Baxter Hines, Pengarang “Kewangan Digital: Token Keselamatan dan Membuka Blok Blockchain” – Siri Temubual

Baxter Hines, CFA, adalah rakan kongsi dengan Honeycomb Digital Investments. Dia bersama-sama menubuhkan syarikat itu pada tahun 2020 untuk menyediakan penyelesaian menghasilkan pendapatan untuk pelanggan. Syarikatnya menguruskan portfolio yang terdiri daripada aset tradisional, token keselamatan dan aset digital.

Buku barunya “Buku Kewangan Digital: Token Keselamatan dan Membuka Potensi Sebenar Blockchain“, Kini tersedia untuk diprapesan di semua peruncit dalam talian utama di seluruh dunia dan akan berada di kedai pada 17 November 2020.

Apa yang pada awalnya menarik minat anda untuk aset blockchain dan digital?

Saya menghabiskan banyak masa untuk mencari mata wang kripto pada mulanya kerana saya sangat ingin tahu tentang apa yang menjadi perhatian dan setelah mengetahui sebanyak mungkin mengenai Bitcoin dan kripto, saya berusaha untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam mengenai teknologi yang mendasari, kemampuannya dan aplikasi dunia nyata. Pada ketika inilah saya menyedari bahawa blockchain jauh lebih banyak daripada sekadar Bitcoin. Saya menjadi jelas bahawa inovasi ini akan mempengaruhi pemindahan dan pengurusan aset seperti saham, harta tanah, bon, sekuriti swasta, harta intelek dan banyak lagi. Meletakkan aset dunia nyata pada blockchain dapat menurunkan kos modal dan ciri itu sahaja akan menyebabkan penggunaan akhirnya meluas. Ketika idea itu meresap, saya tahu saya ingin belajar sebanyak mungkin mengenai blockchain dan aset digital yang saya boleh.

Anda adalah rakan pengurusan dengan Honeycomb Digital Investments, sebuah syarikat pelaburan yang menguruskan portfolio yang terdiri daripada aset tradisional, token keselamatan dan aset digital. Apa perkara yang anda cari semasa meninjau peluang pelaburan?

Saya menghabiskan dua belas tahun sebagai pengurus portfolio di NFJ Investments (anak syarikat Allianz Global Investors) yang memfokuskan terutamanya pada saham dengan penekanan pada dividen. Saya membawa pemikiran itu ke ruang aset digital kerana saya mencari peluang pelaburan yang saya percaya akan memanfaatkan faedah pertumbuhan teknologi blockchain yang akan datang dan ekosistemnya yang mendasarinya. Secara khusus, Honeycomb ingin melabur dalam syarikat yang membina platform dan infrastruktur untuk menyokong megatrend blockchain dan cryptocurrency serta projek yang juga akan menjadi sebahagian daripada ekosistem yang mendasari.

Bagaimana anda secara peribadi menggambarkan apa itu token keselamatan?

Ringkasnya, token keselamatan adalah gambaran digital mengenai hak milik sebenar dalam aset – dalam kebanyakan keadaan, satu token bersamaan dengan satu bahagian dalam aset. Token keselamatan adalah tajuk digital untuk instrumen kewangan yang digabungkan dengan kelincahan dan kelajuan blockchain. Pemegang token keselamatan berhak atas hak dan keistimewaan tertentu dari aset yang mendasari sama seperti jika mereka memiliki aset tersebut secara langsung.

Dengan membangun di atas blockchain, token keselamatan menawarkan keupayaan, ciri dan inovasi yang tidak mungkin berlaku dalam dunia sijil kertas. Kami benar-benar berada di awal era digital baru dalam bidang kewangan! Beberapa pemikiran kewangan, teknologi dan undang-undang yang paling terang pada masa ini bekerja dengan gigih untuk mengembangkan potensi kaedah perniagaan yang boleh dipercayai, konsisten, selamat dan mesra pengguna ini. Potensi masa depan teknologi ini sangat besar dan pertumbuhan akan berlaku selama bertahun-tahun.

Salah satu faktor yang membezakan token keselamatan dengan cryptocurrency ialah mereka adalah instrumen yang lebih terkawal. Token hanya dapat dilepaskan setelah memenuhi rintangan undang-undang dan kepatuhan yang ketat yang memberikan perlindungan tertentu kepada pelabur. Oleh kerana sifat blockchain yang dapat diprogramkan, token keselamatan dapat merangkumi ciri untuk mengautomasikan servis secara automatik, menanamkan kepatuhan dan melaksanakan kewajiban kontrak.

