Bitcoin dipisahkan dari saham untuk memperjuangkan $ 13K dengan sokongan institusi

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Bitcoin (BTC) telah meningkat sejak Isnin lalu, menembusi tahap rintangan $ 12,000 dan $ 13,000 dan mencecah setinggi $ 13,315 pada hari Ahad, seperti pada harga spot OKEx BTC. Mata wang digital terkemuka mencatatkan keuntungan lebih dari 13.50% untuk minggu ini kerana jumlah permodalan pasaran cryptocurrency meningkat tepat di atas $ 400 bilion.

Prestasi Bitcoin, sejajar dengan trend bersejarah, juga memberi manfaat kepada altcoin utama. Litecoin (LTC) adalah prestasi terbaik, memperoleh 24.63% minggu lalu, sementara Bitcoin SV (BSV) dan Bitcoin Cash (BCH) juga masing-masing melonjak 15.40% dan 9.72%.

Perlu disebutkan bahawa Chainlink (LINK) juga meneruskan momentum kenaikkannya, mencapai hampir $ 10 dan cepat pulih sehingga memperoleh 12.55% untuk minggu ini.

Pulangan mingguan cryptocurrency utama, 10 / 19–10 / 25. Sumber: TradingView

Hubungan antara Bitcoin, pasaran saham dan emas telah menjadi tumpuan pasaran sejak kejatuhan harga aset global pada bulan Mac. Peserta pasaran juga membuat spekulasi mengenai ketahanan Bitcoin sebagai simpanan nilai dan aset selamat. Namun, yang menarik, lonjakan BTC minggu lalu tidak banyak berkaitan dengan pasaran kewangan tradisional.

Menurut platform analisis blockchain Data Santiment, Korelasi Bitcoin selama 30 hari dengan S&P 500 turun semula menjadi 0 untuk pertama kalinya sejak Mei. Korelasi ini mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada tahap 0.80 pada bulan Ogos tahun ini.

Sementara itu, peniaga terus memberi tumpuan kepada sama ada Bitcoin dapat membentuk trend yang lebih bebas pada suku keempat, dan jika harganya boleh naik ke atas dari tanda $ 13,000 dalam jangka pendek.

Pembaca yang berminat dengan analisis teknikal yang lebih mendalam mengenai BTC dan Ether (ETH) boleh melayari artikel Crypto Market Daily yang baru dikeluarkan.

BTC lwn S&P 500 Indeks korelasi 30 hari bergolek. Sumber: Santiment

CME mengeluarkan niaga hadapan Bitcoin terbaru (pada 20 Oktober) data kedudukan pada 24 Oktober. Pasaran bergerak lebih tinggi, dengan hampir tidak ada penurunan ketara dalam tempoh pelaporan ini – dan minat terbuka meningkat dari 9,353 menjadi 10,896, menunjukkan bahawa momentum kenaikan mendorong pedagang.

Menurut laporan itu, kedudukan panjang yang dipegang oleh akaun pengurus aset naik dari 702 ke 874, mencapai paras tertinggi sepanjang masa. Terdapat juga dua minggu berturut-turut tanpa kedudukan pendek pada akaun pengurus aset, menunjukkan sentimen kenaikan yang kuat.

Sementara itu, dana leverage memegang posisi jual dan beli tertinggi dalam dua bulan. Ini membuktikan bahawa dana leverage mengambil bahagian sepenuhnya dalam pasaran Bitcoin melalui strategi yang berbeza.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah dana leveraged, jangka panjang berbanding seluar pendek. Sumber: Quandl

Kenaikan harian terbesar minggu lalu datang pada hari Rabu, ketika PayPal mengumumkan sokongannya untuk Bitcoin dan cryptocurrency lain. Perkembangan ini, ditambah dengan berita positif yang datang dari syarikat seperti Square, menunjukkan daya tarikan Bitcoin yang semakin meningkat untuk pelaburan institusi.

Terutama, minat terbuka niaga hadapan CME kini menjadi yang kedua terbesar, setelah OKEx, mengesahkan lagi kenaikan minat institusi.

Tukar faedah terbuka niaga hadapan BTC ($ bn). Sumber: Skew

Sektor DeFi masih kelihatan lemah, dengan Curve (CRV) turun 21,80% pada minggu ini, sementara yearn.finance (YFI) dan DFI.money (YFII) masing-masing turun 3,96% dan 9,55%.

Pulangan mingguan token DeFi utama, 10 / 19–10 / 25. Sumber: TradingView.

Satu-satunya pemain terkenal di ruang tersebut ialah Filecoin (FIL). Pada satu ketika minggu lalu, FIL diperdagangkan sekitar $ 20 tetapi naik dengan cepat hingga hampir $ 40. Pergerakan harga yang pesat ini adalah hasil daripada tekanan yang singkat. Apabila kadar pendanaan dalam pertukaran berterusan sangat negatif, pedagang terpaksa keluar dari posisi pendek mereka, memicu tekanan pendek. Menurut pertukaran berterusan OKEx FIL, kadar pendanaan semasa dan kadar yang diramalkan masih berada pada tahap yang mengejutkan -2% setiap lapan jam. Oleh itu, kos mengekalkan kedudukan pendek adalah sangat tinggi.

Menurut DeBank, pertukaran desentralisasi Uniswap (UNI) mengekalkan jumlah nilai terkunci $ 3 bilion, setakat pagi ini, menjelang Maker’s (MKR) $ 2 bilion. TVL dari semua protokol DeFi, sebaliknya, turun hari ini kerana protokol hasil pertanian Harvest (FARM) mendapat digodam oleh penyerang pinjaman pinjaman, yang menghabiskan $ 24 juta. Ini juga menyebabkan penurunan 25% TVL Curve, sementara Wrap BTC (WBTC) melonjak ke tempat ketiga, dengan TVL $ 1.4 bilion.

Nilai keseluruhan dikunci dalam protokol DeFi – 10/26. Sumber: DeBank

Melihat ke hadapan minggu ini

Pilihan raya presiden yang akan datang di Amerika Syarikat adalah acara besar seterusnya di kaki langit bagi peserta pasaran. Sementara itu, dalam mata wang kripto, semua mata tertuju pada Bitcoin dan adakah mata wang digital yang terkemuka dapat mencapai pijakan di atas $ 13,000, mungkin membuka jalan untuk perhimpunan altcoin.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me