Nuansa Future Linear dan Inverse OKEx / Pertukaran dan Cara Memaksimumkan Keuntungan Anda

Thomas Tse

Ketua Strategi Kuantitatif

Artikel ini ditujukan kepada peniaga menengah dan canggih yang sudah mengetahui asas-asas arbitraj indeks. Terdapat sumber lain yang terdapat di OKEx Academy jika anda memerlukan lebih banyak penjelasan mengenai konsep asas, pengiraan margining dan nilai saksama. Hari ini, kita akan membincangkan perdagangan yang akan kembali >10% bulan lepas. Ideanya sangat mirip dengan pinjaman jual beli yang dibincangkan di sini. Untuk memudahkan perbincangan, kami menganggap bahawa kami membina kedudukan arbitraj indeks pada 12 Februari dan kemudian melepaskannya pada 13 Mac pada waktu yang paling baik. Walau bagaimanapun, inti perbincangan timbul dari perbincangan tentang cara memaksimumkan pulangan modal dan risiko yang lebih rendah dengan menggunakan kedua-dua niaga hadapan dan linear OKEx.

Idea Perdagangan Vanilla

Grafik di bawah menunjukkan asas peratusan pada 12 Februari dan 13 Mac 2020. Setiap grafik merangkumi asas peratus kedua-dua niaga hadapan USD margined koin terbalik OKEx dan niaga hadapan marginal USDT. Sekilas, kita dapat melihat bagaimana asas masa depan linier secara konsisten lebih tinggi daripada asas masa depan yang terbalik, yang akan kita bincangkan nanti. Penyebaran antara dua niaga hadapan suku tahunan BTC didorong oleh kadar pinjaman luaran yang mendasari dan juga bagaimana margining berfungsi.

Pada 12 Februari, pasaran diperdagangkan contango, niaga hadapan hampir diperdagangkan ~ 5% di atas harga spot, dan tahap perdagangan yang harus kita gunakan ialah niaga hadapan berniaga ‘kaya’. Satu bulan kemudian pada 13 Mac, pasaran diperdagangkan dengan penurunan, dengan dagangan niaga hadapan suku hampir pada ~ -15%, kedua-dua niaga hadapan diperdagangkan ‘murah’. Perdagangannya adalah untuk membeli tempat & menjual niaga hadapan kaya pada 12 Februari dan kemudian berehat dengan menjual & membeli balik niaga hadapan murah pada 13 Mac untuk pulangan 20% yang besar untuk tempoh pegangan selama satu bulan. Idea perdagangan arbitraj indeks ini agak mudah tetapi syaitan ada dalam perinciannya.

Memaksimumkan penggunaan modal dan memaksimumkan keuntungan

Masa yang tepat adalah mustahil, jadi anda tidak akan menjangka 20% ini. Oleh kerana kita tidak dapat meramalkan asas niaga hadapan dan tidak tahu kapan masa yang tepat untuk membina dan melonggarkan inventori kita, mari kita lihat bahagian lain dari persamaan, niaga hadapan mana yang akan digunakan dan mengapa. Kami sekarang akan mengalihkan perhatian untuk memaksimumkan pulangan per modal dan mengurangkan risiko.

Nuansa 1: Jika niaga hadapan songsang dan linier mempunyai asas positif yang sama, lebih baik menggunakan niaga hadapan terbalik untuk membina kedudukan arbitraj indeks?

OKEx adalah satu-satunya pertukaran yang menawarkan niaga hadapan songsang dan linear. Margin niaga hadapan BTC masing-masing adalah BTC dan USDT. Sekarang, anggap anda mempunyai $ 10,000 untuk arbitrage, yang bermaksud anda boleh membeli BTC bernilai $ 10,000 dan menjual niaga hadapan BTC bernilai $ 10,000. Masa depan mana yang harus anda gunakan? Masa depan USDT sebenarnya mempunyai asas yang lebih tinggi ~ 0,7 kerana keperluan margin mereka. Sekiranya anda memilih niaga hadapan terbalik, anda akan membeli $ 10,000 BTC dan menggunakannya sebagai cagaran masa depan, pada asasnya anda tidak akan pernah dicairkan secara paksa kerana sifat pembayaran terbalik (lihat contoh1).

