Privasi Diancam melalui Tawaran seperti CBDC – Adakah Itu Bernilai?

Privasi adalah sesuatu yang kita semua mahukan, tetapi kita anggap tidak wajar. Selalunya, hanya apabila kita kehilangannya, kita menyedari kepentingannya. Ini dapat datang dalam berbagai bentuk, masing-masing diancam oleh berbagai teknologi.

  • Privasi kewangan (tabiat perbelanjaan, pegangan aset, dll.)
  • Proses pemikiran (pandangan politik, kedudukan topik yang memecahbelahkan)
  • Lokasi geografi (penjejakan pergerakan, pelacakan kenalan)

Dunia kita semakin terhubung, melalui kemasukan teknologi, seperti blockchain, pada setiap masa. Oleh yang demikian, kami telah memperoleh kemampuan untuk menyediakan tahap privasi baru, atau mencabut diri dari itu, secara serentak.

Dengan ini, adakah kehilangan privasi kita melebihi kelebihan yang diberikan? Atau adakah kerugian itu terkurang, dan terlintas dalam bentuk kemajuan kemajuan?

Pedang dua mata

Seperti yang ditunjukkan, teknologi seperti blockchain adalah pedang bermata dua. Berikut adalah beberapa contoh faedah dan kekurangan yang berkaitan dengan penggunaannya.

Kebaikan

Kebolehcapaian

Teknologi seperti blockchain telah menyebabkan munculnya cryptocurrency, sekuriti digital, Mata Wang Digital Bank Pusat (CBDC), dan banyak lagi. Setiap pelaksanaan ini mempunyai sifat yang sama – kebolehcapaian; Bermakna mereka memberi pelanggan baru akses ke perkhidmatan dan peluang yang sebelumnya dijauhkan dari penyertaan.

Ketelusan

Ketelusan adalah sesuatu yang dipamerkan sepenuhnya dengan sebahagian besar rantaian. Melalui penggunaan lejar digital, setiap blok data dapat dilihat oleh seluruh dunia. Ini boleh mewakili urus niaga, pegangan syarikat, kunci kira-kira, dll.

Kekurangan

Kehilangan kuasa

Mereka yang terlibat dengan cryptocurrency akan mendengar ungkapan ‘jika anda tidak mengawal kunci anda, itu bukan wang anda’. Ini merujuk kepada mereka yang menyimpan aset mereka di bursa, dan bermaksud bahawa barang siapa yang mengawal akses ke aset itu tetap berkuasa. Penggunaan CBDC secara meluas menimbulkan ancaman yang sama. Sebagai aset terpusat, penerbitnya tetap berkuasa sepenuhnya atas penggunaannya. Dengan wang tunai, jika anda memilikinya di dalam poket anda, anda boleh membelanjakannya dengan percuma. Dengan CBDC, kebebasan ini dilucutkan kepada mereka yang bertanggungjawab atas penerbitannya; Bererti akaun dapat dipantau, dianalisis, dan ditutup dengan sesuka hati.

Kecurian Data

Walaupun data yang dikumpulkan melalui CBDC, tidak diragukan lagi, akan dijaga dengan keamanan yang tinggi, kenyataannya tetap berlaku bahawa kecurian data besar-besaran berlaku setiap tahun. Hanya kerana CBDC mungkin berasal dari bank pusat, tidak bermaksud mereka kebal terhadap ancaman pencurian.

Berhati-hati

Mata Wang Digital Bank Pusat telah memikat minda di seluruh dunia. Mereka disebut-sebut sebagai mata wang generasi berikutnya, akhirnya menggantikan wang tunai. Adakah ini perkara yang baik?

