Niaga hadapan BTC mencerminkan sentimen kenaikkan harga ketika harga bergerak ke samping

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Harga Bitcoin telah meningkat dalam pelbagai minggu ini setelah berjaya menembusi di atas $ 23,000 pada 17 Disember. Mata wang digital terkemuka melonjak ke paras tertinggi sepanjang masa pada $ 24,302 pada hari Isnin sebelum kembali ke harga mingguan terendahnya pada $ 21,918 pada hari yang sama. Walaupun harga berjaya naik kembali di atas $ 23,000 sejak itu, ia terus menyatukan dalam julat ini, mengikut harga Indeks OKEx BTC.

Berita mengenai Ripple yang disiasat oleh SEC mencetuskan turun naik pasaran pada pertengahan minggu, dengan altcoin utama turun dengan ketara. Bitcoin, bagaimanapun, mengekalkan tahap harganya dan peningkatan dominasi pasaran.

Pada Futures Friday minggu lalu, kami mencatat bagaimana leverage tinggi meningkatkan risiko jangka pendek. Kadar pembiayaan untuk kontrak berkekalan melebihi 0,05% untuk jangka masa yang panjang pada hujung minggu lalu dan kemunduran diikuti tidak lama kemudian. Minggu ini kita melihat nisbah panjang / pendek jatuh dengan cepat kerana penurunan harga pada hari Isnin, dan peniaga di pasaran hadapan lebih berhati-hati untuk membuka jangka panjang. Minat terbuka BTC juga gagal meningkat lebih jauh, dengan $ 1.6 bilion menjadi tinggi jangka pendek. Pasaran mungkin terus mengalami penurunan jumlah kerana cuti.

Kontrak suku tahunan terakhir tahun BTCUSD1225, dan pilihan suku tahunan akan tamat hari ini, dan peniaga perlu menyedari risiko pasaran. Kita perlu memperhatikan arah sentimen pasaran setelah penghantaran kontrak suku tahunan hari ini.

Dari perspektif jangka pertengahan, pasaran masih berada dalam suasana optimis dengan kontrak suku tahunan BTCUSD0326 – tamat pada akhir bulan Mac – kini berdagang dengan premium $ 1,150 atau 4.9% berbanding harga indeks.

BTC / USDNiaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD0326), pada 6:00 pagi UTC pada 25 Disember. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah panjang / pendek BTC

Sepanjang minggu lalu, ketika harga memasuki fasa penggabungan setelah hari Isnin, nisbah panjang / pendek menyaksikan aliran menurun secara beransur-ansur, jatuh dari 1.18 pada hari Jumaat lalu ke paras rendah 0.88 sebelum melantun ke tahap semasa sekitar 1.0. Ini menunjukkan perlembapan sentimen pasaran yang sangat menaik dan peniaga tidak selesa meletakkan taruhan bahawa Bitcoin akan terus meningkat dalam jangka pendek.

Nisbah Panjang / Pendek BTCMasa pengumpulan data: 12/18 4:00 pagi UTC hingga 12/25 4:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding dengan posisi pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Premium kontrak suku tahunan telah meningkat kepada $ 1.400 atau 5.8% pada hari Isnin. Walau bagaimanapun, ia dengan cepat turun ke $ 900 atau 4% pada penarikan balik berikutnya dan kemudian mula pulih ke tahap semasa sekitar $ 1,200. Tahap premium masih menunjukkan keyakinan pasaran terhadap jangkaan harga jangka menengah.

Asas niaga hadapan BTCMasa pengumpulan data: 12/18 4:00 pagi UTC hingga 12/25 4:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Bunga terbuka melonjak hingga $ 1.6 bilion dua kali pada pertengahan minggu, diikuti oleh penurunan pesat dalam kedua-dua kes. Minat terbuka semasa sekitar $ 1.5 bilion lagi. Sekiranya harga terus mengekalkan tren berayun ini, minat terbuka mencecah $ 1.6 bilion boleh menjadi petunjuk yang relevan.

Niaga hadapan BTC terbukaMasa pengumpulan data: 12/18 4:00 pagi UTC hingga 12/25 4:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Pedagang di pasaran leveraged spot mengurangkan leverage setelah penarikan balik yang cepat pada hari Isnin, dengan nisbah pinjaman margin turun dengan cepat dari sekitar 20 ke dekat 16. Nisbah telah meningkat sejak dan saat ini sekitar 18, menunjukkan bahawa peratusan yang signifikan dari pedagang di spot pasaran masih meminjam Bitcoin, menunggu harganya naik.

Nisbah pinjaman margin BTCMasa pengumpulan data: 12/18 4:00 pagi UTC hingga 12/25 4:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Trend Bitcoin yang berayun minggu ini telah mengurangkan jangkaan kenaikan harga pasaran yang sebelumnya kuat. Sementara itu, altcoin utama masih pulih setelah dilanda situasi XRP. Sekarang, dengan cuti di sini, kita dapat melihat penurunan jumlah dan buku pesanan yang semakin menipis, meningkatkan lagi ketidaktentuan pasaran.

Dari segi rintangan, harga indeks $ 24,000 atau harga kontrak suku tahunan $ 25,200, kekal sebagai siling yang jelas. Terdapat kemungkinan penembusan yang salah di kawasan ini jika tidak ada jumlah, dan dengan Bitcoin melayang sekitar $ 23,000 selama beberapa hari, pergerakan lain naik atau turun setelah penyelesaian niaga hadapan suku tahunan dapat menentukan arah aliran jangka pendek seterusnya.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me