Ramalan Harga Ethereum: Senarai Ramalan Nilai ETH Teratas

Contents

Harga Ethereum Langsung: Nilai Kadar Pertukaran ETH / USD Masa Nyata

Apa yang ada di Store for Ethereum’s Future? Ahli Berat

Ethereum telah menjadi cryptocurrency nombor dua di dunia (berdasarkan permodalan pasaran keseluruhan) selama bertahun-tahun sekarang. Namun, tidak seperti Bitcoin, aset digital dapat digunakan untuk tujuan selain pembayaran dan penyimpanan nilai. Sebagai permulaan, ekosistem ETH boleh dianggap sebagai alat asas yang dapat digunakan oleh pemaju untuk merancang syiling lain dan juga aplikasi desentralisasi yang unik. Oleh itu, disebabkan oleh tahap kecairan Ether yang tinggi, mata wang boleh digunakan untuk mempermudah transaksi kewangan harian juga.

Ia juga menyebut bahawa Ethereum pada masa ini menikmati lebih banyak pilihan pasangan asas daripada cryptocurrency lain yang tidak bernama Bitcoin. Hasil daripada semua ciri-ciri khusus yang disebutkan di atas, aset crypto meningkat ke paras tertinggi sepanjang masa sekitar $ 1.400 pada awal tahun lalu – angka yang para pakar tidak pasti sama ada ETH dapat kembali berkurang (sekurang-kurangnya dalam waktu terdekat) ).

Dalam artikel ini, kita akan melihat beberapa ramalan yang telah dibuat mengenai Ethereum oleh pakar industri terkenal. Pandangan ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan konkrit dan dimaksudkan hanya untuk dijadikan petunjuk.

Selain itu, sebagai tambahan kepada semua ramalan harga Ethereum teratas yang disenaraikan di bawah, kami telah mengumpulkan garis masa sejarah harga syiling ETH yang paling komprehensif untuk menunjukkan kepada anda semua puncak dan lembah, tertinggi dan terendah di mana harga ETH berada sejauh ini. Oleh itu, tanpa sebarang basa-basi lagi, mari masuk ke tengah-tengah masalah ini.

Pakar Crypto Ramalan Ramalan Harga Ethereum

Olaf Carlson-Wee – Sekitar $ 7,000

Ketua Pegawai Eksekutif Polychain Capital Olaf Carlson-Wee mempunyai pandangan positif untuk Ethereum dalam jangka sederhana hingga panjang. Dalam wawancara yang diberikan oleh Olaf kepada Bloomberg beberapa tahun yang lalu, dia memberitahu media bahawa pada akhir tahun 2018 harga Ether akan melampaui harga Bitcoin – sesuatu yang sekarang kita ketahui belum berlaku. Namun, berikutan ramalan yang dinyatakan di atas, dia kemudian mengubah pandangannya dan mendakwa bahawa altcoin utama akan meningkat hingga titik harga sekitar $ 7,000 dalam tahun berikutnya atau lebih.

Sebab mengapa Carlson-Wee begitu optimis terhadap masa depan ETH adalah kerana dia percaya bahawa teknologi asas mata wang itu jauh lebih maju daripada segala yang ada di pasaran sekarang dan seiring dengan berjalannya waktu, orang akan mula melihat teknologi yang sebenarnya dan potensi kewangan aset digital yang unik ini.

Michael Yuan – Optimis mengenai Prospek Jangka Menengah

Dr. Michael Yuan adalah pengasas OpenBay – pasaran baru yang terdesentralisasi – serta Ketua Pegawai Eksekutif Second State, penyedia global penyelesaian perniagaan berasaskan kontrak pintar. Dia baru-baru ini memberitahu BitcoinExchangeGuide bahawa dia cukup optimis mengenai nilai ETH dalam jangka masa sederhana. Sebabnya adalah kerana penggunaan rangkaian Ethereum secara keseluruhan meningkat dengan ketara sejak beberapa bulan kebelakangan ini – terutamanya kerana aplikasi Kewangan Terdesentralisasi melepas dan menyerap banyak token Ether sebagai deposit / saham.

Dalam jangka masa panjang, Yuan percaya bahawa harga mata wang utama akan banyak bergantung pada sama ada peningkatan ETH 2.0 yang ditunggu-tunggu berjalan lancar. Dia seterusnya memberitahu BEG:

“Pola umum di pasar crypto adalah kenaikan harga (pam) untuk menjangkakan peristiwa besar. Sebaik sahaja peristiwa itu benar-benar berlaku, harga akan merosot ketika orang menjual untuk keuntungan (dump). Ini adalah pasaran yang sangat tidak diatur dan dimanipulasi. Dari segi Bakkt, ada jangkaan besar dan kemudian kecewa dengan jumlah dagangannya. “

Matthew De Silva – Tidak Bernilai

De Silva adalah wartawan crypto yang agak ragu-ragu terhadap Ether sejak beberapa saat ini. Pada masa lalu, dia telah menyebut mata wang utama sebagai tidak bernilai secara intrinsik. Komennya nampaknya menarik perhatian Vitalik Buterin – pencipta Ethereum – sehingga dia baru-baru ini menggunakan Twitter untuk menjawab kritikan De Silva yang tidak beralasan. Sebagai permulaan, Buterin menunjukkan bahawa terdapat kelebihan yang jelas untuk menggunakan ETH sebagai alat untuk membayar gas – kerana yuran sudah dimasukkan ke dalam protokol dan protokol rangkaian menyokongnya.

Vaibhav Kadikar – $ 1,000 menjelang 2020

Vaibhav Kadikar adalah Pengasasnya & CEO, CloseCross, platform pasaran ramalan terdesentralisasi. Berbicara dengan Bitcoinexchangeguide, dia menjelaskan bahawa ETH dan BTC dipisahkan berdasarkan asasnya – dengan BTC menjadi simpanan nilai jangka panjang berbanding ETH memperoleh nilai dari utiliti yang diberikannya kepada penggunanya. Dia lebih jauh menunjukkan bahawa ketika Ethereum secara beransur-ansur beralih ke kerangka PoS, skalabilitasnya, serta utiliti keseluruhannya, akan meningkat secara drastik.

“Ethereum adalah blockchain terbentuk terbesar dengan lapisan kontrak pintar dan kemungkinan akan terus menguasai dengan dapps terus dibangun di atasnya dengan peningkatan kerumitan dan skalabilitas. Saya melihat tren kenaikan permintaan untuk memproses transaksi Ethereum dan oleh itu harganya juga akan naik. Nilai per ETH kemungkinan besar menuju ke tahap $ 1000 menjelang akhir tahun 2020 memandangkan perkembangan di atas dan pelancaran POS berlaku pada separuh pertama 2020. “

Kadikar kemudian menambah:

“Tidak mungkin ETH mendapat penghargaan besar daripadanya kecuali jika kadar gas dikurangkan dan penggunaan rangkaian meningkat 100x. ETH adalah semua bahan bakar untuk rangkaian Ethereum sehingga tidak dapat terlalu mahal untuk digunakan orang. Jadi ada had semula jadi pada nilainya. Fikirkan orang yang bergerak ke elektrik sekiranya gas / petrol menjadi terlalu mahal untuk menjalankan kereta mereka. “

Aayush Jindal – $ 500+

Aayush Jindal adalah nama yang tidak asing bagi mereka yang telah menceburkan diri dalam dunia perdagangan kripto. Pada masa lalu, Jindal telah bekerja di beberapa media di mana dia telah menyampaikan pandangannya dengan ramalan harga yang difikirkan berdasarkan fakta dan angka. Dalam perkiraannya, kebanyakan petunjuk teknikal yang kini berkaitan dengan ETH akan terus kekal negatif selagi harga mata wang terus kekal di bawah paras $ 515. Namun, dia menambah bahawa jika Ether entah bagaimana dapat melepasi tahap ini, ia dapat membuka pintu untuk larian lembu baru yang baru.

