Cara Membuat Dompet Kertas Bitcoin

Kami telah membincangkan mengenai dompet kertas bitcoin secara terperinci. Oleh itu, anda harus mengetahui apa itu dompet kertas bitcoin dan bagaimana ia berfungsi. Tetapi jika anda tertanya-tanya bagaimana membuat dompet kertas ini, jangan cari lagi. Dalam artikel ini, kita akan melihat butiran terperinci mengenai cara memasang dompet bitcoin dan alternatif kertasnya.

Cara Membuat Dompet Kertas Bitcoin

Oleh kerana artikel ini adalah tutorial untuk membuat dompet bitcoin, adalah wajar untuk menjalani keseluruhan proses dengan langkah demi langkah dan menerangkan dengan jelas setiap langkahnya. Mari kita lihat.

1. Penjana Dompet Kertas Bitcoin

Terdapat sebilangan besar penjana dompet kertas bitcoin berbeza yang boleh anda pilih. Untuk tutorial ini, kami akan menggunakan penjana dompet kertas yang popular, BitAddress.

buat dompet bitcoin

Laman utama Bitaddress

Terdapat pilihan lain untuk penjana dompet dan anda boleh menerokainya, tetapi untuk tutorial ini kita harus berpegang pada satu penjana demi kesederhanaan.

2. Hasilkan Alamat Bitcoin

Untuk menghasilkan kunci peribadi dan alamat awam anda, yang harus anda lakukan hanyalah gerakkan tetikus ke sekeliling sehingga angka peratusan di bahagian atas penjana berubah menjadi 100%.

menjana alamat bitcoin

Menjana alamat bitcoin

Perhatikan perbezaan antara dua gambar. Angka peratusan di bahagian atas penjana telah berubah dari 1% menjadi 99%. Setelah mencapai 100%, anda akan mempunyai alamat bitcoin anda.

Dompet kertas BitcoinDompet kertas Bitcoin yang baru dihasilkan

3. Dompet kertas yang baru dihasilkan

Sekarang anda boleh mencetak dompet bitcoin seperti adanya atau anda boleh memilih untuk meluangkan masa dan menyesuaikannya sedikit untuk menjadikannya lebih baik. Seterusnya anda ingin mengklik pada tab “Paper Wallet” tepat di sebelah tab “Single Wallet”.

Sebaik sahaja masuk ke dalam tab dompet kertas, anda akan mempunyai beberapa pilihan. Anda boleh memilih untuk menyembunyikan karya seni tetapi yang paling penting anda harus melakukannya pilih jumlah alamat yang ingin anda hasilkan jumlah alamat yang ingin anda cetak setiap halaman.

cetak dompet kertas anda

Dompet kertas siap dicetak

4. Hasilkan dan Cetak Dompet Kertas Anda

Setelah menyesuaikan dompet kertas, teruskan dan tekan ikon “Jana”. Setelah anda membuat dompet kertas, yang tinggal hanyalah mencetak dompet kertas anda.

5. Dana Kertas Dompet Anda

Setelah mencetak dompet kertas anda, anda pasti akan harus membiayai dompet itu jika tidak, dompet itu tidak lebih berharga daripada kertas yang dicetak. Anda boleh menghantar wang ke dompet kertas anda menggunakan alamat awam yang dicetak di dompet. Ia berfungsi sama seperti transaksi bitcoin lain.

6. Periksa Baki Dompet Kertas Bitcoin

Selepas anda membiayai dompet kertas anda, perkara terakhir yang harus anda lakukan ialah memeriksa baki dompet kertas bitcoin anda. Selalu penting untuk mengesahkan setiap transaksi sebagai langkah berjaga-jaga jika tidak ada yang lain.

Untuk memeriksa baki anda, anda boleh terus menuju ke blockchain.info atau blockexplorer. Mengesahkan transaksi anda menggunakan perkhidmatan ini semudah memasukkan alamat bitcoin anda.

Kelebihan dan Kekurangan Dompet Kertas

Kelebihan:

  • Dompet kertas di luar talian.
  • Pembawa mengawal kunci peribadi
  • Sangat murah untuk dibuat.
  • Nyaman untuk disimpan.

Keburukan:

  • Kertas bukanlah kaedah yang paling dipercayai untuk menyimpan wang digital.
  • Sekiranya hilang atau dicuri, tidak ada cara untuk mendapatkan bitcoin.
  • Terkena kerosakan.

Dompet Kertas Altcoin

Seperti yang mungkin anda pelajari dari tutorial, membuat dompet kertas bitcoin adalah sesuatu yang sukar. Tetapi bagaimana dengan dompet kertas altcoin? Baiklah, sebahagian besar altcoin popular mempunyai penjana dompet kertas mereka sendiri. Oleh itu, jika anda mahukan dompet kertas etherium atau dompet kertas litecoin, anda boleh mencari penjana alamat secara dalam talian.

