STO vs Crowdfunding, ICO & IEO – Pemimpin Pemikiran

Pengumpulan dana secara besar-besaran dan ICO a langkah dalam evolusi daripada modal pasar

Singkatan ICO disingkat dengan “tawaran duit syiling awal”. Tetapi amalan ini berpunca dari kaedah pendanaan modal kecil yang dikenali sebagai crowdfunding.

Pada tahun 2009 sebuah syarikat AS yang bernama Kickstarter melancarkan dan berjaya diteruskan hari ini untuk mempromosikan dan memudahkan pembiayaan idea dan produk kreatif. Ideanya adalah untuk menjual terlebih dahulu beberapa produk yang dijanjikan oleh pasukan kreatif untuk mengembangkan atau menghasilkan dan menyampaikan secara besar-besaran kepada penyokongnya. Amalan ini tidak mempunyai asas undang-undang yang jelas ketika ia bermula. Hanya tiga tahun kemudian, pada tahun 2012, undang-undang AS telah diubah untuk mengatur praktik baru akses lebih mudah ke pembiayaan modal kecil, dengan mengadopsi Jumpstart Our Business Startups (JOBS) Act [mfn]https://www.sec.gov/spotlight/jobs-act.shtml[/ mfn].

Begitu juga, fenomena ICO muncul dari komuniti crypto yang sedang berkembang. ICO pertama diterima secara meluas sebagai projek blockchain Mastercoin pada tahun 2013. Ia menjadikannya sebagai kes crowdfunding crypto pertama. Ideanya adalah untuk menjual koin / token blockchain sebagai perkhidmatan yang dijanjikan oleh pasukan untuk dikembangkan di masa depan. Untuk membeli minat dalam projek tersebut, seseorang dapat membayar dalam cryptocurrency bitcoin. Tiba-tiba, amalan baru dilahirkan.

Kes penggunaan baru untuk cryptocurrency ditempa dan mula terungkap dengan cepat. Menjelang 2017, tidak hanya banyak cryptocurrency baru muncul, tetapi terdapat beratus-ratus projek ICO,

pra-menjual perkhidmatan mereka, selalunya, tetapi tidak secara eksklusif aplikasi perniagaan berasaskan blockchain. Sesungguhnya, mengumpulkan dana dengan cara yang kurang ketat adalah tujuan utama amalan ini. Menjual token sebagai minat dalam projek yang mempunyai beberapa utiliti atau perwakilan. Oleh itu ungkapan baru – token utiliti.

Secara definisi, melabur dalam token utiliti yang tidak jelas (biasanya Ethereum EIP-20, juga dikenal sebagai patuh ERC-20) mempunyai kewajiban undang-undang yang sangat longgar, hanya yang dijanjikan oleh entiti penerbit. Pelaburan itu bukan pembelian ekuiti, bukan pinjaman, sebaliknya – sumbangan sukarela. Tarikannya adalah kecairan segera dari token yang baru dicetak. Setelah penawaran awal, pasar sekunder yang menggelegak berkembang dan menawarkan jalan masuk dan keluar yang mudah kepada semua peserta. Menjual token adalah menjual janji perkhidmatan yang belum ada, tidak sama dengan usia penemuan usaha pelayaran laut panjang.

Begitu juga, awal abad ke-17 memperkenalkan bentuk saham bersama pertama yang pertama, di mana pelaburan ke dalam saham tidak perlu dikembalikan, tetapi dapat diperdagangkan di bursa saham. [mfn]https://en.wikipedia.org/wiki/East_India_Company[/ mfn]

Amalan pelaburan kripto berkembang menjadi gelombang projek ICO, yang memuncak pada tahun 2017. Oleh itu, banyak syarikat permulaan dan kebanyakan idea kertas putih dibiayai. Sebilangan besar adalah projek sebenar. Sebilangannya adalah epal buruk. Tetapi aspek ICO yang paling menarik adalah pulangan pelaburan. Menurut satu sumber, ROI menghasilkan lebih dari 10x, walaupun anda telah melabur untuk kedua-dua pemenang dan yang kalah sepanjang tahun 2017. Seluruh industri mengalami tekanan yang tinggi, dengan minat yang kuat dari sektor institusi. Pulangan tersebut tidak pernah berlaku sebelumnya dalam persekitaran perdagangan biasa. Nasib dibuat dan hilang.

Tahun 2017-2018 melakar sejarah ketika gembar-gembur ICO terungkap. Ini memuncak dengan beberapa peristiwa besar yang berlaku pada masa yang sama. Salah satunya adalah penempaan Bitcoin blockchain dan penyisipan seterusnya dengan nilai cryptocurrency. Terdapat peristiwa penting lain yang bertepatan dan menyumbang kepada penurunan harga secara keseluruhan.

Dari puncak ke tahap nilai pasaran aset crypto kadang-kadang tiba-tiba dan kemudian secara beransur-ansur berkurang dari lebih USD800B menjadi sedikit lebih dari USD100B. Musim sejuk kripto yang disebut telah masuk. Minat pahit manis berkurang dan segera berlalu dari semua perkara yang dilakukan oleh crypto. Lihat carta di bawah. [mfn]https://coinmarketcap.com/charts/[/ mfn]

STO vs Crowdfunding, ICO & amp; IEO - Pemimpin Pemikiran

IEO awal pertukaran persembahan

Begitu juga dengan senarai pertukaran Slack dan Spotify, terdapat beberapa ICO yang telah disenaraikan secara langsung di pertukaran token. Dengan cara ini projek dapat memanfaatkan asas pelanggan tempat perdagangan token untuk mempamerkan projek mereka secara langsung, tanpa promosi penawaran secara aktif melalui saluran pemasaran lain yang sering tidak berkesan. Ini telah mendorong banyak tempat perdagangan token untuk mula mengeluarkan IEO token utiliti bagi pihak token yang mengeluarkan permulaan.

Bagi penyumbang, senarai pertukaran menambah kepercayaan, keselamatan dan pemeriksaan, mengetahui bahawa pertukaran yang berwibawa, seperti Binance akan melakukan usaha wajar sebelum menyenaraikan projek yang tidak diketahui. Sesungguhnya, untuk token utiliti, IEO mungkin terbukti sebagai cara yang selamat, jika tidak murah untuk mendapatkan kepercayaan masyarakat. Namun, masih belum dapat dilihat, jika daftar awal terus berlanjutan dalam jangka waktu yang lebih lama, dan syarat peraturan apa yang mungkin dikenakan untuk keperluan penyenaraian. Ini juga merupakan sejarah dalam pembuatannya.

Ini adalah bahagian 3 dari siri 5 bahagian.

Klik di sini untuk bahagian 1

Klik Di Sini untuk Bahagian 2

Klik Di Sini untuk Bahagian 4

Klik Di Sini untuk Bahagian 5

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me