Melabur dalam Saham Illumina (NASDAQ: ILMN)

Illumina (NYSE: ILMN) adalah syarikat genomik yang beribu pejabat di San Diego. Ditubuhkan pada tahun 1998, syarikat ini telah menjadi peneraju industri melalui pengembangan teknologi dan peralatan penjujukan genetik. Melalui karya ini, produk Illumina telah menjadi standard industri dalam beberapa bidang yang berbeza. Illumina telah menonjol sebagai salah satu syarikat inovatif utama dalam sektor genomik yang baru muncul, yang telah mendapat minat yang besar dari para pelabur yang melihat potensi pertumbuhan jangka panjang. Inovasi yang dikembangkan oleh Illumina telah membolehkan para saintis membuat kemajuan besar dalam kajian penyakit dan membuka pintu kepada banyak aplikasi klinikal dan penyelidikan lain yang tidak mungkin dapat dilakukan hanya beberapa tahun yang lalu.

Apa itu Illumina (ILMN)?

Genomik, yang merujuk kepada kajian gen dan fungsi yang berkaitan dengannya, telah diteliti selama hampir empat dekad. Walau bagaimanapun, gelombang inovasi terbaru baru saja membuka pintu untuk satu barisan aplikasi baru dalam bidang kesihatan dan perubatan. Inovasi produk Illumina yang paling terkenal adalah dalam bidang penjujukan genom. Penjujukan genom (atau genetik) boleh digambarkan sebagai mengambil gambar keseluruhan bahan genetik seseorang. Melalui proses ini, variasi pada tahap molekul dapat dikesan yang dapat memandu pilihan rawatan untuk pesakit, meneroka hubungan dan asal usul genetik, dan menentukan kerentanan terhadap penyakit tertentu. Kemajuan yang dikembangkan oleh syarikat telah menurunkan kos pemasangan satu genom dari hampir $ 3 bilion pada tahun 2003 menjadi $ 1000 pada tahun 2014. Kos ini dijangka akan diturunkan lagi menjadi $ 100 menggunakan teknologi terbaru syarikat NovaSeq. Menurunkan kos ini sangat penting untuk memperluas aplikasi klinikal penjujukan genetik. Melalui karya mereka, Illumina bertujuan untuk mengubah cara kesihatan manusia dipelajari dan dirawat.

Menggunakan teknologi Penyusunan Generasi Selanjutnya (NGS) Illumina, DNA, RNA, dan Metilasi dapat disusun untuk pelbagai penyelidikan dan kegunaan klinikal. NGS membolehkan para saintis mengkaji bahan genetik pada kedalaman yang belum pernah dicapai sebelumnya. Para penyelidik dalam bidang perubatan telah menggunakan kaedah baru ini untuk mengkaji kesihatan pembiakan, barah, mikrobiologi, gangguan autoimun, penyakit jantung, dan gangguan neurologi dan psikiatri.

Mengapa Illumina (ILMN) Perkara?

Melalui inovasi dalam penyelidikan dan pengembangan selama beberapa dekad yang lalu, Illumina dapat mempertahankan kubu kuat di pasaran ini. Teknologi NGS terkemuka di industri digunakan di Illumina di semua peralatan mereka. Illumina menawarkan 6 jenis “Sequencers” (mesin yang mengurutkan bahan genetik) untuk memenuhi keperluan pangkalan pelanggan yang besar dan pelbagai, dari makmal perubatan asas hingga pusat penyelidikan antarabangsa terbesar di dunia. Hasil daripada kepelbagaian ini, lebih dari 90% data penjujukan yang pernah dihasilkan di dunia telah menggunakan teknologi Illumina.

Oleh kerana dominasi pasaran ini, Illumina telah berjaya memperoleh beberapa perkongsian selama bertahun-tahun untuk projek penyelidikan yang lebih maju. Sebagai contoh, syarikat menubuhkan a perkongsian awam-swasta dengan pemerintah A.S. semasa wabak Ebola di Afrika Barat. Dengan menggunakan Illumina’s Sequencers, data masa nyata hampir tersedia mengenai bagaimana penyakit ini merebak dan bermutasi, memberi para saintis peluang untuk terus mengikuti perkembangan vaksin dan rawatan lain. Terkini, Illumina adalah syarikat pertama yang mempunyai alat ujian NGS yang diluluskan oleh FDA untuk COVID-19. Teknologi yang dikembangkan oleh Illumina memungkinkan untuk mengesan asal-usul genetik jangkitan, memberi para saintis lebih banyak wawasan mengenai pergerakan cepat COVID di seluruh masyarakat. Peralatan Illumina juga merupakan yang pertama untuk mengurutkan keseluruhan genom COVID-19 pada awal tahun 2020, yang membolehkan para saintis mendapatkan gambaran penting mengenai penyakit ini pada masa awalnya..

