Tahun Pertama sebagai OKEx CSO – Alysa Xu: Tiga Trend Akan Membentuk Semula Ekonomi

Surat oleh Ketua Pegawai Strategi OKEx Alysa Xu untuk meraikan ulang tahun pertamanya bersama OKEx

Pengguna OKEx yang dihormati,

Setahun yang lalu, pada 1 April 2019, itulah hari saya menyertai OKEx dan permulaan perjalanan crypto sepenuh masa saya. Potensi cryptocurrency patut diterokai. Walaupun terdapat banyak cabaran yang tidak dijangka setiap hari di tengah-tengah pertandingan, penentuan crypto saya tetap utuh kerana saya mempunyai kepercayaan yang kuat terhadap seluruh industri dan OKEx.

Banyak yang berlaku di ruang crypto tahun lalu. Pasaran melambung dari bahagian bawah pasaran beruang. Lebih banyak pertukaran cuba memanfaatkan derivatif crypto. Kewangan terdesentralisasi (DeFi) mula muncul. OKEx juga menjadi pertukaran cryptocurrency yang lebih bersepadu dengan mengoptimumkan produk, perniagaan, penjenamaan dan strategi pengembangan bakatnya. Kami melabur untuk meningkatkan teknologi dan produk kami sambil mendorong pertumbuhan masyarakat, integrasi menegak dan globalisasi. Selain mengembangkan kecairan pasaran, kami juga mempelbagaikan penawaran kami melalui empat barisan perniagaan utama, iaitu fiat gateway, perdagangan cryptocurrency, pengurusan aset crypto, dan Akademi OKEx, yang memenuhi pelbagai keperluan pengguna kami pada berbagai peringkat perjalanan perdagangan mereka. Saya sering mengatakan bahawa kita mempunyai banyak kad di lengan kita dan kita bergerak maju mengikut kadar kita sendiri. Dari Q4 2019, kami mempercepat inovasi produk dan pengembangan perniagaan baru. Selama beberapa bulan pertama tahun 2020, produk dan ukuran yang telah kami umumkan sememangnya menerajui industri.

Walau bagaimanapun, 2020 adalah masa yang tidak biasa. Pandemik COVID-19 telah memberi tamparan hebat kepada ekonomi global. Kedua-dua bahagian permintaan dan penawaran di seluruh dunia telah dibendung di tengah-tengah penutupan coronavirus. Dikuasai oleh krisis kecairan di seluruh dunia, prestasi saham global, bon, dan komoditi bahkan berada di bawah purata semasa pergolakan kewangan pada tahun 2008. Cryptocurrency juga menghadapi ancaman daripada kesan ekonomi. Bitcoin menyaksikan kerosakan kilat pada 12 Mac yang hampir memaksa pelombong Antminer S9 ditutup. Juga, had pasaran crypto pernah mencecah paras terendah USD $ 120 bilion, hampir dengan akhir tahun 2018. Angsa hitam seperti itu telah mengimbangi optimisme mengenai penurunan Bitcoin pada bulan Mei. Oleh itu, ramai yang mungkin tertanya-tanya di mana pasaran kripto seterusnya.

Virus yang meluas ini dijangka akan mengganggu pertumbuhan sekurang-kurangnya sehingga Q3 2020 dan kemelesetan global nampaknya tidak dapat dielakkan. Pemulihan akan dilakukan bersama dengan rancangan rangsangan yang diperkenalkan oleh pemerintah global, tetapi ini memerlukan sedikit masa. Pasaran saham AS yang disokong oleh pembelian semula saham dan pengagihan dividen selama 10 tahun tidak akan terus meningkat. Bagi puluhan ribu syarikat di luar sana, bertahan dari krisis dan membuat perubahan yang tepat adalah sangat penting.

Tiga trend utama akan membentuk ekonomi pasca-coronavirus

Saya percaya di mana ada cabaran, ada juga peluang. Apabila keadaan stabil lama rosak, keadaan stabil baru terbentuk. Sementara paradigma berubah, tren tertentu muncul walaupun transformasi pasaran antarabangsa.

1. Teknologi akan mendorong pertumbuhan ekonomi dan ekonomi digital akan memimpin

Transformasi teknologi semakin pantas pada era ini. Gelombang penemuan teknologi baru, termasuk teknologi 5G, kecerdasan buatan, data besar, blockchain, dan Internet of Things, telah sampai kepada kami lebih awal. Khususnya, teknologi blockchain dapat menyokong sistem kredit sosial yang membantu mengurangkan kos ekonomi dan sosial.

