Mikko Ohtamaa, CTO di TokenMarket – Siri Temubual

Mikko adalah pengasas dan CTO TokenMarket Ltd, salah satu platform penjualan token dan crowdfunding blockchain terkemuka di Gibraltar. Mikko telah menasihati puluhan permulaan blockchain. Dia juga bekas pengasas bersama dan CTO LocalBitcoins, pertukaran cryptocurrency peer-to-peer. Mikko memegang MSc. dalam bidang kejuruteraan dan pengurusan industri dari Universiti Oulu. Mikko terlibat secara aktif dalam komuniti sumber terbuka dan bercakap dalam persidangan. Dia adalah pengasas Pycon Finland, sebuah persidangan pengaturcaraan Python. Mikko juga merupakan ahli Plone Foundation, yayasan bukan keuntungan tertua dari open source.

AT: Anda berada di ruang crypto sejak 2011. Bolehkah anda berkongsi dengan kami bagaimana anda mula terlibat dengan cryptocurrency dan blockchain?

Mikko: Kembali pada masa pengembangan perisian mudah alih saya, saya diminta untuk mengembangkan dompet mudah alih Bitcoin pertama dan asli pada tahun 2011 yang diberi pampasan sebanyak $ 10,000 bernilai Bitcoin. Saya menolaknya kerana saya fikir fiat akan mencukupi pada ketika itu dalam hidup saya. Pada pandangan belakang, mengambil tawaran ini mungkin merupakan projek terakhir yang perlu saya lakukan. Kemudian saya terlibat dalam membina LocalBitcoins dan dari situ saya bergerak untuk menubuhkan TokenMarket.

AT: Anda disenaraikan sebagai salah satu pengasas TokenMarket yang asal. Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk melancarkan pasaran ini?

Mikko: Matlamat asal TokenMarket adalah untuk mengukuhkan saham syarikat. Namun, pada tahun 2016, masih terlalu awal untuk itu. Istilah “token” baru sahaja diciptakan, banyak yang disebut token sebagai ‘syiling berwarna’ yang melihat aset digital baru sebagai bitcoin dengan ‘rasa’ dan ‘warna yang berbeza yang mewakili atribut dan tujuan token yang berbeza’.

Kami melihat ledakan ICO datang sedikit lebih awal daripada yang lain pada akhir 2016 ketika FirstBlood, Gnosis dan ICO berasaskan Ethereum mula dilancarkan. Pemangkinnya adalah bahawa teknologi Ethereum telah matang sehingga tidak realistik untuk melancarkan token khusus dengannya. Dan oh budak lelaki, banyak token dilancarkan.

TokenMarket mempunyai platform tokenisasi pertama di dunia dan tiba-tiba terdapat lonjakan permintaan pelanggan. 

AT: Semasa memberi inspirasi kepada TokenMarket untuk berpusing dari ICO ke STO?

Mikko: Saya tidak akan menggunakan kata pangsi di sini. Token keselamatan adalah kesinambungan semula jadi untuk persembahan token yang tidak terkawal. Lebih baik pelabur sendiri mendapatkan sesuatu dengan hak pelabur yang lebih kuat. Penawaran sekuriti memberi hak kepada pelabur yang token utiliti tidak pernah dapat secara sah, seperti menerima dividen, hasil dan hak suara di syarikat tempat anda membeli sekuriti. Bagi para pelabur, penerimaan pendapatan pasif dengan token keselamatan menjadi jauh lebih mudah daripada beralih ke token utiliti yang tidak stabil dan tidak stabil yang diseret naik dan turun oleh harga bitcoin.

Sejak tahun 2016, penonton global memerlukan sedikit masa untuk mengetahui manfaat tokenisasi, termasuk pengawal selia kewangan. Sekarang kita melihat minat dari pengawal selia di seluruh dunia tentang bagaimana menerapkan teknologi DLT dan blockchain ke pasaran sekuriti yang dikawal selia. 

AT: TokenMarket baru-baru ini mengumumkan kerjasama dengan Loopring yang merupakan protokol untuk pertukaran token yang terdesentralisasi. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut mengenai perkara ini dan apa yang harus kami harapkan dari perkongsian ini?

Mikko: Loopring adalah salah satu projek utama industri yang mengembangkan tahap dua skalabilitas untuk pertukaran yang terdesentralisasi dan kami akan menggunakan teknologi Loopring untuk meningkatkan DEX kami sendiri.

