Andrew Adcock, Ketua Pegawai Eksekutif Crowd for Angels – Interview Series

Andrew adalah Ketua Pegawai Eksekutif Crowd for Angels platform crowdfunding ekuiti. Dia sering menghadiri dan bercakap di acara Crowdfunding, Alternatif Kewangan dan Pelaburan. Sebelumnya, dia bekerja di NinetyTen, pembangun aplikasi web dan penyedia Jaringan Sosial Swasta, yang pelanggannya termasuk Nokia, Channel 4 dan Shop Direct

Anda adalah salah satu Pengasas Bersama Crowd for Angels yang asal. Bolehkah anda membincangkan inspirasi di sebalik melancarkan perniagaan ini?

Saya memang salah satu pasukan Pengasas di Crowd for Angels, tetapi inspirasi untuk melancarkan syarikat itu datang dari Pengarah kami Tony de Nazareth, yang menggabungkan pengetahuan kewangannya selama beberapa dekad dengan pendekatan ‘media sosial’. Ini bertujuan untuk melibatkan masyarakat ketika membiayai dan menyokong perniagaan, sehingga dapat mewujudkan penyokong jenama yang tidak hanya menyokong aspirasi syarikat secara kewangan tetapi juga menjadi suara dan pelanggan syarikat.

Sejauh mana anda melibatkan diri anda di geladak dan mengemas tawaran yang terdapat di Crowd for Angels?

Saya terlibat dalam kebanyakan syarikat yang ingin menyenaraikan Crowd for Angels. Saya sangat tertarik dengan kehidupan syarikat baru dan syarikat yang ingin berkembang. Masing-masing mempunyai kisah dan minat tersendiri, yang sangat saya minati. Setelah mengumpulkan dana untuk syarikat saya sendiri dan melabur dalam banyak syarikat lain, saya berharap dapat memberi pandangan kepada syarikat itu.

Apa jenis usaha wajar yang dilakukan pada syarikat yang tersenarai?

Banyak! Crowd for Angels memecahkan ketekunan yang sewajarnya kepada 3 bidang utama, pertama, kami melakukan pemeriksaan fakta seperti KYC, AML, PEP, Pemeriksaan Kredit pada pengarah, menyemak akaun yang dihasilkan oleh syarikat dan mengesahkan fakta yang dinyatakan di lapangan mereka. Kedua, kami melakukan pemeriksaan pasar, misalnya, apakah produk tersebut tersedia dan seperti yang dijelaskan, apakah ada pasar yang dapat ditangani, apakah penilaiannya wajar, apakah tantangan hukum yang mungkin dihadapi syarikat dan apakah itu beretika. Pemeriksaan terakhir adalah salah satu kewarasan, yang bukan hanya diuji oleh Crowd for Angels, tetapi juga oleh Malaikat kami, yang akan mengajukan pertanyaan kepada syarikat mereka sendiri.

Apakah beberapa sebab utama syarikat ditolak untuk disenaraikan di platform?

Terdapat beberapa sebab tetapi beberapa yang paling biasa kita anggap seperti berikut:

  • Penilaiannya terlalu tinggi jika dibandingkan dengan kedudukan syarikat
  • Syarikat tidak menyediakan dokumentasi (rancangan perniagaan, akaun pengurusan, dokumen penggabungan)
  • Produk ini terlalu awal atau belum dikembangkan
  • Para pengarah tidak mempunyai ‘Skin in the Game’

Apakah faedah terbesar daripada crowdfunding ekuiti?

Saya secara peribadi percaya faedah terbesar adalah kemampuan untuk membuat penyokong jenama, orang yang menyokong perniagaan anda secara kewangan dan menjadi pelanggan aktif, menarik orang lain untuk memeriksa jenama anda, sama ada melalui mulut ke mulut atau media sosial.

Bolehkah anda memberi kami kisah kejayaan syarikat yang mengumpulkan dana di platform Crowd for Angels??

