua perdagangan cryptocurrency hari ini dilakukan di bursa khusus seperti OKEx, atau melalui broker khusus.

Dengan OKEx, sebagai contoh, anda boleh membeli atau menjual BTC dan sejumlah cryptocurrency lain yang disokong hampir seketika, 24 jam sehari dan tujuh hari seminggu, dengan bayaran yang sangat kecil setiap perdagangan.

Spot atau derivatif

Pasaran Crypto sebahagian besarnya mengikuti format yang sama dengan rakan tradisionalnya dan dibahagikan kepada spot dan derivatif. Pasar spot adalah tempat anda boleh membeli atau menjual cryptocurrency serta-merta dan menerima syiling / token sebenar yang anda jual. Pasaran derivatif berurusan dengan kontrak – seperti niaga hadapan, opsyen dan pertukaran – yang mengesan, atau memperoleh, nilainya dari cryptocurrency yang mendasari. Perdagangan yang melibatkan kontrak derivatif tidak selalu memberikan syiling / token sebenar kepada peniaga.

Secara semula jadi, derivatif adalah produk perdagangan yang lebih canggih dan sering kali berisiko tinggi berbanding perdagangan spot. Walaupun panduan ini terutama akan menumpukan pada asas perdagangan spot, kebanyakan prinsip yang lebih luas juga berlaku untuk perdagangan derivatif. Anda boleh merujuk kepada panduan kami untuk derivatif kripto untuk mengetahui lebih lanjut mengenai setiap jenis dan cara ia berfungsi.

Pasangan perdagangan

Pasaran mata wang kripto, seperti pasaran tradisional, mempunyai pelbagai pasangan yang tersenarai untuk diperdagangkan (masing-masing mewakili pasaran), yang dilambangkan dengan kombinasi penanda aset, seperti BTC / USDT, ETH / BTC atau LTC / BTC. Setiap pasangan pasaran sesuai merujuk kepada dua mata wang. Ini bukan selalu cryptocurrency, kerana beberapa bursa menyokong pasangan perdagangan fiat – yang bermaksud perdagangan antara kripto dan fiat, atau mata wang yang dikeluarkan oleh kerajaan – seperti BTC / USD, BTC / EUR atau BTC / GBP. Pasangan ini mencerminkan harga atau kadar pertukaran. Mata wang pertama dalam pasangan adalah "pangkalan" mata wang, dan yang kedua adalah "petikan" mata wang.

Pasangan perdagangan adalah bagaimana harga cryptocurrency sering dicerminkan, terutamanya di bursa. Contohnya, pasangan BTC / USDT yang diperdagangkan pada 18,250 USDT bermaksud 1 BTC sama dengan 18,250 USDT, atau kira-kira $ 18,250. Begitu juga, ETH / BTC pada 0,03 bermaksud 1 ETH sama dengan 0,03 BTC, atau kira-kira $ 550 pada masa penulisan.

Kripto-denominasi

Seperti yang dibincangkan di atas, pasangan perdagangan merangkumi mata wang asas dan harga. Walaupun mata wang asas boleh menjadi cryptocurrency yang tersenarai di bursa, mata wang sebut harga biasanya lebih terhad.

Di ruang crypto, BTC adalah mata wang digital yang terkemuka dan juga mata wang sebut harga utama dalam pasangan perdagangan kripto. The stablecoin Tether (USDT) dan altcoin terkemuka, Ether (ETH), adalah mata wang sebut harga biasa yang lain. OKEx mempunyai token platformnya sendiri, OKB, yang juga digunakan sebagai cryptocurrency sebut harga di bursa.

Fiat

Pasangan denominasi fiat, berbanding dengan pasangan mata wang kripto, lebih intuitif bagi peniaga yang mengimbangkan akaun mereka dalam mata wang fiat masing-masing. Sebagai contoh, pedagang yang beroperasi dalam USD mungkin lebih suka memperdagangkan BTC / USD atau pasangan yang setara untuk melihat harga BTC yang disebut dalam USD.

