Apa itu Satoshi? Panduan Lengkap

Sekiranya anda baru menggunakan Bitcoin (BTC) atau anda telah lama berada di pasar dan pertanyaan “Apa itu Satoshi?” terus mengganggu anda, maka jangan risau. Kami mempunyai jawapan yang jelas untuk soalan itu. 

Sesungguhnya, dalam panduan ini, kita akan menjawab soalan “Apa itu Satoshi?” dan banyak lagi. Kami akan membahas makna kata “Satoshi”, berapa banyak Satoshi dalam Bitcoin dan berapa nilai Satoshi.

Apa itu Satoshi?

Mari kita mulakan dari awal: Apa itu Satoshi? Satoshi adalah nama yang diberikan kepada unit Bitcoin terkecil. Ini setara dengan cara sen berfungsi untuk dolar atau euro. Perbezaan utama adalah bahawa nisbah satoshi ke bitcoin adalah 100 juta. Ini bermakna terdapat 100 juta satoshi (juga dikenali sebagai sats) per BTC.

Sekarang kita tahu bahawa 1 BTC sama dengan 100 juta satoshi. Ini pasti dapat membantu membuat pembayaran kecil. Pada masa ini, $ 20 dalam BTC sama dengan 0,000571 BTC ($ 35,000 setiap BTC). Sekiranya kita menggunakan satoshi, $ 20 akan sama dengan 57.142,85 satoshi. Oleh itu, menjadi lebih pantas dan mudah untuk menggunakan Satoshi daripada BTC.

duit syiling bitcoin dengan latar belakang biru dan merah jambu bayi yang membantu pengguna memahami apa itu satoshi

Apa itu Satoshi Worth?

Kemudian, ini memberi kita jawapan kepada soalan seterusnya: Apakah nilai Satoshi? Untuk mengetahui harga 1 satoshi, anda harus membahagikan harga 1 BTC dengan 100,000,000. Oleh itu, jika 1 BTC sama dengan $ 35,000 setiap satoshi akan bernilai $ 0,00035. Semakin tinggi harga BTC semakin tinggi harga setiap satoshi dan sebaliknya.

Jawapan untuk “Apa itu unit Satoshi?” sangat jelas. Kami bercakap mengenai unit Bitcoin sekecil mungkin. Harga setiap satoshi akan ditentukan oleh harga pasaran BTC, cryptocurrency terbesar di dunia.

Pada masa ini, ada beberapa laman web yang membolehkan kita mendapat akses kepada harga langsung satoshi. Mempunyai idea yang jelas tentang apa yang bernilai satoshi akan membolehkan kita memahami pasaran kripto dengan lebih baik. Lebih-lebih lagi, ini juga dapat membantu kita menguruskan dana kita dan memahami bagaimana Bitcoin berfungsi.

Ramai penyokong Bitcoin lebih suka harga barang dalam satoshi. Walau bagaimanapun, ini bukan standard. Sebilangan besar harga masih diwakili dalam Bitcoin dan bukannya satoshi. Walaupun begitu, ini tidak menghentikan syarikat dan beberapa platform untuk mula menggunakan sats dan menggantikan BTC sebagai unit akaun.

Bolehkah Satoshi bernilai $ 1?

Secara teorinya ya. Walau bagaimanapun, mungkin agak sukar untuk terjadi. Agar setiap satoshi bernilai $ 1, harga satu duit syiling BTC hendaklah $ 100 juta dolar. Ini agak sukar untuk berlaku.

Memang, jumlah kapitalisasi pasaran Bitcoin harus melambung tinggi hingga 2,1E15. Ini sama dengan $ 2.100.000.000.000.000. Ini tentunya jauh lebih banyak daripada yang kita bayangkan. Walaupun begitu, satu-satunya cara untuk satoshi mencapai penilaian ini adalah jika dolar A.S. turun secara besar-besaran.

