Glosari Perdagangan Margin

Di bawah halaman perdagangan token, pilih pasangan perdagangan yang ditandai "5X" dan klik "Leverage 5X" di sebelah kanan untuk memasuki perdagangan leverage.

Artikel ini bertujuan untuk menyediakan glosari untuk menjelaskan semua istilah yang biasa digunakan dalam perdagangan leverage.

Aset

Baki dalam akaun pasangan perdagangan margin: Baki dalam akaun pasangan perdagangan margin itu, termasuk baki dan baki yang ditahan.

Aset yang Dipindahkan: Jumlah token yang dipindahkan dari akaun lain ke Akaun Margin anda untuk Spot.

Aset yang Dipinjam: Jumlah token yang dipinjam dengan menggunakan aset yang ada di Margin Account for Spot sebagai cagaran.

Aset yang tersedia: Jumlah token yang tersedia untuk diperdagangkan di Margin Account for Spot.

Aset ditahan: Jumlah token yang tidak tersedia untuk membuat pesanan, biasanya merujuk kepada token yang sedang digunakan untuk pesanan terbuka.

Memanfaatkan

Had pinjaman: Kuantiti token maksimum tersedia untuk meminjam pasangan token yang sesuai. OKEx akan menentukan had pinjaman untuk pengguna dengan leverage maksimum dan parameter risiko lain.

Formula leverage maksimum: Leverage maksimum = (Jumlah aset – pinjaman belum selesai – faedah dibayar) * (pengganda leverage maksimum – 1) – pinjaman belum selesai

Contoh pinjaman margin maksimum: Seorang pengguna mempunyai 5 BTC secara keseluruhan. Pinjaman tertunggak adalah 1 BTC dan faedah 0,01 BTC. Sekiranya tahap leverage maksimum adalah 5x, jumlah pinjaman margin maksimum = (5 – 1 – 0,01) * (5 – 1) – 1 = 14,96 BTC “

Nisbah margin dan pembubaran paksa

Margin ratio: Petunjuk untuk menilai kemungkinan akaun margin mencetuskan pembubaran paksa. Apabila nisbah margin ≥50% di bawah leverage 3x atau ≥25% di bawah leveraj 5x, baki lebihan dapat dipindahkan ke Spot Account. Apabila nisbah margin ≤20%, ini menunjukkan status berisiko tinggi. Sistem akan memberitahu pengguna secara automatik melalui SMS. Apabila nisbah margin ≤10%, pembubaran paksa akan dicetuskan dan SMS akan dihantar untuk memberitahu pengguna.

Formula nisbah margin: Nisbah margin = [(Jumlah Aset (Dalam Mata Wang Sebut Harga) – Aset Dipinjam (Dalam Mata Wang Sebut Harga) – Minat yang Perlu Dibayar (Dalam Mata Wang Sebut Harga)) / Harga Perdagangan Terakhir + (Jumlah Aset (Dalam Mata Wang Asas) – Aset Dipinjam ( Dalam Mata Wang Asas) – Minat yang Perlu Dibayar (Dalam Mata Wang Asas)] / (Aset Dipinjam (Dalam Mata Wang Sebut Harga) / Harga Perdagangan Terakhir + Aset Dipinjam (Dalam Mata Wang Asas)) * 100%

Contoh pengiraan nisbah margin: Seorang pengguna memperdagangkan BTC / USDT di pasaran perdagangan margin, mata wang sebut harga adalah USDT dan mata wang yang ditangani adalah BTC. Pengguna memegang 0.3 BTC, meminjam 0.6 BTC, dan kemudian menjual semua 0.9 BTC. Selepas beberapa ketika, jumlah aset dalam mata wang yang ditangani adalah 0 BTC dan dalam mata wang sebut harga adalah 9,000 USDT, faedahnya adalah 0,001 BTC dan harga perdagangan terakhir adalah 9,710.28. Nisbah margin = [(9000-0-0) / 9710.28 + (0-0.6-0.001)] / (0 / 9710.28 + 0.6) * 100% = 54.31% “

Pembubaran paksa: Apabila nisbah margin ≤10%, pembubaran paksa akan dicetuskan. Semua kedudukan akan diambil alih oleh platform dan kekuatan ditutup di pasaran.

Nisbah Panggilan Margin: 10%

Anggaran Harga pada Panggilan Margin: Sebilangan margin diperlukan untuk perdagangan leverage di OKEx. Apabila perubahan yang tidak menguntungkan terjadi di pasar, seperti arah aliran arah pasar yang bertentangan dengan arah yang dibuka, baki akaun mungkin menyusut di bawah perimeter, dan sistem akan memaksa melikuidasi semua posisi memegang pada tawaran / tawaran terbaik untuk melunaskan hutang.

Formula (Anggaran Harga Panggilan Margin): Anggaran Panggilan Margin Terpaksa Harga = (Aset Dipinjam (Dalam Mata Wang Petikan) * (1 + Nisbah Panggilan Margin) + Minat yang Perlu Dibayar (Dalam Mata Wang Sebut Harga) – Jumlah Aset (Dalam Mata Wang Sebut Harga) / (Jumlah Aset (Dalam Mata Wang Asas) – Minat yang Perlu Dibayar (Dalam Mata Wang Asas ) – Aset Dipinjam (Dalam Mata Wang Asas) * (1 + Nisbah Panggilan Margin))

Contoh pengiraan nisbah margin: Seorang pengguna memperdagangkan BTC / USDT di pasaran perdagangan margin, mata wang sebut harga adalah USDT dan mata wang yang ditangani adalah BTC. Pengguna memegang 0.3 BTC, meminjam 0.6 BTC, dan kemudian menjual semua 0.9 BTC. Selepas beberapa ketika, jumlah aset dalam mata wang yang ditangani adalah 0 BTC dan dalam mata wang sebut harga adalah 9,000 USDT, faedahnya adalah 0,001 BTC dan harga perdagangan terakhir adalah 9,710.28. Nisbah margin = [(9000-0-0) / 9710.28 + (0-0.6-0.001)] / (0 / 9710.28 + 0.6) * 100% = 54.31% “” Anggaran harga likuidasi paksa = (0 + 0 * 54.31% + 0 – 9000) / (0 – 0.001 – 0.6 – 0.6 * 54.31%) = 9710.204 “

Pendek

Jualan Pendek: Jual token yang bukan milik pengguna, dan beli balik setelah jangka masa tertentu.

Minat dan Bayaran Balik

Pengiraan Faedah: Peminjam pinjaman harus membayar balik modal dan faedah pada tarikh matang pinjaman. Bunga dikira dengan faedah sederhana pada kadar faedah setiap jam (kadar harian / 24). Jam yang dikenakan faedah dikira dari saat pinjaman dibuat. Setiap 60 minit dianggap sebagai 1 jam (dikira dari waktu peminjaman; jam separa dianggap sebagai jam penuh). Bunga dikenakan semasa pinjaman dibuat dan setiap 1 jam selepas itu.

Pembayaran Balik: Pembayaran balik akan digunakan untuk menampung pesanan pinjaman yang paling awal, dan membayar faedah sebelum pokok. Status pembayaran akan berubah menjadi selesai setelah semua hutang dilunaskan, maka faedah selanjutnya tidak akan dikenakan untuk pesanan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me