Rekap Meja Bulat OKExDeFi 11: Menyelaraskan semula model AMM untuk menjadi rangkaian hasil dan komuniti

Pada 16 Februari, OKEx menjadi tuan rumah Meja Bulat #OKExDeFi yang kesebelas. Ketua Pegawai Eksekutif OKEx Jay Hao bersederhana, di samping Pengarah Pasaran Kewangan OKEx Lennix Lai, dan menyambut tetamu Chef Maki, penyumbang utama SushiSwap. Ketiganya membincangkan banyak topik mulai dari cadangan Mirin, Bitcoin, skalabilitas ruang DeFi, dan juga apa yang dimaksudkan oleh DeFi bagi mereka.

Apa yang berikut adalah petikan perbualan. Untuk menonton video penuh, klik di sini.

Jay: Hari ini, kami berbesar hati kerana mempunyai dua orang tetamu terhormat. Salah satunya ialah Maki, penyumbang utama dari Sushiswap, dan yang lain adalah Lennix Lai, pengarah pasaran kewangan di OKEx. Bolehkah kalian memberi pengenalan ringkas?

Maki: SushiSwap adalah komuniti AMM. Pada masa ini, kami meningkatkan pengembangan produk baru. 

Kami bermula sebagai garpu Uniswap yang popular. Kami agak kecewa dengan kenyataan bahawa pasukan itu tidak menerima sumbangan pihak luar, jadi kami memutuskan untuk menggunakan penyelesaian kami sendiri – yang selama ini sangat berjaya. Pasaran telah bercakap untuk dirinya sendiri.

Sekarang, kami sedang mengusahakan platform leverage dan margin yang disebut Bento, dan ia akan dilancarkan bulan ini, semoga setelah semua ujian keselamatan selesai. Kami secara aktif mengusahakan Miso, yang merupakan landasan untuk projek baru, dan sebagainya. Inilah payung produk yang terus dikembangkan oleh Sushi, dan kami sedang mencari penyelesaian lapisan-satu yang lain.

Saya sendiri, saya adalah penyumbang teras yang sangat sederhana, seseorang yang meminati projek dan memberikan diri saya setiap hari untuk projek itu. 

Jay: Baguslah. Lennix?

Lennix: Saya Lennix, pengarah pasaran kewangan di OKEx, dan saya berada di sini selama bertahun-tahun – sejak hari pertama di OKEx. Saya bertanggungjawab untuk teknologi produk dan pembangunan perniagaan global. Latar belakang saya adalah sebagai peniaga kuantiti. Saya telah bekerja di bidang kewangan tradisional sebagai peniaga kuantiti dan kepatuhan selama 10 tahun.

Jay: Penonton kami akan menyukai anda semua untuk menyertai sesi ini. Saya mendengar SushSwap mengalami insiden – Maki boleh anda jelaskan kepada penonton kami apa yang berlaku?

Maki: Semasa kami menggunakan pasangan eksotik di Onsen, kami perlu membuat jambatan untuk memastikan bahawa kontrak pintar dapat mengetahui bahawa pasangan ini tidak dapat diperdagangkan untuk ETH tetapi harus diperdagangkan, misalnya, untuk aset WBTC atau XZY. Apa yang berlaku ialah para pembangun dilancarkan pada hari Ahad tanpa mengerahkan jambatan. Apa yang berlaku adalah, saya fikir, token DIG bernilai $ 150,000 – yang merupakan aset baru dari Badger DAO dan sepatutnya mengikuti harga Bitcoin – dan terdapat keuntungan di sana yang bermaksud membeli SUSHI di pasaran terbuka. Sebaliknya, seseorang yang melihat cacat, atau melihat kita tidak meletakkan jambatan itu, pada dasarnya dapat melakukan kumpulan ETHDIG dan mendapatkan semua dana mereka. Ini dapat diselesaikan setelah tiga jam. Agak malang – tetapi, pada masa yang sama, anda tahu dana ini adalah keuntungan yang dimaksudkan untuk membeli SUSHI di pasaran, sehingga tidak ada yang kehilangan dana. Mulai sekarang, ada proses automatik baru untuk menyebarkan pasangan baru di Onsen untuk memastikan semua jambatan siap. 