Sekiranya itu berlaku, $ 100 juta dolar ini mungkin tidak bernilai $ 100 juta dolar seperti yang kita kenal sekarang, tetapi lebih kurang. Walaupun demikian, penurunan nilai dolar AS secara besar-besaran nampaknya tidak mungkin dalam jangka pendek.

Bolehkah Satoshi bernilai $ 0,01?

Ini adalah keadaan yang lebih masuk akal. Kami bercakap mengenai satoshi yang setara dengan sen A.S. Sehingga ini berlaku, setiap BTC bernilai $ 1 juta dolar. Walaupun ini pasti sukar, dalam beberapa dekad akan datang ia menjadi kenyataan.

Sekiranya Bitcoin mencapai harga $ 1 juta setiap duit syiling, maka penilaian pasarannya akan mencapai $ 21 trilion dolar. Ini tentu banyak. Memang, hanya sedikit penganalisis yang memberi BTC kemungkinan untuk mencapai penilaian yang begitu besar.

Bank pelaburan yang diiktiraf JPMorgan menganggap bahawa Bitcoin dapat mencapai harga setiap duit syiling $ 650,000 pada tahun-tahun berikutnya. Ini tentu bukan perkara kecil yang datang dari institusi kewangan tradisional seperti JPMorgan.

Beberapa tahun yang lalu, Ketua Pegawai Eksekutif JPMorgan, Mike Dimon mengkritik Bitcoin. Pada masa kini, dengan pengembangan pasaran crypto, mereka nampaknya mengubah strategi mereka mengenai Bitcoin. $ 650,000 BTC akan menjadikan harga setiap satoshi menjadi $ 0,0065.

Apa itu Satoshi?

Ketika kita mencoba menjawab pertanyaan “Apa itu Satoshi?” kita tidak boleh mengelak daripada bercakap mengenai Satoshi Nakamoto. Seperti yang anda mungkin sudah tahu, Bitcoin telah dicipta oleh orang tanpa nama (atau sekumpulan individu) yang dipanggil Satoshi Nakamoto.

Satoshi Nakamoto

Sehingga hari ini, tidak ada maklumat yang jelas mengenai siapa Satoshi Nakamoto. Terdapat beberapa dugaan mengenai identiti sebenarnya. Tetapi tidak ada hasil yang pasti mengenai perkara itu.

Satoshi Nakamoto dapat menyelesaikan salah satu masalah terpenting kepada mata wang digital: masalah perbelanjaan berganda. Dengan membuat Bitcoin dan algoritma Proof-of-Work (PoW), dunia melihat mata wang digital pertama yang dapat dipindahkan ke seluruh dunia dengan cara yang selamat.

Kerana penglibatannya dalam membuat Bitcoin, unit Bitcoin terkecil disebut Satoshi. Pada masa ini terdapat beberapa syarikat yang menawarkan maklumat dalam satoshi dan bukannya di BTC. Walau bagaimanapun, sebahagian besar harga masih dalam BTC dan bukannya satoshi.

Setelah anda mengetahui siapa Satoshi Nakamoto, kami dapat memahami apa itu unit Satoshi Bitcoin. Ia adalah unit Bitcoin terkecil. Namanya berasal dari pengasas Bitcoin dan kini menjadi unit akaun sekunder dalam beberapa platform crypto.

Bagaimana anda mendapat Satoshi?

Sekiranya anda sudah mengetahui apa itu Satoshi, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana mendapatkan satoshi. Cara mudah untuk melakukannya adalah dengan membelinya secara pertukaran. Pertukaran cryptocurrency adalah platform yang membolehkan pengguna mempunyai akses ke mata wang maya.

Semua pertukaran terbesar dalam industri crypto membolehkan pengguna membeli Bitcoin. Sekiranya anda membeli 1 BTC, maka anda adalah pemilik 100,000,000 satoshi. Ini automatik. Sekiranya anda memiliki Bitcoin, maka anda memiliki satoshi.

