HODL Hoopla Anda Lebih SEC Perubahan Untuk Penawaran Dikecualikan – Pemimpin Pemikiran

Minggu lalu Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S. dilepaskan cadangan – yang belum menjadi peraturan – untuk mempermudah bagaimana persembahan yang dikecualikan dilakukan. Tidak lama kemudian, banyak artikel dan buletin berjalan melalui industri aset digital – banyak yang mencadangkan platform mereka sudah diubah suai agar sesuai dengan peraturan baru. Sementara SEC telah mencadangkan perubahan, masa akan memberitahu sama ada cadangan itu diterima – dan jika demikian, adakah akan ada perubahan pada draf akhir yang akan diterbitkan ke Daftar Persekutuan.

Rangka kerja penawaran dikecualikan AS merangkumi alat seperti Reg D, Reg A, crowdfunding (alias Reg CF) – pada dasarnya semua yang bukan merupakan tawaran awam atau runcit. Rangka kerja ini telah melihat sedikit perubahan atau pemodenan sejak Akta Pertukaran Sekuriti tahun 1934. Terdapat kritikan masyarakat yang ketara terhadap peraturan semasa untuk penawaran yang dikecualikan, sebahagian besarnya kerana mereka mempunyai akses hanya untuk orang Amerika terkaya untuk melabur dalam dana swasta, syarikat, dan persembahan lain.

Sekiranya diluluskan, perubahan yang dicadangkan dapat memungkinkan rata-rata orang melabur dalam urus niaga peringkat awal – seperti Uber atau WeWork – sebelum mereka mencapai penilaian tinggi dan dibuang ke pasaran awam. Mengaktifkan SPV (kenderaan tujuan khas) dan pelaporan yang diselaraskan (iaitu menyatukan Reg D dan Reg CF menjadi satu, bukan dua laporan), dan meningkatkan jumlah keseluruhan yang dapat dikumpulkan akan membantu melancarkan kepatuhan bagi syarikat penerbit. Selain itu, perubahan itu juga membolehkan crowdfunding menjadi alat pembentukan modal yang layak untuk melabur dalam kelas aset seperti harta tanah.

Pada masa ini, pengecualian yang ditawarkan AS seperti Peraturan CF (crowdfunding) cukup ketat, sehingga membatasi jumlah yang anda boleh naikkan menjadi $ 1.07M USD setiap 12 bulan dan termasuk sekatan yang signifikan bagi setiap pelabur. SEC AS nampaknya mengikuti peneraju bidang kuasa lain seperti Kanada di mana pengawal selia mencadangkan perubahan serupa, atau Eropah di mana peraturan dikemas kini tahun lalu, meningkatkan had EGP (Prospektus Pertumbuhan Eropah) kepada € 8 juta EUR, sedikit lebih dari $ 9 M USD. Menurut cadangan baru, syarikat akan dapat mengumpulkan hingga $ 5 juta USD. Walaupun $ 5 juta masih merupakan jumlah modal yang agak kecil, ia membolehkan syarikat peringkat awal membina suku mereka dengan basis pelabur yang lebih luas.

SEC mencadangkan perubahan serupa pada Reg A, meningkatkan had atas hingga $ 75 juta USD. Ini dapat menjadikan Reg A layak untuk banyak syarikat tahap akhir di mana pusingan Seri B, C, atau bahkan D yang lebih besar menuntut lebih banyak modal daripada yang ada saat ini di Reg A. Ini juga membuka peluang pelaburan ini kepada pelabur runcit, sebelum ini hanya tersedia untuk syarikat usaha niaga terkaya, kedai ekuiti persendirian, dan individu bernilai bersih.

Perubahan selanjutnya termasuk membenarkan pelabur yang bertauliah untuk mengambil bahagian dalam crowdfunding. Sebelumnya, jika anda menggunakan pengecualian crowdfunding, anda tidak dapat menerima dana dari pelabur yang terakreditasi dan sebenarnya harus menggunakan pengecualian lain, seperti Reg D, secara bersamaan. Ini biasanya memaksa syarikat untuk membuat lebih banyak dokumen, yuran undang-undang, dan peningkatan risiko mendapat sesuatu yang salah – yang boleh mengakibatkan peraturan atau tindakan sipil. Perubahan yang dicadangkan akan membolehkan syarikat menggabungkan pelabur terakreditasi dan runcit menjadi satu penawaran.

Selain daripada pelabur yang terakreditasi, perubahan tersebut juga membuka pintu bagi pelabur institusi dan korporat, termasuk SPV (Special Purpose Vehicle).