“Secara keseluruhan Ether dapat menyatukan dalam jangka pendek, tetapi ia tetap berisiko mengalami kerugian sehingga terdapat penembusan di atas $ 515.”

Jeff Reed – Akan Merentasi Nilai Bitcoin

Ramalan berani pertama kami untuk Ethereum berasal dari pengarang cryptocurrency dan penganalisis bebas Jeff Reed yang percaya bahawa Ethereum akan meningkat dalam jangka panjang – sehingga nilai aset dengan mudah melampaui nilai Bitcoin. Alasan untuk optimisme gila Jerry adalah kerana dia percaya ekosistem ETH jauh lebih baik untuk menangani cabaran (terutama yang berkaitan dengan skalabilitas, kemudahan penggunaan, pembahagi, dll) yang mungkin timbul di masa depan jika dibandingkan dengan mata wang lain yang tersedia di pasaran hari ini.

Sebab lain mengapa Reed begitu optimis terhadap Ethereum adalah kerana kemampuan kontrak pintarnya – yang menurutnya adalah pengubah permainan sebenar. Mengenai masalah ini, dia menunjukkan bahawa ciri tunggal ini menjadikan Ethereum lebih berharga daripada BTC.

Craig Russo – Skala Akan Kembali ke ATH menjelang 2021

Russo, yang merupakan pengasas Peer – syarikat permulaan yang berpangkalan di Boston di belakang kedai media crypto dan permainan permainan yang terkenal, SludgeFeed – percaya bahawa Ethereum akan terus menjadi platform masuk untuk menyebarkan aplikasi terdesentralisasi dan memberi token kepada aset dunia nyata. Sehubungan dengan itu, salah satu contoh terbaru ialah tokenisasi empat dana harta tanah bernilai $ 100 juta oleh pelabuhan permulaan blockchain.

Selain itu, Russo juga menunjukkan bahawa sementara Ethereum menikmati dominasi pasaran yang sihat, platform kontrak pintar lain yang bersaing mulai mendapat momentum (terutama ketika rangkaian mereka terus matang). Fakta ini ditambah dengan ketidakpastian yang berterusan mengenai peralihan projek ke rangkaian bukti-kepentingan menjadikannya jelas bahawa Ethereum mempunyai beberapa tahun penting yang akan datang. Dari segi penilaian masa depan Ether, Russo memberitahu Bitcoinexchangeguide:

“Pada masa sekarang, saya tidak melihat sebab mengapa Ether (ETH) tidak akan kembali ke tahap tertinggi sepanjang tahun menjelang 2021 jika Ethereum maju seperti yang dirancangkan, dan pemaju terus membangun di rangkaian. Saya percaya ETH / BTC mungkin telah turun dan ETH / USD akan memulakan aliran menaik baru apabila turun naik Bitcoin menjadi perlahan. “

Jeffrey Liu Xun – Turunkan ke Dua Digit

Xun adalah Ketua Pegawai Eksekutif XanPool – gerbang fiat P2P yang cepat dan tidak memerlukan pelanggan untuk mengambil risiko hak penjagaan. Dia memberitahu Bitcoinexchangeguide bahawa Ethereum pada masa ini berada dalam situasi yang mengerikan yang kemungkinan besar akan melihat koin crypto utama terus turun ke tahap kewangannya, terutama jika nilai Bitcoin terus menurun juga.

“Ya itu bermaksud dua digit, dan kita mungkin melihat harga ICO lagi. Pada asasnya, ia menghadapi banyak masalah secara dalaman dan luaran. Secara dalaman, Ethereum 2.0 dijangka melancarkan Q12020, tetapi pada kenyataannya, itu tidak mungkin dilakukan. sekurang-kurangnya tidak dalam keadaan sasaran yang digesa oleh lelaki OG ethereum. Sekiranya ada yang dilancarkan, ia mungkin akan menjadi kerangka visi asal dengan banyak kerja yang perlu diselesaikan…. Eth 2.0 akan memerlukan penemuan sains komputer seperti memecahkan teorema CAP … yang tidak mungkin dilakukan oleh sekumpulan pembangun web JS. “

Di samping itu, Xun juga menunjukkan bahawa sebahagian besar pasukan pengasas Ethereum, pada ketika ini, sudah melompat kapal atau mengeluarkan wang dari ETH mereka ke BTC dan fiat.

“Secara luaran Ethereum menghadapi persaingan sengit dari shitcoins ‘komputer dunia’ yang lebih murah seperti EOS, NEO, Cardano, ZILLIQAA, TRON, dan lain-lain …. Dan ia menghadapi persaingan dari rangkaian yang bahkan belum dilancarkan seperti Polkadot (di mana ETH OG telah bergabung ) “

Steven Nerayoff – Sekitar $ 2,500 (anggaran)

Nerayoff adalah pencipta bersama Ethereum. Dalam pertemuan baru-baru ini dengan CNBC, dia memberitahu media bahawa dia menjangkakan 2019 akan membawa perkara besar untuk cryptocurrency utama. Ini kerana ekosistem ETH telah menyaksikan peningkatan eksponensial dalam jumlah projek yang telah dibina di atas kerangka terasnya. Bukan hanya itu, bilangan pemaju bebas yang berkecimpung dengan Ethereum untuk membuat dApps unik mereka sendiri juga telah meningkat dengan ketara dalam 12 bulan yang lalu.

CoinDesk – Antara $ 100- $ 115

Pasukan analisis di Coindesk dengan tepat menunjukkan bahawa harga Ether kemungkinan besar akan berjuang untuk masa depan yang dapat diramalkan. Walau bagaimanapun, jika mata wang digital dapat melepasi tahap rintangan segera, ia akan dapat stabil sekali lagi – jika tidak, mata wang boleh melepasi di bawah titik 100 dolar.

Mitesh Shah – $ 225 menjelang Tahun Depan

Shah adalah Pengasas / Ketua Pegawai Eksekutif Omnia Markets. Dalam e-mel kepada Bitcoinexchangeguide, dia menyoroti beberapa trend yang mungkin mempengaruhi harga Ether pada masa akan datang.