Sekiranya ini masih belum jelas, mari kita gunakan contoh dunia nyata. Sekiranya anda mempunyai 100 sen, maka anda mempunyai $ 1 dolar. Daripada anda memiliki € 1, maka anda juga mempunyai 100 sen euro. Perkara yang sama berlaku dengan Bitcoin. Sekiranya anda memiliki 1 BTC, anda memiliki 100 juta sate dan sebaliknya.

Apabila anda menggunakan pertukaran kripto, maka anda boleh membeli Bitcoin, dan akibatnya, anda akan memiliki satoshi. Sekiranya 1 BTC keseluruhan terlalu mahal, anda boleh membeli BTC dalam jumlah yang lebih kecil. Contohnya, anda boleh membeli 0,01 BTC, atau setara dengan 1 juta satoshi. Sekiranya anda mempunyai 0.001 BTC, maka anda mempunyai 100,000 satoshi.

Masalah dengan pertukaran adalah bahawa semuanya dicalonkan dalam unit BTC dan bukan di satoshi. Inilah sebabnya mengapa menjadi rumit bagi banyak pengguna untuk memahami apa itu Satoshi. Dengan penjelasan ini, kami bertujuan untuk memudahkan anda memahami cara mendapatkan satoshi.

Keran Bitcoin

Kaedah lain untuk mendapatkan Satoshi adalah dengan menggunakan keran Bitcoin. Keran Bitcoin menjadi sangat popular ketika Bitcoin baru mula dikenali. Pengguna dapat memperoleh sejumlah besar BTC hanya dengan masuk ke laman web dan melakukan tindakan.

Pada mulanya, ketika Bitcoin tidak popular, pengguna dapat memperoleh beberapa syiling BTC setiap hari. Ketika harga mata wang maya meningkat, ganjarannya jatuh. Pada masa kini, pengguna dapat memperoleh satoshi hanya dengan melakukan interaksi kecil di laman web.

Sebagai contoh, beberapa keran ini meminta pengguna mengklik sekurang-kurangnya sekali sejam dan melengkapkan captcha. Lebih-lebih lagi, pengguna boleh mula menggunakan satoshi dan Bitcoin dengan mudah. Salah satu faucet Bitcoin yang paling popular dipanggil FreeBitco.in dan telah beroperasi selama beberapa tahun.

Walaupun begitu, terdapat beberapa keran di pasaran. Lebih-lebih lagi, jika anda ingin mendapatkan cryptocurrency lain, anda juga boleh melakukannya. Faucet bukan sahaja untuk mendapatkan Satoshi tetapi juga aset digital yang lain. Contohnya, Bitcoin Cash (BCH) dan Litecoin (LTC) juga boleh dikongsi dengan pengguna melalui faucet.

Faucet Satoshi Bitcoin percuma

Perlu dinyatakan bahawa apabila anda memperoleh cukup satoshi, anda akan dapat menariknya dari platform. Setiap keran ini mempunyai ambang yang berbeza untuk mengeluarkan dana. Semakin rendah had pengeluaran, semakin baik anda mengetahui apa itu Satoshi.

Bermain Permainan untuk Mendapat Satoshi

Ini “Apa itu Satoshi?” panduan perlu mempunyai bahagian mengenai hiburan. Sudah tentu mungkin untuk mula memperoleh satoshi dengan bermain beberapa permainan yang mudah tetapi lucu. Pengguna kripto dan pendatang baru yang ingin mendapatkan akses ke Bitcoin mula bermain permainan ini.

Pada mulanya, terdapat beberapa aplikasi yang boleh anda muat turun ke telefon pintar iOS atau Android anda. Pada masa kini, terdapat penyelesaian yang lebih canggih seperti platform satoshi yang membolehkan pengguna menerima Satoshi menggunakan Lightning Network (LN).