Seperti yang anda ketahui, pada masa ini, pertukaran terdesentralisasi mempunyai masalah skalabilitas dan tidak dapat menandingi jumlah raksasa pertukaran seperti Bitmexe dan BinanceS. Tetapi dari aspek lain, pertukaran yang terdesentralisasi lebih selamat dan adil. Pertukaran Bitcoin digodam setiap dua minggu. Beberapa pertukaran dituduh berdagang dengan maklumat orang dalam dan terhadap pengguna mereka sendiri. Pengawal selia menyukai aspek yang terdesentralisasi, kerana mereka menjamin bahawa semua pelabur dan pedagang dapat mengakses data pasca perdagangan dengan cara yang sama, tidak mungkin ada penyelewengan dengan perakaunan dan perdagangan dengan sesuatu yang hanya dibuat-buat. 

Berita baiknya adalah bahawa token keselamatan akan mempunyai kecairan yang rendah, seperti Bitcoin pada tahun 2012, ketika mereka mula dilancarkan untuk diperdagangkan. Tetapi untuk teknologi pertukaran masa depan, kami ingin membinanya dengan lebih baik dan lebih kalis peluru seperti yang dimiliki oleh perdagangan tradisional dan perdagangan kripto hari ini. Kami melihat penyelidikan dan teori akademik yang membolehkan kami sampai di sana, sekarang hanya perlu beberapa tahun ke depan untuk memenuhi janji ini.

AT: Bolehkah anda memberitahu kami apa syarat penyenaraian bagi syarikat yang ingin melakukan crowdfund melalui platform TokenMarket?

Mikko: Terdapat banyak platform crowdfunding di luar sana yang beroperasi pada tesis ‘memenuhi semua’, TokenMarket beroperasi pada fokus khusus industri. Kami terutamanya mencari syarikat pertumbuhan global dalam sektor seperti fintech, permainan dan perkhidmatan perisian kerana inilah yang dicari oleh khalayak pelabur kami dalam dua tahun terakhir. 

Kami terutama mencari syarikat yang hampir, atau sudah memiliki, sejumlah pendapatan besar yang dihasilkan dengan fokus komersial utama pada perniagaan B2C. 

AT: TokenMarket kini menaikkan STO mereka sendiri. Adakah anda gembira setakat ini dengan kemajuan kenaikan ini?

Mikko: Ini adalah kenaikan percubaan di bawah pengawal selia UK, FCA, kotak pasir. Kita perlu menunjukkan kepada mereka bahawa crowdfunding ekuiti token berfungsi: pembayaran masuk, orang mendapat token mereka dan didaftarkan dengan betul di Syarikat Rumah sebagai pemegang saham. 

Kami tidak mengharapkan pengambilan wang yang besar untuk projek perintis kami kerana had ujian Sandbox FCA di UK. Menunggu kelulusan pengawalseliaan kami dapat mengumpulkan hingga € 8 juta dari pelabur yang diakreditasi sendiri untuk semua STO kami tanpa had had pembiayaan swasta. 

AT: Adakah terdapat STO yang dilancarkan di TokenMarket yang membuat anda sendiri teruja?

Mikko: Ya ada! Tetapi dengan risiko menyokong atau meminta pelaburan sekuriti secara terbuka, periksa projek kami di sini.

AT: Di mana anda melihat pasaran dalam 10 tahun?

Mikko: Perubahan dan transformasi bukan hanya mengenai teknologi atau blockchain. Terdapat proses yang berterusan mengenai bagaimana pelabur baru, milenial berkelakuan. Terdapat proses yang sedang berlangsung untuk menurunkan peraturan untuk penyenaraian UKM sejak gelembung kewangan terakhir, terutama di Eropah. Kemudian ada perubahan dalam globalisasi kerana ekonomi dunia di masa depan mungkin berasal dari negara-negara seperti Brazil, Indonesia dan Nigeria.

Pelaburan masa depan akan lebih “dipacu oleh pasaran” dan lebih kurang mengenai hubungan dan model rangkaian. Kami akan menggantikan Silicon Valley dan rangkaian modal teroka mereka dengan laman web seperti yang dilakukan Amazon untuk perdagangan runcit. Ironinya, adakah ia?

AT: Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai TokenMarket?

Mikko: Sekiranya anda syarikat berteknologi tinggi yang mencari dana, hubungi kami. Sekiranya anda adalah dana, pejabat keluarga atau yang serupa mencari pelaburan alternatif, hubungi kami. Kami tidak peduli dari mana bahagian dunia anda berasal. Kami mahu mewujudkan persaingan yang sama untuk peluang dan pelabur di seluruh dunia.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me