Masa Depan Perdagangan Sekuriti – Pemimpin Pemikiran

Oleh Douglas Borthwick, CMO dari INX Terhad.

Sebelum kita menyelami masa depan, kita mesti terlebih dahulu membincangkan masa kini. Hingga kini terdapat dua pasaran sekuriti yang berbeza di Amerika Syarikat. Awam dan Swasta. Sekuriti awam umumnya berdagang di bursa nasional, ini menjadikannya tersedia untuk kebanyakan pelabur melalui akaun broker mereka berkat infrastruktur dan banyak paip yang dibina selama beberapa dekad yang lalu. Seorang pelabur boleh meneliti keselamatan, kemudian memperdagangkannya melalui akaun broker dalam talian mereka. Terdapat sedikit geseran dalam urus niaga, tetapi banyak orang tengah. Sebaliknya, sekuriti persendirian lebih sukar dicari. Secara amnya anda harus menjadi pelabur yang terakreditasi, dan selalu mencari, atau berada di senarai surat untuk melihat peluang yang ada. Sedikit yang diperdagangkan di bursa atau ATS. Kecairan kurang.

Kerana sekuriti awam berdagang di bursa nasional, mereka hanya dibuka untuk perdagangan untuk jangka masa yang terhad pada siang hari. Sebahagian besarnya anda harus berdagang antara jam 9:30 pagi dan 4:00 EST. Masa itu bermula hampir satu abad, dan mencerminkan perdagangan pasaran sekitar penerbitan berita yang disebarkan dari surat khabar pagi dan petang. Waktu tutup kemungkinan besar bermula pada hari-hari ketika orang sebenar membuat pasaran di tingkat bursa. Oleh kerana satu keselamatan bergerak dari tangan satu orang ke tangan yang lain, perantara yang dipanggil ejen pemindahan memperhatikan pergerakan tersebut supaya penerbit dapat mengetahui pemilikan.

Sekuriti swasta dalam perdagangan umum antara pelabur yang bertauliah Pelabur yang mempunyai pendapatan atau aset melebihi tahap tertentu. Kerana terdapat khalayak yang terhad, perdagangan adalah sporadis, terhad dan legap.

Blockchain mengubah semua ini. Dan mungkin inilah sebab mengapa mantan Pengerusi SEC, Jay Clayton, mengatakan bahawa dia dapat melihat semua aset bergerak ke blockchain pada masa akan datang.

Blockchain ini membolehkan syarikat mendigitalkan penerbitannya, mewujudkan medan permainan baru untuk aset awam dan swasta. Persaingan baru ini menjadikan perdagangan lebih cekap dengan mengurangkan keperluan pelbagai orang tengah. Ia membenarkan pasaran perdagangan 24/7, pemilikan pecahan, dan untuk pertama kalinya, terima kasih kepada usaha INX Terhad, membuka pasaran swasta dan pendanaan peringkat awal kepada pelabur runcit. Inilah masa depan.

Sudah tentu, hanya ada aliran hari ini, tetapi kami percaya dengan sepenuh hati bahawa tidak lama lagi akan berlaku penghijrahan besar dari pasar lama ke blockchain, dan ia sudah bermula.

Apabila sekuriti swasta didigitalkan – atau dijadikan token – ia menjadi lebih cair. Mereka boleh diperdagangkan sepanjang masa; dan penyenaraian di ATS membolehkan penerbit membawa kejelasan dan penemuan harga ke pasaran yang sebelumnya legap. Setelah diidentifikasi, mereka dapat dimiliki secara pecahan, dan bergantung pada bagaimana penerbit mengajukan kepada SEC, dalam beberapa kes mereka dapat diperdagangkan oleh pelabur runcit dari IPO mereka hingga perdagangan sekunder. Sebelum pasaran ini mempunyai tempoh penguncian yang signifikan yang diarahkan oleh pemfailan mereka. Sekarang, ini berubah.

Di pasaran awam sudah ada sekuriti yang telah memutuskan bahawa blockchain memegang masa depan dalam hal kecekapan, kecairan dan kejelasan. Overstock.com mengeluarkan versi token dari ekuiti mereka melalui pembayaran dividen kepada pemegang saham mereka. Manakala INX Terhad menjadi syarikat pertama dalam sejarah yang benar-benar IPO pada blockchain, yang membolehkan pelabur runcit melabur dalam syarikat pra-hasil dalam IPO mereka yang sedang berjalan, yang sebenarnya merupakan ICO berdaftar. Ini merupakan langkah maju yang luar biasa untuk pasaran sekuriti. Sebelum ini, pelabur runcit disekat dari peluang ini, peluang yang hanya tersedia untuk pelabur yang diakreditasi, dana ekuiti swasta dan kapitalis teroka.

Dengan menyenaraikan di blockchain, syarikat mendapati mereka tidak lagi bergantung pada perkhidmatan banyak orang tengah. Rekod kepemilikan dicatatkan pada blockchain, dan jadual topi dapat dilihat dalam masa nyata. Dividen dan pengagihan boleh dibayar terus kepada pelabur, tanpa memerlukan perantara. Berkat perdagangan 24/7 dan pemilikan pecahan, asas pelabur dapat berkembang dari AS ke jangkauan global. Token dalam syarikat boleh menjadi berpatutan bagi sesiapa sahaja tanpa mengira pendapatan dan zon waktu mereka.

Pengawal selia lebih suka token blockchain yang diberikan dapat memiliki kontrak pintar, yang dirancang untuk memastikan secara automatik bahawa semua pemilik sekuriti telah melalui pemeriksaan AML dan KYC. Pada blockchain, sekuriti hanya dapat bertukar tangan jika kedua-dua pihak memasukkan dompet digital mereka dalam senarai putih.

Millennials juga berada di dalam kapal. Mereka telah berkembang dengan penghantaran keesokan harinya di Amazon dan tidak pernah memahami mengapa pasaran saham dibuka dan ditutup – tidak seperti pasaran mata wang dan crypto. Nampaknya agak tidak adil bahawa syarikat dapat mengeluarkan PR pada hari Jumaat selepas penutupan, dan pelabur tidak dapat memperdagangkan pegangan mereka sehingga hari Isnin berikutnya. Tokenization memperbaikinya.

Masa depan sekuriti kini. Dengan pengawal selia, penerbit dan pengguna semua melihat kelebihan untuk tokenisasi, dan dengan jalan menuju tokenisasi yang sekarang diterangi oleh perintis seperti INX Limited, Hanya perlu waktu sebelum aliran ini berubah menjadi arus deras.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me