Walau bagaimanapun, jika anda berminat dengan beberapa cryptocurrency yang lebih jarang digunakan, anda mungkin perlu belajar membuat dompet kertas secara manual. Membuat dompet kertas secara manual pada dasarnya mengeksport kunci peribadi anda dan mencetaknya pada sehelai kertas.

Baca: Dompet Altcoin Terbaik: 11 dompet untuk menyimpan Altcoin anda dengan selamat

Membuat Dompet Kertas Secara Manual

Mari kita lihat bagaimana kita dapat membuat dompet kertas etherium secara manual:

  1. Pertama, anda perlu menyalin alamat dompet anda.
  2. Kedua, anda mahukan kunci peribadi anda.
  3. Sebaik sahaja anda mempunyai kunci peribadi dan alamat awam, anda boleh mencetaknya sebagaimana adanya atau membuat kod QR terlebih dahulu, yang disyorkan untuk kemudahan penggunaan.
  4. Setelah mencetak kod QR, pada asasnya anda akan membuat dompet kertas.

Akhir sekali, anda mahu padamkan butiran dompet anda dari komputer anda. Oleh kerana anda akan memadamkan dompet, anda ingin memastikan terlebih dahulu tidak ada dana di dompet anda.

Memadamkan Jejak Kertas Dalam Talian Dompet Anda

Untuk menghapus butiran dompet anda, buka penjelajah fail:

  1. C: \
  2. C: \ Pengguna \
  3. C: \ Pengguna \ [Nama Pengguna] \
  4. C: \ Pengguna \ [Nama Pengguna] \ AppData \
  5. C: \ Users \ [Nama Pengguna] \ AppData \ Roaming \ [Wallet App Name] \

Sebaik sahaja anda menemui dompet di direktori komputer, teruskan dan hapus fail wallet.dat.

Alternatif Fizikal untuk Dompet Kertas

Sebelum mengakhiri artikel, penting untuk kita membincangkan cara lain untuk menyimpan bitcoin secara fizikal. Walaupun dompet kertas sangat berguna, itu bukan kaedah paling sesuai untuk menyimpan sejumlah besar bitcoin. Satu-satunya cara anda mesti menyimpan sejumlah besar bitcoin adalah menggunakan dompet perkakasan.

Dompet Perkakasan

Dompet perkakasan menawarkan kaedah paling selamat yang boleh anda gunakan untuk menyimpan bitcoin anda. Dompet ini mempunyai sejumlah ciri keselamatan terpasang yang hampir menjadikannya tidak dapat ditembus. Sekiranya anda menyimpan bitcoin anda di dompet perkakasan dan anda menggunakan semua ciri keselamatannya, anda tidak akan pernah kehilangan bitcoin anda.

Contohnya, jika dompet perkakasan anda dicuri, penjenayah tidak dapat mengakses bitcoin anda tanpa kebenaran anda. Tetapi yang lebih penting, anda hanya boleh mendapatkan bitcoin tanpa akses fizikal dompet anda. Begitu juga, jika dompet perkakasan anda rosak, anda hanya boleh mengambil bitcoin anda ke dompet perkakasan yang lain.

Dompet Perkakasan Terbaik

[go_pricing id = “hdwwallet”]

1. Lejar Nano

Ledger Nano dianggap sebagai salah satu dompet perkakasan yang paling selamat untuk cryptocurrency. Selain bitcoin, ia juga menyokong eter dan beberapa cryptocurrency lain.

dompet perkakasan

2. Trezor

Trezor adalah dompet perkakasan dan juga berfungsi sebagai peranti menandatangani transaksi luar talian. Ia menawarkan pelbagai ciri keselamatan, yang menjadikannya salah satu dompet perkakasan terbaik.

dompet perkakasan

3. KeepKey

KeepKey sedikit berbeza dari dompet perkakasan yang lain. Ia juga berfungsi sebagai penjana pin rawak, yang diperlukan untuk mengakses dompet perkakasan. KeepKey memastikan bahawa walaupun dompet anda dicuri, kandungannya akan tetap selamat sehingga anda dapat mengambilnya ke peranti lain

dompet perkakasan

Kesimpulannya

Kami berharap setelah membaca artikel ini, anda harus mengetahui beberapa kelebihan dan kekurangan penggunaan dompet kertas. Tetapi yang lebih penting, anda akan dapat membuat dompet kertas setiap kali anda memerlukan dompet kertas bitcoin.

Kami juga dengan bebas mengingatkan anda tentang pentingnya keselamatan dan bagaimana dompet perkakasan menawarkan medium yang paling selamat untuk menyimpan bitcoin anda. Sekiranya anda menganggap artikel ini maklumat dan menghiburkan, mengapa tidak mempertimbangkan untuk memeriksa yang lain hanya sebagai artikel bermaklumat mengenai penggunaan bitcoin dan kenaikan wang digital.

Baca: Berikut adalah 9 Dompet Bitcoin Terbaik yang Kami Ketahui dan Percayai

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me