“Oleh kerana penurunan harga baru-baru ini, diikuti oleh pembetulan kecil pasaran, secara peribadi saya percaya bahawa ETH akan tetap stabil sekitar julat harga USD $ 175- $ 185. Dalam jangka pendek hingga sederhana, ketika pasaran perlahan-lahan mengembalikan momentumnya, saya percaya bahawa ETH akan berkembang kembali ke tahap $ 200 + yang dialaminya pada pertengahan September. Selanjutnya, saya percaya bahawa industri ini, secara amnya, akan memasuki pasaran lembu dan harga akan kembali meningkat pada musim bunga akan datang, dan mengenai ETH, saya percaya ini akan membawa kepada julat $ 225 + yang dialaminya pada bulan Mei, Jun lalu, dan Julai. “

Chris McClure – Bullish

Chris McClure adalah penyokong cryptocurrency yang telah menjadi sebahagian daripada ruang yang berkembang ini sejak beberapa lama sekarang. McClure kini memegang jawatan penasihat di BitTaxer di samping menjadi ahli Yayasan Blockchain Iceland. Pada pandangannya, kerana pelbagai kemajuan teknologi seperti sharding, plasma, dan OpenST Mosaic, saat ini terdapat beberapa alasan bagi orang untuk menjadi optimis terhadap prospek kewangan ETHs masa depan. Dan sementara McClure tidak memberikan angka yang tepat untuk menyokong ramalannya, dia menambah bahawa nasib Ether akan berubah menjadi lebih baik pada akhir 2019.

Robin Singh – Sekitar $ 1,500 menjelang 2020

Robin Singh adalah pengasas Koinly, permulaan perisian cukai cryptocurrency. Dalam perbualan baru-baru ini dengan Bitcoinexchangeguide, dia memberitahu kami bahawa ETH masih mengikuti Bitcoin dari segi harga pasaran – iaitu penurunan / kenaikan BTC sepertinya mempunyai kesan yang sama terhadap Ether. Dia juga menunjukkan bahawa penurunan Bakkt Futures baru-baru ini telah mengakibatkan penurunan harga BTC dan seterusnya juga ETH – dengan yang terakhir turun lebih dari $ 50 dalam seminggu.

Walau bagaimanapun, masa depan Ether kelihatan cerah bagi Singh, terutamanya kerana komuniti pemaju ETH telah berkembang dan terdapat banyak projek yang menjanjikan di cakrawala. Ini, menurut Robin, menandakan pergerakan harga positif untuk koin crypto utama. Bukan itu sahaja, tetapi jangkaan pelepasan ETH v2 juga akan mengakibatkan nilai ETH meningkat pada awal tahun depan.

“Perkara hebat mengenai ETH seterusnya ialah harga node induk akan jauh lebih rendah sehingga penghalang masuk turun – yang bermaksud ETH menjadi lebih terdesentralisasi. Rangkaian Ethereum juga akan dapat memproses sejumlah besar transaksi dengan bayaran yang lebih rendah kerana peningkatan. “

Singh kemudian menambah:

“Mengenai ramalan harga, harganya mungkin kekal pada julat $ 170-190 untuk sisa tahun ini sementara tahun depan akan melihat pergeseran yang signifikan ke atas menjadi sekitar $ 300-400. Mengenai masa depan jangka panjang, crypto berkembang dalam jangkauan dan kapitalisasi pasaran. Tonggak utama seterusnya adalah pelancaran Libra, yang boleh menjadi perubahan paradigma untuk industri cryptocurrency – bayangkan 4 bilion orang mempunyai akses mudah ke cryptocurrency. Harganya boleh naik lebih tinggi daripada paras tertinggi tahun 2017 hingga sekitar $ 1500 pada akhir tahun depan. “

Joseph Raczynski – Lebih dari $ 1,000

Dalam temu ramah dengan Finder tahun lalu, Joseph Raczynski – pengasas JoeTechnologist.com – menyatakan bahawa kerana keseluruhan utiliti dan kapasiti pelaksanaan projek Ethereum, dia tidak akan terkejut melihat kenaikan ETH melepasi angka $ 1,000 pada akhir tahun ini. Namun, kerana aset kripto kedua terbesar (dengan jumlah permodalan pasaran) kini diperdagangkan dengan harga lebih dari $ 170, akan menarik untuk melihat apakah ramalan Raczynski bertahan.

“Hampir semua organisasi besar menguji platform ini.”

Brian Schuster – Setinggi $ 100,000

Pengasas Ark Capital LLC, Brian Schuster, percaya bahawa seperti Bitcoin, Ether to adalah simpanan nilai jangka panjang (SOV) yang sangat baik. Pada pendapatnya, tidak menghairankan apabila melihat permodalan keseluruhan aset utama melonjak sekitar $ 10 trilion tanda – yang bermaksud bahawa harga satu token ETH akan meningkat ke titik harga besar sekitar $ 100,000. Sekiranya itu tidak mencukupi, Schuster juga yakin akan hakikat bahawa ada kemungkinan bahawa suatu hari Ether akan dapat menggantikan semua mata wang lain (fiat dan digital) yang beredar hari ini. Ini kerana dia percaya bahawa Ethereum adalah salah satu dari beberapa platform yang terdesentralisasi yang dapat digunakan secara besar-besaran dan dapat mengatasi banyak masalah skalabilitas mengenai kebanyakan cryptocurrency nama besar lainnya.

Salvador Casquero Algarra – Tinjauan jangka pendek yang kuat

Algarra adalah pengasas 2gether – platform kewangan kolaboratif yang bergabung dengan lancar dalam dunia FIAT dengan crypto. Dalam temu ramah eksklusif dengan BEG, dia menunjukkan:

“Dengan pengenalan Casper, kami memiliki fakta bahawa sekarang ini tidak ada batasan penerbitan ETH. Bagi saya, kami akan mendapat penerimaan cryptocurrency di seluruh dunia tidak lama lagi, jadi saya akan mengatakan bahawa pada harga jangka pendek / sederhana ETH akan naik dari analisis teknikal atau sentimen. Untuk jangka masa panjang, saya akan mengatakan bahawa ia akan menjadikan teknologi dapat diakses oleh semua orang atau akan mengambil risiko terganggu seperti yang telah berlaku dengan setiap perniagaan yang kita tahu. “

Clem Chambers – Lebih $ 1,000

Kolumnis Forbes / Ketua Pegawai Eksekutif ADVFN Clem Chambers cukup optimis mengenai masa depan Ethereum. Pada pendapatnya, aset digital kemungkinan besar akan bertahan di atas tanda $ 1,000 dalam masa terdekat – ramalan yang mungkin tidak dapat menjadi kenyataan, terutamanya ketika mempertimbangkan fakta bahawa 2019 sudah hampir berakhir dan harga ETH masih tersekat pada julat harga $ 170 – $ 225.

Nigel Green: Berpotensi Melebihi $ 2,500

Green adalah Ketua Pegawai Eksekutif deVere Group dan juga penganalisis crypto. Tahun lalu, dia bercakap dengan MarketWatch mengenai masa depan pasaran crypto dan mengatakan kepada wawancara bahawa dia percaya Ether berpotensi untuk naik ke titik harga sekitar $ 2,500 pada awal 2019. Namun, dia mengakui hal itu kerana turun naik yang sedang dialami oleh sektor pasaran ini secara amnya, tidak mengejutkan apabila melihat ramalannya jatuh.