Walau bagaimanapun, kebanyakan pertukaran crypto (termasuk OKEx) menggunakan stablecoin dan bukannya mata wang fiat sebenar untuk mewakili pasangan denominasi fiat. USDT, sejauh ini, stablecoin yang disatukan dengan harga USD yang paling biasa digunakan di pasaran, tetapi yang lain termasuk TrueUSD (TUSD), USD Coin (USDC), USDK dan lain-lain.

Pilihan pasangan perdagangan

Kedua-dua pasangan perdagangan crypto-denominasi dan fiat mempunyai kelebihan dan kekurangan mereka, dan pilihan anda bergantung pada tujuan dan sasaran perdagangan anda.

Sebagai contoh, pedagang yang ingin mengekalkan dan berpotensi meningkatkan pegangan BTC mereka (tanpa mengira bagaimana harga denominasi fiat Bitcoin turun naik) menggemari pasangan denominasi BTC. Walau bagaimanapun, mereka yang pada akhirnya berdagang untuk keuntungan fiat dan menginginkan keuntungan mereka tidak berubah dengan pergerakan harga mata wang sebut harga akan memilih pasangan mata wang fiat.

Memahami harga dan aktiviti pasaran

Setelah kita membahas pasangan perdagangan dan sebut harga, kita akan membincangkan bagaimana sebut harga ini – yang secara teorinya, harga pasaran – berlaku.

Sekiranya pasangan BTC / USDT disebutkan pada 18,000 USDT, ini bermaksud kadar pasaran 1 BTC ialah 18,000 USDT. Walau bagaimanapun, pada hakikatnya – dan terutamanya dengan pasaran kripto yang tidak menentu – ini adalah keterangan yang sangat mudah mengenai harga 1 BTC, kerana harga yang disebut pasti dapat berubah dan tidak semestinya berlaku kedua-dua cara (anda tidak selalu boleh beli dan jual dengan harga yang sama).

Angka ini (18,000 USDT) hanyalah harga terakhir di mana perdagangan, tidak kira seberapa kecil, dilaksanakan di pasaran. Walaupun secara teknikal menjadikannya harga pasaran, sangat tidak mungkin harga yang akan anda dapatkan di pasaran untuk pesanan beli atau jual anda.

Sebaliknya, sebut harga sebenar yang terdapat di pasaran diwakili oleh "bertanya" dan "tawaran," di mana yang diminta adalah pesanan jual (iaitu, saya ingin menjual BTC pada harga tertentu) dan bida adalah pesanan beli (iaitu, saya ingin membeli BTC pada harga tertentu).

Meminta dan membuat tawaran, pembuat dan pengambil

Seperti yang dibincangkan di atas, ada perbezaan antara harga terakhir yang diperdagangkan dan harga pasaran yang sebenarnya. Yang terakhir bergantung pada pelbagai faktor seperti penyebaran antara permintaan dan tawaran dan kedalamannya.

Secara ringkas, permintaan adalah pesanan jual dan tawaran adalah tawaran beli yang kini disenaraikan di pasaran tertentu (misalnya, di OKEx). Setiap permintaan dan tawaran merangkumi harga dan jumlah. Sebagai contoh, seorang penanya boleh menuntut untuk membeli 0,5 BTC pada harga $ 18,000 per BTC – ini bermaksud bahawa jumlah harga pesanan adalah $ 18,000 x 0,5 BTC = $ 9,000. Begitu juga, bida dapat dengan harga 0,25 BTC pada $ 17,500 per BTC, yang bermaksud penawar bersedia membeli 0,25 BTC dengan harga $ 4,375 (iaitu, jumlah harga pesanan adalah $ 17,500 x 0,25 BTC = $ 4,375).

Kedua-dua permintaan dan tawaran tersedia untuk diambil atau diisi oleh sesiapa sahaja di bursa (kecuali permintaan atau tawaran dibatalkan oleh peniaga sebelum diisi). Walau bagaimanapun, dalam kedua kes tersebut, anda tidak perlu mengisi keseluruhan jumlah permintaan atau tawaran. Anda boleh memilih jumlah yang kurang daripada dan hingga jumlah yang disebut. Melihat contoh tanya dan tawaran di atas, ini bermaksud anda mempunyai julat 0,001 BTC (jumlah minimum BTC yang dapat diperdagangkan di OKEx) hingga 0,5 BTC untuk contoh tanya dan 0,001 BTC hingga 0,25 BTC untuk contoh tawaran.

