Apa itu “Mata Wang Digital Bank Pusat” (CBDC)?

Istilah “Mata wang digital bank pusat” (CBDC) merujuk kepada cryptocurrency yang dikeluarkan dari Bank Pusat. Versi maya rakan sejawat mereka memanfaatkan teknologi blockchain untuk memberikan kecekapan, kawalan, dan keselamatan kepada penerbit mata wang dunia. Akibatnya, lebih banyak negara daripada sebelumnya merancang untuk memperkenalkan beberapa bentuk CBDC ke dalam pasaran mereka pada tahun-tahun mendatang.

CBDC adalah instrumen kewangan berasaskan blockchain yang merapatkan jurang antara cryptocurrency tradisional seperti Bitcoin dan mata wang fiat harian anda. Yang penting, terdapat banyak penganalisis yang percaya bahawa CBDC adalah langkah penting dalam perjalanan ke penggunaan cryptocurrency skala penuh. Oleh itu, dana hibrid ini memberi keyakinan kepada orang yang berminat dalam penggunaan cryptocurrency tetapi bimbang tentang kekurangan langkah keselamatan di pasaran.

Yang penting, terdapat banyak bank yang sedang membangun sistem untuk memegang dan bertransaksi dengan cryptocurrency seperti CBDC. Oleh kerana semakin banyak bank meneroka kemungkinan penyatuan CBDC, terdapat dorongan kuat untuk mengembangkan infrastruktur cryptocurrency. Suatu hari, sistem ini dapat menangani kripto yang tidak dikeluarkan oleh bank. Sistem-sistem inilah yang memungkinkan semua cryptocurrency menyatu dengan ekonomi satu hari dengan lancar.

Apa yang Membuat CBDC?

Mata Wang Digital Bank Pusat berkongsi beberapa aspek penting dengan cryptocurrency tradisional seperti Bitcoin dan Ethereum. Untuk satu, mereka menggunakan teknologi blockchain untuk memudahkan transaksi yang cepat dan memantau aktiviti pasaran. Oleh itu, CBDC berfungsi sangat serupa dengan cryptocurrency biasa anda.

Piramid CBDC melalui Biz

Piramid CBDC melalui Biz

CBDC memberikan lebih banyak ketelusan kepada bank. Kejelasan tambahan ini memberikan lebih banyak kemampuan keselamatan dan pemantauan kepada bank. Selain itu, sifat teknologi blockchain dari rakan sebaya mengurangkan kos dan masa transaksi dengan ketara. Perbezaan timbul antara CBDC dan cryptocurrency ketika membincangkan fungsi seperti kemampuan untuk membatalkan, membuang, menyunting, atau mencegah transaksi tertentu.

Komponen Utama CBDC

Setiap projek CBDC yang sedang berjalan kini berkongsi beberapa aspek umum dengan rakan sejawatnya. Pertama, mata wang digital ini selalu dikeluarkan dari organisasi berpusat. Oleh itu, urus niaga mereka tidak berubah dan dapat dihapus, diubah, atau dikembalikan bergantung pada kehendak Bank Pusat. Selain itu, semua CBDC yang ditetapkan untuk memasuki pasaran dalam jangka masa yang akan datang bertujuan untuk melengkapkan beberapa bentuk mata wang fiat.

Yang penting, CBDC dimaksudkan sebagai alat untuk meningkatkan mata wang fiat tradisional. Mereka memberikan pengalaman pengguna yang lebih lancar tanpa menjejaskan rakan-rakan fiat mereka. Strategi ini sangat bertentangan dengan banyak mata wang yang terdesentralisasi yang berusaha menjatuhkan hegemoni fiat semasa.

Kebolehlacakan

CBDC memberi bank pusat dan pengawal selia kemampuan untuk menelusuri dan melacak setiap transaksi dalam waktu nyata. Yang penting, Bank Sentral percaya bahawa teknologi ini dapat membantu menghilangkan pencucian wang. Oleh kerana CBDC memberikan kemampuan kepada bank pusat untuk menyetujui atau menolak sebarang transaksi, mereka terbukti sangat sukar digunakan dalam pembelian haram

Penjimatan kos

Sebilangan besar orang tidak pernah memikirkan jumlah dana yang banyak untuk menghasilkan lebih banyak wang kertas. Tidak menghairankan bahawa mencetak wang itu mahal. Sebenarnya, pada tahun 2019, perbendaharaan AS membelanjakan lebih dari $ 1 bilion untuk kos percetakan. Selain itu, walaupun terdapat lebih banyak mata wang kertas ke pasaran, urus niaga mata wang kertas terus menurun di peringkat global. Oleh itu, ini memberi lebih banyak alasan kepada Bank Pusat untuk mengurangkan percetakan.

