Bitcoin Meningkat Menghadapi Jangkaan Pasaran Selepas Separuh Saham Tetapi Pedagang Runcit Tetap Berhati-hati: Niaga Hadapan Jumaat

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Awal minggu ini Bitcoin (BTC) menyelesaikan acara separuh masa ketiga. Sehari sebelum penurunan, harga menjunam lebih dari $ 1,500 dan mencetuskan pembubaran yang ketara di pasaran derivatif. Namun, sejak penurunan, BTC telah meningkat dan mencecah $ 10,000 lagi pada hari Khamis.

Bitcoin telah meningkat lebih dari 10 peratus pada minggu ini, meningkat dari $ 8,600 untuk diperdagangkan sekitar $ 9,500 pada waktu akhbar, mengikut harga OKEx Quarterly Future (BTCUSD0626). Prestasi pasca-separuh Bitcoin setakat ini berbeza dengan jangkaan pasaran umum mengenai penurunan harga.

Melihat data perdagangan OKEx, kita dapat melihat bahawa Nisbah Panjang / Pendek BTC terus berlegar sekitar 1.0 dalam beberapa hari terakhir minggu ini, menunjukkan bahawa tidak banyak peniaga runcit membuka rindu sementara harganya meningkat sebanyak $ 1,500 dari rendah akhir minggu lalu.

Sementara itu, BTC Basis mencerminkan pandangan optimis kerana premiumnya kembali lagi. Walau bagaimanapun, Margin Lending Ratio menunjukkan bahawa pembelian pasaran spot telah kehilangan beberapa momentum, yang merupakan amaran untuk kenaikan harga jangka pendek.

Carta 1H Futures OKEx BTC Futures (BTCUSD0626) 1H. Sumber: OKEx

Bacaan Data Perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah Panjang / Pendek BTC

Penurunan harga yang tajam pada 10 Mei menyebabkan penurunan nisbah Panjang / Pendek sebelumnya yang sebelumnya. Dalam kenaikan harga susulan, nisbah tidak banyak meningkat dan masih berada di bawah 1.0. Ini mungkin menunjukkan bahawa peniaga terus melindung nilai kedudukan mereka walaupun harga Bitcoin pulih.

Masa Pengumpulan Data: 5/8 0:00 pagi hingga 5/17 4:00 pagi (UTC)

Nisbah Panjang / Pendek menunjukkan nisbah jumlah pengguna membuka kedudukan panjang berbanding membuka kedudukan pendek. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan. Sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali ada posisi beli dibuka, mesti ada posisi jual yang terbuka untuk mengimbangkannya. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Asas BTC telah banyak berubah sepanjang tujuh hari terakhir. Premium OKEx BTC Quarterly Future turun dari $ 88 ke negatif $ 85 dan kemudian kembali ke positif $ 77 sebelum berada pada $ 50 pada waktu akhbar. Pengembalian premium positif menunjukkan bahawa pasaran menaik pada jangkaan harga selepas separuh.

Masa Pengumpulan Data: 5/8 0:00 pagi hingga 5/17 4:00 pagi (UTC)

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot, dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka

Open Interest (OI) telah terkumpul kepada 6.28 juta kontrak (1 kontrak = $ 100) pada 10 Mei, meningkat dari paras terendah 8 Mei pada 5.52 juta, sebelum lama dibubarkan. Pada 14 Mei, OI turun dengan mendadak setelah harga mencecah $ 9,900. Seperti yang kita perhatikan di Crypto Market Daily pada hari Khamis, ini mungkin menunjukkan bahawa beberapa pembeli menutup posisi mereka dan mengambil keuntungan.

Masa Pengumpulan Data: 5/8 0:00 pagi hingga 5/17 4:00 pagi (UTC)

Minat terbuka adalah jumlah berjangka / pertukaran berjangka yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah Pinjaman Margin BTC

Margin Lending Ratio turun dengan cepat dari lebih dari 4.5 hingga 0.8 selepas 9 Mei, dan berakhir tiga minggu berturut-turut meningkat. Walaupun nisbahnya kini kembali ke 1.45, jeda momentum menunjukkan bahawa peniaga membeli dengan lebih berhati-hati di pasaran spot yang dimanfaatkan.

Masa Pengumpulan Data: 5/8 0:00 pagi hingga 5/17 4:00 pagi (UTC)

Margin Lending Ratio adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga untuk melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila Nisbah Pinjaman Margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Secara teknikal, Bitcoin kembali ke kawasan rintangan utama $ 10,000 hingga $ 10,500, di mana penurunan besar terakhir bermula, dan harga gagal ditutup di atas $ 10,000 lagi pada hari Khamis (UTC). Oleh kerana harganya naik 10 persen selama seminggu, pengambilan untung kemungkinan akan mendorong kenaikan harga dalam jangka pendek.

Sementara petunjuk di atas menunjukkan isyarat bercampur dengan premium masa depan yang baik dan penurunan OI. Nisbah Panjang / Pendek (di bawah 1.0) mungkin menunjukkan bahawa peniaga runcit berhati-hati untuk membuka rindu pada masa ini. Walau bagaimanapun, peniaga runcit sering bertindak sebagai isyarat balas terhadap pergerakan pasaran dan saya masih yakin bahawa bulls terkawal.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu

Ikuti Wawasan OKEx di:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me