Apa itu Dompet Digital?

Istilah “dompet digital” lebih popular daripada sebelumnya berkat pengenalan teknologi blockchain. Protokol berguna ini sebahagian besarnya menghilangkan keperluan untuk membawa dompet tradisional anda. Sebaliknya, dompet digital menyimpan semua maklumat berharga anda melalui Aplikasi. Dompet digital juga disebut dengan nama “e-wallet.”

Dompet Digital hari ini dapat melayani pelbagai tujuan. Aplikasi mudah alih ini membolehkan anda memuat naik item seperti lesen memandu, kad hadiah, kad kredit, tiket untuk acara hiburan, dan pas pengangkutan. Dengan cara ini, dompet digital memudahkan aktiviti harian anda. Anda mendapat keselamatan tambahan kerana anda tidak perlu membawa dokumen asal. Selain itu, anda dapat memulihkan data yang hilang melalui sandaran. Cuba lakukan dengan dompet yang hilang.

Bagaimana Dompet Digital Berfungsi?

Syukurlah, dompet digital tidak kompleks. Dalam kebanyakan keadaan, anda hanya perlu memuat turun aplikasi mudah alih dompet digital untuk memulakan. Dompet mudah alih ini sesuai untuk beberapa sebab. Untuk satu, mereka boleh berfungsi di hampir semua peranti pintar. Peranti ini merangkumi telefon pintar, tablet, dan jam pintar.

Bagi mereka yang prihatin menyimpan semua data ini pada peranti mudah alih mereka, terdapat juga versi dompet digital berasaskan CPU. Platform ini tidak begitu popular dengan rakan mudah alih mereka. Walau bagaimanapun, mereka sedikit lebih selamat, terutamanya dari kehilangan atau kecurian. Cryptocurrency seperti Bitcoin, menawarkan pilihan dompet digital CPU kepada pengguna sebagai alternatif yang lebih selamat daripada aplikasi mudah alih.

Di mana saya boleh mendapatkan dompet digital?

Pada masa kini, dompet digital lebih banyak tersedia berbanding sebelumnya. Anda boleh mendapatkan aplikasi ini di banyak tempat. Salah satu tempat pertama untuk mencari dompet digital yang boleh dipercayai adalah dari bank anda. Semua bank utama menawarkan beberapa bentuk dompet digital untuk melengkapkan perkhidmatan perbankan mereka.

Dompet Digital Menerima Bayaran Kad Kredit

Dompet Digital Menerima Bayaran Kad Kredit

Selain itu, tidak ada kekurangan pilihan dompet mudah alih yang tersedia dari pihak ketiga. Cukup pergi ke Google Play atau Apple Store dan anda akan mendapat pelbagai pilihan popular untuk dipilih. Yang penting, selalu buat kajian mengenai penyedia aplikasi e-wallet sebelum memuat turun produk mereka. Ingat, aplikasi ini akan menampung banyak data peribadi dan penting untuk anda. Anda perlu memastikan anda hanya menggunakan alternatif yang dipercayai.

Dalam kes cryptocurrency, ada pilihan tambahan yang perlu dipertimbangkan. Biasanya, dompet yang disediakan oleh pembangun crypto adalah pilihan terbaik. Ia akan menjadi yang paling selamat. Walau bagaimanapun, ini mungkin tidak memberi anda semua fleksibiliti yang mungkin anda perlukan. Nasib baik, pembangun pihak ketiga juga telah memperkenalkan beberapa pilihan multi-crypto yang terkenal untuk anda pertimbangkan.

Menggunakan Dompet Digital untuk Pembelian Setiap Hari

Menggunakan dompet digital anda untuk membuat pembelian setiap hari. Langkah pertama adalah mencari pedagang yang menerima pembayaran dompet digital. Langkah ini cukup mudah. Cukup cari simbol dompet digital di POS pedagang. Yang penting, biasanya terdapat dua jenis sistem POS dompet digital yang digunakan hari ini – tanpa sentuhan dan magnetik.

Terminal tanpa sentuh akan membolehkan anda melakukan transaksi melalui NFC, Bluetooth, WI-FI, atau beberapa bentuk penghantaran tanpa wayar lain. Near Field Communications, atau teknologi NFC adalah salah satu jenis teknologi dompet mudah alih yang berkembang pesat yang kini ada di pasaran. Teknologi ini membolehkan anda menghantar dana dengan mudah hanya dengan berada di sekitar POS. Sebagai perbandingan, kebanyakan bentuk transaksi dompet mudah alih lain memerlukan anda memegang telefon sehingga POS secara langsung untuk menyelesaikan transaksi.

Setelah mencari peruncit yang mengambil bahagian, anda sudah bersedia untuk menggunakan dompet mudah alih anda untuk digunakan. Cukup pegang Telefon Pintar anda ke POS dan tunggu permintaan kelulusan. Setelah pertanyaan diajukan, setujui urus niaga dan transaksi anda selesai. Semudah itu.