# Contoh 1: (Anggapkan yuran = 0, leverage = 10x)

Dimasuki pada pukul 15:00:00 pada 13 Februari, harga pembubaran tidak terbatas.

Anggaplah kita memegang jawatan sehingga tamat dan melepas posisi spot dan menyelesaikan masa depan dengan harga yang sama (dan 1 USDT = $ 1), pulangan anda akan ~ 5%, iaitu sekitar 0.0492 BTC (~ $ 513).

Sekiranya anda memutuskan untuk memperoleh lebih banyak asas dengan niaga hadapan USDT linear, anda perlu menyimpan sejumlah wang tunai dan membeli USDT untuk meminggirkan masa depan linear. Setiap kedudukan arbitraj indeks, asas yang diambil lebih banyak tetapi setiap penggunaan modal, anda memperoleh asas dolar lebih sedikit. Yang paling penting, ada kemungkinan anda dapat dilikuidasi secara paksa jika pasaran meningkat, kerana ada niaga hadapan kekurangan yang tidak terbatas.

Nuansa 2: Jika niaga hadapan songsang dan linear mempunyai asas negatif yang sama, lebih baik menggunakan niaga hadapan linear untuk melonggarkan kedudukan arbitraj indeks?

Sebaliknya, jika niaga hadapan songsang dan linier diperdagangkan dengan potongan harga, niaga hadapan mana yang harus anda gunakan dan mengapa? Mengikut logik di atas, semua perkara sama, anda harus menggunakan masa depan linier untuk membina kedudukan arbitraj terbalik (menjual spot beli masa depan). Apabila anda menjual spot di pasaran spot OKEx, anda mendapat kembali USDT. Dengan menggunakan USDT ini, anda boleh melakukan margin 1: 1 dari kedudukan jangka panjang anda. Anda pada asasnya tidak akan pernah dicairkan secara paksa kecuali pasaran turun 1-MMR% (lihat contoh2).

Contoh 2: (Anggapkan yuran = 0, leverage = 10x)

Masuk pada pukul 08:00:00 pada 13 MAR, harga pembubaran adalah sekitar ~ 20.

Sekiranya berehat semasa tamat pada 27 Mac, dan dengan anggapan masa depan linear pada $ 4794, pulangan anda akan menjadi 8.4%, yang akan menjadi sekitar 840 USDT.

Nuansa 3: Untuk memaksimumkan penggunaan modal dan menggunakan leverage, anda boleh melakukan campuran menjual niaga hadapan terbalik, membeli niaga hadapan linear.

Dengan mengandaikan 1 USDT = $ 1, nuansa 1 dan 2 menerangkan mengapa niaga hadapan linear semestinya harga lebih tinggi daripada niaga hadapan songsang. Sekiranya anda kekurangan modal, anda boleh mencuba perdagangan spread niaga hadapan. Sebagai contoh, jika terdapat permintaan niaga hadapan linear yang lebih rendah di pasaran daripada niaga hadapan terbalik, maka asas masa depan songsang akan lebih tinggi. Anda kemudian boleh membeli niaga hadapan USDT dan menjual niaga hadapan terbalik dan menangkap spreadnya. Oleh kerana tidak ada keperluan untuk membeli atau menjual tempat, Anda dapat memanfaatkan perdagangan berdasarkan ini (tetapi berhati-hati dengan pergerakan pasaran, itu dapat mengalahkan satu kaki) dan berpotensi memperoleh lebih banyak keuntungan. Niaga hadapan linear USDT yang unik dari OKEx menimbulkan lebih banyak peluang arbitraj.