Token keselamatan tidak hanya mengandungi perlindungan peraturan; tetapi juga, mereka memberikan dua ciri tambahan utama kepada pelabur: kecekapan penjimatan kos dan potensi untuk mewujudkan kecairan yang lebih baik. Proses automasi yang dilakukan oleh blockchain akan membolehkan token keselamatan memberikan fungsi yang lebih besar, kos yang lebih rendah, kelajuan yang lebih pantas dan peningkatan ketelusan ke pasaran kewangan. Aspek-aspek ini akhirnya menjadikan token keselamatan mempunyai kos modal yang lebih rendah daripada alternatif kertas tradisional mereka.

Token keselamatan agak lambat untuk dilepaskan daripada yang diharapkan oleh kebanyakan kita, pada pendapat anda, apakah sebab-sebab di sebalik ini?

Tiga faktor utama menghalang token keselamatan daripada penggunaan secara meluas: ketidakpastian peraturan, kekurangan pendidikan dan keraguan penggerak pertama. Manfaat pendigitalan adalah penting dan akhirnya projek harus terus berjalan untuk terus berdaya saing. Tetapi sebelum permintaan lepas landas dapat terjadi, ketiga-tiga masalah ini mesti diselesaikan.

Kepastian peraturan telah mulai tiba dan teknologi sesuai dengan apa yang diperlukan untuk masa depan digital ini. Bidang kuasa seperti Singapura dan Switzerland mengambil pendekatan yang jelas tentang bagaimana mereka ingin mengatur token keselamatan dan para pemimpin mereka menyatakan bahawa pendigitalan menjadi jalan menuju masa depan kewangan yang lebih baik dan lebih selamat. Menurut pendapat saya, ekonomi yang lebih besar seperti Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah dan Jepun pada akhirnya mungkin akan mengikuti dan memperbaiki kerangka kerja yang telah ditetapkan sebelumnya. Setelah komuniti kewangan melihat keuntungan luar biasa yang ditawarkan oleh digitalisasi, negara-negara lain akan cepat menggunakan undang-undang yang mesra digital sehingga dapat memperoleh ganjaran seterusnya.

Kedua, agar token keselamatan berkembang dan berkembang, pasaran dan semua komponennya perlu dididik lebih lanjut. Penggunaan token keselamatan akan menjadi trend yang semakin meningkat di pasaran; tetapi untuk merealisasikan potensi penuh, syarat, konsep tertentu dan pemahaman yang lebih baik mengenai fungsi dan faedah blockchain mesti direalisasikan oleh semua pemain dalam industri perkhidmatan kewangan termasuk runcit

pelabur, mereka yang bekerja dalam industri kewangan, pengatur pasaran, dan pengusaha yang berusaha mengeluarkan sekuriti untuk mengumpulkan modal. Semoga buku saya dapat membantu dalam hal ini!

Akhirnya, kami memerlukan lebih banyak pemain dan penerbit perkhidmatan kewangan tradisional untuk membawa projek berkualiti tinggi di blockchain. Kelas aset dengan geseran yang lebih tinggi di sekitar perdagangan adalah calon utama untuk penggunaan awal. Ini termasuk pelaburan tetap, harta tanah dan pelaburan ekuiti swasta. Kami telah melihat beberapa projek perintis di ruang ini bergerak ke arah blockchain. Banyak projek lain yang duduk di luar hari ini, menunggu dengan penuh harapan untuk melihat bagaimana penggerak pertama untuk tambang blockchain. Oleh kerana projek-projek awal yang telah didigitalkan membuktikan diri mereka selamat dan patuh secara undang-undang, sekumpulan pengikut baru akan masuk. Seperti kata pepatah lama “Tidak ada yang mahu menjadi yang pertama dalam pesta, tetapi tidak ada yang mahu menjadi yang terakhir!”.

Adakah terdapat token keselamatan semasa (sekuriti digital) yang anda harapkan?

Tanpa mengetahui secara spesifik, saya mesti mengatakan bahawa saya boleh mengatakan bahawa saya yakin akan faedah token keselamatan untuk industri perkhidmatan kewangan secara keseluruhan – khususnya faedah yang akan dimiliki oleh teknologi ini kepada pelabur yang mendasari dan kemampuan pelabur tersebut untuk memperoleh dengan lebih baik akses kepada kecairan ketika datang ke kelas aset tertentu.

Anda baru-baru ini menulis sebuah buku mengenai token keselamatan dan sekuriti digital yang disebut “Digital Finance” yang akan diterbitkan pada bulan November 2020. Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk menulis buku ini?

Setelah meneliti blockchain secara meluas dan sifatnya yang “lebih baik, cepat, dan lebih murah”, saya menyedari sistem kewangan kita berada di ambang perubahan besar. Teknologi blockchain adalah penyelesaian untuk menerajui infrastruktur pasaran kewangan generasi akan datang dan blockchain mungkin merupakan inovasi terpenting sejak internet.

