Ride the Wave: Masa Kini & Masa Depan Kecairan Terdesentralisasi – Meja Bulat OKExDeFi

Di OKEx, kami sentiasa melihat ke masa depan – dan kami yakin itu bermaksud DeFi. 

Untuk menyebarkan mesej, CEO kami, Jay Hao, mengadakan siri perbincangan meja bulat #OKExDeFi maya baru dengan pemimpin dari pelbagai industri untuk membincangkan kemajuan, pandangan dan rancangan masa depan mereka di Defi.

Dalam meja bulat ini, Jay menemubual Nate Hindman, ketua pertumbuhan di Bancor, dan Jay Zhou, CMO di Loopring. Bancor adalah protokol kecairan dalam rantai yang membolehkan pertukaran token automatik dan terdesentralisasi di Ethereum dan merentasi rantaian blok. Loopring adalah protokol pertukaran dan pembayaran Ethereum ZK-Rollup.

Berikut adalah sorotan utama dari meja bulat.

Jay Hao: Keprihatinan keselamatan masih menjadi halangan untuk penerapan pertukaran terdesentralisasi secara meluas, seperti yang tercermin dari eksploitasi Balancer bernilai $ 500,000 baru-baru ini. 

Seperti pertukaran terpusat, bagaimana DEX dapat memberi keyakinan lebih kepada pengguna dalam mencegah peretasan – dari perspektif teknikal?

Nate: Oleh itu, saya ingin berfikir ada konsep antifragility – idea bahawa semakin anda menekankan sesuatu dan menyerangnya, semakin kuat. Ia sembuh dari serangan ini dan semakin kuat. Jadi, saya rasa kita masih berada di ruang antifragile dengan DeFi. Anda akan menyedari bahawa, setiap kali terdapat kerentanan kontrak pintar – tidak seperti institusi terpusat atau institusi kewangan tradisional – terdapat ketelusan terhad terhadap apa yang sebenarnya menyebabkan masalah dan bagaimana kita dapat menghalangnya di masa hadapan. 

Di ruang DeFi, kerana sebilangan besar produk ini melancarkan sumber terbuka, ini sebenarnya dalam etos industri bahawa, setiap kali terdapat kerentanan, semua orang tahu dengan tepat apa yang berlaku. Anda boleh mengesannya dalam masa nyata, dan terdapat banyak analisis. Saya rasa ini adalah sebahagian daripada proses menjadi antifragile. Pada dasarnya saya melihat perkara-perkara ini berlaku dalam masa nyata, mengetahui cara mencegahnya, atau mengurangkan risiko pada masa akan datang. Dan secara tiba-tiba, setiap jenis projek DeFi dapat menyesuaikan dan mengubah sistem mereka untuk memastikan bahawa mereka dilindungi daripada risiko ini pada masa akan datang. 

Pada masa yang sama, tidak ada audit atau jumlah bug bounty 100% kalis peluru. Saya rasa sifat bukan kustodian dari banyak projek ini, bagi peniaga, sangat penting – bahawa anda tidak melepaskan pemilikan token anda. Dan jika anda bertindak sebagai penyedia kecairan, anda tahu bahawa anda melakukannya dengan cara yang anda tahu sepenuhnya risikonya dan anda dapat mengukurnya sebagai pengguna. Saya rasa ketelusan dan sifat sumber terbuka membolehkan pengguna yang memberikan kecairan dan mengunci token mereka dalam kontrak pintar ini untuk benar-benar mengukurnya dengan cara yang lebih baik. 

Jay Zhou: Bercakap dari perspektif projek, usaha kami adalah bahawa kami menghabiskan banyak wang untuk mengaudit keselamatan untuk meningkatkan keselamatan hubungan pintar kami. Kami menjemput juruaudit luar untuk datang untuk mengkaji kontrak pintar kami, dan kami juga memberikan banyak program karunia kepada masyarakat dan menjemput semua orang berbakat untuk datang untuk mengkaji semula kontrak pintar kami. Itulah pengambilan kami. Saya rasa tidak banyak perkara yang dapat kita lakukan di ruang ini sekarang. 