Kelajuan Terbitan

Seiring dengan penjimatan besar yang diperoleh Bank Sentral dari penghapusan dana percetakan, pemerintah dapat menikmati penggunaan mata wang yang lebih cepat melalui CBDC. Banyak bank pusat percaya bahawa kemampuan untuk mengawal penawaran wang sesuka hati sangat penting semasa keadaan ekonomi tidak menentu. Sebagai contoh, CBDC mungkin merupakan alternatif yang bijak bagi AS ketika memulakan pengeluaran bantuan ekonomi triliunan dolar semasa pakej bantuan coronavirus terbaru. Menariknya, idea itu muncul dalam coronavirus awal pertolongan rang undang-undang, tetapi dikeluarkan dari bahasa akhir kerana masalah teknologi dan kekurangan infrastruktur.

Lebih Kelenturan

Bank memperoleh fleksibiliti yang besar di pasaran melalui CBDC. Bank boleh mengeluarkan, memusnahkan, memindahkan, dan menyimpan semua mata wang pada lejar. Dengan cara ini, bank pusat dapat menerapkan strategi kewangan mereka dengan lebih baik dalam masa nyata. Mata wang ini memberi kemampuan kepada bank untuk melakukan strategi seperti pelonggaran kuantitatif dengan lebih berkesan.

Isu CBDC untuk Diatasi

Oleh kerana lebih banyak bank menyatakan minatnya terhadap penerbitan CBDC, semakin banyak pertanyaan timbul dari pengawal selia, penggubal undang-undang, dan pengguna. Salah satu masalah utama yang dihadapi produk kewangan baru ini adalah sifatnya yang tidak ketara. Orang selesa dengan produk yang dapat mereka pegang dan rasakan. Anda tidak boleh melakukan perkara ini dengan CBDC. Akibatnya, CBDC memerlukan warga untuk membuat penyesuaian besar ke depan. Berikut adalah masalah terbesar yang dihadapi penggunaan CBDC utama pada masa ini.

Adopsi Tergesa-gesa

Salah satu kebimbangan utama yang dihadapi CBDC adalah kebimbangan bahawa penggunaannya dapat terjadi terlalu cepat. Instrumen kewangan unik ini memerlukan infrastruktur dan perundangan untuk menjadi pilihan yang sah bagi status quo. Sekiranya keadaan berlaku di mana orang meninggalkan model mata wang fiat dengan cepat, mungkin ada jurang yang dibuat semasa mata wang digital berkembang untuk mengisi kekosongan.

Sistem Perbankan

Cara sistem perbankan berfungsi pada masa ini, bank-bank kecil berinteraksi dengan pelanggan dan kemudian, bank pusat berinteraksi dengan bank-bank ini. Penerbitan CBDC akan meningkatkan strategi ini. CBDC akan membolehkan pelanggan bank membuka akaun secara langsung dengan Bank Pusat. Sebenarnya, penganalisis meramalkan manuver seperti ini memerlukan berjuta-juta akaun baru yang dihoskan secara langsung oleh Bank Pusat.

Soalan Bank Pusat

Satu lagi kebimbangan utama terhadap peningkatan CBDC adalah kesannya terhadap struktur perbankan semasa. Pada masa ini, bank tempatan anda mengenakan yuran untuk menampung penyelenggaraan dan melindungi infrastruktur perbankan anda. Sekiranya pelanggan bekerja secara langsung dengan bank pusat, ia memerlukan strategi yuran baru untuk diterapkan di seluruh pasar.

Tingkatkan Crypto

Salah satu ketakutan utama di sebalik CBDC adalah sifat blockchain mereka. Banyak bank pusat percaya bahawa penerbitan CBDC boleh memberi kesan negatif terhadap cara orang melihat bank. Sebilangan pegawai bank berpendapat bahawa ia akan menghantar mesej yang salah kepada pemegang akaun kerana akan mengesahkan cryptocurrency yang terdesentralisasi seperti Bitcoin. Aset digital ini bertujuan untuk menggantikan sistem perbankan pusat daripada menambah kemampuannya.

