Zug, Switzerland ‘Crypto Valley’ Menjadi Wilayah Terkini untuk Menerima BTC & ETH sebagai Pembayaran Cukai

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, berbagai wilayah di seluruh dunia telah menyatakan bahawa niat mereka adalah untuk menjadi pusat blockchain. Walaupun beberapa berhasil memupuk reputasi yang berkaitan dengan teknologi, boleh dikatakan Zug, Switzerland, yang memimpin. Akibatnya, moniker ‘crypto valley’ sering digunakan ketika merujuk ke wilayah tersebut.

Zug terus meningkatkan reputasi ini; ia ada diumumkan yang bermula pada tahun 2021 wilayah ini akan mula menerima Bitcoin dan Ether sebagai pembayaran cukai. Untuk menggunakan perkhidmatan ini, semua pembayar cukai perlu meminta kod QR yang diperibadikan dari Zug Department of Finance untuk pembayaran.

“Sebagai rumah Lembah Crypto, penting bagi kita untuk terus mempromosikan dan mempermudah penggunaan mata wang kripto dalam kehidupan seharian … Dengan memungkinkan pembayaran cukai dengan Bitcoin atau Ether, kami mengambil langkah besar ke arah ini.” – Pengarah Kewangan Heinz Tännler

Menggunakan Crypto untuk Cukai

Bersama dengan keputusan untuk menerima BTC dan ETH sebagai pembayaran cukai, terdapat pelbagai ketentuan. Ia adalah seperti berikut,

  • Perkhidmatan bermula pada tahun 2021
  • Hanya Bitcoin (BTC) dan Ethereum (ETH) yang akan diterima
  • Pembayaran mesti dibayar sepenuhnya
  • Layak untuk baki cukai sehingga CHF 100,000

Ketika wilayah bersiap untuk perubahan ini pada tahun 2021, akan ada program percontohan pendek yang akan berlangsung dalam beberapa minggu mendatang.

Fasilitator

Walaupun dikenali sebagai crypto lembah, Zug (seperti kebanyakan wilayah) tidak semestinya memiliki teknologi untuk mengembangkan penyelesaian untuk mengumpulkan cryptocurrency sebagai pembayaran cukai. Oleh itu, perkongsian telah terjalin dengan broker popular, Bitcoin Suisse.

Dalam perkongsian ini, proses pelbagai langkah diperlukan untuk membuat pembayaran cukai crypto mungkin.

  1. Bitcoin Suisse mengumpulkan pembayaran cukai cryptocurrency dari warganegara
  2. Bitcoin Suisse segera menukar cryptocurrency menjadi FIAT (Franc Swiss)
  3. FIAT dipindahkan ke Pejabat Pajak Cantonal Zug

Sememangnya, kerana ini adalah transaksi berasaskan blockchain, bukti pembayaran dan penyelesaian akaun mungkin akan cepat dan telus.

Satu pertanyaan yang diajukan oleh banyak orang adalah, “bagaimana pemerintah akan melepaskan diri dari turun naik yang berkaitan dengan cryptocurrency ketika menerimanya sebagai pembayaran?” Dengan menyusun sistem pembayaran dengan cara ini, Zug Department of Finance dapat mengelakkan turun naik ini, kerana dana segera ditukar menjadi FIAT.

“Kami tidak mengambil risiko dengan kaedah pembayaran baru ini, kerana kami selalu menerima jumlah dalam Franc Swiss, walaupun pembayaran dilakukan dalam Bitcoin atau Ether” – Pengarah Kewangan Heinz Tännler

Contoh Masa Lalu

Walaupun Zug menerima cryptocurrency sebagai kaedah pembayaran cukai adalah berita positif, rantau ini sama sekali bukan yang pertama mengumumkan langkah seperti itu. Sebenarnya, sekarang merupakan wilayah ketiga di Switzerland yang membuat keputusan, dengan yang paling baru adalah wilayah kota Zermatt.  Terutama, Bitcoin Suisse juga yang membuat keputusan mungkin dalam setiap kejadian.

Di luar Switzerland, terdapat juga banyak contoh di Kanada. Sebagai negara yang terus menerus menerajui pertumbuhan blockchain, ini tidak menghairankan. Dari penciptaan Ethereum hingga pelancaran dana Bitcoin pertama, Kanada terus berada di barisan hadapan industri. Kejadian di Kanada ini berlaku di Bukit Richmond dan Innisfil.

Banyak Bentuk

Inti dari semua contoh ini adalah mudah – penerimaan dan penggunaan cryptocurrency sedang berlaku. Walaupun penerimaan untuk pembayaran cukai adalah petanda yang baik, penggunaan cryptocurrency terbukti dengan pelbagai cara.

  • Cukai
  • Melelong (dilihat sebagai aset bernilai) – BTC yang dirampas dilelong secara berkala oleh badan kerajaan. Dengan berbuat demikian, BTC diberi kredibiliti sebagai aset dipandang sebagai berharga oleh kerajaan sendiri.
  • Peraturan – Badan pengatur telah mengakui kekuatan tetap aset digital, dan mulai mengubah dan memperjelas peraturan untuk menyesuaikan masa depan dengan lebih baik di mana mereka memainkan peranan.
  • Persembahan institusiDana Bitcoin, Pasaran hadapan, dan lain-lain.

Zug, Switzerland

Bermain dengan banyak syarikat berorientasikan blockchain, Zug adalah wilayah di Switzerland, yang biasanya disebut sebagai ‘crypto valley’. Ia telah memperoleh moniker ini kerana undang-undang dan peraturan yang mesra crypto. Wilayah ini agak kecil, dengan jumlah penduduk sekitar 127.000 orang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me