Semasa berdagang di mana-mana pasaran, anda mempunyai dua pilihan. Sama ada anda boleh mengisi, atau "ambil," mana-mana permintaan dan tawaran yang ada (seperti yang dijelaskan di atas) atau "membuat" kamu punya. Dengan berbuat demikian, anda juga memilih untuk menjadi seorang "pembuat" atau a "pengambil," dan pesanan anda dikenakan bayaran yang berbeza dalam setiap kes. Pembuat didorong dengan yuran yang lebih rendah, kerana mereka menambahkan kecairan ke pasaran dengan secara aktif mencadangkan perdagangan, sedangkan pengambil membayar yuran yang sedikit lebih tinggi kerana mereka membuang kecairan dengan mengisi dan memakan pesanan yang ada (iaitu, yang dicadangkan oleh pembuat).

Sebagai contoh, jika anda melihat pasaran BTC / USDT di OKEx dan melihat bahawa ia mempunyai permintaan terendah pada 18,050 USDT dan tawaran tertinggi pada 17,800 USDT, itu bermaksud bahawa harga terendah siapa pun di OKEx bersedia menjual 1 BTC pada masa itu ialah 18,050 USDT dan harga tertinggi yang sanggup dibeli oleh 1 BTC ialah 17,800 USDT. Anda boleh memilih untuk mengambil salah satu pesanan ini atau membuat pesanan anda sendiri.

Katakan anda memilih untuk membuat permintaan anda sendiri (iaitu, pesanan jual): Anda bersedia menjual BTC anda (jumlah apa pun) dengan harga 17,000 USDT per BTC. Sekiranya demikian, pesanan jual anda akan ditunjukkan di pasaran sebagai permintaan teratas, kerana lebih rendah daripada permintaan sebelumnya, yang menginginkan 17.050 USDT per BTC.

Selagi tidak ada orang lain yang menjual BTC pada harga yang lebih rendah daripada harga Anda (17,000 USDT per BTC), permintaan anda akan menjadi yang pertama diisi di pasaran.

Memandangkan bagaimana pasaran bebas melibatkan pembeli dan penjual menyebut harga yang diinginkan – tidak kira seberapa tinggi atau rendah – pasaran mengimbangi dirinya dengan memilih permintaan terendah (iaitu, penjual dengan sebut harga paling rendah) dan tawaran tertinggi (iaitu, pembeli dengan tertinggi tawaran), kerana ia mewakili harga yang paling baik.

Kedalaman dan penyebaran pasaran

Walaupun penting untuk aktiviti pasaran, permintaan dan tawaran tidak menggambarkan keseluruhan gambar mereka sendiri. Seperti disebutkan di atas, permintaan atau tawaran dapat dengan jumlah apa pun, bahkan serendah 0,001 BTC (kira-kira $ 18, pada saat penulisan).

Sekiranya seseorang ingin menjual hanya 0,001 BTC, dan menganggap permintaan ini berada di puncak pasaran (iaitu, kerana ia menawarkan harga terendah untuk 1 BTC di pasaran, pada masa itu), maka jika anda ingin membeli lebih banyak daripada 0.001 BTC, anda secara automatik akan mendapat permintaan utama; namun, baki jumlah pesanan anda (melebihi 0.001 BTC) akan diisi oleh permintaan terbaik seterusnya, sehingga pesanan anda selesai.

Di sini perlu disebutkan bahawa akan selalu ada perbezaan harga antara tawaran paling rendah dan tawaran tertinggi – seperti yang kita lihat dalam contoh di atas, di mana ia adalah 17,000 USDT untuk permintaan terendah dan 17,800 untuk tawaran tertinggi. Perbezaan harga ini dikenali sebagai pasaran, atau bid-ask spread. Tanpa adanya penyebaran ini, tidak akan ada insentif bagi pembuat pasar untuk memberikan kecairan dengan membuat permintaan atau tawaran, kerana mereka juga ingin membeli rendah dan menjual tinggi. Namun, di pasaran yang sangat cair, spread ini sangat ketat – yang bermaksud ada perbezaan kecil antara harga beli dan jual – sementara pasaran dengan mudah tunai rendah sering memiliki spread yang lebih luas.