Walaupun kebanyakan orang menyedari Bitcoin dan cryptocurrency lain, hanya sedikit yang menyedari potensi blockchain yang jauh lebih besar. Blockchain telah membuktikan dirinya sebagai kaedah pertukaran nilai dan maklumat yang luar biasa – tetapi ada banyak lagi yang boleh ditawarkan! Buku saya meneliti bagaimana teknologi hebat ini dapat merombak infrastruktur kewangan semasa dengan cara yang akan meningkatkan kecekapan, ketelusan, dan keselamatan.

Saya ingin menerbitkan buku asas bukan teknikal, mudah difahami pada blockchain dan token keselamatan yang sesuai dan praktikal bagi mereka dalam industri kewangan. John Wiley & Anak lelaki sepertinya rakan penerbit yang sempurna untuk membantu merealisasikan tujuan saya menghasilkan kerangka kerja yang jelas dan ringkas mengenai bagaimana memikirkan pelaburan di ruang digital. Tujuan saya dengan buku ini adalah untuk membantu pembaca mengetahui bagaimana teknologi lekapan dan lekapan yang diedarkan mengganggu industri kewangan dengan cara yang mudah difahami dan bukan teknikal.

Dalam buku anda, anda akan membincangkan kajian kes, perspektif sejarah dan trend terkini. Apakah beberapa kajian kes yang dibincangkan?

Salah satu objektif buku ini adalah untuk memastikan pembaca dapat benar-benar berhubung dengan isi pelajaran dan hasilnya, karya ini mengandungi banyak kajian kes, perspektif sejarah dan trend terkini untuk membawa konsep utama. “Kewangan Digital” memberi tumpuan kepada tiga bidang utama aset digital: cryptocurrency, stablecoin (seperti Mata Wang Digital Bank Pusat atau perwakilan wang digital lain seperti Dolar AS atau Euro) dan token keselamatan. Penting agar pembaca terbiasa dengan ilustrasi dunia nyata dari ketiga-tiga bidang tersebut. Buku ini merangkumi kes seperti projek Libra Facebook yang membina platform berasaskan blockchain global untuk cryptocurrency dan Royal Mint Britain membuat cara digital untuk memiliki emas di peti besi. Oleh kerana token keselamatan adalah topik utama buku ini, kebanyakan contoh memberi tumpuan kepada bagaimana blockchain dapat mempengaruhi saham, bon, ekuiti persendirian dan kelas aset alternatif lain. Hasilnya, contoh seperti Bond-i Bank Dunia, token hotel Aspen St. Regis, dan token pelaburan atlet profesional pemain Spencer Dinwiddie (PAInT) dibincangkan secara terperinci. Terdapat juga banyak perhatian yang diberikan pada proyek-proyek yang diusahakan oleh syarikat besar seperti IBM, HSBC, Goldman Sachs dan Singapore Exchange untuk membangun infrastruktur berasaskan blockchain baru yang akan menjalankan pasaran kewangan kita pada tahun-tahun mendatang.

Buku ini juga mengandungi banyak contoh dari sejarah yang menyediakan kerangka kerja bagaimana memikirkan peningkatan penyelesaian digital yang akan datang. Melalui kajian saya, saya telah melihat persamaan yang mencolok antara Zaman Internet pada tahun 1990-an dan penggunaan blockchain. Dengan melihat pertumbuhan Internet dari perspektif sejarah, seseorang dapat melihat apa yang akan terungkap ketika blockchain menjadi kekuatan gangguan yang lebih besar.

Apa yang anda percaya perlu berlaku untuk mempercepat langkah penggunaan sekuriti digital?

Perpindahan ke sistem kewangan berasaskan blockchain akan berlangsung selangkah demi selangkah walaupun dengan cepat dengan tahap kewangan paling asas dikembangkan terlebih dahulu. Hasilnya, sistem pembayaran akan berada di barisan depan pendigitan pada tahun-tahun mendatang dan mata wang digital akan menjadi kekuatan yang kuat yang kemudiannya akan membantu pertumbuhan sekuriti digital. Sebab utama untuk menarik sekuriti digital dari alternatif berasaskan kertas mereka adalah dua kali ganda: kos yang lebih rendah dan peningkatan kecairan. Tanpa adanya mekanisme pembayaran digital terlebih dahulu, token keselamatan tidak akan dapat memperoleh faedah tersebut sepenuhnya.

