Semua Petunjuk Sihat Menjadi Separuh Ketiga Bitcoin: Niaga Hadapan Jumaat

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Pasaran cryptocurrency kembali berubah minggu ini ketika Bitcoin (BTC) menghampiri acara separuh ganjaran blok ketiga.

Setelah menguji tahap rintangan sebelumnya pada $ 7,800 hingga $ 8,000 beberapa kali pada jangka masa yang lebih rendah, harga Bitcoin akhirnya menembusi pada pagi 29 April (UTC), dengan harga OKEx Quarterly Future (BTCUSD0626) meningkat 13.82 peratus pada hari itu. Ia kemudian turun kembali dengan cepat setelah mencecah $ 9,500 dan menyatukan hampir pada tahap $ 8,700, pada waktu akhbar.

Bitcoin kini telah pulih sepenuhnya kerugiannya dari kemalangan pertengahan Mac. Harga BTC telah mengikuti trend sejarahnya, meningkat 36 peratus pada bulan April, setiap harga OKEx Quarterly Future – satu lagi bulan April yang manis.

Melihat data perdagangan OKEx, terdapat banyak pemulihan yang menunjukkan pemulihan. Margin Lending Ratio meningkat ke tahap tertinggi sejak pertengahan Mac dan kini meningkat untuk minggu kedua berturut-turut. BTC Basis kembali ke wilayah positif, sekali lagi, selepas kenaikan harga. Walau bagaimanapun, Minat Terbuka tidak banyak meningkat, memandangkan ukuran perhimpunan.

Sentimen perdagangan masih sangat berhati-hati di pasaran derivatif.

Harga BitcoinCarta 1D Niaga Hadapan Saham OKEx BTC (BTCUSD0626). Sumber: OKEx

Bacaan Data Perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah Panjang / Pendek BTC

Nisbah Panjang / Pendek BTC menurun secara beransur-ansur sebelum hari Rabu, turun dari 1.3 hingga 0.9. Ia kemudian melambung dengan cepat di samping harga Bitcoin, yang menembusi $ 8,600 pada 29 April petang (UTC) – menunjukkan bahawa pasaran tidak mempunyai konsensus yang kuat mengenai kenaikan harga yang ketara.

Pada masa ini, nisbah berjalan di atas 1.2, yang menunjukkan bahawa lebih banyak orang memegang posisi panjang daripada pendek.

Nisbahnya masih rendah berbanding dengan puncak Februari di atas 2.5 dan pertengahan bulan Mac sekitar 1.7.

Nisbah Panjang / Pendek OKEX BTCWaktu Pengumpulan Data: 24/4 12:00 pagi hingga 5/1 12:00 pagi (UTC)

Nisbah Panjang / Pendek menunjukkan nisbah jumlah pengguna membuka kedudukan panjang berbanding membuka kedudukan pendek. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan. Bahagian panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali ada posisi beli dibuka, mesti ada juga posisi jual yang terbuka untuk menjaga keseimbangan. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

BTC Basis berada di wilayah negatif selama hampir seminggu sebelum perhimpunan Khamis.

Premium OKEx BTC Quarterly Future belum didorong sangat tinggi. Ia hanya sekitar $ 40 premium berbanding harga spot pada waktu tutup 30 April (UTC). Kali terakhir Bitcoin diperdagangkan hampir $ 9,000 pada bulan Mac, premiumnya melebihi $ 400.

Pasaran niaga hadapan Bitcoin masih berhati-hati dengan kenaikan sebelum separuh.

Niaga hadapan BitcoinWaktu Pengumpulan Data: 24/4 12:00 pagi hingga 5/1 12:00 pagi (UTC)

Petunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot, dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan BTC mencerminkan jangkaan peniaga untuk harga Bitcoin masa depan. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), itu bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka

Minat Terbuka (OI) dapat menggambarkan sentimen, serupa dengan petunjuk BTC Basis.