Setelah memahami penyebaran bid-ask, sekarang bayangkan jika kebanyakan permintaan atau bida di pasaran adalah untuk jumlah yang sangat kecil, katakan kira-kira 0,002 BTC setiap satu. Memandangkan bagaimana permintaan dan bidaan masing-masing berbaris dalam pesanan menaik dan menurun, harga beli atau penjualan anda menjadi kurang menguntungkan ketika anda bergerak melalui salah satu lajur (permintaan atau bida), kerana bid-ask spread melebar dengan ketara.

Pasaran BTC / USDT di OKEx dilihat dalam mod asas kami. Sumber: OKEx

Tangkapan skrin di atas menunjukkan papan pemuka tempat asas untuk pasaran BTC / USDT di OKEx. Anak panah hijau menunjuk ke arah bahagian buku pesanan, di mana permintaan yang disenaraikan berwarna merah dan tawaran berwarna hijau. Perhatikan bagaimana permintaan terendah adalah 17,920.9 USDT per BTC sementara permintaan paling tinggi (terdapat lebih banyak daripada yang dipaparkan di sini) ialah 17,927.0 USDT per BTC – perbezaan kira-kira 6 USDT.

Begitu juga, sementara tawaran tertinggi ialah 17,920.8 USDT per BTC dan tawaran paling rendah adalah 17,916.6 USDT per BTC, ukuran tawaran ini, secara kolektif, bahkan tidak menambah hingga 0,5 BTC. Ini bermaksud penjual dengan 0.5 BTC atau lebih akhirnya akan memenuhi semua tawaran ini dan banyak lagi, tetapi harga yang diperoleh penjual untuk BTC mereka akan diturunkan semasa lajur tawaran habis.

Kembali ke contoh awal kami dengan pesanan kecil (masing-masing 0,002 BTC), jika anda ingin menjual 1 BTC di pasaran sedemikian, anda harus melalui 500 tawaran (masing-masing dari 0,002 BTC) pada harga sebut harga yang berbeza sebelum pesanan anda dapat dilakukan diisi sepenuhnya. Ini pasti akan mengakibatkan harga pesanan akhir anda kurang menguntungkan daripada harga terbaik di pasaran ketika anda membuat permintaan, kerana penyebaran (atau perbezaan harga) di antara 500 tawaran itu luas.

Namun, ini adalah contoh yang disederhanakan dari apa yang berlaku di pasar yang tidak memiliki kedalaman yang mencukupi. Kedalaman pasar adalah ukuran kemampuan pasar untuk menangani pesanan besar tanpa ada perubahan besar dalam spread bid-ask.

Pada akhirnya, memahami konsep-konsep ini sangat penting untuk melaksanakan strategi perdagangan anda dan membuat pesanan anda dipenuhi dengan harga yang diinginkan.

OKEx, sebagai salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar di dunia dari segi jumlah perdagangan, mempunyai kecairan dan kedalaman pasaran terkemuka di industri – dan, akibatnya, spread yang sangat ketat, menghasilkan harga perdagangan yang menguntungkan, walaupun untuk pesanan yang sangat besar.

Pesan buku

Pada setiap pertukaran, semua tawaran aktif dan permintaan di pasaran disenaraikan pada apa yang dikenali sebagai buku pesanan, yang dikemas kini dalam masa nyata dan mencerminkan kedalaman dan kecairan pasaran. Buku pesanan juga disertakan dengan carta sejarah transaksi yang menyenaraikan perdagangan yang berjaya dilaksanakan paling baru.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa tawaran dan permintaan yang muncul di buku pesanan semuanya boleh dibatalkan oleh peniaga yang mempostingnya, dan mereka tidak dijamin sehingga ia benar-benar diisi.