Transaksi Antarabangsa

Tidak seperti cryptocurrency tradisional, CBDC mempunyai pertanyaan mengenai penggunaannya sebagai mekanisme pembayaran rentas sempadan. Pada masa ini, tidak ada nilai tukar atau standard untuk dana berdasarkan blockchain ini. Oleh itu, Bank Pusat tidak pasti bagaimana kadar penukaran antarabangsa akan berlaku untuk CBDC.

CBDC di peringkat global

Memandangkan faedah besar yang berkaitan dengan penerapan CBDC, tidak hairanlah apabila banyak negara pada masa ini mempunyai beberapa bentuk penyelidikan CBDC yang sedang dijalankan. A 2018 kajian menunjukkan bahawa sekitar 70% bank pusat mempunyai kepentingan dalam cryptocurrency terpusat ini. Hari ini, program-program ini menerajui penyelidikan dan pengembangan ke CBDC.

Pada tahun 2019 temu ramah, Presiden Philadelphia Fed Patrick Harker bercakap mengenai tidak dapat dielakkan cryptocurrency yang dikeluarkan oleh bank pusat. Dia menjelaskan bahawa kelebihan teknologi yang diperkenalkan kepada sektor ini terlalu besar untuk diabaikan. Hari ini, kenyataannya lebih tepat dari sebelumnya. Berikut adalah beberapa program CBDC antarabangsa dalam karya:

China

Pegawai China kini terlibat dalam projek CBDC terbesar dan boleh dikatakan paling penting sehingga kini. Tahun ini, China mula menguji rangkaian CBDC sendiri yang berlabel Digital Currency Electronic Payment (DCEP). Di sini, negara ini merancang untuk menguji “Digital Yuan” mengenai populasi terbesar di dunia dan ekonomi yang berkembang pesat.

Yang penting, pegawai China membuat keputusan untuk menjadi penggerak awal CBDC setelah timbul kebimbangan berikutan kemungkinan pelancaran Libra Facebook. Pada masa lalu, pegawai China bersikap kasar terhadap pengguna cryptocurrency. Pada tahun 2017, negara ini menutup bursa dan menjadikan perdagangan crypto tidak sah. Sejak masa itu, pengawal selia terus meneroka cara untuk memanfaatkan teknologi blockchain tanpa melepaskan kendali kepada orang tersebut.

Uruguay

Satu lagi kajian awal CBDC berasal dari negara Amerika Selatan, Uruguay. Kembali pada tahun 2017, pegawai Uruguay memulakan program percontohan untuk menguji “e-peso.” Yang penting, program ini berakhir pada tahun 2018 dengan jayanya. Terutama, IMF dipuji Strategi Uraguay sebagai pandangan masa depan.

Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu

Pada tahun 2019, ke negara-negara terkaya di Timur Tengah bergabung untuk mengembangkan CBDC yang dijuluki “Aber.”Projek ini disambut dengan penuh semangat kerana kedua-dua negara memiliki pengaruh yang besar di rantau ini. Hari ini, Aber meneruskan ujian dan dapat melihat penerbitan awam sebelum akhir tahun 2020.

Pelancaran ABER

Pelancaran ABER

Turki

Menariknya, Turki beralih ke CBDC untuk alasan lain. Pengawal selia negara percaya bahawa CBDC dapat membantu Bank Pusatnya mengawal inflasi dengan lebih baik. “Digital Libra” akan memberi Turki lebih banyak pilihan dan fleksibiliti ketika menangani masalah ini.

Rusia

Bank pusat Rusia memulakan pengembangan di crypto Ruble setelah ditugaskan oleh Presiden Vladimir Putin pada Oktober 2017. Butiran Crypto ruble mendedahkan bahawa CBDC tidak akan dapat ditambang tetapi urus niaganya disulitkan. Pada masa itu, banyak yang melihat keputusan itu sebagai cara bagi Rusia untuk menghindari banyak AS yang dikenakan sekatan yang sedang dihadapi negara ini.

CBDC – Masa Depan Di Sini

Mata wang digital bank pusat (CBDC) terus menjadi tajuk utama di seluruh dunia. Seiring peningkatan CBDC, begitu juga kes penggunaannya. Setiap minggu, lebih banyak Bank Pusat memandang mata wang berteknologi unggul ini sebagai cara untuk memperbaiki sistem perniagaan mereka sekarang. Seperti sekarang, mana-mana bank yang tidak terlibat dalam pembangunan CBDC menghadapi kenyataan yang keras kerana pasaran terus digital dalam semua aspek.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me