Erich Spangenberg, Ketua Pegawai Eksekutif IPwe – Interview Series

Erich Spangenberg adalah CEO dan pengasas IPwe, sebuah syarikat yang menggunakan blockchain dan kecerdasan buatan untuk membuat kelas aset paten. Dia juga merupakan pengasas nXn Partners, sebuah syarikat yang memfokuskan pada analisis ramalan. Dia adalah pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif IPNav, sebuah syarikat yang merupakan salah satu pelopor dalam pengewangan paten.

AT: Bolehkah anda memberikan gambaran ringkas mengenai bagaimana IPwe merancang untuk merevolusikan pasaran paten?

EP: IPwe memanfaatkan teknologi — khususnya, AI dan blockchain, pengalaman dan perubahan sikap pasaran untuk mewujudkan kelas aset paten. Bilion dibelanjakan untuk mengatur, memperoleh dan mengekalkan paten dan pulangan kepada pemilik dan masyarakat adalah rendah. Kami akan membantu menyelesaikannya. AI dan blockchain menjadikan perkara lebih mudah difahami dan jauh lebih telus. Aset tidak ketara – dan paten adalah salah satu aset tidak ketara utama bagi banyak syarikat – terlalu penting untuk diabaikan dan dibiarkan berprestasi rendah di bawah pengurusan orang yang bukan pengurus aset.

AT: Adakah anda menggunakan blockchain awam atau swasta?

EP: Pendaftaran Paten Global IPwe – pendaftaran pertama paten dunia – dan platform transaksi kami dibina di Hyperledger Fabric. Setelah menilai penyelesaian lain, kami membuat kesimpulan bahawa pasaran kami dilayan dengan baik melalui blockchain peribadi — kami tidak berurusan dengan komoditi fungible di mana masalah dengan siapa anda berurusan tidak penting. Kami akan membina komponen awam sebagai sebahagian daripada peta jalan produk kami – tetapi akan memerlukan masa untuk pasaran menerima penyelesaian ini.

AT: Bagaimana anda akan mendidik syarikat untuk mendaftarkan paten di blockchain?

EP: Kami bernasib baik kerana pasukan pengurusan kami terkenal di luar angkasa dan mempunyai hubungan yang luas dengan pemain utama dalam industri dan sektor bukan untung dan kerajaan. Dengan memanfaatkan hubungan ini, kami mencapai sejumlah besar pemilik paten dunia. Pada tahun 2019 anda akan melihat IPwe lebih agresif mengiklankan dan meningkatkan profilnya.

AT: Salah satu tujuan anda adalah untuk membolehkan akses mudah ke mana-mana paten dari mana-mana pejabat di dunia. Apa insentif yang perlu dimiliki pejabat tersebut untuk menggunakan blockchain?

EP: Banyak daripada 200 pejabat paten di dunia sudah memahami pentingnya blockchain dan kemampuannya untuk meningkatkan ketelusan dan memperbaiki perkara seperti bagaimana tajuk dirakam. Pejabat yang berpandangan ke depan sudah berbincang dengan kami dan kami akan mengumumkan secara terbuka inisiatif dengan mereka pada tahun 2019. Kami tidak menjual apa-apa kepada pejabat paten ini — kami tidak mencari pendapatan dari pejabat paten. Apa yang kami tawarkan adalah cara pejabat-pejabat ini untuk memenuhi misi awam mereka dengan lebih baik. Adakah mereka semua akan turut serta? Tidak, kerana ada beberapa pejabat yang mempunyai kepercayaan ingin tahu bahawa misi mereka adalah untuk melakukan sesuatu selain daripada melayani inovator dan masyarakat — kami berharap mereka dengan baik dan yakin mereka akan segera menyedari bahawa mereka dapat memainkan peranan penting dalam meningkatkan sistem paten.

AT: Rantai blok IPwe dihubungkan ke platform analisis paten anda, Zuse. Bolehkah anda menerangkan bagaimana Zuse dapat menganggarkan nilai paten dan kesahihannya?

EP: Zuse telah dikembangkan selama 10 tahun dan merupakan satu-satunya sistem analitik yang kami ketahui yang boleh menuntut untuk menjadi pusat dan terlibat secara langsung dalam lebih dari $ 3 bilion transaksi perlesenan dan pembiayaan yang dikenal pasti dan mengumpulkan lebih dari $ 1.4 bilion modal sebagai sebahagian daripada strategi untuk membatalkan paten. Zuse telah digunakan oleh pakar dalam kes paten AS baru-baru ini. “Bagaimana” cukup rumit dan kertas putih terdapat di laman web kami untuk mereka yang ingin menggali lebih mendalam, tetapi sistem ini meniru metodologi yang digunakan pakar untuk menilai kesahihan. Usaha penilaian kami sedang berjalan dan kami akan mengumumkan inisiatif pada bulan Disember sebagai sebahagian daripada usaha bersama dengan peserta industri, perakaunan dan akademik utama yang akan meningkatkan penilaian paten ke tahap yang baru.