Optimisme Nigel terhadap Ethereum berpunca dari beberapa faktor yang berbeza seperti:

  • Semakin banyak pengendali platform digital menggunakan ekosistem ETH untuk memudahkan perdagangan dan pertukaran mereka.
  • Semakin ramai orang mula menggunakan kontrak pintar berasaskan ETH
  • Penggunaan Ethereum memungkinkan untuk desentralisasi pengkomputeran awan.

Bobby Ullery – $ 11,000 pada tahun 2020

Penganalisis crypto yang dihormati Bob Ullery percaya bahawa dalam beberapa tahun akan datang, Ethereum akan mengambil alih sekurang-kurangnya 25% pasaran crypto global dengan mudah. Hasilnya, harga satu token dengan mudah boleh meningkat hingga sekitar $ 11,000 (pada akhir tahun 2020). Masih ada sedikit masa yang tersisa untuk ramalan ini berjalan, jadi akan menarik untuk melihat bagaimana keadaan berlaku untuk mata wang digital utama.

Kyle Asman – Tidak Optimis

Kyle Asman adalah rakan pengasas di BX3 Capital. Pada pandangannya, harga ETH akan kekal stabil atau terus menurun dalam tempoh enam hingga dua belas bulan akan datang. Dalam e-mel kepada Bitcoinexchangeguide, Asman menunjukkan:

“Ether tidak benar-benar menunjukkan bahawa ia boleh bergantung pada harga BTC dan sekarang, kedua-duanya sangat berkorelasi. Harga ETH didorong oleh ICO di blockchain Ethereum, yang jelas sudah tidak ada lagi. Saya tidak fikir terdapat banyak permintaan di pasaran. Harus ada pemangkin untuk membawa pembeli baru ke pasar dan kita belum melihatnya. Saya fikir setelah kita melihat syarikat besar mengeluarkan token digital atau rang undang-undang peraturan diluluskan di sini di AS, kita akan melihat kenaikan pasaran. “

Marouane Garcon – $ 1,000

Pengarah Urusan Amulet Marouane, Garcon percaya bahawa Ethereum berpotensi mencapai titik harga $ 1.000 – namun, ramalan ini banyak didasarkan pada keberhasilan pelaksanaan kerangka Casper Ether yang berjaya.

Alexis Ohanian – $ 1,500

Pengasas bersama Reddit percaya bahawa sementara Ether dapat mengumpul kembali hingga $ 1,500 pada akhir tahun ini, kerangka intrinsiknya tidak tanpa kekurangannya.

Tim Enneking – Susut Nilai Beransur

Tim Enneking – Ketua Pengurusan Modal Digital – percaya bahawa saat ini tidak ada alasan yang jelas yang dapat mendorong harga Ethereum ke arah naik dalam waktu dekat. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna Enneking tidak melihat masa depan yang cerah untuk aset digital lain seperti Bitcoin.

Ben Samocha – Tinjauan jangka pendek yang kuat

Ben adalah CEO & Pengasas CryptoJungle.co.il. Dalam perkiraannya, Ethereum mempunyai masa-masa yang menggembirakan – sekurang-kurangnya dari segi tindakan harga mata wang. Dia baru-baru ini memberitahu Bitcoinexchangeguide:

“Setelah menghadiri Ethereal TLV dan mendengarkan Vitalik Buterin dan Joe Lubin di atas panggung, saya belajar mereka banyak bergerak untuk H1 2020, sebagai peralihan ke Ethereum 2.0. mencapai peringkat akhir. Dari segi insentif teknologi dan kewangan, saya bimbang untuk jangka masa panjang ETH. Walau bagaimanapun, kemungkinan besar pasaran tidak dapat menaruhnya, FOMO dan ‘wang bodoh’ kemungkinan akan kembali dan harga akan kembali naik ke arah atas. “

Di samping itu, dia juga menunjukkan bahawa kerana ekosistem Ethereum pada masa ini mempunyai jumlah pemaju aktif terbesar (serta banyak pelaburan institusi), cukup selamat untuk mengandaikan bahawa akan ada banyak minat di kalangan orang ramai untuk menjadi pemangku kepentingan pada Ethereum 2.0. Dengan nafas yang sama, dia juga menyoroti fakta bahawa ETH kini turun hampir 90% dari USD ATH, dan dengan itu akan mengejutkan jika beberapa aktiviti pengumpulan serius tidak berlaku di belakang tabir.

(Pendedahan: Ben kini bekerja untuk PR kripto & agensi pemasaran dan juga menguruskan rumah penerbitan peribadinya sendiri, oleh itu pandangannya hanya dianggap sebagai miliknya sahaja.)

Sekarang, mari kita periksa garis masa harga Ethereum yang bersejarah dan lihat di mana harga ETH selama ini adalah kerjaya bertahun-tahun.

Apa itu Ethereum dan Di manakah harganya akan meningkat di masa hadapan? ethereum-eth-usd-harga-nilai

Sekarang setelah kami membasahi selera anda dan menyampaikan semua ramalan harga ethereum yang paling kami dapati, sudah tiba masanya untuk membawanya kembali ke titik awal satu hari dan menyusun semula apa sebenarnya Ethereum, bagaimana ETH berfungsi, dan berkongsi beberapa pandangan mengenai sejarah garis masa harga syiling eter.

Sebelum kita mengetahui sebarang kerumitan yang berkaitan dengan Ethereum, lebih baik kita memahami asas-asas 10 cryptocurrency teratas. Dalam pengertiannya yang paling asas, Ethereum boleh dianggap sebagai komputer dunia yang diedarkan yang sumber terbuka, terdesentralisasi dan menampilkan blockchain awam. Bukan hanya itu, tetapi juga dilengkapi dengan sejumlah ciri yang sangat khusus yang berkaitan dengan fungsi kontrak pintar Turing-lengkap (konsep yang kita lihat secara terperinci sedikit kemudian dalam artikel).

Projek Ethereum pada asasnya merupakan gagasan Vitalik Buterin, seorang saintis komputer Rusia yang merancang cetak biru untuk sistem blockchain novelnya sejak tahun 2019. Ethereum sebagai platform telah dirancang untuk memanfaatkan kekuatan blockchain asalnya untuk menyimpan dan melaksanakan program komputer di sebilangan besar nod yang mungkin diedarkan ke seluruh dunia. Hasil daripada kemampuan tersebut, penawaran token berkaitan Ethereum (ETH) telah menjadi salah satu aset kripto yang paling terkenal di dunia – seperti yang ditonjolkan oleh fakta bahawa ETH kini mempunyai had pasaran kedua terbesar dari sebarang cryptocurrency yang terdapat di pasaran hari ini.

Apa yang Membezakan Ethereum dari Bitcoin?

Sering kali, orang cenderung membandingkan harga Bitcoin dan Ethereum kerana persamaan permukaannya, dan hakikat bahawa mereka telah menjadi duit syiling nombor satu dan dua dengan cap pasaran sejak ‘crypto menjadi sesuatu’.

