Apa yang Membuat Emas Sangat Berharga?

Harga emas telah melambung tinggi dan hampir sepanjang masa sepanjang tahun ini. Sekiranya anda melihat pada carta, harga emas juga telah meningkat jauh selama bertahun-tahun ke tahap di mana ia kini diperdagangkan pada hampir $ 2,000 per auns. Ini hampir dua kali ganda daripada yang diperdagangkannya pada lima tahun yang lalu. Memandangkan kenaikan harga ini, anda mungkin mula bertanya-tanya, apa sebenarnya yang mendorong harga emas menjadikannya komoditi berharga.

Kami akan melihat lebih dekat faktor-faktor utama yang mempengaruhi harga emas, dan bagaimana harga emas dalam jangka panjang jika dibandingkan dengan beberapa pelaburan lain.

Faktor Yang Mendorong Harga Emas

Sama seperti pasaran lain, terdapat banyak perkara yang boleh mempengaruhi harga emas. Ini boleh jadi bersifat mendasar, dan juga psikologi, tetapi mereka tetap bergerak. Berikut adalah gambaran terperinci mengenai faktor utama yang dimainkan.

Kekukuhan Mata Wang

Merujuk kepada kesan kekuatan mata wang pada harga emas adalah dengan lebih khusus mengakui pengaruh kekuatan Dolar AS terhadap harga emas. Emas berharga secara global dalam USD, dan dengan demikian, setiap pergerakan ke arah kelemahan dolar akan meningkatkan harga emas berbanding dengan mata wang lain.

Dolar AS dan harga emas mempunyai hubungan terbalik. Ini bermakna apabila Dolar melemah, harga emas naik, dan sebaliknya. Juga berkaitan dengan titik ini, adalah bahawa, ketika Dolar lebih lemah, ia meningkatkan jumlah emas yang dapat dibeli dengan mata wang lain. Ini cenderung meningkatkan permintaan, dan oleh itu harganya juga naik. Titik ini terbukti pada tahun 2020 ketika kita melihat kenaikan harga emas di tengah kejatuhan Dolar AS.

Dasar fiskal

Dasar fiskal kerajaan dapat menjadi penentu besar dalam nilai emas, dan tentunya berusaha untuk mendorongnya ke arah mana pun. Alat utama dasar monetari yang sedang dilaksanakan di sini, adalah kadar faedah.

Pada dasarnya, kadar faedah yang rendah secara konsisten dapat melihat hasil daripada bentuk pelaburan tradisional jatuh di bawah tahap tertentu yang boleh diterima oleh pelabur. Dengan potensi pulangan yang lebih rendah di satu kawasan, pelabur didorong ke kawasan lain untuk mencapai pulangan yang lebih tinggi. Pasaran emas sering menjadi tempat para pelabur berduyun-duyun dalam situasi seperti ini. Begitu juga, jika petunjuk diberikan untuk menaikkan suku bunga, harga emas cenderung menderita ketika para pelabur bergerak ke arah pasar yang lebih berkaitan dengan minat.

Inflasi atau Hiperinflasi

Biasanya dilihat dan dibahas sebagai “lindung nilai terhadap inflasi”, harga emas cenderung meningkat seiring dengan inflasi dalam ekonomi. Ini sering disebabkan oleh kenyataan bahawa peningkatan inflasi adalah isyarat atau pertumbuhan ekonomi, dan sering disertai dengan peningkatan penawaran wang.

Sebarang kenaikan dalam penawaran wang pada dasarnya mencairkan nilai mata wang kertas, menjadikannya lebih mahal untuk memiliki komoditi tempat selamat seperti emas. Faktor ini juga terjalin dengan titik-titik dasar fiskal yang lain kerana kenaikan inflasi biasanya juga merupakan produk sampingan dari suku bunga rendah, dan menyertai penurunan nilai Dolar AS.

Hyperinflasi adalah istilah untuk menggambarkan pengeluaran cetak mata wang yang berlebihan yang mengakibatkan kenaikan harga umum yang berlebihan dan tidak terkawal dalam ekonomi.

Penawaran dan Permintaan

Oleh kerana jumlah emas yang dipegang (sudah dilombong), jauh melebihi penawaran baru pada waktu tertentu, faktor penawaran dan permintaan sering diabaikan dengan banyak pihak menunjukkan bahawa emas tidak dipengaruhi dengan cara yang sama seperti pasaran lain di rasa hormat ini. Itu benar sampai batas tertentu, namun permintaan global masih dapat mempengaruhi harga.

Emas tentu saja menjadi ciri utama industri perhiasan dan juga sangat diminati dalam sektor elektronik. Kenaikan permintaan dari kawasan ini akan menyaksikan kenaikan harga emas sekurang-kurangnya dalam jumlah tertentu, dan sebaliknya.

Prestasi ekonomi

Keseluruhan persekitaran ekonomi secara global boleh memberi kesan yang besar terhadap harga emas. Faktor ini benar-benar merangkumi banyak elemen dari semua faktor sebelumnya yang disebutkan. Emas adalah di atas segalanya, mungkin aset tempat perlindungan selamat nombor satu di dunia. Ini bermaksud bahawa pada masa ketidakpastian dari segi ekonomi, orang bergerak kuat untuk membeli emas.

Secara semula jadi, ini menimbulkan permintaan yang cepat, yang boleh menyebabkan kenaikan harga. Ini adalah faktor utama yang menyebabkan kenaikan harga emas pada tahun 2020 kerana banyak pelabur menghadapi ketidaktentuan ekonomi di masa hadapan.

Risiko untuk Membeli Emas

Seperti pelaburan di mana-mana pasaran, selalu ada beberapa risiko yang perlu dipertimbangkan. Faktor-faktor yang sama yang mendorong kenaikan harga emas, boleh berubah dan mempunyai kesan yang sama terhadap penurunan.

Melihat ke belakang selama bertahun-tahun, pulangan emas sangat konsisten. Komoditi itu mempunyai tahun-tahun baik dan buruk, walaupun cenderung memberikan kadar pengembalian yang stabil yang tentunya telah melampaui kebanyakan pasaran utama dalam beberapa tahun terakhir. Namun dalam jangka masa panjang, jika anda mencari pertumbuhan kumulatif, stok akan jauh melebihi keuntungan emas.

Terdapat banyak cara di mana anda boleh terlibat dalam membeli emas yang juga dapat melindungi risiko anda. Suka melabur dalam saham berkaitan emas, dan ETF akan berusaha untuk menguruskan pendedahan langsung anda kepada harga emas lebih baik daripada jika anda membeli jongkong emas atau syiling. Mereka juga lebih cair dan mudah dijual dengan cepat jika harga emas mulai turun.

Pemikiran Akhir

Secara keseluruhan, emas adalah satu-satunya aset yang nampaknya menggoda pelabur berulang kali. Ini mempunyai mistik tertentu dalam nilainya dan bagaimana ini ditentukan. Namun, dengan mengetahui apa yang benar-benar mendorong harga emas, dapat membuat anda siap untuk membuat keputusan pelaburan yang berpendidikan tinggi ketika menambah emas ke portfolio anda.

Sekiranya anda berminat, anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai Melabur dalam Emas atau kami mengesyorkan kedua-dua syarikat ini membeli emas:

  1. Broker Emas
  2. Bullion Vault

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me