Cara Berdagang Penarikan Balik Menggunakan RSI dan ADX

Sering kali berdagang pasaran cryptocurrency berjaya mengikuti jalan yang paling rendah. Sebagai peniaga, kami ingin selaras dengan pasar bila mungkin. Salah satu cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan mencuba pergerakan trend di pasaran. Dengan menggabungkan dua petunjuk teknikal mudah, RSI dan ADX, saya akan menunjukkan bagaimana anda dapat menggunakan trend mengikuti pendekatan untuk perdagangan kripto dengan memanfaatkan penarikan balik kecil dalam tren.

Memahami Penunjuk RSI

Relative Strength Index (RSI) dibuat oleh penganalisis teknikal terkenal bernama J. Welles Wilder. Dia mengembangkan penunjuk ini bersama dengan penunjuk ADX pada akhir tahun 1970-an. Wilder menerbitkan karyanya dalam bukunya yang berjudul “Konsep Baru dalam Sistem Perdagangan Teknikal”.

Indikator RSI adalah petunjuk berdasarkan momentum yang mengukur kekuatan pergerakan harga di dalam pasaran. Penunjuk RSI terdiri daripada hanya satu garis yang berubah-ubah antara 0 dan 100.

Mari kita lihat formula untuk RSI:

RSI = (100- (100 / (1 + RS))), di mana RS adalah Kekuatan Relatif.

Oleh itu, pertama kita perlu mengira RS, sebelum kita dapat memperoleh bacaan RSI yang sebenarnya. Berikut adalah formula untuk mengira RS menggunakan tetapan 14 tempoh lalai:

RS = (14 tempoh EMA dari 14 bar ke atas / (14 tempoh EMA dari 14 bar bawah)

Setelah kita mempunyai nilai RS kita dapat memasukkan pemboleh ubah tersebut ke dalam persamaan RSI untuk mendapatkan nilai RSI.

Perlu diingat bahawa tempoh 14 adalah tempoh melihat semula lalai yang biasa, namun, anda boleh menggunakan tempoh yang anda mahukan.

Terdapat tiga isyarat utama yang secara tradisional digunakan dengan penunjuk RSI. Ia adalah seperti berikut:

Apabila pembacaan penunjuk RSI berada di bawah 30, pasaran dianggap dijual berlebihan.

Apabila bacaan indikator RSI berada di atas 70, pasaran dianggap terlebih beli.

Apabila terdapat perbezaan antara RSI dan Harga, maka penurunan harga atau perubahan trend kemungkinan akan berlaku tidak lama lagi. Pada dasarnya terdapat dua jenis perbezaan yang berbeza – Satu perbezaan Bullish dan Bearish Divergence.

Perbezaan kenaikkan berlaku ketika harga bergerak lebih rendah semasa bacaan RSI menyimpang atau bergerak lebih tinggi.

Perbezaan menurun berlaku ketika harga bergerak lebih tinggi semasa bacaan RSI menyimpang atau bergerak lebih rendah.

Di bawah ini anda akan dapati carta 480 minit ETH / USD (Ethereum). Perhatikan kawasan bulatan pada penunjuk RSI. Kawasan ini menunjukkan isyarat overbought dan oversold.

gambar1 10

Menapis Isyarat dengan ADX

ADX bermaksud Indeks Arah Rata-rata, dan ini adalah petunjuk pengesanan trend. Garis ADX membantu mengukur kekuatan tren. Walau bagaimanapun, ia tidak memberitahu kita arah alirannya. ADX sering digunakan bersamaan dengan garis + DI dan -DI. Apabila anda menggabungkan ADX dengan + DI dan -DI, ​​anda dapat mengukur kekuatan dan arah aliran.

Berikut adalah tiga panduan asas untuk menggunakan kajian ADX:

  • Apabila garis ADX melintasi di atas 25 dari bawah dan + DI di atas -DI, ​​maka aliran menaik muncul atau hadir di pasaran.
  • Apabila garis ADX melintasi di atas 25 dari bawah dan -DI berada di atas + DI, maka aliran menurun muncul atau hadir di pasaran.
  • Bila-bila masa garis ADX berada di bawah 20, pasaran berada dalam penyatuan, trend kurang keadaan pasaran.

Garis ADX adalah alat yang sangat baik untuk mengukur kekuatan tren. Ini harus digunakan dengan kajian dan indikator teknikal lain untuk membantu menyaring perdagangan dalam lingkungan pasar tanpa arah. Salah satu cara untuk melakukannya adalah dengan hanya melakukan perdagangan ketika ada beberapa turun naik di pasar, dan pasar bergerak ke arah yang Anda inginkan.