Namun, melihat lebih dekat kedua-dua aset digital itu menunjukkan kepada kita bahawa selain daripada penggunaan teknologi blockchain, kedua-dua mata wang ini agak berbeza. Sebagai permulaan, penggunaan blockchain mereka agak berbeza kerana Bitcoin menggunakan teknologi untuk mengesan pemilikan aset digital; sedangkan ekosistem Ethereum lebih mementingkan penggunaan teknologi untuk menjalankan kod pengaturcaraan yang berkaitan dengan pelbagai dApps.

Satu lagi perbezaan utama antara keduanya adalah bahawa sementara Ethereum menggunakan kontrak pintar, Bitcoin tidak. Kontrak pintar boleh dianggap sebagai protokol komputer yang dapat memfasilitasi, mengesahkan dan menguatkuasakan syarat-syarat yang telah ditentukan sebelumnya dari perjanjian konvensional (iaitu pelaksanaan transaksi yang boleh dipercayai) tanpa menggunakan moderator pihak ketiga secara digital.

Perbezaan utama yang lain termasuk:

Oleh kerana relatif baru Ether, dianggarkan pada tahun 2021, hanya separuh daripada jumlah token bekalan ETH akan diperoleh oleh peminat perlombongan di seluruh dunia. Dalam masa yang sama, lebih daripada 55% bekalan Bitcoin (token 21M) telah dilombong.

Faktor pemisah lain yang menjadikan kedua projek itu unik antara satu sama lain adalah penggunaan algoritma perlombongan yang berbeza. Sebagai contoh, sementara Bitcoin menggunakan ASIC terpusat, Ethereum menggunakan algoritma yang dipanggil Ethash yang membolehkan perlombongan terdesentralisasi berlaku dengan cara yang mudah, tanpa gangguan..

Pandangan Ringkas Asal-usul Ethereum

Sejarah Ethereum memberi impak besar pada crypto-sphere seperti yang kita ketahui sekarang. Penjelasan asal projek kertas putih dikongsi oleh Vitalik Buterin pada separuh terakhir tahun 2013. Dalam makalah tersebut, dia menggariskan penciptaan komputer dunia yang diedarkan yang akan dapat memanfaatkan potensi sebenar teknologi blockchain. Bukan hanya itu, tetapi dia juga menjelaskan secara panjang lebar kemampuan sistem yang dibayangkannya untuk membantu memudahkan pembuatan aplikasi terdesentralisasi (dapps) seperti:

  • Aset digital dalam rantai (token ERC-20)
  • DEX – aka pertukaran terdesentralisasi
  • Sistem identiti dan reputasi dalam rangkaian
  • DAO
  • Kontrak pintar

Kontrak pintar, khususnya, dilihat oleh banyak orang sebagai USP utama Ethereum. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, mereka pada dasarnya adalah program yang dapat dilaksanakan sendiri yang memfasilitasi pemindahan nilai pada rangkaian asli projek – data yang disimpan secara tidak tetap di blockchain. Kontrak hanya dilaksanakan apabila syarat tertentu tertentu dipenuhi tanpa memerlukan campur tangan pihak ketiga atau penapisan.

Satu lagi ciri utama Ethereum adalah “Mesin Maya Ethereum” (EVM) – yang pada dasarnya merupakan perisian lengkap Turing yang telah dirancang untuk berfungsi di atas rangkaian ETH dan memudahkan menjalankan pelbagai aplikasi digital (tanpa mengira bahasa pengaturcaraan asalnya) . Hasilnya, ekosistem Ethereum menyediakan pangkalan penggunanya dengan potensi untuk membuat pelbagai aplikasi terdesentralisasi yang sangat luas.

Sekarang dengan beberapa teknikal yang tidak dapat dilakukan, kita dapat membincangkan fasa pengembangan awal Ethereum. Kerja-kerja projek ini dilaporkan bermula pada beberapa bulan pertama 2014, ketika Vitalik mengumpulkan sekumpulan kecil usahawan teknologi berwawasan (termasuk nama besar seperti Anthony Di Iorio, Charles Hoskinson, dan Mihai Alisie). Pembangunan awal projek ini dimulakan di sebuah firma yang bernama Switzerland GmbH dan kemudian melalui sebuah organisasi bukan keuntungan Switzerland yang bernama Ethereum Foundation. Selama ini, Joe Lubin (yang pada waktu itu berafiliasi dengan GmbH) juga mula membantu Buterin dengan pelbagai cara dan dengan demikian dianggap oleh semua orang sebagai salah satu pengasas utama projek Ethereum.

Sekitar Q2-Q3 2014, Ethereum menjalani penjualan orang ramai yang berjaya memperoleh sejumlah $ 14 juta dalam jangka masa hanya dua bulan. Bukan hanya itu, beberapa bulan kemudian, token Ether (mata wang digital yang berafiliasi dengan projek) diedarkan di kalangan pelabur, pasukan pembangunan dan Yayasan Ethereum. Menjelang Julai-2015, jaring utama pertama Ethereum (disebut Frontier) dilancarkan kepada umum untuk penggunaan arus perdana. Selama lapan bulan ke depan, kemas kini pertama (disebut sebagai Homestead) ke sistem dilaksanakan dan secara meluas dianggap oleh komuniti crypto global lebih stabil daripada pendahulunya. Peningkatan ini memberi tumpuan kepada beberapa perkara seperti harga gas, keselamatan, dan pemprosesan transaksi. Namun, pada masa itu, sejumlah orang masih menyatakan bahawa Ethereum rentan terhadap banyak kerusakan keselamatan walaupun potensi operasional dan ekonominya sangat besar.

Episod DAO

Pada akhir tahun 2015, projek Ethereum telah berjaya mengumpulkan daya tarikan arus perdana yang cukup, yang membantu memacu penciptaan The DAO – sebuah organisasi autonomi terdesentralisasi yang bertujuan untuk berfungsi sebagai dana VC yang diarahkan oleh pelabur. Ia dapat mengumpulkan $ 150 juta yang besar melalui sumbangan dari pelbagai orang di seluruh dunia (dianggarkan lebih daripada sepuluh ribu individu terlibat dalam penggalangan dana). Oleh kerana penggunaan kontrak pintar yang dilaksanakan sendiri oleh DAO, banyak pakar teknologi berpendapat bahawa ia boleh berfungsi sebagai kenderaan pelaburan yang terdesentralisasi yang ideal.

Walau bagaimanapun, pada bulan Jun 2016, DAO secara tidak sengaja dikompromikan ketika penggodam pihak ketiga dapat menemui celah kecil dalam kodnya – akibatnya, mereka dapat mencuri sekitar $ 50 juta dana yang dikumpulkan dan memindahkannya menjadi terpisah DAO (dikenali sebagai DAO Gelap). Sebaik sahaja berita mengenai ini sampai ke khalayak ramai, pengguna lain dengan kemampuan teknikal yang cukup juga mulai memanfaatkan kerentanan tersebut dan mula mengalihkan baki dana ke DAO ketiga.

