Rali Bitcoin Akan Berakhir Dengan Sentimen Pasaran Tetap Berhati-hati – Futures Friday

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Minggu ini menyaksikan Bitcoin (BTC) melonjak ke paras tertinggi $ 9,945 pada hari Isnin setelah jangka masa panjang dalam julat yang sempit. Namun, ia tidak dapat mengekalkan kenaikan dan melakukan penurunan pada hari Rabu sebelum mencapai paras terendah minggu ini pada $ 9,011 pada awal pagi hari Khamis pagi. Pada masa ini, Bitcoin berjalan sekitar $ 9,300, mengikut OKEx Quarterly Future (BTCUSD0925), jatuh kurang dari 1% dari Jumaat lalu.

Pergerakan pasaran menunjukkan bahawa harga Bitcoin masih berkorelasi dengan saham A.S., dan penurunan pada hari Rabu dilihat di kedua-dua pasaran. Sementara itu, penolakan berulang dari tahap $ 10,000 telah membuat pedagang Bitcoin terus berada di sekitar julat harga ini.

Dari segi teknikal, jumlah pembelian tidak meningkat pada hari Rabu, menunjukkan bahawa sebarang percubaan pemulihan sangat lemah. Perbezaan bearish teknikal pada Relative Strength Index juga dapat dilihat pada carta setiap jam sebelum harga kembali ke paras $ 9,000.

Melihat data perdagangan OKEx, Nisbah Panjang / Pendek mencerminkan sentimen pasaran yang menurun, sementara BTC Basis – yang kini berada pada $ 80 – menunjukkan peniaga masih agak optimis mengenai pergerakan harga pertengahan.

Carta 1jam Niaga Hadapan suku OKEx BTC (BTCUSD0925). Sumber: OKEx

Bacaan Data Perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk

Nisbah Panjang / Pendek BTC

Nisbah Panjang / Pendek BTC turun ke 0.88 tepat sebelum kenaikan harga pada hari Isnin, menunjukkan bahawa penurunan di bawah 0.9 boleh dianggap sebagai isyarat pembalikan seperti dalam keadaan pasaran semasa. Namun, nisbahnya hampir melepasi 1.0 ketika harganya melebihi $ 9.600, mengisyaratkan pendekatan berhati-hati yang diambil oleh pelaku pasaran. Pada masa ini, nisbah berjalan sekitar 0.98, menunjukkan keseimbangan jangka pendek dalam sentimen.

Masa Pengumpulan Data: 6/19 4:00 pagi hingga 6/26 4:00 pagi (UTC)

Nisbah Panjang / Pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka posisi beli berbanding yang membuka posisi pendek. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Ini bermaksud jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbah di bawah 1, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek, dan sebaliknya.

Asas BTC

Premium masa depan suku tahunan (BTCUSD0925) meningkat pada sekitar $ 70 pada hari Jumaat yang lalu dan mencapai setinggi $ 130 sebelum penurunan pada hari Rabu. Sekarang, BTC Basis berada di sekitar $ 80, yang menunjukkan bahawa beberapa peniaga tetap optimis terhadap harga jangka sederhana.

Walau bagaimanapun, tahap contango yang lebih tinggi dalam seminggu dapat menarik banyak dana arbitraj untuk membuka posisi pendek, yang dapat membuat pergerakan menaik lebih mencabar.

Masa Pengumpulan Data: 6/19 4:00 pagi hingga 6/26 4:00 pagi (UTC)

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot, dan juga perbezaan asas di antara keduanya. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka

Bitcoin menunjukkan pergerakan harga yang kurang memberangsangkan sebelum tunjuk perasaan awal minggu ini, dan ini ditunjukkan dalam Minat Terbuka. OI sebahagian besarnya tidak berubah sebelum kenaikan harga dan naik dengan cepat dari 5.8 juta kontrak (1 kontrak = $ 100) kepada 6.7 juta kontrak pada hari Selasa. Pengumpulan itu sejajar dengan pergerakan harga, menunjukkan bahawa bull membuka posisi beli.

Selepas penurunan mendadak pada hari Rabu, bagaimanapun, OI telah menurun kepada 6.35 juta kontrak, tetapi masih jauh lebih tinggi daripada minggu lalu. Sementara itu, harganya menghadapi beberapa ketidakpastian pada hujung minggu, terutamanya kerana pilihan bernilai lebih dari $ 1 bilion tamat hari ini.

Masa Pengumpulan Data: 6/19 4:00 pagi hingga 6/26 4:00 pagi (UTC)

Minat Terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, OI akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan OI menurun dalam jangka masa yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya kedua-dua jumlah dagangan dan OI meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi baru telah dibuka.

Nisbah Pinjaman Margin BTC

Margin Lending Ratio bergerak seiring dengan harga sepanjang minggu – menunjukkan bahawa peserta pasaran spot berdagang sebagai tindak balas terhadap tindakan harga – mencecah paras tertinggi mingguan pada hari Rabu pagi di Asia, ketika harga mencapai $ 9,800 dan kemudian turun dengan cepat ke tahap semasa 1.4 kerana harga jatuh.

Masa Pengumpulan Data: 6/19 4:00 pagi hingga 6/26 4:00 pagi (UTC)

Margin Lending Ratio adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding mereka yang meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga menilai sentimen pasaran. Secara umumnya, mereka yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila Nisbah Pinjaman Margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan Pedagang

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Setelah kehilangan sokongan pada $ 9,650, harga Bitcoin terus menunjukkan kelemahan. Sekarang, harga berjalan di bawah purata bergerak 60-hari, yang boleh bertindak sebagai tahap rintangan untuk kemungkinan kenaikan. Di bahagian bawah, $ 9,000 adalah sokongan utama untuk ditonton.

RJ, Pedagang Derivatif

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, kita melihat bahawa setiap kali delta niaga hadapan mendekati sifar, pasaran mendapati dirinya berada dalam situasi yang terlalu banyak dan bangkit kembali. Ini dapat dijelaskan secara logik, kerana niaga hadapan mewakili sentimen dan kemunduran pasaran atau penurunan dalam contango menunjukkan ketakutan, sementara contango yang berkembang menunjukkan keyakinan yang berlebihan atau bahkan euforia.

Mengikuti peraturan pelaburan-101, pasaran memuncak pada sentimen euforia dan naik ketakutan. Ketika BTC meningkat ke $ 9,800 minggu ini, kontang niaga hadapan meningkat ke paras tertinggi baru 138 mata asas, yang merupakan yang tertinggi sejak tahap tertinggi $ 10,000 (168 mata). Itu sudah menjadi isyarat yang jelas bahawa rindu terlalu bersemangat dan dorongan mungkin akan pudar.

Sejak itu, contango kembali ke kisaran 40 mata sebelum pulih ke sekitar 80 mata, yang masih relatif sihat, tetapi ia dapat menurun lagi atau malah mundur sebentar – itu akan menjadi petunjuk yang baik kerana takut dalam pasaran dan kemungkinan pemulihan akan menyusul.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda benar-benar memahami risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me