OKEx membolehkan pengguna menyesuaikan paparan buku pesanan mereka dengan pesanan pesanan yang jatuh dalam julat harga tertentu dari mata wang sebut harga.

Jenis pesanan perdagangan dan kegunaannya

Setelah merangkumi banyak konsep utama di atas, kita sekarang dapat fokus untuk mengirimkan pesanan perdagangan. Setiap kali anda ingin melakukan perdagangan, anda mesti membuat pesanan di pasaran. Sekali lagi, anda boleh menerima permintaan dan tawaran yang ada atau membuat sendiri.

Bergantung pada matlamat dan strategi perdagangan anda, anda boleh menggunakan pelbagai jenis pesanan perdagangan yang tersedia di bursa seperti OKEx. Dalam panduan ini, kami akan membahas jenis pesanan yang paling biasa digunakan dan maksudnya bagi peniaga.

Hadkan pesanan

Pesanan had adalah jenis pesanan perdagangan yang paling biasa dan sesuai untuk pemula dan peniaga yang berpengalaman. Seperti namanya, pesanan had membolehkan anda menentukan had harga tertentu untuk pesanan beli atau jual anda, dan pasaran hanya akan sesuai dengan sebut harga tepat atau lebih baik.

Sebagai contoh, jika anda membuat pesanan beli had untuk 1 BTC pada harga $ 17,123, ia hanya akan dipenuhi jika pasaran mempunyai penjual yang meminta $ 17,123 atau kurang untuk 1 BTC. Begitu juga, pesanan jual had dengan perincian yang sama hanya akan dipenuhi apabila pasaran mempunyai pembeli yang bersedia membayar $ 17,123 atau lebih untuk 1 BTC anda.

OKEx juga mempunyai pilihan pesanan had yang lebih maju, sesuai disebut "Perintah Had Lanjutan," yang membolehkan anda menentukan parameter atau syarat lebih lanjut – termasuk "Poskan Sahaja," "Isi atau Bunuh" dan "Segera atau Batal."

Syarat tambahan ini memberi lebih banyak kawalan kepada pedagang dengan strategi tertentu, membiarkan mereka membuat pesanan hanya sebagai pembuat pasaran (iaitu, bukan pengambil), memastikan pesanan mereka diisi sepenuhnya atau dibunuh (berbanding dengan pengisian sebahagian), atau diisi segera atau dibatalkan (berbanding menunggu penumpang).

Memandangkan bagaimana pesanan had membolehkan peniaga menetapkan minimum yang boleh diterima dan pada dasarnya "ambil atau tinggalkan" tawaran itu mudah dikendalikan dan membolehkan pengiraan untung dan rugi lebih mudah.

Pesanan pasaran

Di mana pesanan had membolehkan pedagang menetapkan harga mereka sendiri, bahkan jika itu berarti menunggu pesanan diisi, pesanan pasaran segera diisi dengan harga apa pun yang bersedia ditawarkan oleh pasaran.

Contohnya, jika anda ingin menjual 1 BTC dengan pesanan pasaran, pertukaran akan segera memenuhi pesanan anda dengan harga terbaik.

Pesanan pasaran melepaskan kawalan terhadap spesifikasi harga sebagai pertukaran untuk pelaksanaan segera dan disukai oleh pedagang yang mencari pertukaran segera, tanpa mengira penyimpangan harga.

Penting untuk diperhatikan di sini bahawa perdagangan dengan pesanan pasaran sangat tidak mungkin menguntungkan dalam jangka masa yang lebih pendek kerana spread bid-ask. Sekiranya anda terus membeli dan menjual secara berturut-turut dengan harga pasaran, anda pada dasarnya akan membeli tinggi dan menjual rendah, dan seterusnya kehilangan wang.

Hentikan pesanan

Jenis pesanan lanjutan, pesanan berhenti membolehkan peniaga menentukan syarat, seperti "Harga Pencetus" dan "Harga Pesanan," yang apabila ditemui, secara automatik menghantar pesanan beli atau jual di pasaran. OKEx menyokong dua jenis pesanan berhenti, "Bersyarat" dan "Satu-Pembatalan-yang-Lain" atau pesanan berhenti OCO.

