Mingguan Teknikal OKEx: 2 Mac 2020

Pasaran cryptocurrency pada mulanya stabil setelah harga bitcoin jatuh dari tahap 10000 ke sekitar 8500 pada hujung minggu. Dalam edisi terakhir Mingguan Teknikal, kami telah menyoroti semangat yang terlalu tinggi dalam BTC pasaran boleh membahayakan kenaikan dan membawa kesan negatif pada harga dalam jangka pendek. Sejak itu, BTC telah melepaskan sekitar 14% nilai dalam seminggu dan gagal mengekalkan sokongan pada purata 200 hari bergerak.

Walaupun pasaran pada umumnya tetap positif BTC disebabkan oleh penurunan separuh yang akan datang, kami yakin bias masih boleh bersandar ke arah netral / sedikit negatif dalam jangka pendek, kerana selera makan pendek agak tinggi. Kami melihat Nisbah Panjang / Pendek OKEx BTC telah menurun dari paras tertinggi baru-baru ini tetapi masih pada tahap yang agak tinggi (2.34) berbanding dengan bacaan pada awal Januari (1.06 ~ 1.33).

Gambar 1: Nisbah Panjang / Pendek OKEx BTC (Sumber: OKEx)

Sentimen ketidaktentuan itu juga tercermin dalam minat terbuka dan jumlah perdagangan. Kami perhatikan bahawa kami BTC minat terbuka telah menurun sejak pertengahan Februari, menunjukkan bahawa terdapat lebih sedikit wang baru yang mengalir ke pasaran. Namun, itu juga boleh bermakna trend harga semasa boleh berakhir. Selain itu, volume perdagangan mulai turun lebih rendah, dan itu dapat menyiratkan para pedagang telah memegang posisi mereka dan dapat dianggap sebagai tanda kestabilan harga.

Gambar 2: Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka Niaga Hadapan BTC OKEx (Sumber: OKEx)

Pasaran juga bersiap untuk permulaan yang lembut di ruang altcoin, dengan ETH dan XRP turun sekitar 2%, sementara XTZ dan LINK menyerah lebih dari 6% pada awal perdagangan Asia. Kami juga telah melihat tanda awal kestabilan di ruang altcoin, kerana Cap Ex-BTC Crypto Total nampaknya dapat mengekalkan sokongannya pada purata bergerak 365 hari. Penonton Altcoin mungkin mahu menyimpan carta ini di bawah radar mereka.

Gambar 3: Jumlah Pasaran Crypto Ex-BTC (Sumber: Tradingview)

Analisis Harga

BTCUSDT – Wawasan pemulihan jangka pendek?

  • BTCUSDT telah gagal mengekalkan sokongan pada tahap bergerak 200 hari yang kritikal selama seminggu yang lalu; bagaimanapun, petunjuk menunjukkan bahawa keadaan semasa dapat menyokong pemulihan jangka pendek.
  • Kami telah melihat kandil harian positif dalam pembuatannya, jika disahkan, ini akan menjadi yang pertama selepas tujuh kandil negatif berturut-turut. Dari segi corak, ia dapat dikembangkan menjadi corak bintang pagi yang serupa dengan yang berlaku pada akhir November dan pertengahan Disember (kotak merah). Kedua-dua kes menunjukkan pemulihan jangka pendek berlaku selepas corak bintang pagi.
  • Petunjuk momentum juga melukis gambar yang sama. Kedua-dua RSI dan pengayun utama berada di kawasan terlampaui pada kes November dan Disember. Situasi serupa juga berlaku baru-baru ini, dengan RSI 9 hari pada 29, dan UO menyentuh 40.
  • Walaupun pemulihan jangka pendek mungkin, namun pemulihan harga jangka menengah masih boleh dipersoalkan, dan terlalu awal untuk memanggil pembalikan yang nyata.
  • 200-SMA dapat menjadi level pertama untuk menonton, yaitu sekitar pertengahan 8700 pegangan. Sekiranya dilihat, retracement Fibonacci 38.2% dapat melihat lebih banyak rintangan. Sokongan rendah pada 8220 akan menjadi rujukan lain.

Gambar 4: Carta Harian BTCUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview)

ETHUSDT – Penembusan dalam pembuatan?

  • ETHUSDT masih dalam bentuk yang lebih baik daripada bitcoin dan beberapa altcoin utama lain kerana pasangan ini masih sebahagian besarnya berada di atas purata bergerak 200 hari.
  • Walau bagaimanapun, pembetulan harga baru-baru ini nampaknya meletakkan pasangan ini dalam corak segitiga menurun setiap hari, dan penembusan muncul dalam masa terdekat, dan kemungkinan penurunannya. Jika dilihat, ia dapat menetapkan harga untuk menguji semula tahap tertinggi November 195-198. Penembusan yang dinanti-nantikan juga akan menguji sokongan garis arah Jan-Feb.
  • Indikator momentum menunjukkan bahawa pasangan itu masih belum dijual. Juga seperti BTC, Nisbah Panjang / Pendek OKEx ETH kekal pada tahap yang agak tinggi. Kedua-dua faktor tersebut mengukuhkan penurunan ETH.
  • Tertinggi November 195-198 boleh menjadi kawasan pertama yang dapat dilihat.

Gambar 5: Carta Harian ETHUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview) Rajah 6: Nisbah Panjang / Pendek OKEx ETH (Sumber: OKEx)

XRPSDT – Lebih banyak ruang untuk diturunkan?

  • XRPUSDT sudah berada di bawah purata bergerak 200 hari selama lebih dari lima hari, prestasi yang agak lemah berbanding ETH.
  • Pasangan ini sepertinya telah membentuk pola kepala dan bahu, yang mungkin merupakan tanda pembalikan kenaikan harga bullish jangka menengah.
  • Pola ini memungkinkan pasangan itu mundur ke sekitar tahap 0.175, yang sejajar dengan rendah pertengahan Disember. Sekiranya tahap seperti itu dilihat, itu dapat mengaut keuntungan 2020.
  • Walaupun kami tidak menjangkakan harganya akan turun ke tahap sedemikian dalam jangka masa pendek, dan bahkan beberapa pemulihan jangka pendek dibenarkan dalam jangka pendek. Kami yakin 0.213 hingga 0.216 akan menjadi kawasan penting untuk ditonton.

Gambar 7: Carta Harian XRPUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview)

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Laman web: https://www.okex.com

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me