Jay: Baiklah, senang mendengar bahawa ia diselesaikan dengan pantas. Mari teruskan. Jadi, saya mendengar Sushi bergabung dengan Yearn Finance pada Disember lalu. Apa maksud kolaborasi Yearn dan SushiSwap untuk kedua-dua pasukan, dan juga DeFi secara keseluruhan? Sebarang perubahan dalam pembuatan keputusan dan pengembangan?

Maki: Pasti – kami masuk ke dalam ruangan dengan sekelompok orang yang meminati ekosistem DeFi, dan kami menjadikan mereka berkolaborasi untuk saling memperkasa dan memastikan bahawa kami dapat meningkatkan keseluruhan ekosistem.

Kerjasama lain, secara ringkas, ialah bahawa Cover kini akan membolehkan semua kumpulan Yearn bergerak maju. Jadi, anda tahu, ini adalah kerjasama yang tidak akan dapat anda lihat jika kita bukan sebahagian daripada ekosistem yang sama. 

Jay: Lennix anda mesti mempertimbangkan perkara ini?

Lennix: Saya menyukai kenyataan bahawa SushiSwap adalah salah satu protokol DEX terdesentralisasi yang paling banyak dilihat oleh masyarakat yang pernah kita lihat, berbanding dengan protokol lain. Itu memberi kita pemikiran – ketika menjadi salah satu CEX utama di dunia – kita menyukai konsep desentralisasi, dan salah satu tujuan kewujudan kita adalah untuk mendesentralisasi diri kita sendiri. Masalahnya, dari perspektif organisasi dan produk, adalah bahawa kita secara beransur-ansur dapat mendesentralisasi beberapa komponen ciri. Saya baru sahaja menyelesaikan acara Clubhouse, dan kami hanya bercakap mengenai AMM – sama ada kami dapat melaksanakan AMM ditambah dengan hibrid antara AMM dan mekanisme buku pesanan. Ini adalah sesuatu yang patut diterokai dengan pasukan SushiSwap.

Jay: Sangat bagus. Saya pasti melihat bahawa kerjasama ini akan membawa masa depan yang cerah ke depan. Saya harap ia berjaya untuk kedua-dua pihak. Apakah rancangan masa depan untuk SushiSwap tahun ini?

Maki: Peta jalan tersedia di Medium. Salah satu perkara paling menarik yang kami saksikan orang ramai ialah Mirin, yang merupakan model kumpulan francais kami untuk merapatkan pertukaran terpusat dengan dunia DeFi. Apa yang menarik di bahagian ini adalah – mari kita ambil contoh OKEx di sini – saya rasa tidak banyak orang perlu berdagang di DeFi pada masa ini. Ia tidak berkekalan. Sudah jelas bahawa beberapa orang dihargai dengan semua biaya dan harga gas meningkat, kerana penggunaannya. Tempat makan terbaik pada masa ini, adalah pertukaran terpusat 100%, tetapi ada yang perlu difahami: Menjalankan pertukaran yang terdesentralisasi sangat murah pada masa ini. Masalahnya, jika anda penyedia kecairan di kolam renang, anda tidak perlu terjaga semasa melakukan perdagangan. Anda boleh meletakkan aset di sana dan meninggalkannya sambil memperoleh bayaran. Arbitraj semacam ini sedang berlaku pada masa ini, antara dunia terpusat dan terdesentralisasi. Apa yang menarik adalah bahawa kami telah mengembangkan penyelesaian untuk mengurangkan kerugian tidak kekal yang selama ini sangat berjaya daripada ujian.

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me