Pasaran niaga hadapan Bitcoin masih optimis selepas pembetulan Thanksgiving $ 3,000

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx. 

Setelah meningkat selama tujuh minggu berturut-turut, Bitcoin (BTC) mengalami pembetulan besar pertama sebelum cuti Thanksgiving. Pada sebelah petang pada 25 November, harga BTC pertama kali mencapai paras tertinggi baru-baru ini sekitar $ 19,500, mengikut harga Indeks OKEx BTC, tetapi kemudian memulakan penurunan mendadak, kehilangan sokongan jangka pendek dan pertengahan penting $ 18,900 dan $ 17,400 oleh penghujung hari.

Penurunan besar itu mencetuskan pembubaran harian terbesar di pasaran derivatif sejak 12 Mac – sejumlah $ 1.335 bilion di bursa utama. Semua peniaga yang membeli di pasaran spot dalam lapan hari terakhir juga terperangkap.

Walaupun indeks BTC pada masa ini berjumlah $ 16,800, Future Quarterly OKEx (BTCUSD1225) diperdagangkan di sekitar tahap $ 17.050 dengan premium $ 250, atau kira-kira 1.45%, melebihi harga indeks. 

Dalam Futures Friday minggu lalu artikel, kami mencatat bagaimana pasaran mengharapkan penurunan dan peniaga mengaut keuntungan. Tetapi walaupun harga BTC turun $ 3,000 minggu ini, optimisme pasaran nampaknya jauh dari hancur.

Nisbah panjang / pendek BTC dan nisbah pinjaman margin meningkat lebih tinggi, yang menunjukkan kenaikkan harga runcit. Lebih-lebih lagi, minat terbuka CME mendahului pertukaran lain untuk pertama kalinya setelah pembetulan, menunjukkan bahawa pelabur institusi juga bertaruh pada masa depan Bitcoin.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD1225), mulai jam 8:00 pagi UTC pada 27 November. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk. 

Nisbah panjang / pendek BTC

Nisbah panjang / pendek BTC mencapai paras tertinggi baru-baru ini pada 1,12 setelah harga indeks menembus $ 19,000 pada hari Selasa, dan kemudian jatuh mendadak ke 0,95 dalam 24 jam, menunjukkan bahawa peniaga memasuki posisi pendek untuk melindungi keuntungan mereka.

Pemerhatian lain adalah bahawa ketika harga jatuh ke $ 17,000 pada hari Khamis, nisbah panjang / pendek tiba-tiba meningkat kepada 1,12, mencerminkan tergesa-gesa peniaga runcit untuk membeli penurunan. Akibatnya, harga sekejap melonjak menjadi $ 17,400 sebelum penarikan balik kedua menjadikannya serendah $ 16,200.

Nisbah panjang / pendek masih melayang di sekitar 0,95 – dan jika dibandingkan dengan data sejarahnya selama beberapa minggu terakhir, ini menunjukkan bahawa sentimen runcit masih dominan.

Masa pengumpulan data: 11/20 6:00 pagi UTC hingga 11/27 6:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka posisi beli berbanding dengan kedudukan pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Optimisme pasaran ditunjukkan dalam premium niaga hadapan suku tahunan. Selepas harga mencecah di atas $ 19,200 pada hari Rabu, premium mencapai paras tertinggi baru-baru ini $ 400, atau 2%. Dengan niaga hadapan suku tahunan Disember yang akan berakhir dalam masa kurang dari sebulan, premium ini agak tinggi.

Walau bagaimanapun, tahap premium yang berlebihan juga merupakan petunjuk pembalikan pasaran yang akan berlaku. Asas BTC kini kembali pada $ 250, atau 1.4%, yang pada dasarnya sama dengan Jumaat lalu, menunjukkan bahawa optimisme pasaran masih utuh.

Di samping itu, kami melihat pada hari Rabu bahawa harga pertukaran BTC yang berterusan terus meningkat ketika kadar pendanaan melebihi 0.1%. Menganggap 0.01% hingga 0.03% sebagai julat normal untuk kadar pendanaan, angka hari Rabu menunjukkan bahawa peniaga runcit mengejar kenaikan harga.

Masa pengumpulan data: 11/20 6:00 pagi UTC hingga 11/27 6:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Minat dan jumlah dagangan terbuka

Pada hari Rabu, minat terbuka mencapai paras tertinggi sepanjang masa $ 1.3 bilion. Walau bagaimanapun, penurunan harga yang besar yang berlaku membuat pasaran derivatif berdarah, dan OI turun sebanyak $ 200 juta dalam dua hari.

Pada masa ini, OI OKEx sebanyak $ 1,1 miliar telah dilampaui oleh $ 1,16 miliar CME, per data skew, dan ini menunjukkan, sampai tahap tertentu, bahawa pelabur institusi masih yakin pada pasaran, selepas pembetulan. 

Masa pengumpulan data: 11/20 6:00 pagi UTC hingga 11/27 6:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah berjangka / pertukaran berjangka yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Nisbah pinjaman margin BTC menunjukkan peningkatan secara beransur-ansur dari 8.0 Jumaat lalu pada 10.6. Nisbah pinjaman margin terus meningkat walaupun harga menjunam, menunjukkan bahawa peniaga runcit percaya bahagian bawah sudah dekat.

Masa pengumpulan data: 11/20 6:00 pagi UTC hingga 11/27 6:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu. 

Nisbah ini juga membantu peniaga untuk melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai maksimum nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Harga BTC mungkin memasuki fasa penggabungan dalam jangka pendek kerana pembetulan $ 3,000 pada hari Khamis. Zon perdagangan sebelumnya dari minggu kedua bulan November – iaitu, $ 15,800 hingga $ 16,400 – akan memberikan beberapa sokongan untuk BTC. Sebaliknya, sokongan jangka menengah minggu lalu sebanyak $ 17,400 telah meningkat ke tahap penentangan.

Sekiranya harganya tidak dapat keluar dari julat $ 17,400 hingga $ 17,600, pasaran mungkin akan lemah, terutamanya kerana ikan paus dilaporkan menyimpan sejumlah besar BTC di bursa sekali lagi. Namun, pada pertengahan, peserta pasaran – baik institusi dan peruncitan – nampaknya tetap yakin, seperti yang dinyatakan di atas.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me