AT: Salah satu tujuan IPwe yang dimaksudkan adalah transaksi paten yang lebih murah. Bagaimana blockchain dapat membantu menjimatkan kos ini?

EP: Kami telah mengumumkan harga kami untuk urus niaga tradisional – 10% dari harga belian atau harga lesen – yang membandingkan dengan harga pasaran semasa 25% – dan harga untuk perkhidmatan lain yang pemilik membayar untuk perkara seperti yuran penyelenggaraan tahunan yang melebihi 50 % lebih rendah daripada yang dibayar oleh pemilik paten pada masa ini. Kami menggunakan pelbagai teknologi – termasuk kontrak pintar yang dibina di Hyperledger – untuk mengurangkan kos transaksi. Oleh kerana kami membuat pai lebih besar, masih ada peranan penting bagi penyedia perkhidmatan paten sah, broker dan lain-lain yang kami ingin bekerjasama dengan memperbaiki sistem dan meningkatkan jumlah transaksi. Matlamat utama IPwe adalah menurunkan kos pemilikan paten secara dramatik.

AT: IPwe tidak meneruskan ICO – gembira dengan keputusan itu?

EP: ICO bukanlah pilihan yang sesuai untuk IPwe. Pada akhirnya kami adalah penyelesaian pasaran B2B. Hari ini kebanyakan syarikat besar tidak dapat mengatasi masalah peraturan yang dibangkitkan oleh ICO tradisional. Ini akan berubah – tetapi akan memakan masa. Kami juga percaya bahawa memaksa pelanggan untuk berurusan dengan anda hanya melalui token satu tujuan bukanlah cara yang sesuai untuk bertransaksi atau membina platform.

AT: Bagaimana dengan tawaran token keselamatan — adakah mereka berperanan dalam masa depan IPwe atau masa depan pasaran paten?

EP: STO adalah sesuatu yang sama sekali berbeza dengan ICO pada pandangan kami. Kami peminat STO yang mematuhi peraturan dan akan menggunakan struktur STO untuk kedua-dua IPwe dan untuk penyelesaian kewangan paten kami. Ini adalah perkembangan besar di ruang paten yang akan menjadi jelas apabila kami mengumumkan dua pembiayaan STO pertama kami bulan depan.

AT: Tidak kedengaran IPwe berusaha untuk menghilangkan perantara yang ada di pasaran paten sekarang — mengapa?

EP: Hak paten sebenarnya aset yang kompleks dan perantara tertentu akan memainkan peranan penting ke depan dan beberapa, kami jangkakan, akan mengubah model perniagaan mereka atau hilang. Ramai yang suka memilih peguam sebagai perantara yang tidak bernilai, dan walaupun ini mungkin berlaku dalam beberapa konteks, itu tidak benar dalam ruang paten. Kami fikir peranan mereka mungkin berubah kerana mereka akan menjadi fokus pada perkhidmatan bernilai lebih tinggi, tetapi kami percaya bahawa mereka memainkan peranan penting dalam pasaran baru yang sedang diciptakan oleh IPwe. Pengantara paten yang mengenakan kadar yang terlalu tinggi, misalnya, tidak lebih dari sekadar membuat pembayaran tahunan ke pejabat paten – kami berpendapat hari-hari mereka mengeksploitasi jenis ketidakcekapan ini adalah terhad.

Kami berpendapat beberapa penyalahgunaan dan negatif dalam sistem ini – troll paten, pelanggar yang cekap dan paten yang berkualiti rendah, misalnya, akan ditangani dan diperbaiki oleh perubahan yang sama. Perantara yang merangkumi AI dan kecekapan transaksi yang dapat direalisasikan melalui blockchain dan memberi tumpuan kepada perkhidmatan bernilai tinggi akan menjadi lebih baik seiring berkembangnya pasaran. Sloth dan luddites akan hilang.

AT: Sekiranya kita berkunjung dengan IPwe lagi dalam beberapa tahun, apa yang akan kita bicarakan berkenaan dengan paten dan pasaran paten?

EP: Perubahan terbesar yang akan digunakan oleh AI dan blockchain adalah bahawa pengurus baru kemungkinan akan mengambil alih kelas aset paten dan, apabila modal menjadi lebih selesa dengan paten, pembiayaan berdasarkan paten akan meningkat secara dramatik dan pemilik paten besar dan kecil akan kerap menggunakan paten untuk mengakses modal. Aset tidak ketara – yang merangkumi paten – adalah sebahagian besar kunci kira-kira syarikat. Pada masa ini, aset ini banyak diuruskan oleh jabatan selain kewangan dan tidak difahami dengan baik oleh jenis kewangan. Ini akan berubah dan akan menjadi perubahan menjadi lebih baik.

AT: Terima kasih atas temu ramah. Sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut boleh mengunjungi IPwe laman web atau boleh membaca artikel IPwe profil kami.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me