Hasil daripada perkembangan ini adalah bahawa komuniti kripto menjadi sangat terpolarisasi, dengan satu hujung spektrum, mendorong adanya garpu blockchain Ethereum agar penggodam dapat dihalang daripada mengakses dana yang dicuri sementara pihak yang lain menyebut ketidakberubahan blockchain dan prinsip utamanya “kod sebagai undang-undang” (untuk mengelakkan perubahan dibuat pada ekosistem). Pada akhirnya, Buterin menggunakan Twitter untuk mengumumkan bahawa garpu sudah dekat dan dengan demikian dunia menjadi saksi kelahiran Ethereum Classic.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sebilangan besar firma, dev, dan pelombong terus menggunakan rantai Ethereum bercabang yang kini merupakan mata wang ke-2 terbesar (dengan jumlah permodalan) di pasaran hari ini.

Terakhir, berikutan peretasan DAO yang dinyatakan di atas, blockchain Ethereum mengalami beberapa peningkatan penting, dengan yang paling penting adalah pelaksanaan “Metropolis – Byzantium” yang pada dasarnya berusaha untuk meletakkan asas bagi projek-projek yang akhirnya beralih ke Proof-of-Stake kerangka.

Jadi Bagaimana Platform Ini Benar-benar Berfungsi?

Seperti yang telah disebutkan di bagian sebelumnya, Ethereum Virtual Machine (EVM) adalah salah satu komponen operasi teras platform Ethereum. Dalam pengertiannya yang paling mendasar, ini adalah perisian Turing-lengkap yang telah dirancang untuk melaksanakan skrip digital di rangkaian komputer yang diedarkan sehingga dapat memudahkan pelaksanaan kontrak pintar, DAO, dll. Selain itu, juga disebutkan bahawa Ethereum dirancang untuk membantu dalam penciptaan dApps, permainan, daftar pendistribusian, dan sejumlah aplikasi lain.

Kelebihan dan Kelemahan

Ethereum sebagai platform digital yang berdiri sendiri menyediakan pelbagai faedah kepada penggunanya. Jadi, di bahagian ini, kita juga akan melihat beberapa kelebihan teras projek jika dibandingkan dengan sistem lain yang serupa.

Kebolehubahan: Ketika menggunakan platform yang canggih seperti Ethereum, entiti pihak ketiga tidak dapat membuat perubahan pada blockchain asli sistem. Bukan hanya itu, platform ini benar-benar tahan penapisan kerana menggunakan algoritma konsensus PoW.

Privasi dan Keselamatan: Oleh kerana menggunakan algoritma konsensus Proof-of-Work serta teknik kriptografi canggih yang lain, ekosistem Ethereum tidak mempunyai titik kegagalan utama – dengan itu, menjadikan platform ini sangat selamat dan tahan terhadap pencerobohan luaran dan cubaan menggodam.

Tanpa Waktu Henti: Semua dApps, kontrak pintar yang berjalan di atas blockchain Ethereum pada waktu tertentu tidak dapat dimatikan oleh mana-mana entiti tunggal atau peserta rangkaian.

Dengan kelebihannya, mari kita lihat beberapa kelemahan platform ini.

Rentan: Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Ethereum adalah platform lengkap Turing sebagai akibatnya ia rentan terhadap kerentanan berkaitan kontrak pintar tertentu yang dapat dieksploitasi oleh orang-orang dengan pengetahuan yang cukup mengenai perkara tersebut. Dalam hal ini, bahkan serangan DAO terkenal yang telah dijelaskan secara terperinci sebelumnya disebabkan oleh kelewatan Ethereum keselamatan kontrak pintar.

Kestabilan Jangka Panjang / Skalabiliti: Kebimbangan lain yang menjadi lebih relevan selama bertahun-tahun adalah potensi skalabiliti Ethereum. Sebagai contoh, banyak pakar telah berkomentar bahawa dalam upaya meningkatkan platform, pemaju harus berkompromi pada aspek-aspek tertentu dari projek seperti keselamatan dan desentralisasi. Dan sementara penyelesaian skalabiliti yang berkaitan dengan Ethereum sedang dirancang oleh pelbagai pasukan dev di seluruh dunia, isu-isu yang berkaitan dengan kapasiti throughput rendah dan kos gas yang tinggi masih turun seperti sebelumnya.

Bagaimana Transaksi Ethereum Berfungsi?

Reka bentuk Ethereum cukup mudah, untuk memudahkan transaksi kewangan, platform menggunakan model berasaskan akaun (tidak seperti UTXO model yang digunakan oleh Bitcoin). Dari perspektif teknikal, kita dapat melihat bahawa keadaan global Ethereum terbahagi kepada sebilangan alamat 20-bait di mana setiap tx dianggap sebagai peralihan keadaan.

Setiap alamat Ethereum mengandungi empat bidang berikut:

  • Yang tidak
  • Imbangan Eter
  • Kod kontrak
  • Penyimpanan

Selain itu, terdapat dua jenis akaun yang dikaitkan dengan Ethereum – akaun milik luaran, dan akaun kontrak. Seperti namanya, akaun milik luaran dikendalikan oleh pengguna yang memiliki kunci peribadi yang berkaitan. Mereka tidak mengandungi kod dan dapat digunakan untuk membuat dan menandatangani transaksi. Begitu juga, akaun kontrak pada dasarnya adalah kontrak pintar yang ditadbir melalui penggunaan kod dan alat privasi lain.

Konsep Teras Lain Yang Perlu Dinikmati

(i) Perlombongan Ethereum: Sama seperti cara mendapatkan mata wang digital lain (seperti Bitcoin), perlombongan Ethereum juga menggunakan prosedur asas tertentu yang biasa dengan banyak sezaman digitalnya. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan yang perlu ditunjukkan. Sebagai contoh, jika dibandingkan dengan perlombongan Bitcoin, blockchain ETH tidak hanya menyimpan salinan senarai transaksi asalnya tetapi juga data yang berkaitan dengan keadaan operasi rangkaiannya yang terkini.

Perbezaan teras lain yang perlu diperhatikan di sini ialah penggunaan Patricia Trees oleh Ethereum daripada infrastruktur Merkle Tree yang biasa digunakan (yang digunakan untuk peraturan negara blockchain). Bagi pembaca kami yang mungkin tidak menyedari apa itu Patricia Trees, mereka pada dasarnya merupakan kaedah yang lebih efisien untuk menyimpan dan menyesuaikan keadaan setiap blok dalam ekosistem crypto tertentu.

Data tambahan yang berkaitan dengan perlombongan ETH yang perlu diingat:

  • Masa sekatan 12 saat
  • Algoritma Perlombongan Ethash (Menggunakan DAG)
  • Ganjaran Sekat 3 ETH

(ii) Protokol Konsensus PoW: Seperti yang disebutkan sebelumnya, Ethereum menggunakan versi model Nakamoto Consensus Proof-of-Work (PoW) yang diubah. Protokol ini sangat selamat digunakan dan terdiri daripada pelbagai nod terdesentralisasi yang tersebar di seluruh dunia. Selain itu, aktiviti perlombongan yang dilakukan dalam batasan model ini menggunakan algoritma yang disebut Ethash (DAG). Dengan kata-kata itu, ramai pembaca kita mungkin menyedari hakikat bahawa persediaan ini akan segera diubah apabila peningkatan Casper yang akan datang disiarkan. Hasil daripada kemas kini, platform Ethereum akan beralih dari persediaan PoW ke model konsensus Proof-of-Stake.

