Ethereum vs Tron – Platform mana yang mempunyai masa depan yang lebih baik?

Setelah Bitcoin memperkenalkan teknologi blockchain (atau sekurang-kurangnya mempopularkannya), banyak minda cemerlang dunia ini mula menerokainya sejak ia menunjukkan potensi besar. Sebenarnya, blockchain begitu menarik sebagai konsep yang mendorong penciptaan banyak projek, Ethereum menjadi yang paling terkenal.

Walau bagaimanapun, Ethereum tidak sendirian di dunia crypto – kini mempunyai pesaing serius yang, menurut beberapa peminat, berpotensi untuk mengatasi Ethereum dalam perlumbaan menjadikan dunia lebih terdesentralisasi. Projek ini dipanggil Tron.

Tidak seperti Ethereum, platform terdesentralisasi umum untuk membuat apa-apa jenis dapps, Tron berusaha untuk tetap berada dalam batas ‘platform kandungan digital’, walaupun nampaknya tidak ada perbezaan besar antara keduanya.

Raksasa Teknologi Besar seterusnya?

Persaingan antara Ethereum dan Tron hampir muncul dalam persaingan skala penuh ketika populariti aplikasi terdesentralisasi berkembang. Bagi pembangun, ini adalah perkara yang sangat penting, kerana banyak profesional meramalkan pertempuran Ethereum vs Tron boleh menjadi Microsoft vs Apple seterusnya.

Tetapi pemaju bukan satu-satunya orang yang berminat dalam kedua-dua projek ini. Pelabur dari seluruh dunia, baik besar dan kecil, mencari peluang untuk memperoleh keuntungan, dan ada yang sudah mempunyai dengan Ethereum. Namun, dengan adanya projek baru dan kuat ke dunia crypto, pelabur mungkin sedikit mengubah strategi mereka.

Ethereum Memimpin Jalan

Walaupun Tron adalah bekerja secara aktif dalam mempromosikan platform, popularitinya masih jauh di belakang Ethereum. Untuk membandingkan pengaruh kedua-dua syarikat ini, kita harus membuat perbandingan pendek terhadap duit syiling mereka.

Ethereum’s Ether (ETH) kini merupakan cryptocurrency kedua paling popular selepas Bitcoin. Cap pasaran semasa lebih daripada $ 14.5 bilion pada masa ini. Sebaliknya, pelabur Tron telah mengumpulkan hampir satu bilion. Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa ukuran cap pasaran semasa pastinya merupakan kelebihan besar bagi Ethereum.

Namun, populariti Tron melonjak baru-baru ini kerana pelbagai sebab, termasuk beberapa projek menarik berdasarkan platform ini. Walaupun ia tidak dapat bersaing dengan ETH pada masa ini, ada satu perkara yang memberi kelebihan besar kepada Tron – ia dari China dan berpotensi memiliki pasaran yang besar dengan lebih dari satu bilion orang.

Jadi Platform Mana Yang Mempunyai Masa Depan yang Lebih Baik?

Pada ketika ini, mustahil untuk mengetahui platform mana yang akan memenangi perlumbaan – jika perlumbaan di tempat pertama. Senario yang paling mungkin adalah bahawa kedua-dua platform akan mempunyai asas pengguna yang besar dan wujud bersama.

Walau bagaimanapun, industri crypto, dan juga teknologi blockchain, masih muda, dan tidak ada cara untuk meramalkan apa yang boleh berlaku di masa depan. Siapa tahu, mungkin beberapa platform lain yang serupa akan mengalihkan tumpuan daripada Ethereum dan Tron.

Kedua-duanya Vitalik Buterin, pencipta Ethereum, dan Justin Sun, bapa pengasas Tron, melakukan tugas yang hebat dalam meningkatkan dan mempromosikan platform masing-masing.

Yang lebih mengejutkan ialah kedua-duanya sangat muda. Sun berusia 29 tahun dan Buterin hanya berusia 25 tahun. Sebenarnya, programmer Kanada kelahiran Rusia itu baru berusia 21 tahun ketika dia memulakan projek Ethereum. Kedua-duanya berakal cemerlang dengan rasa luar biasa untuk inovasi teknologi, dan mereka juga tidak kekurangan kemahiran pemasaran.

Namun, kemahiran kepemimpinan mereka inilah yang menjadikan mereka bintang rock sebenar, dan mereka pasti akan berada di sini untuk sementara waktu, walaupun Sun harus melakukan yang terbaik untuk mencapai populariti Ethereum.

Pilihannya Bukan Perduaan Bagi Pelabur

Semasa pertempuran antara Ethereum dan Tron berlanjutan, banyak pelabur mencari alternatif lain di sepanjang jalan – altcoin yang telah dilakukan dengan baik akhir-akhir ini. Oleh itu, jika anda tidak pasti sama ada memilih ETH atau TRX, anda juga harus mengkaji kemungkinan pilihan lain.

Salah satu cryptocurrency yang mendapat banyak perhatian sejak kebelakangan ini kerana sifatnya yang unik adalah Ripple (XRP). Ini pengenalan penuh untuk duit syiling Ripple menerangkan bagaimana crypto ini berfungsi dan membincangkan kelebihannya berbanding dengan cryptocurrency lain.

Selain dari XRP, banyak peniaga kripto mengikuti berita terkini mengenai kripto seperti Tether, Bitcoin Cash, Litecoin, dan lain-lain.

Oleh itu, memilih antara Ethereum dan Tron harus menjadi tugas bagi pembangun yang ingin mengembangkan aplikasi yang terdesentralisasi, sedangkan peniaga dan pelabur kripto dapat memperluas skop potensi pelaburan mereka dengan mempertimbangkan kripto lain.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me