Wabak virus mengubah cara kita bekerja, menghabiskan dan menghiburkan diri kita. Lebih penting lagi, lalu lintas dan nilai rangkaian yang dihasilkan oleh permintaan tambahan yang dimigrasikan dari luar talian ke dalam talian akan mempercepat mempopularkan ekonomi kripto lebih jauh.

2. Pasaran kripto akan menikmati kitaran kenaikan harga yang lebih lama dan pulih lebih cepat daripada pasaran tradisional

Oleh kerana pasaran crypto mempunyai ukuran yang lebih kecil, kecairannya relatif sensitif terhadap aliran masuk modal. Di samping itu, beberapa cryptocurrency, seperti Bitcoin dan Ether, naik dari tahap rendah ke tahap penilaian yang wajar setelah mundur dari tahap tertinggi 2017. Walaupun persekitaran kadar hampir sifar atau sifar berkemungkinan kekal, pelabur akan beralih kepada potensi pulangan cryptocurrency yang tinggi, yang akan menjadi kenderaan pelaburan yang popular, pada kitaran seterusnya.

Mengimbas kembali sejarah Bitcoin, ia dicipta pada awal tahun 2009, kira-kira setengah tahun selepas krisis kewangan pada tahun 2008, dan tidak mula diperdagangkan sehingga tahun 2010, diikuti oleh aset kripto lain di kemudian hari. Oleh itu, keseluruhan pasaran crypto tidak pernah diuji oleh krisis kewangan global sehingga kini. Kemerosotan semasa adalah cabaran terbesar untuk crypto, tetapi saya percaya, pada akhirnya, ia akan memperkuat prospek cerah untuk keseluruhan ekonomi crypto.

Pada awal tahun 2020, saya menjangkakan perkara itu 1) 20% isi rumah global akan memperuntukkan cryptocurrency dalam portfolio pelaburan mereka pada akhir tahun; 2) Jumlah dagangan derivatif crypto akan meningkat dua kali ganda, dan 3) Aplikasi DeFi berasaskan rantai awam akan menyaksikan perkembangan pesat. Walaupun pasaran suram, saya pasti bahawa derivatif crypto dan DeFi akan terus menarik perhatian. Bitcoin akan menjadi jenis aset utama selepas wabak ini. Hanya tinggal masa untuk crypto penanda aras untuk menarik pelaburan dari 20% atau lebih isi rumah di seluruh dunia.

3. Cabaran global akan melahirkan pemimpin industri baru

Pemimpin industri baru muncul selepas setiap krisis. Saya menjangkakan bahawa kemerosotan ekonomi dan ekonomi akan mendorong sumber dan modal untuk berpindah ke tempat yang selamat. Penerapan cepat model perniagaan yang diedarkan akan berlaku kerana keterbatasan fizikal. Penyelarasan dalam talian dan pekerja bersama antara syarikat akan berada di radar kami. Organisasi perniagaan baru terbentuk secara senyap.

Usahawan harus selalu berada di barisan hadapan inovasi dan mengenal pasti trend utama. Mereka tidak hanya mengenal pasti risiko tetapi juga menetapkan objektif praktikal untuk menyesuaikan diri dengan perubahan. Sebagai Peter Drucker, yang dihormati sebagai Bapa Pengurusan Moden, berkata, “Bahaya terbesar pada masa pergolakan bukanlah pergolakan – itu adalah bertindak dengan logika kemarin.”

Semasa wabak SARS pada tahun 2003, 500 pekerja Alibaba dipaksa bekerja dari rumah, tetapi perkhidmatan mereka tetap tidak terjejas. Pada akhirnya, mereka berjaya bertahan dari krisis dan mencipta Taobao, pasar dalam talian terbesar di China, yang memimpin gelombang besar e-dagang China selama lebih dari 10 tahun.

Pada masa kritikal ini, 1,000+ OKer dari banyak pelosok dunia juga berjaya bekerjasama dalam talian dan mencapai pertumbuhan kecekapan 30%. Kami sangat bersedia, dari segi strategi, ukuran, teknologi dan modal, untuk pengembangan perniagaan dan bakat. Saya yakin 2020 akan menjadi tonggak untuk OKEx dan seluruh industri blockchain.