(iii) Kontrak Pintar & Dapps: Salah satu aspek Ethereum yang paling menarik adalah hakikat bahawa ia memberikan kemampuan kepada penggunanya untuk mengembangkan dan menyebarkan aplikasi terdesentralisasi baru dengan cara yang sangat efisien dan bebas dari gangguan. Bukan hanya itu, tetapi juga membolehkan para penyelidik membuat token ERC-20 mereka sendiri melalui penggunaan EVM yang disebutkan di atas.

Dari segi bagaimana kontrak pintar dikembangkan, mereka dirancang terutamanya melalui penggunaan bahasa pengaturcaraan yang disebut ‘Solidity’. Namun, perlu disebutkan bahawa pelbagai pembangun yang bekerjasama dengan projek Ethereum kini ingin memanfaatkan bahasa pengaturcaraan Beta yang dikenali sebagai Vyper (untuk menyederhanakan banyak kerumitan yang kini terlibat dengan pembuatan kontrak pintar).

(iv) Skalabiliti: Melalui penggunaan teknik baru seperti pemprosesan di luar rantai, pelarian, pelbagai individu di seluruh dunia berusaha untuk mengurangkan banyak masalah skalabiliti yang kini berkaitan dengan Ethereum. Sekiranya masalah ini berjaya diatasi, pembangun akan dapat membuat jalan baru untuk mengewangkan ciptaan mereka – dengan itu membuka paradigma pembangunan aplikasi yang sama sekali baru untuk orang di seluruh dunia.

Garis Masa Harga Ethereum: Sejarah Token ETH yang Perlu Diketahui

ethereum-harga-carta-sejarah

CoinMarketCap: Pandangan sejarah harga Ethereum yang diukur dalam nilai kadar pertukaran ETH / USD

2013 – Benih disemai

Pada separuh pertama tahun ini, seorang pelajar muda Rusia-Kanada bernama Vitalik Buterin memperkenalkan konsep Ethereum kepada beberapa individu terpilih yang menurutnya dapat memahami kehebatan penglihatannya. Beberapa bulan kemudian, dia memberikan komuniti teknologi global dengan kertas putih terperinci yang mengandungi premis asas untuk beberapa konsep khusus (DAO, kontrak pintar) yang kini menjadi sebahagian daripada kripto vernakular biasa di seluruh dunia.

Menjelang akhir tahun 2013, Buterin memulakan perbincangan dengan sebilangan pemaju terkemuka (seperti Anthony Di Iorio, Charles Hoskinson) mengenai penciptaan platform blockchain yang berfungsi sepenuhnya yang akan membantu menghidupkan visinya.

2014 (Januari) – Ethereum membuat penampilan sulung secara rasmi

Pada suku pertama 2014, konsep di sebalik Ethereum secara rasmi disampaikan kepada dunia pada Persidangan Bitcoin Amerika Utara yang diadakan di Miami. Di sinilah Vitalik memberitahu peminat crypto bahawa dia akan bergabung dengan Dr. Gavin Wood, dan Jeffrey Wilcke untuk membantunya dengan aktiviti yang berkaitan dengan pembangunannya.

2014 (April) – Spesifikasi EVM yang dikeluarkan

Beberapa hari hingga April, Vitalik meneruskan dan menerbitkan pelbagai spesifikasi yang berkaitan dengan Mesin Maya Ethereum (EVM). Bukan hanya itu, tetapi dia juga memberi dunia kod pelaksanaan fungsional pertama untuk EVM dalam tujuh bahasa pengaturcaraan yang berbeza.

2014 (Julai) – Penjualan token Ether disiarkan secara langsung

Sepanjang bulan Julai, dunia menyaksikan pelancaran penjualan token ETH pertama – di mana sejumlah 60,102,216 Ether dimuatkan kepada orang ramai. Menjelang akhir penjualan (yang berakhir pada bulan Ogos), Ethereum Foundation berjaya mengumpulkan jumlah keseluruhan $ 14 juta.

2014 (September) – Nilai ETH terus meningkat

Menjelang Q4 (2014), nilai ETH mula melonjak dengan pesat, sehingga mewujudkan gelombang minat pelabur yang besar di seluruh dunia. Bukan hanya itu, menjelang bulan September, pelabur presale projek telah menerima sejumlah 60 juta token (sebagai sebahagian daripada skim pengedaran yang telah ditentukan.)

2014 (November) – Komuniti dev Etheruem hadir di DEVCON-0

Sebagai sebahagian daripada persidangan DEVCON-0, sebilangan peminat / pembangun Ethereum dari seluruh dunia berkumpul di Berlin. Pada pertemuan itu, mereka membincangkan pelbagai subjek yang berkaitan dengan projek tersebut serta mengemukakan idea mereka tentang bagaimana menjadikan platform lebih dipercayai, selamat dan berskala.

2015 (Mac – April) – Pembangunan berterusan seperti yang diharapkan

Setelah permulaan tahun yang agak tidak lancar, pada bulan April, dunia dimaklumkan kepada program DEVgrant yang menawarkan dana kepada beberapa pemaju dari seluruh dunia untuk beberapa projek yang berkaitan dengan Ethereum.

2015 (Julai-Ogos) – Pelancaran Frontier diumumkan

Pada minggu terakhir bulan Julai, salah satu kemas kini utama Ethereum (disebut sebagai ‘Frontier’) dilaksanakan, sehingga menjadikannya salah satu tonggak penting pertama projek yang harus dicapai. Perkembangan ini juga membantu meningkatkan minat terhadap projek dari komuniti crypto global.

Selain itu, pada masa inilah DEVCON-1 dihoskan di London sebagai acara lima hari. Acara ini cukup mewah jika dibandingkan dengan lelaran sebelumnya dan menampilkan persembahan dari lebih daripada 400 pembangun bebas. Bukan hanya itu, persidangan ini turut dihadiri oleh wakil dari pelbagai syarikat besar termasuk UBS, IBM dan Microsoft. Oleh kerana kejayaan DEVCON-1, kata blockchain mula menjadi sebahagian daripada teknologi arus perdana di seluruh dunia (terutamanya dalam kalangan crypto).

2016 (Mac) – Satu lagi kemas kini utama disiarkan

Pada separuh pertama bulan Mac, pasukan inti utama Ethereum memutuskan untuk terus maju dan melaksanakan kemas kini protokol terbaru mereka (disebut sebagai Homestead) ke ekosistem blockchain asli platform.

2016 (Mei) – Perhatian media arus perdana terus mengalir masuk

Pada pertengahan 2016, sejumlah media mula memperhatikan potensi kewangan Ethereum di masa depan, terutamanya kerana DAO dapat mengumpulkan sejumlah $ 150 juta melalui acara penjualan orang ramai selama sebulan.