Dompet Digital di ATM

Dompet Digital juga menjadikan lawatan ATM lebih menyenangkan dan cekap. Sama seperti POS, anda tidak perlu mengendalikan item selain telefon anda secara fizikal untuk melakukan transaksi anda. Cukup, pegang telefon pintar anda di dekat ATM dan tunggu arahan muncul. Dari sini anda boleh menguruskan akaun anda dan menerima wang tunai dari ATM, semuanya dari keselamatan telefon pintar anda. Yang penting, ciri ini terus mendapat populariti semasa wabak Coronavirus. Kini, lebih daripada sebelumnya, pilihan pengguna tanpa sentuhan sangat sesuai.

Kelebihan Dompet Digital

Dompet digital membawa beberapa kelebihan utama ke pasaran. Untuk satu, e-dompet memberikan pengguna lebih banyak keselamatan. Adakah anda pernah kehilangan dompet anda? Bolehkah anda ingat bahawa perasaan anda menyedari bahawa semua maklumat peribadi dan sensitif anda kini bebas bergerak di dunia? Anda boleh menghilangkan ketakutan itu dengan dompet digital.

Maklumat Kad Kredit Disimpan di Apple Pay Digital Wallet

Maklumat Kad Kredit Disimpan di Apple Pay Digital Wallet

Dompet digital menggabungkan pelbagai protokol keselamatan untuk memastikan bahawa hanya pemilik sah yang mendapat akses ke maklumat di dalamnya. Bergantung pada penyedia dompet anda, keselamatan ini mungkin merangkumi kata laluan, teknologi cap jari atau imbasan muka, teknik kebenaran 2 faktor, dan penyulitan.

Pertubuhan

Anda mendapat banyak organisasi dengan dompet digital. Semua maklumat anda dapat diakses dengan cara yang mudah. Tidak perlu lagi menggali dompet atau dompet anda untuk mencari kad keahlian yang hampir tidak anda gunakan, tetapi sekarang anda sangat memerlukannya. Tidak ada lagi ATM atau kad kredit yang hilang atau dilupakan.

Lebih senang

Mungkin salah satu sebab paling penting untuk mempertimbangkan dompet digital adalah hakikat bahawa aplikasi ini jauh lebih mudah digunakan daripada dompet tradisional. Selain tidak perlu membawa dompet besar, anda juga dapat membuat pembayaran melalui telefon anda dengan mudah. Setelah dompet anda disiapkan dengan semua maklumat pembayaran dan kad keahlian anda, anda dapat memperoleh penjimatan sebenar. Sekarang, anda sentiasa mempunyai maklumat diskaun anda.

Jenis Dompet Digital

Hari ini, terdapat semua jenis penyedia dompet digital di perkhidmatan anda. Walau bagaimanapun, kerana sifat sensitif maklumat di dompet anda, termasuk kemampuan untuk mengakses akaun bank anda, penting untuk hanya menggunakan jenama terkenal. Berikut adalah pilihan dompet digital teratas:

Pilihan Dompet Digital Bukan Crypto

Apabila anda mendengar perkataan “dompet digital”, anda mungkin menganggap bahawa istilah ini adalah eksklusif untuk ruang blockchain. Pada hakikatnya, dompet digital berkembang terpisah dari teknologi blockchain, walaupun dalam jangka masa yang sama. Penyedia kewangan utama selalu berminat dengan kaedah untuk mempermudah transaksi pengguna. Oleh itu, dompet digital selalu menjadi topik minat para pembangun perkhidmatan kewangan.

Hari ini, pengguna mempunyai akses ke lebih banyak dompet digital daripada sebelumnya. Penyedia baru terus memasuki ruang, semuanya dengan ciri dan tetapan unik mereka. Oleh kerana ruang semakin sesak, penting untuk mengenali pelopor di sektor ini:

PayPal Satu Sentuhan

Platform PayPal OneTouch berasal dari salah satu syarikat pembayaran digital utama tertua di dunia – PayPal. Oleh itu, platform ini memanfaatkan rangkaian penyedia yang mapan ini untuk memberi anda kemampuan untuk menggunakan e-dompet anda di mana saja. Selain itu, platform ini memperkemas perkhidmatan PayPal yang paling popular. Anda boleh menghantar, menerima, dan meminta dana terus dari antara muka dompet.

Venmo

Venmo adalah salah satu aplikasi dompet digital yang paling popular di dunia. Sehingga 2019, aplikasi pembayaran mendaftarkan lebih dari 40 juta pengguna aktif. Salah satu bahagian terbaik mengenai Venmo adalah kenyataan bahawa banyak perniagaan telah menggunakan aplikasi ini. Sokongan dari sektor awam dan perniagaan mendorong penggunaan dompet mudah alih ke tahap baru.

Venmo menjadi sangat popular berkat pelbagai alasan. Yang penting, Venmo menyediakan pemindahan bank percuma untuk pengguna. Masa pemindahan bank purata boleh memakan masa 3 hari dengan aplikasi, tetapi anda dapat mempercepat dana dengan tambahan 1%. Terutama, PayPal membeli Venmo pada 2016 sebagai sebahagian daripada pemerolehan Braintree bernilai $ 800 juta.