Salah satu kegemaran saya adalah syarikat bernama CNPPS. Seorang usahawan muda, yang belajar kejuruteraan di universiti pada masa itu telah mencipta penyelesaian turapan telap yang menggunakan agregat kitar semula. Sekarang ini mungkin tidak terdengar menarik seperti aplikasi, tetapi dunia kita diliputi jalan dan trotoar. Penyelesaiannya, menggunakan agregat 100% kitar semula dan negatif karbon, lebih jauh lagi, ia membolehkan air mengalir. Bekerja dengan pengusaha itu, kami dapat mengumpulkan £ 100,000 untuk fasa pengujian yang kini telah membawa kepada kontrak komersial dan pembiayaan lebih lanjut untuk syarikat.

Apa yang membuatnya menarik adalah pendekatan etika yang diambil syarikat untuk mengubah industri lama, kegigihan yang ditunjukkan oleh pengusaha tidak pernah berputus asa dan perniagaan yang benar-benar dapat dikembangkan dari bawah ke atas, tidak kurang dari universiti. Sejauh ini dalam jangka masa 2 tahun, penilaian syarikat telah meningkat 4 kali ganda, memberikan pulangan yang lumayan bagi para Malaikat yang terlibat.

Crowd for Angels adalah salah satu daripada beberapa platform crowdfunding yang menerima bitcoin. Berapa banyak pelabur menggunakan bitcoin, dan dari mana kebanyakan pelabur ini berasal?

Ya, kami telah menerima cryptocurrency sebagai bentuk pembayaran untuk pelaburan sejak awal 2016. Pada masa itu, kami menggabungkan pilihan pembayaran ini untuk membolehkan pelabur asing melabur di syarikat UK tanpa kos dan masa yang berkaitan dengan pemindahan bank antarabangsa. Pada mulanya, kami melihat sebilangan pelabur Australia, China dan terutamanya Asia menggunakan kaedah pembayaran ini. Walau bagaimanapun, apabila bitcoin dan cryptocurrency lain mendapat populariti, kami melihat pertumbuhan pelabur Eropah menggunakan cryptocurrency. Sebahagiannya disebabkan oleh keuntungan yang mungkin mereka alami dan saya yakin kemudahan yang ditawarkan oleh kripto. Kini, kami mempunyai lebih daripada 14,000 ahli yang berdaftar dengan dompet cryptocurrency di platform kami, dengan kebanyakan mereka di Eropah.

Beberapa tahun yang lalu, token ANGEL dikeluarkan. Apakah kes penggunaan token ini?

Token ANGEL dikeluarkan untuk mengurangkan kos pemerolehan pengguna pelabur sambil memberi penghargaan kepada pihak berkepentingan kerana berinteraksi dengan platform kami. Diharapkan ketika pengguna berinteraksi dan berkongsi kandungan dalam rangkaian, katakan pelaburan yang baru mereka lakukan di sebuah perusahaan yang baru, agar mereka diberi penghargaan dengan ANGEL. Crowd for Angels kemudian berkomitmen untuk membeli kembali dan membakar ANGEL yang berkaitan dengan pendapatan yang dihasilkan dari lapangan kami, sehingga mewujudkan lingkaran yang baik. Kami berharap pada masa akan datang, Malaikat kami juga dapat menggunakan token ANGEL sebagai kaedah pembayaran untuk pelaburan.

Bagaimana anda melihat aset digital dan sekuriti digital akhirnya bergabung dengan crowdfunding?

Crowdfunding menggunakan teknologi untuk membolehkan orang ramai melabur sejumlah kecil ke dalam bidang, tetapi saham biasanya dipegang dengan penama dan sekiranya anda ingin menjualnya atau memberikannya kepada orang lain, sukar. Oleh itu, penggabungan aset digital tidak boleh dilakukan, kerana berpotensi memberikan kawalan aset kembali kepada pelabur dan mengikuti sekumpulan peraturan, yang tidak dapat dilanggar. Di dunia utopia, anda membenarkan pelabur membeli, memegang dan memperdagangkan aset yang mereka mahukan. Dengan blockchain, anda mendapat keuntungan dari lejar yang tidak berubah yang akan merekod urus niaga ini, memberikan anda kecekapan dan ketelusan. Saya percaya bahawa kita hanyalah satu batu dari beberapa perubahan besar.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai Crowd for Angels?

Kami selalu terbuka untuk idea, perbualan boleh berjalan jauh.

Terima kasih atas temu ramah. Pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut boleh mengunjungi senarai perniagaan Crowd for Angels kami atau Laman web Crowd for Angels.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me