2016 (Jun -Julai) – Peretasan DAO yang terkenal berlaku

Bulan Jun menyaksikan sekumpulan penggodam mengeksploitasi celah yang berkaitan dengan Ether DAO, sehingga berjaya dengan ETH bernilai lebih dari $ 50 juta hampir semalam. Kejadian ini, kemudiannya, juga berfungsi sebagai pemangkin utama bagi ekosistem Ethereum yang dililit keras menjadi dua rantai yang berbeza – iaitu, ETC dan ETH. Sekiranya itu tidak mencukupi, episod ini juga mengakibatkan banyak pemain utama yang berkaitan dengan Ethereum Classic menjauhkan diri dari projek tersebut.

2017 (Februari) – Adopsi terus meningkat; Harga mencecah paras tertinggi sepanjang masa

Pada bulan Februari, pelancaran Enterprise Ethereum Alliance (EEA) diumumkan. Anggota teras EEA merangkumi beberapa entiti besar seperti Microsoft, Accenture, Ernst & Muda.

2017 (Mei) – Gergasi arus perdana terus bergabung dengan EEA

Hanya dalam masa empat bulan pelancarannya, EEA terus menerima lebih ramai anggota berprofil tinggi. Bukan itu sahaja, malah harga Ether terus melambung tinggi, dengan nilai aset digital utama ditutup pada bulan melebihi tanda $ 200.

2017 (Julai-September) – Era ICO bermula

Ramai orang masih berpendapat bahawa Ethereum adalah salah satu pemangkin utama untuk kenaikan harga yang berlaku pada tahun 2017. Ini diserlahkan oleh fakta bahawa pada awal tahun 2017, mata wang itu diperdagangkan dengan harga yang rendah sekitar $ 8.23 ​​sedangkan , pada akhir tahun ini, satu token ETH bernilai $ 742. Fenomena lain yang menggegarkan dunia pada separuh akhir tahun 2017 ialah kenaikan Penawaran Syiling Permulaan (aka ICO) – jalan penggalangan dana yang membolehkan syarikat permulaan mengumpulkan wang untuk projek mereka tanpa perlu bergantung pada institusi kewangan yang mapan seperti bank.

Namun, seperti yang kita semua ketahui sekarang, kualiti banyak projek ICO ini sangat kurang baik – sehingga pasaran akhirnya terperangkap dalam gelembung yang mengakibatkan banyak orang kehilangan wang mereka yang susah payah.

2017 (Disember) – Ethereum melepasi tanda $ 740

Menjelang akhir tahun 2017, kenaikan kewangan Ethereum nampaknya hampir tidak dapat dihentikan – dengan cryptocoin utama menyaksikan kenaikan lebih dari 70% dalam jangka masa hanya 20 hari.

2018 (Januari) – Nilai sepanjang masa (ATH) tercapai

Pada minggu ketiga Januari, Ethereum meningkat hingga ATH $ 1,432 – prestasi yang tidak dapat ditiru oleh mata wang digital sejak itu. Namun, tidak lama selepas fasa ini, ETH mula mengalami turun naik secara besar-besaran dan mulai turun nilai dengan cepat.

2018 (Mac) – Penurunan nilai berterusan

Hanya dalam beberapa bulan setelah mencapai puncak kewangannya, Ethereum turun ke paras rendah sekitar $ 400. Dan sementara nilai altcoin 10 teratas sekali lagi akan meningkat sedikit pada bulan berikutnya atau lebih, mata wang itu tidak akan pernah lagi hampir mendekati tanda $ 300.

2018 (April-Mei) – Token cap meningkat

Walaupun nilai Ethereum jatuh jauh antara Q2-Q4, projek ini terus meningkat populariti di seluruh dunia. Bukan itu sahaja, pada bulan April, Buterin membawa Cadangan Penambahbaikan Ethereum (EIP) untuk meningkatkan jumlah penawaran mata wang ke wilayah 120 juta.

2018 (Nov-Dec) – Rendah baru dialami

Pada akhir bulan Disember, Ethereum turun ke bawah tanda $ 100, sesuatu yang belum pernah terjadi pada aset digital utama dalam lebih dari satu setengah tahun. Pada masa ini, banyak penganalisis meramalkan bahawa dalam beberapa tahun ke depan, Ether akan jatuh ke dalam julat satu digit.

2019 (Februari) – Peningkatan Rangkaian

Sepanjang separuh pertama Februari 2019, ekosistem ETH menjalani garpu keras “Metropolis Bahagian 2: Konstantinopel”. Bukan hanya itu, platform ini juga menyaksikan peningkatan rangkaian lain (St. Petersburg) yang berlaku di blok nombor 7,280,000 pada 28 Februari 2019.

2019 (Jun) – Peningkatan standard token

Pada pertengahan tahun 2019, sebagai tambahan kepada token ERC-20, projek Ethereum juga menyelesaikan sokongan untuk beberapa standard token lain termasuk ERC-721 dan ERC-11

2019 (Julai-Ogos) – Mod cap bekalan token

Pada minggu pertama bulan Julai, jumlah had bekalan Ether berjumlah 106.7 juta. Dalam hal ini, dijangkakan bahawa, apabila dan ketika, Casper FFG dan CBC ditayangkan, kadar inflasi mata wang semasa akan jatuh ke sekitar julat 0,5% – 2%. Akhir sekali, perlu disebutkan bahawa pada masa ini tidak ada batasan keras pada jumlah penawaran ETH. Itu tidak berlaku dengan Bitcoin, yang mempunyai 21 juta syiling.

Jadi Apa yang Menuju Ethereum (ETH)? Payudara atau Boom

ramalan etereum-harga-ramalan

Apabila semuanya sudah selesai dan dilakukan, menganggarkan nilai aset digital seperti Ethereum pada masa hadapan jauh lebih kompleks ketika cuba menilai harga duit syiling perbelanjaan / nilai murni, seperti Bitcoin. Ini kerana nilai sebenar Ethereum terletak pada potensi teknologinya secara keseluruhan dan bukan pada aset yang menjadi SOV yang luar biasa.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Ether berfungsi sebagai asas yang sempurna untuk banyak duit syiling yang kurang dikenali serta aplikasi terdesentralisasi yang tidak direalisasikan – terutamanya kerana kemampuan kontrak pintarnya. Dalam hal ini, beberapa titik penjualan teras ETH meliputi:

  • Aset digital utama boleh digunakan untuk perbelanjaan harian dan juga tujuan pembangunan.
  • Ether menggunakan kerangka yang jauh lebih terukur dan seragam dalam jangka masa panjangnya.
  • Sebilangan besar asas yang dipamerkan oleh ETH nampaknya lebih kuat jika dibandingkan dengan aset utama lain seperti Bitcoin, XRP, dll..

Pastikan anda melihat senarai Ramalan Harga Bitcoin untuk melihat bagaimana perbandingannya dengan semua ramalan harga ETH / USD Ethereum di atas.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me