Jay Hao: Pada masa ini, kebanyakan aplikasi DeFi dibangun di Ethereum. Ramai pencinta DeFi menjangkakan Ethereum 2.0 akan meningkatkan skalabilitas dan keselamatannya. 

Dengan cara apa pelancaran Eth2 dapat membantu pengembangan pertukaran yang terdesentralisasi?

Jay Zhou: Sejujurnya, Ethereum 2.0 masih mempunyai jalan yang panjang. Walaupun anda mengikuti Twitter Vitalik, anda dapat melihat dia terus mendorong orang untuk menggunakan ZK-Rollup sekarang kerana Eth2 tidak akan datang dalam masa terdekat – mungkin memerlukan tiga hingga lima tahun lagi untuk selera pengguna praktikal. Buat masa ini, hanya ada penyelesaian Peningkatan skala untuk digunakan oleh orang. Buat masa ini, ZK-Rollup adalah salah satu kaedah terbaik untuk anda memilih untuk meningkatkan kerana ia tidak akan memberikan keselamatan untuk projek anda. Penyelesaian pengetahuan sifar adalah penyelesaian lapisan dua skala di Ethereum, yang membolehkan hasil dan transaksi yang lebih tinggi sesaat dan kos yang jauh lebih rendah, tanpa mengorbankan sekuriti. Loopring dan Metlab sudah mempunyai ZK-Rollup yang membolehkan pengguna memproses transaksi dengan serta-merta. Selagi Ethereum wujud, semua aset anda berada dalam kawalan sepenuhnya. Sekarang, ia sudah seribu kali lebih cepat dan lebih murah daripada aplikasi desentralisasi lapisan-satu biasa. 

Nate: Saya rasa kami agak serupa – kami sangat gembira kerana Eth2 dapat menurunkan kos secara dramatik dan untuk meningkatkan pengeluaran secara dramatik, tetapi kami tidak menunggu perkara itu berlaku. Kami secara aktif berusaha untuk menggabungkan penyelesaian lapisan-dua ini untuk mengurangkan kos tersebut sebelum Eth2 dan sangat gembira untuk Eth2 akhirnya dapat diserahkan – tetapi, anda tahu, seperti yang telah kami katakan sepanjang perbualan ini dalam beberapa minggu terakhir, gas kos benar-benar mengancam aplikasi DEX dan DeFi, baik dari perspektif peniaga dan juga dari perspektif petani hasil. Sebagai penyedia kecairan, semasa anda berusaha untuk mengoptimumkan dan, anda tahu, hasil lantunan antara protokol yang berbeza, anda perlu memastikan bahawa pulangan anda tidak akan dipotong separuh oleh kos gas. Oleh itu, kami teruja dengan Eth2, tetapi kami tidak menahan nafas – dan secara aktif mengintegrasikan penyelesaian yang berbeza dan mengoptimumkan kontrak pintar kami sendiri untuk benar-benar mengurangkan penggunaan gas. 

Jay Hao: Hebat. Sebilangan orang mungkin menganggap pertukaran terpusat hanya pesaing langsung DEX. Saya tidak fikir begitu, dan hubungan kami lebih seperti perkongsian sekarang. 

Apa yang diharapkan oleh projek DeFi yang akan dilakukan oleh OKEx untuk menjadikan ruang DeFi lebih menarik bagi pemain terpusat?

Nate: Saya berpendapat bahawa pertukaran terpusat adalah pemain semula jadi untuk menggabungkan banyak protokol DeFi ini. Saya rasa kita sudah mula melihat pertukaran terpusat yang membina antara muka yang membolehkan pengguna mempertaruhkan token mereka – anda tahu, apabila saya membeli token saya di bursa terpusat, mengapa juga tidak mempertaruhkannya? Sekiranya saya membeli token DeFi, dan saya ingin menjadikannya berfungsi dan menghasilkan hasil, sepertinya antara muka pertukaran berpusat adalah tempat yang wajar untuk melakukannya. Jadi, jika saya ingin mempertaruhkan token saya di dalam pembuat pasaran automatik untuk menghasilkan hasil dan, jika saya dapat melakukannya di dalam papan pemuka OKEx saya, saya rasa itu akan sangat menggembirakan. Pengguna tidak perlu meninggalkan platform OKEx untuk melakukannya. Jadi, itulah harapan saya – bahawa, dengan semua aset DeFi yang berbeza ini, tahap inovasi benar-benar berada di luar carta dari segi pertanian hasil dan hasil yang menarik. 