Walaupun pesanan berhenti pada mulanya kelihatan sangat rumit bagi pemula, ia sangat berguna dan logik, setelah anda memahami bagaimana ia berfungsi.

Semasa menghantar pesanan berhenti bersyarat, misalnya, anda memulakan dengan menentukan harga pencetus. Seperti namanya, harga pencetus adalah ambang harga yang mencetuskan atau mengaktifkan pesanan anda. Walau bagaimanapun, harga pencetus bukanlah harga di mana pesanan anda akan dilaksanakan. Untuk itu, anda perlu menentukan parameter kedua, harga pesanan, yang merupakan harga sebenar di mana pesanan beli atau jual anda akan diposkan. Sebagai alternatif, untuk memastikan pelaksanaan segera, anda juga dapat memilih untuk melaksanakan pesanan anda pada apa pun harga pasaran setelah syarat harga pencetus dipenuhi.

Perintah berhenti bersyarat di pasaran BTC / USDT di OKEx. Sumber: OKEx

Perintah berhenti OCO berfungsi dengan cara yang sama tetapi dengan dua set syarat (dua syarat pencetus dan harga pesanan) berbanding hanya satu. Jenis pesanan ini berguna jika anda ingin membuat pesanan yang merangkumi lonjakan dan kejatuhan pasaran.

Pesanan berhenti OCO di pasaran BTC / USDT di OKEx. Sumber: OKEx

Sebagai contoh, jika Bitcoin diperdagangkan pada $ 18,000 dan strategi perdagangan anda melibatkan penjualan 1 BTC pada harga $ 19,000 sekiranya berlaku perhimpunan, atau menjualnya pada harga $ 17,500 sekiranya berlaku penurunan, anda boleh menggunakan jenis pesanan OCO untuk melaksanakan perdagangan ini. Anda menentukan satu set pencetus dan harga pesanan untuk kenaikan dan satu lagi untuk penurunan. Dalam perdagangan OCO, mana-mana syarat yang dipenuhi terlebih dahulu akan dilaksanakan, sementara yang lain secara automatik akan dibatalkan.

Dengan mempertimbangkan beberapa konsep yang dibahas sebelumnya dalam panduan ini, kami dapat mengaitkan penggunaan pesanan berhenti bersyarat dan OCO dengan realisasi keuntungan tepat pada masanya, serta pengurangan risiko dengan menyedari kerugian lebih awal, pada tahap yang dapat diterima oleh anda.

Walaupun terdapat beberapa jenis pesanan lebih maju yang tersedia untuk pengguna di OKEx, yang dibincangkan di atas cukup untuk kebanyakan pemula dan peniaga perantaraan.

Langkah seterusnya: Mulakan perdagangan

Tujuan panduan ini adalah untuk memberi anda pengenalan berguna untuk perdagangan cryptocurrency, selepas itu anda seharusnya dapat mula memerhatikan dan memahami aktiviti pasaran. Akhirnya, anda boleh menjadi peserta pasaran – aka, mula berniaga dan mencuba alat dan strategi yang dibincangkan di atas.

Walau bagaimanapun, mengetahui risiko yang terlibat juga penting bagi pemula, kerana pasaran kripto lebih berisiko, dan jauh lebih tidak stabil, daripada pasaran tradisional. Pedagang yang berjaya tidak selalu betul, tetapi mereka selalu mempunyai strategi rancangan dan keluar sesuai dengan tujuan dan selera risiko.

OKEx mempunyai banyak ciri yang bertujuan untuk mendidik dan memfasilitasi pemula perdagangan crypto. Sekiranya anda belum mempunyai akaun OKEx, daftarlah untuk hari ini. Anda juga boleh memulakan Dagangan Demo – yang bermaksud anda boleh berlatih berdagang di OKEx tanpa mengambil risiko kehilangan wang sebenar – dan menuntut crypto hingga $ 80 dengan menggunakan OKEx dan menjemput orang lain untuk bergabung.

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me