Permainan membolehkan pengguna berinteraksi dengan platform dengan cara yang berbeza. Mereka dapat hadiah untuk menjadikan pengalaman permainan lebih canggih. Selain itu, mereka juga boleh dikenakan bayaran atau membayar untuk ciri tambahan. Dengan menggunakan insentif mikroekonomi, pengguna dapat mulai memperoleh Satoshi secara berkala.

Ini membolehkan anda mula menjana Bitcoin bermain permainan. Ini juga dapat membantu anda memahami apa itu Satoshi kerana anda akan mendapat akses ke sats untuk pertama kalinya. Sekiranya anda tidak tahu cara mengatasinya, ini boleh menjadi salah satu kaedah termudah untuk mula belajar mengenai apa itu unit satoshi Bitcoin.

Perkara negatif mengenai platform ini berkaitan dengan hakikat bahawa anda perlu membayar untuk mendapatkannya. Bayaran untuk bermain beberapa permainan termasuk 1000 satoshi. Walaupun ini tidak mahal, ia mungkin menjadi sukar sekiranya seseorang tidak mempunyai tempat duduk untuk digunakan.

Larian Alien

Alien Run adalah salah satu permainan tertua dan paling popular untuk mendapatkan Bitcoin percuma. Permainan ini telah dalam talian selama beberapa tahun dan boleh dimuat turun ke telefon pintar anda hanya dalam beberapa saat. Sekiranya anda ingin mengetahui apa itu Satoshi, maka ini boleh menjadi pilihan yang bagus.

permainan alien-run-bitcoin-satoshi

Anda harus menyelesaikan misi dengan watak anda. Tujuannya adalah untuk melepasi semua peringkat dan memperoleh ganjaran satoshi yang lebih besar. Semakin baik anda berjaya, semakin besar satoshi anda.

Pengguna boleh mengeluarkan dana mereka sebaik sahaja jumlah keseluruhan mencapai 20,000 Satoshi. Sebilangan pengguna memperoleh ratusan, jika tidak ribuan Satoshi setiap hari menggunakan permainan sederhana dan ketagihan ini.

Agar aplikasi menjana wang, mereka akan berkongsi video dari penaja. Perkara yang baik adalah bahawa keseluruhan pengalaman tidak invasif sama sekali. Video tidak akan ditayangkan begitu kerap dan ia juga dapat membantu anda mendapatkan kehidupan baru sekiranya anda kehilangan.

Kami bercakap tentang Satoshi percuma yang boleh anda peroleh hanya dengan memainkan beberapa permainan paling menarik yang ada.

Selain itu, syarikat di belakang Alien Run telah mengeluarkan permainan lain yang berkaitan dengan Satoshi. Semua permainan ini dihubungkan. Ini bermakna bahawa jika anda memperoleh 10,000 satoshi di salah satu platform ini, anda akan dapat menambahkannya ke dana yang anda miliki di aplikasi lain. Sebaik sahaja anda mencapai ambang minimum 20,000 satoshi, anda dapat menariknya ke dompet anda.

Kata Akhir mengenai Apa itu Unit Satoshi Bitcoin

Satoshi adalah unit Bitcoin terkecil yang anda dapati di pasaran. Terdapat 100 juta Satoshi dalam Bitcoin. Pelabur dan pengguna boleh mendapatkan akses ke Satoshis dengan membeli Bitcoin. Selain itu, mereka juga mungkin boleh bermain permainan atau menggunakan faucet untuk mengetahui apa itu Satoshi.

Oleh kerana harga Bitcoin terus berkembang di pasaran, setiap satoshi menjadi lebih berharga. Walaupun pada masa lalu Satoshi hampir tidak mempunyai makna (kurang dari 100,000 tidak berharga), kini pengguna crypto mula memberi lebih banyak nilai kepada mereka.

Beberapa platform dan syarikat sudah menggunakan Satoshis sebagai unit akaun. Lebih-lebih lagi, harga mudah ditampilkan sebagai satoshi dan bukannya sebagai BTC.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me