Rangkaian Pencahayaan Bitcoin Dijelaskan: Kelebihan dan Kekurangan

Hampir semua orang yang berminat dengan cryptocurrency tahu bahawa salah satu masalah terbesar dari kebanyakan projek blockchain adalah berkaitan dengan kekurangan skalabiliti. Bitcoin, cryptocurrency yang paling popular dan paling berharga sehingga kini, tidak asing dengan masalah skalabiliti kerana ia terus berjuang dengan jumlah transaksi harian yang besar.

Beberapa saat yang lalu, disangka bahawa teknologi dipanggil Saksi Berasingan (SegWit) akan dapat menyelesaikan sebahagian besar masalah skalabiliti yang dilalui oleh rangkaian Bitcoin. Namun, seperti yang dibuktikan waktu, SegWit terlalu terbatas untuk menangani tugas raksasa seperti itu dengan cekap. Inilah sebabnya Rangkaian Kilat, protokol pembayaran “lapisan kedua” pintar, dilancarkan pada 6 Disember 2017.

Apa itu Rangkaian Petir?

Secara sederhana, Rangkaian Lightning adalah untuk membantu Bitcoin meningkatkan kemampuannya untuk mengukur dan menangani jumlah urus niaga yang lebih besar, namun masih mengekalkan strukturnya tidak berubah. Rangkaian Lightning membolehkan orang menghantar dan menerima pembayaran hampir seketika sambil mengekalkan yuran transaksi serendah mungkin.

Sebenarnya, The Lightning Network tidak lebih dari sistem kontrak pintar. Ia dibina di atas blockchain asas Bitcoin dan membolehkan pembayaran cepat dan murah antara dua pihak yang terlibat.

Kilat

Bagaimanakah ia berfungsi?

Untuk lebih memahami bagaimana Lightning Network berfungsi, penting untuk diperhatikan bahawa sistem menggunakan beberapa langkah untuk mencapai hasil yang dirasakan.

Agar berfungsi, ia memerlukan dompet pelbagai tandatangan disediakan oleh sekurang-kurangnya salah satu pihak yang terlibat. Alamat dompet kemudian disimpan di blockchain Bitcoin awam di samping kunci kira-kira. Neraca ini membuktikan seberapa banyak aset yang disertakan adalah milik siapa.

Mulai sekarang, kedua-dua pihak dapat melakukan transaksi tanpa had tanpa meminta maklumat yang tersimpan di blockchain. Dengan setiap urus niaga, kedua-dua pihak mengubah kunci kira-kira untuk menunjukkan dengan tepat berapa banyak mata wang yang dimiliki oleh dompet dan miliknya. Pendek kata, pengirim dan penerima boleh memilih untuk melakukan transaksi langsung mereka.

Daripada dimuat naik ke blockchain, kunci kira-kira yang dikemas kini ini disimpan oleh kedua-dua pihak. Sekiranya saluran pembayaran ditutup, kedua-dua pihak menggunakan kunci kira-kira yang diselaraskan untuk membayar bahagian dompet mereka. Oleh itu, rangkaian utama Bitcoin digunakan untuk memproses transaksi yang besar sementara The Lightning Network bertanggungjawab untuk menangani transaksi mikro.

Pengguna diberi kemungkinan untuk bertransaksi dengan pengguna lain yang terhubung ke rangkaian melalui beberapa hop. Hanya beberapa nod yang diperlukan untuk menghubungkan semua orang dalam rangkaian.

Kilat2

Kebaikan dan Keburukan Rangkaian Petir:

Kebaikan:

Dengan bantuan Lightning Network, bukan sahaja transaksi lebih cepat, tetapi pembayaran kecil juga dapat dilakukan. Pembayaran, walaupun kecil, akan diselesaikan dengan serta-merta. Ini seterusnya akan membantu Bitcoin menjadi cryptocurrency yang lebih popular dan kaedah pembayaran yang lebih diterima ramai.

Kelebihan utama lain ialah hakikat bahawa The Lightning Network menurunkan yuran. Walaupun ini adalah perkara yang sangat baik, mungkin juga perkara yang agak buruk bagi masa depan Bitcoin. Bitcoin masih mempunyai ganjaran penambangan, tetapi dengan berlalunya masa, satu titik akhirnya akan dapat dicapai apabila bayaran menjadi satu-satunya ganjaran yang tersisa. Seseorang boleh berpendapat bahawa kesinambungan rangkaian Bitcoin sebenarnya berdasarkan yuran.

Manfaat besar lain dari The Lightning Network adalah hakikat bahawa ia meningkatkan privasi Bitcoin secara keseluruhan. Urus niaga tanpa nama dan disulitkan, dan disimpan di blockchain hanya setelah saluran pembayaran ditutup, dan baki dibayar kepada kedua-dua pihak.

Kekurangan:

Seperti semua perkara, Jaringan Petir tidak sempurna, oleh itu, terdapat beberapa batasan.

Oleh kerana sistem ini dirancang untuk menangani kebanyakan transaksi kecil hingga sederhana, ia tidak dilengkapi untuk menangani pembayaran yang besar. Isu penting lain adalah pemusatan. Sebilangan pakar crypto percaya bahawa jenis rangkaian ini sebenarnya dapat mendorong pemusatan di hab pembayaran, proses yang hampir sama dengan pemusatan penambang.

Lightning Network tidak menyokong pembayaran luar talian. Ini adalah keadaan yang serupa ketika berhubungan dengan rakan sebaya. Sekiranya salah satu rakan sebaya tidak bertindak balas, pengguna mungkin terpaksa menunggu berjam-jam sebelum dapat memperoleh dana mereka lagi.

Kelemahan lain berkaitan dengan keramahan sistem. Oleh itu, aplikasi yang berjalan di Lightning tidak dapat diakses oleh pemula. Akhirnya, kerana ia masih merupakan projek yang cukup baru dan rangkaian belum diuji dalam semua keadaan sehari-hari, masih perlu dilihat sejauh mana ia akan mengatasi di masa depan.

Walaupun konsep pengendalian urus niaga di luar rangkaian adalah sesuatu yang patut dipuji, kelemahan yang jelas adalah hakikat bahawa transaksi ini tidak dilacak melalui saluran utama yang akhirnya dapat menyebabkan beberapa masalah berkaitan privasi.

Kesimpulannya

Rangkaian Lightning sudah pasti merupakan perkembangan yang sangat penting untuk evolusi Bitcoin masa depan. Nampaknya ia adalah penyelesaian yang sangat baik untuk menyelesaikan masalah skalabiliti dan kesesakan Bitcoin yang tidak pernah habis. Walau bagaimanapun, ia tidak berlaku tanpa bahagian negatifnya.

Sudah tentu, projek ini pasti akan melihat beberapa penambahbaikan dalam tempoh berikutnya. Sekiranya teknologi itu membuktikan dirinya cekap sepanjang tahun ini, maka tidak ada keraguan bahawa The Lightning Network dapat merevolusikan sepenuhnya cara Bitcoin digunakan oleh individu dan institusi kewangan penting dari seluruh dunia.

Namun, masih perlu dilihat apakah penyelesaian ini terbukti cukup mampu untuk Bitcoin, dan akan menarik untuk melihat apakah ia akan berkongsi kepercayaan yang sama dengan program Segregated Witness (SegWit).

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me