CBDC mempunyai potensi untuk banyak perkara. Salah satunya adalah kemampuannya untuk diedarkan dengan lebih mudah – sesuatu yang sering diperhatikan ketika melihat rintangan baru-baru ini yang berkaitan dengan pengagihan dana kerana wabak COVID-19. Yang lain ialah kemampuan mengurus dengan lebih mudah dan mengesan kewangan seseorang. Senarai ini terus berjalan, tetapi dalam prosesnya, CBDC membawa kelemahan besar yang berpotensi, sering digosip ketika menyebut faedahnya – yang paling penting, privasi kewangan pengguna.

Melalui penggunaan CBDC, setiap pembelian, penjualan, atau pemindahan aset memiliki kemampuan untuk dilacak. Dengan melakukannya, pemerintah akan memperoleh tahap baru mengenai kebiasaan berbelanja, tabiat perjalanan warga negara, pegangan kewangan, dan banyak lagi. Pada dasarnya memberikan sejumlah besar kuasa kepada entiti yang sudah sangat berkuasa.

Selain memperoleh data yang disebutkan di atas mengenai pengguna, penerbit CBDC juga akan memperoleh peningkatan kawalan terhadap aset tersebut. Adalah lebih sukar untuk menggagalkan aktiviti kewangan bagi orang yang berurusan dengan wang tunai, daripada varian digital. Dengan yang terakhir, dana rakyat dapat dibekukan, ditangkap, dll.

Menyenarai hitam

Banyak contoh senarai hitam dompet sudah ada ditunjukkan dalam beberapa minggu kebelakangan. Ini bermaksud bahawa pelbagai dompet yang mengandungi stablecoin telah melihat asetnya beku, atas permintaan pihak berkuasa. Tindakan ini diambil terhadap mereka yang disyaki melakukan aktiviti jahat dalam kebanyakan kes. Walau bagaimanapun, hakikatnya bahawa penerbit aset digital terpusat mempunyai kuasa untuk melakukan apa yang mereka mahukan.

Penting untuk diperhatikan bahawa sebahagian besar negara yang mempertimbangkan pelancaran CBDC masih belum memutuskan kerangka akhir. Ini bermaksud bahawa walaupun ada potensi kehilangan privasi, mungkin saja ada negara yang memilih untuk mengutamakan kepentingannya – namun tidak mungkin.

Sekiranya CBDC akhirnya berjaya, kita akan benar-benar kasihan kepada keinginan penerbit mereka. Sebilangan besar masa, ini mungkin merupakan hal yang baik, kerana pengawal selia akan memiliki kekuatan yang lebih besar untuk menggagalkan kegiatan jahat. Ini juga bermaksud memberi mereka kekuatan ini, dengan perbelanjaan anda sendiri.

Berenang Ke Hulu

Menyedari keraguan teknologi di sekitarnya, seperti CBDC, dan potensi kekurangan privasi, ada syarikat / perkhidmatan yang berusaha untuk mengatasi ini.

Daripada menggunakan teknologi dengan mengorbankan privasi, mereka melakukan upaya bersama untuk memberikan perkhidmatan yang menegakkan privasi melalui penggunaannya. Berikut adalah beberapa contoh.

Monero

Secara meluas dilihat sebagai puncak koin privasi, Monero telah menjadi andalan dalam dunia cryptocurrency. Ia telah mencapai statusnya sebagai mata wang paling selamat melalui penggunaan tanda tangan cincin dan alamat rahsia.

Penyemak Imbas Berani

Dikatakan sebagai penyemak imbas privasi, Brave adalah penyingkiran dari penawaran seperti Chrome, Edge, dan banyak lagi. Brave menunjukkan bahawa penyemak imbasnya “… dirancang untuk tidak mengetahui siapa anda, atau laman web apa yang anda lawati.”

Apa Itu Berbaloi untuk Anda

Pada akhirnya, sama ada merujuk kepada privasi kewangan, tabiat penggunaan, atau bahkan pandangan politik, kita semua harus bertanya pada diri sendiri, “Apakah nilai privasi saya? Dan adakah faedah yang diberikan melalui teknologi membenarkan mengurangkannya? “

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me