Harga Bitcoin Naik Semula, Jadi Apa Seterusnya?

Gambaran keseluruhan

Harga bitcoin pada mulanya stabil berhampiran tahap 7500 setelah turun ke kawasan 6500 awal minggu ini. Ketika kita selesai bulan November, dari mana harga bitcoin akan pergi dari sini? Walaupun altcoin juga telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan, apa artinya bagi orang percaya “Musim Musim”?

Bitcoin: Jangka Pendek Optimis dengan berhati-hati; Jangka Menengah Masih Mendung

Harga bitcoin pada mulanya telah pulih dari paras terendah November tahun 6513, tetapi tinjauan jangka pendek dan jangka pendek cryptocurrency terkemuka boleh menjadi dua gambaran yang berbeza. Pada jangka pendek, data awal menunjukkan bahawa sentimen pasaran berubah sedikit positif seiring dengan kenaikan harga. Takut Crypto & Greed Index telah melonjak dari 17 ke 32 pada 28 September, menunjukkan peserta pasaran telah meredakan kerisauan mereka kerana harga stabil, walaupun pembacaan masih dipertimbangkan pada tahap “Ketakutan”.

Gambar 1: Crypto Dear & Indeks Keserakahan (Sumber: Alternatif.me)

Secara teknikal, kami juga telah melihat isyarat pemulihan awal, tetapi pemulihan tidak lama lagi dapat diuji lagi, dan hari-hari mendatang dapat menjadi kunci untuk menentukan apakah itu pembalikan yang benar atau hanya rali jangka pendek.

Gambar 2a menunjukkan BTCUSDT pada mulanya membentuk aliran menaik pada carta 3 jam (saluran merah), pantulan melanda hujung atas saluran, yang juga berhampiran garis rintangan utama sejak akhir Oktober (garis kuning).

Walaupun kedua-dua pengayun utama dan RSI telah menghasilkan beberapa tahap yang lebih tinggi, menunjukkan momentum kenaikan telah meningkat. Dari sini, dua senario boleh berlaku. 1) Carta 3 jam pertama dapat mencari sokongan bawah aliran menaik terkini sebelum menguji semula rintangan Oktober, memandangkan pasangan mesti menghasilkan rendah yang lebih tinggi. 2) Pasangan bergabung pada tahap semasa sehingga momentum memudar, jika dilihat, penembusan hujung bawah aliran menaik boleh menjadi tanda amaran pertama untuk pembetulan selanjutnya. Sekiranya kita akan mula melihat kenaikan 3 jam seperti bias kita, ini akan lebih menyokong kemungkinan senario pertama.

Gambar 2a: Carta 3 Jam BTCUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview) Gambar 2b: Carta Harian BTCUSDT (Sumber: OKEx; Tradingview)

Namun, perkara akan menjadi kurang optimis jika kita melihatnya dari perspektif carta harian. Gambar 2b menunjukkan pembalikan harian BTCUSDT awal dan pemulihan telah menghantar harga kembali di atas tahap rintangan bulan Jun (garis merah). Kami telah melihat rali Oktober telah menghantar harga di atas tahap rintangan; namun, pasangan tersebut gagal mengubahnya menjadi sokongan kerana rali kehabisan tenaga.

Walaupun pembalikan, buat masa ini, masih terlalu awal untuk memanggil pembalikan arah aliran yang nyata, kami ingin melihat petunjuk momentum tersebut menghasilkan beberapa tahap yang lebih tinggi, dan setakat ini, itu belum pernah berlaku. Sekiranya momentum perhimpunan gagal dipertahankan, pengujian semula garis sokongan biru tidak dapat dikesampingkan.

Gambar 3: Bias Strategik Bitcoin Sentix (Sumber: Sentix)

Dari perspektif jangka panjang, data dari Sentix menunjukkan bahawa beberapa pelabur masih percaya bahawa bitcoin tetap dinilai terlalu tinggi. Bias Strategik Sentix Bitcoin, yang mengukur nilai persepsi pelabur selama enam bulan terhadap bitcoin. Ini mencerminkan pandangan strategik peserta pasaran serta keyakinan dan persepsi asas mereka terhadap pasaran cryptocurrency. Bias telah bergerak di saluran bawah sejak Ogos. Persepsi negatif boleh menghalang pelabur untuk masuk ke pasaran pada ketika ini, terutama untuk HODLers jangka panjang.

Alt-Season: Perjalanan Panjang

Walaupun altcoin utama telah turun dari posisi terendah baru-baru ini, kami masih jauh dari permulaan “Alt-Season” yang sebenarnya.

Altcoin yang lebih luas telah membuat percubaan ketiga untuk melepaskan diri dari saluran penurunan kapitalisasi pasaran pada awal November, pada masa yang sama, ia cuba menembusi di atas purata bergerak 365 hari (garis oren). Ketika momentum perhimpunan semakin pudar, altcoin telah mundur ke saluran pada akhir November.

Gambar 4: Crypto Total Market Cap Ex-BTC dalam Skala Log (Sumber: Tradingview)

Bahagian bawah saluran (garis biru) kelihatan seperti sokongan yang baik pada ketika ini. Walau bagaimanapun, apabila sentimen konservatif secara keseluruhan kekal, pada pandangan kami, kami percaya bahawa lebih banyak penyatuan diperlukan untuk cap pasaran altcoin sebelum percubaan pelarian berikutnya berlaku. Carta ini boleh menjadi cara cepat untuk mengukur persepsi pasaran altcoin yang lebih luas.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me