Arbitrage: Tidak pernah bebas risiko

Dari segi akademik, ‘arbitrage’ bermaksud peluang mendapat keuntungan tanpa risiko. Kata ini digunakan secara longgar oleh pedagang, kami ingin mempercayai bahawa perdagangan kami bebas risiko, tetapi sebenarnya tidak. Pedagang yang lebih baik dapat bertahan dari kejatuhan 13 Mac yang gelap kerana mereka bersedia untuk turun naik yang tinggi. Leverage adalah pedang bermata dua, jurang ke atas atau ke bawah dapat dengan cepat melikuidasi kedudukan anda sebelum anda berpeluang untuk meminggirkan semula. Risiko arbitraj indeks utama yang kita ada adalah pembubaran, clawback, rakan niaga dan pendedahan tether.

Binance menggunakan auto deleveraging (ADL), sejenis likuidasi kekuatan pada posisi menang, pada kedudukan pengguna mereka pada 12 Mac. ADL jauh lebih buruk bagi peniaga daripada pembubaran dalam beberapa pengertian. Pertama sekali, anda tidak akan tahu bila ADL berlaku kepada anda. Kelemahan anda untuk mendapatkan kedudukan pendek anda yang ditegakkan secara paksa melalui ADL bermaksud, anda akan rugi dengan ketara jika pasaran terus turun. ADL di pasaran masa depan menjadikan mustahil untuk melindungi nilai. Di OKEx, kami tidak menggunakan ADL untuk derivatif Bitcoin kami.

Memandangkan OKEx adalah pertukaran niaga hadapan yang terdesentralisasi, kami menerapkan polisi clawback sebagai ganti di mana kedudukan menang dipotong sebahagian P mereka&Sekiranya kedudukan rakan niaga tidak dapat ditegakkan secara paksa dan tidak ada dana insurans yang mencukupi untuk menutup kejatuhan. Ini adalah alternatif yang lebih baik daripada ADL, kerana anda hanya akan kehilangan sebahagian P anda&L dalam senario terburuk sambil mengekalkan lindung nilai anda. Sejak memperbaiki enjin risiko kami pada tahun 2018, kami tidak mempunyai kekurangan BTC dalam mana-mana derivatif BTC kami. Penurunan 12 Mac telah membuktikan enjin risiko canggih kami menjadi peneraju industri.

Sebagai peniaga, kita boleh berusaha menurunkan risiko pembubaran paksa kerana kita menyedari kapan perkara itu akan berlaku. Nuansa 1 dan 2 menunjukkan risiko likuidasi dapat dikurangkan dengan menggunakan niaga hadapan yang berbeza untuk mengambil pendedahan panjang atau pendek. Dalam keadaan terburuk, jika kedudukan lindung nilai panjang anda dilecehkan secara paksa kerana keperluan margin, masih ada peluang tinggi untuk membuka kembali posisi yang sama dengan keuntungan kerana pasaran terus jatuh.

Akhirnya, apabila anda meletakkan kedudukan yang melibatkan Tether (USDT), anda secara tidak sengaja memberikan risiko rakan niaga terhadap Tether. Contohnya, jika anda menjual niaga hadapan linear USDT yang kaya dan membeli niaga hadapan songsang BTC yang murah, anda menginginkan USDT dan kekurangan dolar. Sekiranya USDT melepaskan dan merosot dengan yang lain sama, BTC-USDT akan meningkat dan anda akan terhutang USDT. Sebaliknya, anda boleh mempertimbangkan untuk melindungi sebarang pendedahan tether tambahan dengan memperdagangkan kombinasi niaga hadapan linear dan terbalik OKEx.

Kesimpulannya

Kombinasi unik jangka masa depan dan jenis niaga hadapan marginEEEEx yang unik membolehkan peniaga membuat banyak jenis urus niaga. Anda boleh membuat arbitraj antara kadar tersirat yang berbeza atau arbitraj antara niaga hadapan yang berbeza. Dari segi meningkatkan profil risiko anda, kami menunjukkan bahawa terdapat lebih sedikit jangka pendek jangka pendek jangka pendek berbanding panggilan niaga hadapan berbanding pendek niaga hadapan linear (dan sebaliknya). Akhirnya, anda boleh membina kedudukan antara niaga hadapan linear dan terbalik untuk melindungi lindung nilai tether. Dengan mempertimbangkan semua jenis tempoh dan produk, OKEx mempunyai kecairan terdalam dan peluang perdagangan terbaik dari semua bursa.

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me