Yang Pertama: Cryptoassets and Gold dalam EU Patuh Penanda Aras EU

CoinShares Group, firma pengurusan aset digital mengambil langkah maju dalam mewujudkan kehadiran aset digital di ruang pelaburan institusi. 

CoinShares Melancarkan Indeks Aset Digital Baru

Kumpulan CoinShares mengumumkan pelancaran Indeks Coinshares Gold dan Cryptoassets (CGCI). Ini adalah indeks pertama yang mempunyai pendedahan kepada aset digital dan juga mematuhi Peraturan Penanda Aras EU (EU BMR).

Tonggak penting untuk cryptoasset, sebagai Bitcoin yang sering disebut sebagai versi digital emas sebagai kelas aset, menjadi bahagian penting dari produk kewangan bagi pelabur institusi yang ingin mempunyai pendedahan kepada aset digital.

Lebih-lebih lagi, pasangan dengan emas dalam indeks ini dilakukan untuk menggabungkan turun naik cryptoasset yang tinggi dengan turun naik logam berharga yang rendah. Profil risiko indeks diperhalus memandangkan tidak ada korelasi tinggi antara emas dan Bitcoin, menurut CoinShares Group.

Metodologi indeks mengekalkan sekumpulan 5 cryptoasset berwajaran sama dengan wajaran emas. Tidak ada senarai tetap cryptoasset yang layak untuk disertakan, tetapi kriteria tersebut berdasarkan kapitalisasi pasaran 6 bulan dan tidak termasuk token ERC-20 dan cryptoasset yang berfokus pada privasi. 

Produk kewangan melalui proses pengimbangan semula, yang berlaku setiap bulan, dengan pengimbangan semula bakul cryptoasset untuk memasukkan 5 mata wang kripto berwajaran top market yang layak pada masa pengimbangan semula. Pengiraan indeks bergantung pada data pasaran cryptocurrency Kaiko bersama dengan data bekalan Messari – dua penyedia data terkemuka di ruang aset digital.

Sementara itu, bobot antara bakul cryptoasset dan emas ditentukan berdasarkan skema peruntukan risiko berwajaran.

Perkembangan CGCI dihasilkan dari penyelidikan yang dilakukan antara CoinShares dan Imperial College London, yang diterbitkan pada tahun 2019, yang mengenal pasti bahawa pasangan emas dan cryptoasset memberikan risiko dan profil pengembalian yang lebih baik daripada memegang sendiri.

Cryptoassets Dipasangkan dengan Emas untuk Profil Ganjaran Risiko yang Lebih Baik

Metodologi indeks dibuat dari penyelidikan dan eksperimen yang dilakukan dengan pentadbir penanda aras berdaftar EU, Compass Financial Technologies untuk memastikan indeks patuh dan patuh aras. Sebagai indeks patuh BMR EU pertama, Indeks Emas dan Cryptoassets CoinShares juga disiarkan secara langsung di penyedia data kewangan popular seperti Bloomberg Terminal dan Refinitiv.

Sudah ada beberapa pilihan untuk pelabur institusi untuk mendapatkan pendedahan kepada cryptoassets, tetapi dengan turun naik pasaran yang tinggi, pelabur mungkin menjauhkan diri dari melakukan. Pasangan berwajaran baru dengan emas – salah satu aset yang diketahui mempunyai turun naik yang rendah – membolehkan pelabur memasuki ruang aset digital dan mendapat keuntungan daripada pulangan yang lebih tinggi sambil meminimumkan pendedahan mereka terhadap risiko turun naik. 

Kumpulan CoinShares sudah mempunyai rekod prestasi yang baik di ruang cryptocurrency dengan beberapa produk kewangan yang merangkumi dana lindung nilai Bitcoin pertama yang dikawal selia dan produk Bitcoin pertama yang diperdagangkan di bursa.

Daniel Masters, Pengerusi Eksekutif CoinShares percaya bahawa ini adalah langkah maju yang besar untuk keseimbangan ruang aset digital dengan penerapan komoditi institusi, dengan menyatakan:

“Produk indeks yang diteliti dan didokumentasikan dengan kuat adalah pemangkin untuk penggunaan komoditi institusi pada akhir 90-an melalui kedatangan Indeks Komoditi Goldman Sachs. Indeks kripto dan emas ini bertujuan untuk melakukan hal yang sama, dengan menggunakan penyelidikan akademik dan taraf penanda arasnya yang diatur untuk menyelesaikan bahkan dengan jawatankuasa pelaburan yang paling ketat. “

Ruang Aset Digital yang Berkembang

Ruang aset digital telah lama dinantikan oleh para pelabur institusi. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdapat beberapa serangan oleh institusi besar ke dalam cryptoassets. Institusi kewangan tradisional yang ditubuhkan seperti Fidelity atau ICE telah melancarkan entiti berasingan untuk industri aset digital sejak itu.

Walau bagaimanapun, permata mahkota untuk ruang kripto tetap menjadi Bitcoin ETF yang diluluskan oleh SEC, yang akan mengukuhkan tempat aset dalam kategori berasingan. Walau bagaimanapun, matlamat ini nampaknya sukar difahami seperti dua tahun yang lalu.

Beberapa aplikasi dari syarikat pengurusan aset yang berbeza telah ditolak oleh pihak berkuasa pengawalseliaan, dan masing-masing daripadanya memetik alasan yang berkaitan dengan sisi penawaran pasaran cryptocurrency – pilihan hak asuh yang tidak jelas, data harga yang tidak tepat dan ketidakpastian jumlah pertukaran.

Walaupun ruang cryptocurrency berkembang sejak itu dan lebih banyak penyelesaian hak penjagaan muncul untuk pelabur institusi, dan penyedia data nampaknya telah membina indeks harga yang lebih kuat, tidak ada perbincangan mengenai kemajuan untuk persetujuan ETF Bitcoin.

Mungkin kuncinya terletak pada permintaan – apabila ada permintaan institusi untuk aset digital yang cukup tinggi, pengawal selia dapat mengubah suaranya dengan cepat.

CoinShares adalah sebahagian daripada kumpulan syarikat ini yang berusaha memperbaiki infrastruktur untuk produk kewangan aset digital. Dengan produk baru ini, syarikat tersebut tidak hanya berpotensi untuk menghasilkan permintaan institusi untuk cryptoasset, tetapi juga melancarkan jalan untuk inovasi produk lebih lanjut untuk orang lain di luar angkasa.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me