Analisis teknikal cryptocurrency 101

Panduan pemula untuk analisis teknikal di pasaran cryptocurrency

Walaupun analisis teknikal di pasaran cryptocurrency nampaknya menakutkan, istilah itu hanya merujuk kepada kajian data pasaran masa lalu dalam usaha memproyeksikan pergerakan harga di masa depan. Pada hakikatnya, ia membolehkan kita membuat tekaan berpendidikan mengenai sama ada harga aset digital akan meningkat atau menurun pada masa akan datang.

Dalam artikel ini, kami akan menerangkan secara ringkas alat yang paling penting untuk melakukan analisis teknikal asas dalam usaha untuk memulakan perjalanan anda untuk memetakan BTC dan cryptocurrency lain dan meningkatkan permainan perdagangan crypto anda.

Carta candlestick

Walaupun terdapat pelbagai jenis carta – seperti carta garis dan carta bar – carta lilin adalah salah satu yang paling berkesan.

Berasal di Jepun lebih dari satu abad yang lalu, carta candlestick secara visual memaparkan ukuran pergerakan harga dalam pelbagai warna – sering berwarna hijau untuk lilin positif dan merah untuk lilin negatif.

Setiap candlestick memaparkan empat komponen penting untuk jangka masa yang diinginkan:

  • Harga terbuka
  • Harga tinggi
  • Harga rendah
  • Harga tutup

Setiap candlestick memaparkan empat maklumat penting, dengan a "berlubang" lilin menunjukkan kenaikan harga

Komponen ini bukan sahaja memberikan banyak maklumat berguna dalam format yang mudah dibaca dan ringkas, tetapi juga memungkinkan untuk mengenal pasti pelbagai corak kandil. Walaupun terdapat banyak corak candlestick yang tidak akan kita perincikan di sini, beberapa corak sederhana merangkumi corak melekap bullish dan bearish.

Corak candlestick yang melanda bullish, yang menunjukkan badan candle positif "melanda" satu atau lebih lilin negatif sebelumnya

Sokongan dan tentangan

Salah satu kaedah yang paling mudah dan berkesan untuk melakukan analisis teknikal adalah mengenal pasti kawasan sokongan dan rintangan – di mana harga aset digital dijangka berhenti menurun atau berhenti meningkat, masing-masing.

Oleh kerana pasaran cryptocurrency hanyalah pertukaran antara pembeli dan penjual, maka permintaan untuk aset digital meningkat apabila harganya menurun, dan sebaliknya – sekurang-kurangnya, secara teori. Prinsip penting ini bertanggungjawab untuk mewujudkan kedua-dua tahap sokongan dan rintangan. Secara sederhana, pasaran sering mempunyai minat untuk membeli atau menjual pada harga tertentu, yang menciptakan tahap yang sukar ditembus.

Harga BTC dari akhir 2017 hingga akhir 2018 melonjak dari tahap sokongan mendatar kira-kira enam kali sebelum akhirnya jatuh

Mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan utama mungkin berguna dalam merancang perdagangan. Sebagai contoh, semakin banyak tahap sokongan atau rintangan diuji, semakin lemah. Contoh utama ini digambarkan di atas – apabila harga BTC akhirnya runtuh melalui tahap sokongan hampir setahun sekitar $ 6,000 pada tahun 2018.

Garisan arah aliran

Alat analisis teknikal asas lain yang sangat penting adalah garis trend – yang, seperti namanya, adalah garis yang digunakan untuk mengenal pasti trend.

Dengan menelusuri puncak atau bawah corak candlestick, seorang penganalisis teknikal dapat mengenal pasti trend kenaikan harga atau penurunan yang jelas untuk harga cryptocurrency dan menyesuaikan strategi perdagangan mereka dengan sewajarnya.

BTC menurun ke bawah untuk jangka masa yang panjang pada separuh kedua 2019 sebelum menerobos garis aliran menurun yang menurun – yang dikitar semula sebagai sokongan semasa kemalangan pasaran yang disebabkan oleh COVID pada bulan Mac 2020

Purata bergerak

Purata bergerak adalah penunjuk ketinggalan yang popular dan mudah digunakan yang melancarkan turun naik harga dan melukis gambaran yang lebih jelas mengenai berapa harga purata aset digital dalam jangka masa yang ditentukan.

Terdapat dua jenis purata bergerak:

  • Purata bergerak sederhana
  • Purata bergerak eksponensial

Purata bergerak sederhana menggunakan nilai aritmetik dari satu set harga, sementara rata-rata bergerak eksponensial memberikan tindakan harga baru lebih berat.

Purata bergerak boleh digunakan sendiri atau bersama-sama antara satu sama lain. Sebagai contoh, kami sering menggunakan pita rata-rata bergerak eksponensial pada carta candlestick empat jam dalam analisis Crypto Market Daily kami. Pita ini terdiri daripada lapan EMA, antara 20 hingga 55 dalam kenaikan lima – yang bermaksud rata-rata mengambil lilin 20 hingga 55 yang lalu sambil memberi lebih banyak berat pada aktiviti harga baru-baru ini.

Pita EMA selama empat jam untuk BTC telah bertindak sebagai sokongan berkali-kali sepanjang akhir tahun 2020 dan dengan jelas mengenal pasti trend kenaikan harga

Di pasaran yang sedang tren, pita EMA mungkin terbukti berguna, kerana ia dengan jelas menggambarkan ke arah mana arah aliran pasaran dan di mana kawasan sokongan atau rintangan dapat dijumpai.

Indeks kekuatan relatif

Alat terakhir yang akan kita bincangkan dalam artikel ini ialah Relative Strength Index, yang merupakan indikator momentum yang digunakan terutamanya untuk mengenal pasti sama ada cryptocurrency terlebih atau berlebihan. Secara tradisinya, nilai RSI lebih dari 70 menunjukkan bahawa aset digital terlebih beli dan nilai di bawah 30 menunjukkan bahawa ia dijual berlebihan.

Walau bagaimanapun, mengenai BTC dan cryptocurrency lain, RSI mungkin bukan penunjuk yang paling dipercayai. BTC telah membuktikan bahawa ia rentan terhadap kenaikan jangka panjang yang melihat harganya berulang kali, dan sering tetap, terlalu mahal. Walaupun begitu, mungkin berguna untuk mengenal pasti kapan kemunduran mungkin berada di cakrawala.

Semasa kenaikan harga BTC hingga 2016-2017, cryptocurrency yang terkemuka di pasaran berulang kali menjadi overbought pada jangka masa mingguan

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me