Harga BTC memasuki penyatuan dan penilaian DeFi melonjak ke paras tertinggi baru

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Mengimbas kembali minggu lalu, harga Bitcoin mengalami pemulihan secara beransur-ansur setelah kejatuhan Isnin. Cryptocurrency terkemuka, dipengaruhi oleh pasaran tradisional, turun sebanyak 20% pada awal minggu lalu. Walaupun Bitcoin pulih selepas itu, harganya tetap tidak menentu – mengikut harga Indeks OKEx BTC – berdagang antara tahap $ 35,000 hingga $ 40,000, dan ditutup minggu ini 3,3% dengan warna merah.

Bitcoin nampaknya berjaya mencapai $ 35,000. Sumber: OKEx 

Turun naik yang tersirat menunjukkan sentimen kenaikkan harga jangka panjang

Carta turun naik yang tersirat di bawah menunjukkan bagaimana keluk untuk pilihan jangka pendek, yang berakhir pada 29 Januari, condong ke kiri, menunjukkan unjuran penurunan, sementara lengkung untuk pilihan jangka panjang, yang berakhir pada 31 Disember, condong ke kanan, mencerminkan sentimen kenaikkan.

IV pilihan yang tamat pada akhir bulan berbanding pada akhir tahun. Sumber: gvol.io

Altcoin terpilih mengungguli Bitcoin

Altcoin telah melihat pergerakan yang baik semasa penggabungan Bitcoin. The Indeks Musim Altcoin melonjak dari 25 ke 37 sementara penguasaan Bitcoin menurun sebanyak 2%, seperti data dari CoinMarketCap

Indeks Musim Altcoin melonjak pada bulan Januari. Sumber: blockchaincenter.net

Di sektor altcoin utama, Polkadot (DOT) hampir dua kali ganda dalam seminggu terakhir, melintasi XRP untuk mencapai tempat keempat dalam senarai permodalan pasaran. Chainlink (LINK) adalah prestasi tinggi lain, memberikan pulangan mingguan 46%. LINK mengatasi Bitcoin Cash (BCH) untuk mencapai tempat kelapan dari segi permodalan pasaran, dan hanya $ 300 juta dari membalikkan Litecoin (LTC), seperti data dari CoinGecko.

Duit syiling yang secara sejarah berkaitan dengan prestasi Bitcoin tidak berjalan lancar sejak seminggu yang lalu, dengan LTC, Bitcoin SV (BSV) dan BCH semuanya memperoleh kerugian sebanyak 14% atau lebih. Walaupun Ether (ETH) mengatasi Bitcoin, ia hanya mencatatkan keuntungan 2% marginal. 

Pulangan mingguan altcoin utama, 1/11 hingga 1/17. Sumber: TradingView

DeFi terus berkembang pesat

Sektor DeFi pulih dari penurunan semula dengan sangat cepat, dengan banyak token mencapai tahap tertinggi baru-baru ini setelah mencatatkan pembalikan berbentuk V. Pasaran nampaknya menilai semula banyak token DeFi dan memberi mereka penilaian yang lebih tinggi berdasarkan asas yang kukuh. Nilai keseluruhan yang dikunci dalam protokol DeFi juga mengikuti pola V dan mencapai tertinggi sepanjang masa $ 34 bilion pada hari Ahad, seperti data dari DeBank

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Jumlah dagangan pertukaran bursa terdesentralisasi bulan ini telah melampaui jumlah bulanan tertinggi sebelumnya, mencapai $ 33 bilion, menurut data oleh Analisis Dune. Uniswap (UNI) kini menduduki tempat pertama, dengan sekitar 45% daripada jumlah keseluruhan Januari, sementara SushiSwap (SUSHI) dan Curve (CRV) berada di tempat kedua dan ketiga. 

Jumlah dagangan DEX mengikut bulan. Sumber: Analisis Dune

Dari segi pulangan, CRV menerajui sektor DeFi dengan pulangan mingguan 130%. Sementara itu, 1 inci dan SUSHI juga mengumpul keuntungan sekitar 70%. Lebih-lebih lagi, setelah meraih hasil 57% minggu lalu, AAVE kini berada di kedudukan 20 teratas dari segi permodalan pasaran dan kemungkinan akan mengatasi EOS, yang berada di tangga ke-16. Synthetic (SNX) dan UNI kini masing-masing berada di kedudukan ke-21 dan ke-24, dan telah meningkat 13% dan 48% pada minggu lalu. 

Pulangan mingguan token DeFi utama, 1/1 hingga 1/17. Sumber: TradingView

Institusi tidak diganggu oleh penarikan balik BTC

Kembali ke Bitcoin, CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbarunya (pada 12 Januari) data kedudukan pada 16 Januari. Dalam tempoh pelaporan ini, Bitcoin membuat penembusan bersejarah ke paras $ 40,000 tetapi kemudian menarik kembali dengan mendadak. Minat terbuka meningkat lebih jauh, dari 11,296 kepada 12,039, dalam tempoh pelaporan terakhir, dan penarikan balik tidak memaksa institusi menjual. 

Selama ini, dana leverage meningkat di kedua arah. Posisi beli melantun menjadi 4,107 daripada 3,544, dan posisi jual meningkat kepada 9,602 daripada 9,058. Melihat data sejarah, langkah ini menunjukkan bahawa dana leverage mengejar kenaikan harga. Sementara itu, akaun pengurus aset menyaksikan kedudukan panjang meningkat dari 733 menjadi 793, sementara kedudukan pendek ditutup.

Akaun lain yang dilaporkan menunjukkan kepekaan terhadap risiko, mengurangkan kedudukan panjang mereka dari 2,672 menjadi 2,522, sementara menambah 112 posisi pendek.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Bilangan jangka panjang yang dilaporkan berbanding pendek. Sumber: Quandl

Melihat ke hadapan minggu ini

Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden mengumumkan bahawa dia akan melancarkan pakej rangsangan ekonomi baru sejurus selepas pelantikannya pada 20 Januari. Kita boleh mengharapkan pasaran menunggu pengumuman rasmi mengenai langkah-langkah baru ini.

Peserta pasaran juga perlu memperhatikan arah Indeks Dolar A.S. dan Indeks Panik (VIX) dalam waktu terdekat. Indeks dolar berhenti buat sementara waktu dari kawasan rendahnya hampir lima tahun, dan jika terus melambung tinggi, ia akan memberi tekanan ke bawah terhadap aset berisiko, termasuk Bitcoin.

Carta 1M Dollar Dollar AS – 1/18. Sumber: TradingView

Selain itu, VIX telah berjalan dalam segitiga sejak November dan sangat dekat dengan pinggir atas julat pada hari Jumaat. Bitcoin akan mengalami tekanan untuk merosot sebaik sahaja VIX naik ke atas, kerana data sejarah menunjukkan bahawa Bitcoin biasanya meningkat lebih cepat ketika VIX rendah.

Carta 1D Indeks Panik – 1/18. Sumber: TradingView

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me