Samsung Pay

Samsung adalah salah satu syarikat pertama yang menyedari perlunya lebih banyak pilihan dompet digital di ruang tersebut. Oleh itu, Samsung Pay memasuki pasaran pada tahun 2011. Hari ini, platform ini lebih kuat dari sebelumnya. Anda boleh membayar sendiri, di aplikasi, atau dalam talian menggunakan antara muka. Satu-satunya kelemahan platform adalah anda mesti memiliki Telefon Pintar Samsung untuk menggunakannya.

Bayaran Apple

Terapkan Pay muncul sebagai tindak balas kepada Samsung Pay. E-dompet ini merangkumi semua ciri yang anda harapkan dari salah satu nama yang paling dikenali dalam industri teknologi. Mengikut polisi syarikat, Terapkan Bayar eksklusif untuk pengguna iPhone atau Apple Watch. Platform ini membolehkan pengguna iPhone membuat transaksi di kedai dan dalam talian secara langsung dari peranti mereka.

Apple Pay telah memimpin dalam aspek keselamatan di sektor ini. Platform ini menggabungkan sistem pengesahan ID terbina dalam. Sistem memerlukan anda memberikan ID Wajah atau kod Pin untuk mengesahkan transaksi.

eWallet

Aplikasi eWallet adalah aplikasi yang sangat serba boleh yang terdapat di desktop Apple, Android, Mac, atau Windows. Platform unik ini tidak sesuai dengan fungsi normal dompet digital kerana anda tidak dapat menghantar atau menerima pembayaran. Walau bagaimanapun, platform ini dapat menyimpan semua maklumat kewangan sensitif anda di lokasi dalam talian yang selamat yang boleh anda akses dari mana-mana peranti di seluruh dunia.

Bersama dengan kemampuan menyimpan maklumat kad kredit dan debit anda, eWallet dapat menyimpan Pasport, kad Insurans, kad program Kesetiaan, kad Perpustakaan, dan juga kad penerbangan kerap Syarikat penerbangan anda. Semua fungsi ini akan menelan belanja sekitar $ 9.99.

Pilihan Dompet Digital Crypto

Dompet digital adalah komponen teras infrastruktur blockchain. Mereka adalah antara muka utama untuk interaksi cryptocurrency. Oleh itu, peti besi digital ini bertujuan untuk memastikan kunci peribadi anda disimpan dengan selamat. Selain itu, mereka berinteraksi dengan komponen yang berbeza dalam ekosistem blockchain untuk memudahkan transaksi

Dompet Digital Bitcoin.org

Dompet Digital Bitcoin.org

Sebilangan besar projek cryptocurrency berskala besar seperti Bitcoin, Ethereum, dan Monero menyediakan dompet asli. Dalam kebanyakan keadaan, pilihan dompet pemaju adalah yang paling selamat. Anda boleh menghantar, menerima, memantau pasaran, dan bahkan mempertaruhkan syiling anda untuk menjana lebih banyak bergantung pada jenis cryptocurrency yang anda pegang.

Dompet digital pihak ketiga yang direka untuk menyokong cryptocurrency adalah pilihan yang paling popular. Dompet ini memberikan pengguna lebih banyak interoperabiliti di pasaran. Contohnya, dompet seperti Jaxx, membolehkan anda menyimpan banyak cryptocurrency dalam dompet yang sama. Anda juga dapat mengakses data pasaran yang berharga termasuk jumlah, berita, dan penjelajah blok.

Kebimbangan Dompet Digital

Salah satu masalah utama mengenai penggunaan dompet digital berpunca dari sekatan teknologi, bukan dari protokol, tetapi dari peranti yang mereka jalankan. Pada dasarnya, walaupun dompet digital terbaik di dunia tidak berguna sekiranya bateri telefon anda mati. Anda mungkin pernah berurusan dengan kad kredit yang ditolak atau hilang pada masa lalu, tetapi bayangkan kad yang perlu dicaj sebelum anda dapat menggunakannya. Dalam situasi yang melampau, pengguna boleh dibiarkan tanpa akses ke dana mereka.

Sistem Tradisional Masih Berfungsi

Satu lagi halangan utama yang dihadapi penggunaan dompet digital adalah hakikat bahawa kebanyakan orang masih lebih suka menggunakan plastik dan wang tunai. Pengajian telah menunjukkan bahawa pengguna merasa tidak perlu meningkatkan sistem pembayaran mereka pada masa ini. Sebenarnya, 3 daripada 4 pengguna tidak melihatnya titik dalam peningkatan sekarang.

Isu kepercayaan

Menurut penyelidikan yang dibuat oleh YouGov, 43% pengguna tidak menganggap dompet mudah alih selamat. Selain itu, sekitar 38% bimbang kehilangan peranti mereka. Dompet mudah alih anda tidak akan banyak membantu anda sekiranya anda tidak dapat mencari telefon anda.

Dompet Digital – Masa Depan Kewangan

Walaupun terdapat kebimbangan ini, ekonomi digital memerlukan dompet digital berfungsi. Anda boleh melihat protokol ini terus menjadi komponen penting dalam sektor kewangan yang terus maju. Buat masa ini, revolusi blockchain nampaknya mendorong dompet digital ke sorotan sekali lagi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me