Cryptocurrency dan stablecoin yang mewakili mata wang negara seperti dolar A.S. telah menjadi pintu masuk yang biasa digunakan orang untuk pertama kali mengalami produk kewangan digital. Hari ini, kita melihat banyak negara mengemukakan idea mengenai mata wang nasional berasaskan blockchain; senarai itu merangkumi ekonomi terbesar di dunia seperti China, Brazil, Perancis, Kanada dan Amerika Syarikat. Sekiranya entiti pemerintah di seluruh dunia mulai merumuskan undang-undang yang membolehkan mata wang menjadi digital dengan cara yang mematuhi undang-undang, ini akan sangat besar bagi aset digital pada umumnya. Langkah itu tentunya akan mendorong orang untuk lebih meneroka penggunaan produk kewangan digital dan akan memberikan banyak keselesaan dalam melakukannya.

Bukan sahaja mata wang digital nasional akan memudahkan penggunaannya, tetapi juga, mereka akan menyelesaikan rintangan untuk pembaharuan peraturan selanjutnya. Setelah mencipta mata wang digital, entiti kerajaan telah mengadakan perbincangan mengenai blockchain, keselamatan dan infrastruktur yang diperlukan untuk berkembang. Pemimpin kemudian lebih cenderung untuk membahaskan inisiatif selanjutnya seperti mendigitalkan sekuriti seperti saham atau bon.

Kecairan di sekitar sekuriti digital atau token keselamatan jauh lebih mudah setelah mata wang digital dilaksanakan. Setiap kali token keselamatan dibeli atau dijual, ia perlu mempunyai mata wang digital di sisi lain perdagangan untuk mengurangkan geseran sepenuhnya dan memungkinkan penyelesaian segera. Sekiranya sistem tunai pada masa ini digunakan dalam proses itu, aspek perdagangan token keselamatan akan tetap jauh lebih perlahan daripada yang mereka dapat. Hasilnya, entiti kerajaan perlu terlebih dahulu menumpukan perhatian pada pembayaran dan mata wang digital yang dikeluarkan oleh bank pusat agar kadar penggunaan sekuriti digital benar-benar dapat ditahan.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai buku anda ‘Digital Finance’?

Saya rasa penting bagi orang untuk mempunyai perspektif mengenai seberapa besar gelombang tokenisasi ini. Aset digital dan token keselamatan akan menjadi faktor utama masa depan pasaran modal dan akan mewakili struktur aset baru yang pertama dalam kira-kira 30 tahun! Produk baru terakhir dengan skala dan kesan yang sama dari jarak jauh adalah ETF. Penembusan blockchain yang akan datang ini akan memberi kesan mendalam kepada cara kita berdagang sekuriti, bagaimana saham dikekalkan sepanjang kitaran hidup mereka dan bahkan mempengaruhi cara kita melaburkan wang kita. Proses inovatif ini membuka kemungkinan membuka aset bernilai triliunan dolar untuk pelaburan baru!

Terdapat semakin banyak tanda bahawa pendigitalan akan membantu mengubah model perniagaan pelaburan tradisional masa kini menjadi pasaran moden, adil, telus dan diedarkan. Paradigma baru ini akan menghubungkan pelabur dan projek yang mereka laburkan secara langsung dengan platform berasaskan blockchain. Baru-baru ini, token keselamatan terkawal yang pertama telah dipasarkan. Kami berada pada satu titik di mana kepastian peraturan telah tiba dan teknologi sedang dikembangkan untuk menyesuaikan dengan apa yang diperlukan untuk masa depan digital ini. Setiap orang dalam industri kewangan perlu memiliki pemahaman yang luas tentang bagaimana teknologi itu berfungsi, apa yang dapat mempengaruhi dan apa akibatnya bagi perniagaan.

Laju pembangunan dalam industri ini sangat luar biasa. Hampir setiap hari saya melihat kisah lain yang mengasyikkan. Hasilnya, saya telah memulakan akaun Twitter untuk buku yang menyoroti artikel yang merangkumi topik terpanas hari ini. Tujuan halaman ini adalah untuk mengumpulkan kisah-kisah terpenting pada waktu tertentu dan memasukkannya ke lokasi sehenti agar orang ramai dapat melihat pencapaian luar biasa yang sedang dicapai oleh pendigitalan! Pastikan Ikuti kami di Twitter untuk berita yang paling penting!

Terima kasih atas temu ramah yang hebat, saya menikmati belajar mengenai pandangan anda mengenai sekuriti digital dan masa depan industri.

Pembaca yang berminat untuk mempelajari lebih lanjut harus tahu bahawa buku ini kini tersedia untuk dijual di semua peruncit dalam talian utama di seluruh dunia dan akan berada di kedai pada 17 November 2020.

Laman Web Buku

Tempah di Amazon

Ikuti Buku di Twitter: @digifinancebook

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me