SEC Mencadangkan Pindaan Kriteria Mengelilingi ‘Pelabur Bertauliah’

Menukar Peraturan

Dalam langkah yang agak mengejutkan dan positif, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) telah menyatakan bahawa mereka sedang mempertimbangkan meminda undang-undang sekuriti yang ada. Tujuannya adalah untuk mencerminkan pelabur moden dengan lebih baik.

Dalam mereka pengumuman, SEC menyatakan,

“Pindaan yang diusulkan akan memungkinkan lebih banyak pelabur untuk mengambil bahagian dalam penawaran swasta dengan menambahkan kategori baru orang semula jadi yang mungkin memenuhi syarat sebagai pelabur terakreditasi berdasarkan pengetahuan, pengalaman, atau perakuan profesional mereka.”

Pelabur Bertauliah

Dianggap sebagai pelabur yang bertauliah mengakibatkan sejumlah besar pintu dibuka. Sebilangan besar peluang pelaburan berpotensi tinggi diarahkan pada sekumpulan pelabur ini, kerana sekatan peraturan.

Malangnya, definisi semasa mendasarkan kelayakan seseorang terhadap pendapatan dan / atau nilai bersih mereka. Sifat ketat ini adalah salah satu sebab mengapa platform crowdfunding, seperti WeFunder, telah mengalami tahap penggunaan yang tinggi dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Walaupun masih mengekalkan syarat kewangan tertentu untuk menjadi pelabur terakreditasi, perubahan baru berpotensi akan membuka banyak pintu, kerana proses ini memberikan penekanan yang lebih besar untuk menentukan apakah pelabur itu ‘berpengetahuan’.

Berikut ini adalah petikan, menghuraikan enam pindaan yang dikemukakan oleh SEC untuk komen awam selama 60 hari akan datang.

  • tambahkan kategori baru pada definisi yang akan membolehkan orang semula jadi memenuhi syarat sebagai pelabur terakreditasi berdasarkan perakuan dan sebutan profesional tertentu, seperti lesen Siri 7, 65 atau 82, atau kelayakan lain yang dikeluarkan oleh institusi pendidikan yang bertauliah;
  • berkenaan dengan pelaburan dalam dana swasta, tambahkan kategori baru berdasarkan status orang tersebut sebagai “pekerja berpengetahuan” dana;
  • tambahkan syarikat liabiliti terhad yang memenuhi syarat-syarat tertentu, penasihat pelaburan berdaftar dan syarikat pelaburan perniagaan luar bandar (RBIC) ke senarai entiti semasa yang mungkin memenuhi syarat sebagai pelabur bertauliah;
  • tambahkan kategori baru untuk mana-mana entiti, termasuk suku India, yang memiliki “pelaburan,” seperti yang ditentukan dalam Peraturan 2a51-1 (b) di bawah Akta Syarikat Pelaburan, melebihi $ 5 juta dan itu tidak dibentuk untuk tujuan tertentu melabur dalam sekuriti yang ditawarkan;
  • tambahkan “pejabat keluarga” dengan sekurang-kurangnya $ 5 juta aset di bawah pengurusan dan “pelanggan keluarga” mereka, kerana setiap istilah ditentukan di bawah Akta Penasihat Pelaburan; dan
  • tambahkan istilah “setara suami isteri” pada definisi pelabur yang terakreditasi, sehingga setara suami isteri dapat mengumpulkan kewangan mereka untuk tujuan memenuhi syarat sebagai pelabur terakreditasi.

Permintaan Industri

Langkah ini merupakan langkah yang telah bertahun-tahun dibuat. Ahli industri telah menyatakan perlunya definisi yang diperbaharui secara vokal, untuk sementara waktu sekarang.

Seperti kata pepatah, ‘roda berderit mendapat minyak’. Sekiranya cukup orang bercakap, dan terus melakukannya, perubahan akan terjejas. Perkara ini dibuktikan pada tahun 2012, dengan berlakunya JOBs Act (yang membuka jalan untuk platform crowdfunding hari ini), dan ini terbukti lagi sekarang.

Walaupun langkah ini tidak dibuat semata-mata dengan mempertimbangkan sekuriti digital, potensi tinggi – namun industri baru – sangat bermanfaat. Sudah menjadi pasaran khusus, kerana sekatan awal dan berat, seperti definisi yang ada mengenai apa yang menjadi pelabur terakreditasi, menjadikan sekuriti digital menjadi lebih menarik.

Salah satu bidang utama yang menahan STO dari penggunaan arus perdana adalah yang mudah – aksesibilitas. Dengan memperluas siapa yang layak menjadi pelabur terakreditasi, halangan ini akan segera diturunkan.

Ulasan

Setelah mengemukakan cadangan itu, Pengerusi SEC, Jay Clayton, meluangkan masa untuk berkongsi beberapa kata dalam perjalanan. Dia menyatakan,

“Ujian semasa untuk status pelabur bertauliah individu mengambil pendekatan binari untuk siapa yang memenuhi syarat dan tidak memenuhi syarat hanya berdasarkan pendapatan seseorang atau kekayaan bersih … Pemodenan pendekatan ini sudah lama berlaku. Cadangan ini akan menambahkan kaedah tambahan bagi individu untuk memenuhi syarat untuk berpartisipasi dalam pasaran modal swasta kami berdasarkan langkah-langkah yang jelas dan jelas mengenai kecanggihan kewangan. Saya juga gembira kerana cadangan itu secara khusus mengakui bahawa organisasi tertentu, seperti pemerintah suku, tidak boleh dihalang untuk mengambil bahagian dalam pasar modal swasta kita. “

Ramai yang menganggap definisi semasa disusun untuk menyokong ungkapan ‘yang kaya semakin kaya’. Untuk menyekat akses seseorang ke peluang pelaburan, berdasarkan kekayaan semasa, adalah cara kuno untuk memastikan keselamatan pelabur. Pengiktirafan Pengerusi mengenai perkara ini, dengan mencadangkan lebih banyak kriteria berdasarkan pengetahuan, pasti dapat dipenuhi dengan semangat oleh banyak pihak.

SEK

Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC), adalah entiti yang disetujui oleh kerajaan. Mereka ditugaskan untuk membuat, dan menegakkan, pematuhan peraturan terkait penggunaan sekuriti. Matlamat tanggungjawab ini adalah memastikan pasaran sekitarnya selamat, adil, dan telus bagi semua peserta.

Pengerusi, Jay Clayton, kini mengawasi operasi di SEC.

Dalam Berita Lain

Pada masa lalu, kami telah melaporkan mengenai pelbagai keadaan syarikat yang meminta agar SEC mengemas kini syarat dan definisi mereka. Permintaan ini datang di berbagai bidang, bukan hanya mengenai definisi pelabur yang diakreditasi. Artikel berikut adalah contohnya, ketika Templum memimpin awal tahun ini dalam meminta penjelasan.

Templum Implores SEC untuk Memberi Penjelasan mengenai Perkhidmatan Token Keselamatan

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me