Kami bersedia untuk masa depan

Oleh kerana keterbatasan dalam seni bina sistem dan prestasi pelayan kami, kami mengalami masalah kelewatan sistem dan ketinggalan pesanan buku pada masa lalu. Pengalaman tersebut mendorong kami untuk melabur lebih banyak masa dan anggaran daripada rakan sejawat kami dalam meningkatkan prestasi sistem IT dan pengalaman produk kami. Dan saya dengan bangga mengatakan usaha kami telah membuahkan hasil. Pada 26 Oktober 2019, kami adalah satu-satunya pertukaran crypto yang tidak mengalami kemerosotan lag dan kilat semasa turun naik pasaran yang melampau. Semasa Hari Khamis Hitam 12 Mac 2020, sistem kami mencapai zero clawback untuk semua cryptocurrency walaupun terdapat sedikit masa. Tidak ada pengguna kami dengan keuntungan bersih yang terpaksa menutup kedudukan mereka.

Kekurangan komunikasi awam membataskan pemahaman orang luar mengenai OKEx pada masa lalu. Kami mendapat pelajaran dan telah memulakan lebih banyak komunikasi melalui saluran yang berbeza. Sepanjang tahun yang lalu, Jay Hao dan saya telah menjangkau dan berinteraksi dengan pengguna kami di Twitter dan Weibo setiap hari, di samping banyak wawancara dan sesi AMA untuk menyampaikan karya kami di OKEx, bagaimana kami berusaha untuk keselamatan, kestabilan dan kebolehpercayaan dalam produk kami dan perkhidmatan, serta bagaimana kita maju dalam inovasi.

Terima kasih kepada usaha besar pasukan produk kami dalam pengembangan bebas daripada niaga hadapan berjangka USDT dan pertukaran berterusan, opsyen, saham, pinjaman C2C, rantaian awam, dan sebagainya, sehingga kini kami dapat menjadi pusat sehenti untuk produk cryptocurrency berkualiti.

Terima kasih kepada perkhidmatan pelanggan kami, pasukan pengesahan antarabangsa dan pasukan pelanggan institusi kerana sentiasa memenuhi keperluan pelanggan kami pada kesempatan pertama. Sangat diiktiraf untuk profesionalisme dan kecekapan, pasukan selalu berpegang teguh pada kod etika kami untuk mengatasi setiap masalah bagi pengguna kami.

Terima kasih kepada pasukan pemasaran, operasi dan pengembangan perniagaan kami, kami menjangkau pedagang global lebih jauh dari sebelumnya dan menawarkan perkhidmatan yang lebih sesuai untuk pengguna dari pelbagai latar belakang.

Terima kasih kepada pasukan fungsional kami untuk peningkatan berterusan sistem pengurusan dalaman kami, meletakkan asas yang kukuh untuk pertumbuhan kami yang lebih jauh.

Soalan yang paling banyak saya jawab selama beberapa bulan pertama perkhidmatan saya adalah “mengapa anda memilih OKEx?” Saya menjawab dengan penuh keyakinan, “OKEx adalah syarikat yang mempunyai asas terbaik di ruang crypto”. Ramai yang mungkin tidak faham pada mulanya, tetapi saya rasa semakin ramai yang bersetuju dengan saya sekarang.

Teruskan walaupun ribut

Dari sektor kewangan tradisional ke ruang crypto, dari penyelidikan fintech hingga inkubasi permulaan, setiap langkah dalam karier saya mencetuskan cabaran baru kepada saya dari segi pengetahuan produk, perniagaan dan pengurusan. Bergabung dengan OKEx adalah pilihan terpenting yang pernah saya buat. Kepercayaan saya teguh, dan cita-cita saya tinggi. Saya yakin bahawa pasaran kripto akan berjumlah trilion dolar. Lebih-lebih lagi, sasaran kami adalah mengubah OKEx menjadi syarikat bernilai berbilion dolar. Memang, saya telah bekerjasama dengan pemikiran usahawan di OKEx. Di sebalik kesusahan, saya tidak akan pernah menyesali apa yang telah saya lalui selama ini merupakan perbuatan baik kepada syarikat dan industri.

Terima kasih banyak kepada pengguna kami atas sokongan dan motivasi anda. Kami akan terus mengejar kecemerlangan.

Ucapan terima kasih yang besar kepada rakan sebaya kami. Kami akan terus meningkatkan diri dan mendorong industri ke tahap yang baru.

Terima kasih banyak kepada semua penyumbang ruang crypto, termasuk media, penyelidik, pemaju, penyedia keselamatan, dan firma pelaburan. Saya harap kita akan terus membawa keseluruhan industri ke tahap yang lain.

Saya bersyukur telah memulakan perjalanan yang luar biasa di ruang crypto dengan OKEx. Walaupun ribut di hadapan, kita akan mengatasi dan menjadi lebih kuat.

Hormat kami,

Alysa Xu

Ketua Pegawai Strategik, OKEx

1 April 2020

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/okexofficial_en

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me