Niaga hadapan Bitcoin menunjukkan peniaga runcit tidak pasti mengenai arah pasaran walaupun ATH baru

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx. 

Jumaat lalu menandakan pembalikan untuk Bitcoin (BTC) setelah pembetulan Thanksgiving, kerana mata wang digital terkemuka naik selama tiga hari berturut-turut dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa baru pada $ 19,912 pada hari Selasa, mengikut harga Indeks OKEx BTC. Walau bagaimanapun, terdapat pengunduran mendadak $ 1,800 sejurus selepas itu, setelah BTC mula menyatukan.

Walaupun indeks BTC pada masa ini berjumlah $ 19,500, Future Quarterly OKEx (BTCUSD1225) diperdagangkan di sekitar tahap $ 19,700 dan dengan premium $ 220, atau kira-kira 1,14%, melebihi harga indeks. 

Dalam artikel Futures Friday minggu lalu, kami menyatakan bahawa pelabur runcit dan institusi bertaruh pada kenaikkan harga Bitcoin – ini ditunjukkan dalam bagaimana harganya mencapai tahap tinggi baru minggu ini. Walau bagaimanapun, tahap $ 19,900 ternyata mencabar dan harganya tidak dapat menguji rintangan $ 20,000 yang kritikal sejak itu.

Minggu ini, kedua-dua nisbah panjang / pendek BTC dan nisbah pinjaman margin menunjukkan bahawa peniaga runcit terjebak dengan turun naik harga yang hebat – kekurangan sebelum harga melantun dan mengejar kenaikan sebelum penurunan besar. Namun, pada separuh kedua minggu ini, beberapa nisbah kembali ke tahap pertengahan, menunjukkan bahawa peniaga runcit tidak mempunyai sikap yang jelas terhadap trend harga.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD1225), pada 6:00 pagi UTC pada 4 Disember. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk. 

Nisbah panjang / pendek BTC

Nisbah panjang / pendek sebenarnya turun semasa kenaikan harga dari akhir hujung minggu lalu hingga Isnin, jatuh dari sekitar 1.08 hingga serendah 0.78. Ini menunjukkan bahawa pelabur runcit tidak bersedia untuk pemulihan dan terperangkap sebagai penjual pendek.

Nisbah itu kemudian meningkat ketika harga Indeks BTC menembus $ 19,000, meningkat dari 0,78 menjadi lebih dari 1,0 hanya dalam enam jam, menunjukkan bahawa pelabur runcit mengejar kenaikan harga pada masa itu. Walau bagaimanapun, penarikan semula $ 1.800 yang seterusnya mungkin juga menyebabkan para pedagang ini tersangkut.

Oleh kerana harga Bitcoin terus merangsang psikologi $ 20,000, turun naik yang luar biasa menambahkan cabaran baru bagi peniaga. Sejak hari Rabu, nisbah panjang / pendek turun lagi dan kini berjalan sekitar 0.9. Angka ini berada di zon tengah carta di bawah dan menunjukkan bahawa peserta pasaran sebahagian besarnya tidak yakin dengan arah pasaran masa depan.

Masa pengumpulan data: 11/27 6:00 pagi UTC hingga 12/4 6:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka posisi beli berbanding dengan kedudukan pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Semasa kenaikan harga pada akhir minggu lalu, asas BTC antara niaga hadapan suku tahunan dan indeks tidak menyusul. Dikombinasikan dengan kenyataan bahawa kadar pendanaan negatif pada pertukaran BTC yang berlaku selama ini, dapat disimpulkan bahawa pelabur runcit tidak mendapat.

Setelah harga indeks memasuki tahap $ 19,000, terdapat kenaikan mendadak dalam dasar BTC dan kadar pendanaan – Dasar BTC melonjak dari tahap $ 200 hingga $ 300 sementara kadar pendanaan melonjak di atas 0.2%. Ini menunjukkan bahawa pelabur runcit mengejar kenaikan harga dengan leverage yang tinggi, yang menjelaskan kejatuhan $ 1.800 berikutnya. Selalunya, pasaran merosakkan peniaga dengan leverage yang tinggi. 

Pada masa ini, kadar dasar dan pendanaan BTC kembali ke tahap normal $ 200 dan di bawah 0.3%. Pergerakan harga yang sepadan dengan turun naik kedua-dua petunjuk ini minggu lalu mungkin sangat berguna untuk perdagangan berikutnya.

Masa pengumpulan data: 11/27 6:00 pagi UTC hingga 12/4 6:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Minat terbuka berjumlah $ 1,1 bilion pada hari Jumaat yang lalu, dan meningkat ke paras tertinggi mingguan $ 1,37 bilion sebelum harga Bitcoin mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada hari Selasa. Selepas turun naik harga berikutnya, minat terbuka semasa kekal pada $ 1,26 bilion, menunjukkan bahawa pasaran masih sangat aktif.

Selain itu, OI $ 1,26 bilion juga menduduki tempat pertama di antara bursa derivatif data skew. OKEx diikuti oleh CME, dengan kepentingan terbuka $ 1.14 bilion. 

Masa pengumpulan data: 11/27 6:00 pagi UTC hingga 12/4 6:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah berjangka / pertukaran berjangka yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Nisbah pinjaman margin BTC tetap konsisten dengan nisbah panjang / pendek selama tujuh hari terakhir. Nisbahnya kini kembali sekitar 11.0, yang serupa dengan tahap Jumaat lalu. Tahap pertengahan ini tidak memberi kita banyak maklumat untuk menilai perkembangan jangka pendek harga, tetapi tahap 11.0 juga berada di kisaran teratas jika kita melihat kembali tiga bulan terakhir, menunjukkan bahawa pasaran leverage masih yakin tentang masa depan.

Masa pengumpulan data: 11/27 6:00 pagi UTC hingga 12/4 6:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu. 

Nisbah ini juga membantu peniaga untuk melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Oleh kerana harganya masih tinggi di atas $ 19,000, ikan paus boleh memanfaatkan kecairan yang tinggi untuk memasarkan penurunan julat harga ini. Julat $ 19,500 hingga $ 20,000, seperti pada harga indeks, juga menjadi tahap yang sukar untuk ditembusi dalam waktu terdekat. Pada akhirnya, kita mungkin menyaksikan pertempuran antara ikan paus dan peniaga runcit ketika Bitcoin cuba menguji tahap psikologi utama $ 20,000.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me