Minat Terbuka tidak meningkat, mengingat besarnya perhimpunan. Kontrak OI semasa $ 8.37 juta (satu kontrak = $ 100) masih jauh dari puncak 14 Februari $ 12.3 juta – menunjukkan bahawa rali ini didorong terutamanya oleh pembelian spot sebenar.

Sekiranya harga Bitcoin dapat terus kukuh, seseorang mungkin mengharapkan Minat Terbuka meningkat ke tahap yang lebih tinggi, bersama dengan keyakinan pasaran.

Minat terbuka BitcoinMasa Pengumpulan Data: 24/4 12:00 pagi hingga 5/1 12:00 pagi (UTC)

Minat Terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka masa yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup atau terpaksa dilikuidasi. Begitu juga, jika jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah Pinjaman Margin BTC

Margin Lending Ratio meningkat selama dua minggu berturut-turut.

Minggu ini, Margin Lending Ratio meningkat tajam, dari sekitar 0.6 hingga 1.7 – tahap tertinggi sejak pertengahan Mac – menunjukkan bahawa jumlah pengguna yang meminjam Tether (USDT) meningkat dengan cepat.

Peminjam USDT umumnya bertujuan untuk membuka posisi beli.

Waktu Pengumpulan Data: 24/4 12:00 pagi hingga 5/1 12:00 pagi (UTC)

Margin Lending Ratio adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam Tether (USDT) berbanding meminjam Bitcoin (BTC) dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Secara umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli Bitcoin. Peminjam, sementara itu, sering bertujuan untuk mengurangkan duit syiling yang mendasari.

Apabila Nisbah Pinjaman Margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila nisbah pinjaman margin rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Sejumlah besar nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan Pedagang

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Harga Bitcoin melambung tinggi pada sokongan pada $ 8,400 pada petang 30 April (UTC). Dalam beberapa hari akan datang, selagi penggabungan harga tidak mematahkan sokongan ini, kita boleh menjangkakan lebih banyak ruang untuk kenaikan. Ujian semula tahap $ 9.000 menjanjikan dalam jangka masa yang lebih rendah.

Selepas tujuh minggu hijau berturut-turut, kita boleh menjangkakan keletihan pembeli. Walau bagaimanapun, kekurangan BTC masih tidak sesuai sebelum separuh ganjarannya dibelah dua. Penyatuan jangka pendek selama beberapa hari berikutnya, diikuti dengan perhimpunan lain pada minggu terakhir sebelum separuh, adalah ramalan saya.

Semua petunjuk yang dinyatakan dalam artikel ini sihat sekarang. Sekiranya sentimen pasaran dapat diperkuat oleh separuh, indikator tersebut memiliki lebih banyak ruang untuk naik, bersama dengan harganya.

Philip Swift, Pedagang dan Pembuat LookIntoBitcoin.com

Setelah 48 jam meletup, turun naik Bitcoin kini semakin berkurangan. Kemungkinan kita akan memasuki tempoh penggabungan dalam beberapa hari akan datang kerana peniaga dan pelabur mengambil stok dan menjangka apa yang mungkin akan datang.

Nisbah Panjang / Pendek OKEx menunjukkan bilangan peniaga yang membuka posisi beli vs pendek. Sejak perayaan Khamis Hitam, para peniaga sebahagian besarnya kekurangan dalam tempoh enam minggu terakhir. Sentimen mula berubah dan berubah menjadi positif sekarang, dengan penurunan Bitcoin hanya 11 hari lagi.

Dengan minat berterusan terhadap Bitcoin yang juga datang dari para pelabur dalam konteks inisiatif percetakan wang utama, saya percaya bahawa prospek terus kukuh bagi BTC.

Philip Swift boleh didapati di Twitter di bawah nama pengguna @PositifCrypto.

Ikuti OKEx pada:

Twitter: https://twitter.com/OKExInsights

Telegram: https://t.me/OKEx_Insights

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me