Sebagai contoh, peniaga boleh menggunakan ADX sebagai penapis perdagangan dengan memulakan kedudukan panjang baru hanya apabila garis ADX berada di atas 25 dan + DI melebihi -DI, ​​menunjukkan bahawa pasaran sedang menuju ke arah kenaikan. Sebaliknya, dia mungkin memilih untuk memulai posisi pendek baru hanya ketika garis ADX berada di atas 25 dan -DI berada di atas + DI, menunjukkan bahawa pasaran sedang menuju ke arah penurunan.

Walaupun penapis trend ADX tidak sempurna, ia adalah salah satu petunjuk pengesanan trend terbaik yang tersedia untuk peniaga. Oleh itu, adalah bijak untuk memasukkan beberapa aspek dalam program perdagangan anda.

Berikut adalah carta harga 240 minit ETH / USD yang menunjukkan seperti apa kajian ADX:

gambar2 6

Strategi Pullback Menggunakan RSI dan ADX

Memandangkan anda mempunyai pemahaman yang baik mengenai kedua-dua petunjuk teknikal ini, mari kita beralih fokus kita untuk membina strategi perdagangan cryptocurrency di sekitar kajian ini.

Seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya, indikator RSI secara tradisional digunakan sebagai isyarat overbought dan oversold, dan pedagang menjangkakan perubahan trend akan berlaku setelah bacaan RSI menembusi tahap ekstrem 30 dan 70.

Tetapi cara saya ingin menggunakan indikator RSI adalah mencari kawasan di mana penarikan balik kecil telah berlaku yang akan menyebabkan pergerakan harga lebih jauh ke arah arah aliran keseluruhan. Oleh itu, pada dasarnya, saya lebih suka menggunakannya untuk membeli penarikan sementara dalam aliran menaik dan menjual tunjuk perasaan sementara dalam aliran menurun. Untuk mencapai ini, saya menggunakan ambang 45 untuk peluang membeli dan 55 untuk peluang menjual. Untuk tempoh melihat kembali, saya masih menggunakan tetapan 14 tempoh lalai.

Oleh itu, apabila garisan RSI bergerak di bawah 45 dari atas, saya suka membeli beberapa pip di atas lilin naik pertama. Dan juga, ketika garis RSI bergerak di atas 55 dari bawah, saya ingin menjual beberapa pip di bawah lilin turun pertama yang dibuat.

Isyarat RSI panjang di atas hanya sah apabila berlaku bersamaan dengan bacaan ADX di atas 25 dan + DI di atas -DI. Dan isyarat RSI pendek di atas hanya berlaku apabila berlaku bersamaan dengan bacaan ADX di atas 25 dan -DI berada di atas + DI.

Perhentian diletakkan di luar lilin yang menandakan masuk. Dan untuk keluar dari perdagangan, saya ingin melihat carta untuk petunjuk tindakan harga, terutamanya penembusan garis arah ke arah yang bertentangan.

Contoh Strategi Perdagangan RSI ADX

Setelah kita menetapkan peraturan strategi perdagangan RSI ADX, mari kita lihat bagaimana semua ini berfungsi pada carta harga sebenar.

Di bawah ini anda akan dapati carta harga Bitcoin 240 minit.

gambar3 1

Perhatikan di sebelah kiri carta pasaran nampaknya bergerak lebih rendah dan penunjuk RSI juga bergerak lebih rendah bersama dengan tindakan harga. Tidak lama selepas itu, terdapat beberapa penyatuan harga dalam Bitcoin, dan bacaan RSI mula bergerak lebih tinggi. Akhirnya, bacaan RSI menembusi tahap 55 seperti yang ditunjukkan oleh kawasan bulatan pada indikator. Ini adalah isyarat masuk pendek kami.

Seterusnya, kita mesti mengesahkan bahawa penapis trend kita, penunjuk ADX berada di atas 25 dan garis -DI (merah) berada di atas garis + DI (hijau). Sebenarnya, ini adalah kes, yang mengesahkan isyarat kemasukan pendek kami. Kita boleh bersiap untuk memasuki kedudukan pendek setelah lilin pertama turun ke bawah. Anda akan melihat kawasan ini bertanda pada carta.

Henti rugi kami akan diletakkan di atas paras lilin pertama yang tinggi, yang hampir tidak pernah diuji. Dan kawasan yang baik untuk mengambil keuntungan adalah penembusan kenaikan dari garis arah aliran miring ke bawah seperti yang ditunjukkan pada carta.

Pengarang: Vic Patel adalah pengarang catatan tetamu ini. Dia adalah peniaga swasta dan pendidik dengan pengalaman 20+ tahun di pasaran kewangan. Dia juga pengasas Kumpulan Latihan Forex.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me