Saya rasa, berpotensi, beberapa protokol DeFi benar-benar kurang fokus dan mempunyai kapasiti yang lebih rendah untuk membina pengalaman pengguna yang sangat lancar ini, dan rasanya ada yang wajar bagi pengalaman pengguna tersebut dalam antara muka pertukaran terpusat. Oleh itu, saya berharap bahawa jenis perkongsian itu akan muncul. 

Jay Zhou: Selain itu, pada pendapat saya, saya juga berharap OKEx dapat terus membawa lebih banyak pengguna dari dunia nyata, dan mereka boleh membawa akses dari dunia nyata ke cryptocurrency. Itu akan meningkatkan keseluruhan ekosistem kripto dan mendidik mereka tentang cryptocurrency – kerana, kita semua tahu, orang tidak langsung dari nol ke DeFi. Kebanyakan orang dari sifar hingga cryptocurrency hingga DeFi. DeFi lebih kepada pengguna yang maju. Sekiranya OKEx dapat membawa lebih banyak orang ke cryptocurrency, itu bermakna kita mempunyai lebih banyak cara untuk mendidik orang dan meningkatkannya kepada pengguna DeFi. 

Jay Hao: Satu soalan terakhir: Cadangkan satu perkataan untuk menggambarkan masa depan DeFi. Dan mengapa?

Nate: Satu perkataan saya ialah "akses" – dan itu bukan sahaja "akses" kepada perkhidmatan itu sendiri. Oleh itu, saya bukan hanya merujuk kepada perdagangan yang lebih mudah, misalnya, tetapi "akses" dari segi pemilikan. Tiba-tiba, banyak pengguna, – pengguna yang tidak berafiliasi – dapat memiliki sekeping kecil atau sekeping besar protokol DeFi dan berpartisipasi dalam pemerintahan dan menghasilkan bahagian dari penghasilan protokol itu, yang sepenuhnya dalam rangkaian sebagai pengurus yang telus. Dan sebaran sebegini – pendapatan protokol – menghendaki anda menjadi protokol yang lengkap dan telus dan terdesentralisasi. Oleh itu, akses kepada pemilikan, di antara jumlah pengguna tidak berafiliasi yang tidak terhad, saya rasa ini adalah konsep yang sangat hebat, dan sesuatu yang akan kita lihat hanya meningkat dalam beberapa bulan dan tahun-tahun akan datang. 

Jay Zhou: Mungkin saya boleh katakan "memanfaatkan" kerana DeFi sekarang dapat membantu kita membuat leverage dengan cara yang lebih mudah. 

Nota editor: Teks ini sedikit padat dan diedit agar lebih jelas.

Sertailah saluran kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai blockchain, cryptocurrency dan DeFi:

Jay Hao, Ketua Pegawai Eksekutif OKEx 

https://twitter.com/JayHao8

https://www.linkedin.com/in/jayhaookex/

Rasmi OKEx

https://twitter.com/OKEx

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://www.facebook.com/okexofficial/

Kredit kepada Tetamu Meja Bulat #OKExDeFi kami:

Nate Hindman, Ketua Pertumbuhan @Bancor

https://twitter.com/natehindman

https://www.linkedin.com/in/nathanielhindman/

Bancor

https://twitter.com/Bancor

https://www.linkedin.com/company/bancor-foundation/

Jay Zhou, CMO @Loopring

https://twitter.com/jay_loopring

https://www.linkedin.com/in/thatjayzhou/

Pengulangan

https://twitter.com/loopringorg

https://www.linkedin.com/company/loopring/

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me