SPV adalah entiti korporat yang dibuat untuk tujuan tertentu – biasanya dengan alasan seperti mengehadkan liabiliti, kecekapan cukai, pelaburan, atau pembentukan modal. Contohnya: Untuk menandakan sebidang harta tanah, anda mungkin membentuk SPV, dan memindahkan surat ikatan ke harta tanah ke syarikat ini. Tujuan syarikat / kenderaan itu adalah untuk menyimpan akta harta tanah ini dan menyimpan rekod yang tepat mengenai siapa pemiliknya, SPV juga biasa digunakan untuk dana pelaburan.

Gabungan, SPV, pelabur korporat, pelabur bertauliah, dan pelabur institusi utama dapat memindahkan sejumlah besar modal. Namun, mereka tidak dapat melabur dalam penawaran crowdfunding di AS. Ini menimbulkan paradoks menarik bagi syarikat yang mengumpulkan modal, jika anda dapat menarik minat ikan besar, anda akan mengelakkan orang ramai – tetapi, jika tawaran anda tidak kelihatan cukup baik untuk pelabur profesional, usaha terakhir anda mungkin mendapat banyak dana. Industri crowdfunding secara keseluruhan telah menghadapi banyak kritikan dari para pelabur profesional untuk pulangan yang rendah dan kualiti urus niaga yang rendah, ini kemungkinan akan berubah apabila pelabur runcit mempunyai akses kepada tawaran yang sama dengan institusi yang lebih besar.

Akhirnya, peraturan crowdfunding yang baru mengusulkan beberapa perubahan besar terhadap seberapa banyak setiap pelabur dapat melakukan sesuatu penawaran. Pada masa ini, pelabur yang tidak memenuhi ambang akreditasi dihadkan pada berapa banyak mereka boleh melabur berdasarkan rendahnya pendapatan atau nilai bersih mereka. Peraturan baru akan mengubahnya menjadi lebih besar dari kedua. Perubahan ini diharapkan tidak hanya mendorong inovasi, tetapi juga membawa banyak uang pintar.

Contohnya, pelabur dengan nilai bersih $ 750,000 dan pendapatan $ 150,000 tidak layak sebagai pelabur bertauliah. Orang ini mempunyai Phd dalam biosains dan mencari permulaan dengan inovasi revolusioner dalam bidang biosains – mereka tidak layak sebagai pelabur yang diakreditasi dan dilarang melabur. Ironinya, mereka boleh menjadi penasihat kepada mana-mana pelabur institusi mengenai mengapa permulaan khusus ini sangat panas – tetapi di bawah peraturan semasa, mereka tidak berkelayakan untuk mempertaruhkan wang mereka sendiri.

Walaupun perubahan ini disambut oleh sebilangan besar pelaku pasaran, mereka bukanlah perkara yang pasti. Cadangan ini untuk kerangka penawaran baru yang dikecualikan belum menjadi peraturan, masih harus dilakukan melalui pemerintah dan dimasukkan ke dalam Daftar Persekutuan. Mengingat kembali cadangan untuk crowdfunding di AS, kita dapat melihat betapa berbezanya proposal dari peraturan – dan masih ada banyak dolar melobi yang ingin melihat status quo dikekalkan. Penting untuk tidak membuat keputusan perniagaan penting berdasarkan cadangan ini – lebih tepatnya, melihat perubahan ini sebagai trend yang lebih besar di kalangan pengawal selia sekuriti di seluruh dunia.

Kami melihat pengawal selia sekuriti berusaha mempermudah pembentukan modal yang diedarkan. Crowdsales dan crowdfunding sebenarnya menjadi sesuatu yang dikendalikan oleh pengawal selia di seluruh dunia untuk menyelaraskan kerangka kerja mereka. Dengan menggabungkan peraturan crowdfunding dari bidang kuasa di seluruh dunia, syarikat peringkat awal akan dapat mengakses modal global dan membina asas pelabur global, tanpa dipaksa untuk melanggar peraturan seperti yang dilakukan oleh kebanyakan penerbit ICO dan STO hari ini.

Mungkin perkara yang paling menggembirakan mengenai perubahan yang dicadangkan SEC adalah bagaimana mereka menunjukkan usaha yang sangat terkoordinasi di antara komisen sekuriti di seluruh dunia. Ketika era pembentukan modal baru ini muncul, perniagaan akan dapat menggabungkan dan memanfaatkan kerangka peraturan pelbagai negara. Oleh itu, untuk penawaran yang berpusat di AS, kita masih harus menunggu peraturan baru sebelum mengetahui bagaimana bentuknya, atau kesannya terhadap industri sekuriti digital.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me