Illumina (ILMN) Prospek

Selain daripada penawaran produk semasa mereka, pemacu utama untuk pertumbuhan selanjutnya adalah pemerolehan Grail pada tahun 2020 dengan harga $ 8 bilion. Ujian saringan multi-kanser Grail disebut sebagai salah satu alat baru yang paling menjanjikan dalam memerangi barah. Melalui ujian darah sahaja, teknologi Grail berpotensi untuk mengesan lebih daripada 50 jenis barah pada peringkat awal mereka. Dengan pelaburan modal teroka dari nama seperti Jeff Bezos dan Bill Gates, Grail berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan sinergi dengan Illumina. Grail sudah dikuasakan oleh teknologi Illumina NGS, dan menyatukan kedua-dua syarikat ini akan mengeratkan lagi hubungan ini. Dikenal sebagai biopsi cair, teknologi ujian darah telah menjalani ujian klinikal dan bertujuan untuk mendapatkan persetujuan FDA dalam waktu dekat. Setelah disetujui, pemeriksaan barah adalah mungkin untuk menjalani ujian fizikal tahunan rutin, dengan ujian darah sederhana adalah semua yang diperlukan. Pasaran untuk ujian kanser pengesanan awal dianggarkan bernilai $ 75 bilion pada tahun 2035. Dengan pemerolehan ini, Illumina akan dapat memenuhi banyak permintaan pasaran ini pada tahun-tahun mendatang.

Grail adalah salah satu contoh potensi genomik untuk mengubah cara kita melihat kesihatan dan perubatan. Apabila penyelidikan terus dijalankan, semakin banyak aplikasi untuk teknologi Illumina akan ditemui. Jalan menarik lain untuk pertumbuhan berpotensi adalah dalam bidang perubatan pembiakan, dengan pemeriksaan pranatal dan aplikasi klinikal lain yang sedang dikembangkan.

Tempat Membeli Illumina (ILMN) Stok

Broker yang kami cadangkan adalah Firstrade.

Firstrade adalah firma pembrokeran dalam talian terkemuka yang menawarkan rangkaian produk dan alat pelaburan yang direka untuk membantu pelabur seperti anda mengawal masa depan kewangan anda. Sejak didirikan pada tahun 1985, Firstrade telah berkomitmen untuk memberikan perkhidmatan bernilai tinggi dan berkualiti.

Menggabungkan teknologi perdagangan proprietari, antara muka pengguna yang sangat intuitif, perkhidmatan pelanggan yang luar biasa dan aplikasi mudah alih, Firstrade menawarkan penyelesaian menyeluruh untuk semua keperluan pelaburan anda.  Firstrade adalah ahli FINRA / SIPC.

Melabur dalam Saham Illumina (NASDAQ: ILMN) Melabur dalam Saham Illumina (NASDAQ: ILMN) Melabur dalam Saham Illumina (NASDAQ: ILMN)
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Firstrade

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ M1 Kajian Kewangan

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Public.com

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Minimum Akaun

Tiada

Minimum Akaun

$ 100

Minimum Akaun

Tiada

Promosi

Stok Percuma *

* Lihat laman web untuk maklumat lanjut.

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Ringkasan

Teknologi Illumina telah sepenuhnya mengubah cara komuniti saintifik mempelajari genetik manusia. Melalui beberapa dekad inovasi, syarikat telah mengambil langkah-langkah yang telah menjadi landasan untuk perkembangan penyelidikan yang luar biasa. Kemungkinan banyak aplikasi untuk penyelidikan genomik belum ditemui, dan ketergantungan pasaran pada peralatan Illumina bermaksud syarikat berada dalam kedudukan yang baik untuk terus berkembang dengan baik ke masa depan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me