Cara Membeli Litecoin (LTC) | Panduan Permulaan

Litecoin (LTC) adalah salah satu cryptocurrency paling popular di pasaran untuk membuat transaksi dan memproses pembayaran. Bukan hanya untuk individu, tetapi juga untuk syarikat yang lebih besar yang perlu memproses transaksi yang cepat dan murah. Terdapat beratus-ratus kedai dan peniaga di seluruh dunia yang telah menerima aset digital ini sebagai kaedah pembayaran. 

Terdapat beberapa perkembangan mengenai Litecoin yang telah menarik banyak pengguna dan individu untuk mula menggunakan aset digital atau melabur di dalamnya. Sekiranya anda sampai di artikel ini untuk mengetahui cara membeli Litecoin, anda akan mempunyai semua maklumat yang berkaitan dengannya. 

Cara Membeli Litecoin?

Perkara pertama yang perlu kita ketahui ialah terdapat banyak platform di pasaran yang membolehkan pengguna dan pelabur membeli Litecoin. Setiap platform ini mempunyai ciri yang berbeza yang sesuai dengan peniaga dan pelabur yang berbeza mengikut keperluan mereka. 

Binance 

Binance, salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar dan terkenal di dunia, adalah salah satu pertukaran cryptocurrency terbaik untuk membeli Litecoin. Pertukaran itu terletak di Malta setelah ditubuhkan di China pada tahun 2017 oleh Changpeng Zhao, Ketua Pegawai Eksekutif firma semasa. 

Untuk membeli Litecoin, anda akan dapat melakukannya dengan dua cara yang berbeza. Cara pertama dan paling mudah untuk melakukannya adalah dengan menggunakan kad kredit. Beberapa bulan yang lalu, pertukaran crypto mengumumkan bahawa mereka menambahkan sokongan untuk pembelian kad kredit mata wang maya. 

Setelah anda membuat pembelian melalui kad kredit, anda akan menerima dana di akaun anda sebaik sahaja transaksi diproses. Platform ini menawarkan dua antara muka yang berbeza, satu untuk pemula dan satu lagi untuk pengguna yang lebih maju. Ini sangat penting bagi mereka yang memasuki ruang crypto untuk pertama kalinya dan yang sekarang tahu bagaimana membeli cryptocurrency. 

Cara kedua untuk membeli Litecoin melalui Binance adalah dengan menghantar mata wang maya seperti Bitcoin (BTC) atau Ethereum (ETH) ke platform dan menukarnya dengan LTC. 

Binance membolehkan pengguna menarik sehingga 2 BTC dalam mata wang digital setiap 24 jam. Ini bermakna bahawa jika anda ingin membeli sejumlah besar LTC, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah mengesahkan akaun anda di bursa. Dengan cara ini, had pengeluaran anda meningkat hingga 100 BTC setiap 24 jam. 

Untuk Membeli Bitcoin

Pangkalan Wang Syiling

Platform lain yang diiktiraf yang membolehkan individu membeli Litecoin adalah Pangkalan Wang Syiling. Terletak di Amerika Syarikat dan menawarkan perkhidmatan kepada individu dalam bidang kuasa yang berlainan di seluruh dunia, Coinbase menambahkan sokongan untuk pembelian USD, GBP dan EUR untuk mata wang digital. 

Dengan menggunakan akaun bank, PayPal, atau kad kredit, adalah mungkin untuk membiayai akaun anda dengan mata wang masing-masing mengikut lokasi dan membeli Litecoin. Coinbase mempunyai platform yang sangat intuitif dan sangat berguna untuk pendatang baru. Walaupun ada bayaran untuk pembelian ini, cara terbaik untuk menangani mata wang maya adalah dengan menggunakan Coinbase Pro, pertukaran crypto yang direka untuk pengguna yang lebih maju. 

Setelah transaksi diproses oleh sistem, dana akan muncul di dompet Coinbase pengguna. Anda juga boleh mengeluarkan dana ini ke dompet Litecoin untuk melindungi mereka daripada serangan pihak ketiga atau peretasan atau masalah dengan pertukaran. 

Pertukaran ini mempunyai kecairan yang sangat tinggi untuk Litecoin, yang sangat positif bagi pengguna yang ingin membeli sejumlah besar mata wang digital ini. Pada masa ini, negara ini terdapat di 55 negara yang berlainan di seluruh dunia, termasuk Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan banyak negara lain. 

Kraken

Kraken adalah platform lain yang dikenali di Amerika Syarikat yang ditubuhkan pada tahun 2011. Platform ini kekal sebagai salah satu yang paling berprestij di ruang tersebut dan membolehkan individu membeli Litecoin dan mata wang maya yang lain. 

UI pertukaran kelihatan sangat sederhana, yang bagus untuk pendatang baru di industri ini. Tidak mudah untuk membuat langkah pertama di pasaran cryptocurrency, dan pertukaran yang menyediakan antara muka mudah disambut. 

Untuk membeli Litecoin, pengguna harus mengirim dana melalui transfer bank atau transfer kredit SEPA. Transaksi cenderung berlangsung antara 1 dan 5 hari bekerja. Firma itu membolehkan pengguna mendeposit EUR, dolar AS atau bahkan CAD. 

Pertukaran menjadi salah satu yang paling popular di pasaran dengan menawarkan yuran perdagangan yang rendah dan juga sokongan pelanggan yang boleh diterima. Menurut CoinMarketCap, pertukaran cryptocurrency adalah yang ke-52 terbesar di dunia dengan jumlah dagangan $ 172 juta dalam 24 jam terakhir.

logo pertukaran kraken

OKCoin 

Ini adalah pertukaran mata wang maya lain yang membolehkan anda membeli Litecoin. OKCoin ditubuhkan di China dan ia adalah platform mata wang digital yang menawarkan perkhidmatan di pelbagai negara dan bukan hanya di beberapa tempat. 

Pelabur Litecoin hanya perlu membuka akaun di sini untuk melabur di laman web ini dan menyimpan sejumlah dana. Bursa mempunyai 33 pasangan perdagangan yang berbeza dan menyokong kedua-dua dolar A.S. dan juga Euro untuk beroperasi. 

Pertukaran cryptocurrency mempunyai jumlah dagangan yang lebih rendah daripada yang disebutkan sebelumnya. Dalam 24 jam terakhir, bursa menangani jumlah dagangan $ 12.054.932 juta, seperti yang dilaporkan oleh CoinMarketCap. 

Seperti platform crypto lain, OKCoin menjaga keselamatan pengguna dengan menerapkan penyulitan keselamatan SSL peringkat bank, penyimpanan sejuk untuk kebanyakan cryptocurrency yang ditawarkan pertukaran, dan banyak lagi ciri lain. Walaupun begitu, cara terbaik untuk memegang Litecoin adalah melalui dompet perkakasan. 

OKCoin

Kesimpulannya

Setelah membeli Litecoin, perkara terbaik yang perlu dilakukan adalah mengeluarkan dana ke dompet crypto khusus. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai topik ini, kami menulis panduan mengenai dompet Litecoin terbaik yang terdapat di pasaran. Beberapa dompet terbaik termasuk Ledger Nano S dan Trezor. 

Terdapat pertukaran berbeza yang membolehkan anda membeli Litecoin dan masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan. Binance dan Coinbase adalah platform yang paling dikenali, sementara yang lain disebutkan mempunyai kecairan yang lebih rendah dan mungkin mengalami beberapa kekurangan pada waktu dagangan yang tinggi. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me