Asas Petunjuk Perdagangan untuk Pemula Crypto

Anda mungkin pernah mendengar bahawa pasaran cryptocurrency adalah persekitaran yang sempurna untuk peniaga jangka pendek. Turun naik pasaran yang luar biasa dapat dimanfaatkan untuk menghasilkan keuntungan yang besar. Dalam artikel ini, saya ingin membincangkan asas penunjuk perdagangan.

Tetapi pertama, apakah petunjuk perdagangan? Petunjuk perdagangan adalah alat yang tersedia untuk penganalisis dan peniaga untuk mengenal pasti peluang di pasaran. Alat ini membolehkan kita, peniaga, untuk memahami pasaran hingga tahap tertentu dan menggunakan pemahaman untuk meletakkan diri kita untuk tindakan harga di masa depan.

Sebelum kita melangkah lebih jauh, saya ingin menekankan bahawa saya akan berpegang pada asas lengkap perdagangan cryptocurrency dan petunjuk penting dalam artikel ini. 

Asas Analisis Pasaran

Dalam pengalaman saya, saya telah mengetahui bahawa yang paling penting anda, sebagai peniaga, perlu belajar adalah struktur pasaran dan bagaimana tingkah laku harga. Ini, menurut pendapat saya, adalah asas analisis carta di mana sisa pengetahuan anda akan terkumpul dan dibina.

Pengalaman Awal Saya

Izinkan saya menghuraikan perkara ini dengan analogi anekdot peribadi. Apabila saya berminat dengan pasaran, saya secara semula jadi berminat untuk berniaga. Setelah melakukan beberapa perdagangan rawak, menjadi jelas bahawa saya sama sekali tidak tahu mengenai ramalan, perdagangan atau analisis pasaran.

Oleh itu, saya berusaha mendapatkan beberapa buku mengenai analisis teknikal. Antara dua buku pertama yang saya baca adalah Analisis Teknikal Pasaran Kewangan oleh John J. Murphy dan Analisis Teknikal: Sumber Lengkap untuk Juruteknik Pasaran Kewangan.

Saya mempelajari semua alat yang biasa digunakan oleh penganalisis teknikal melalui buku-buku ini. Bersenjata dengan pengetahuan baru saya, saya bersedia menguasai pasaran dan menjadi jutawan. Tetapi seperti yang anda duga, ternyata begitu keupayaan untuk menggunakan petunjuk perdagangan ini tanpa konteks tidak bermakna apa-apa.

Saya berasa lebih keliru. Di sini saya fikir saya tahu membaca dan memahami pasaran, tetapi saya tidak tahu apa-apa. Saya boleh menggunakan alat untuk membuat beberapa kesimpulan, tetapi ia tidak memberikan apa-apa konteks yang saya perlukan untuk memahami pasaran. Dan kerana saya tidak begitu memahami pasaran, Saya tidak dapat berniaga, sekurang-kurangnya tidak menguntungkan.

Sedikit yang saya tahu, alat ini secara terpisah tidak bermaksud apa-apa. Anda boleh belajar menggunakan tukul, tetapi kemungkinan anda tidak akan dapat membina gudang hanya kerana anda mengetahui bagaimana tukul berfungsi.

Pemahaman Holistik mengenai Pasaran

Anda mungkin pernah mendengar tentang alat retracement Fibonacci. Ini adalah alat pengukuran yang digunakan oleh penganalisis carta. Ini adalah alat yang sangat penting, tetapi anda tidak boleh menggunakannya untuk berdagang. Anda boleh menggunakannya untuk mengukur aspek tertentu dari tindakan harga, tetapi melainkan jika anda memahami konteks dari apa yang anda ukur dan apa maksudnya untuk strategi perdagangan anda, ia akan terbukti tidak berguna sepanjang perdagangan berkenaan..

Jangan risau kami akan membincangkan mengenai petunjuk perdagangan termasuk penambahan dan penyambungan Fibonacci tetapi pertama-tama mari kita lihat struktur pasaran.

Struktur Pasaran

Apakah struktur pasaran? Apabila ahli grafik dan peniaga merujuk kepada struktur pasaran, mereka biasanya membincangkan mengenai keadaan pasaran semasa dari segi tindakan harga sebelumnya. Pada asasnya, bagaimana pasaran berperilaku.

Keupayaan untuk memahami struktur pasaran bermaksud bahawa anda dapat menyimpulkan keadaan pasaran hanya dengan melihat tindakan harga sebelumnya. Setelah anda mempunyai beberapa konteks mengenai di mana pasaran berada, anda boleh mengeluarkan petunjuk perdagangan anda untuk membina pandangan makro tersebut. Anda boleh membuat pengukuran yang tepat untuk mengesahkan pandangan.

Pada tahap mikro, adalah kemampuan anda untuk melihat carta dan dalam sekelip mata dan mengetahui semua zon sokongan dan rintangan. Ini adalah keupayaan untuk mengetahui di mana terletaknya semua zon pertemuan. Yang paling penting, kemampuan untuk mengetahui kapan mempertaruhkan modal anda untuk terus kekal.

Saya ragu ada buku untuk belajar mengenai struktur pasaran. Ini bukan sekumpulan peraturan yang anda pelajari melainkan pemahaman yang anda kembangkan melalui pengkondisian. Anda belajar pasar secara berkala dan selepas jangka masa, carta hanya masuk akal. Ia seperti membaca. Anda tidak membaca secara sedar, bukan? Sekiranya anda melihat beberapa teks, fikiran anda akan membacanya secara automatik.

Petunjuk Perdagangan – Analisis Trend dan Julat

Sekarang mari kita lihat beberapa petunjuk perdagangan yang paling biasa digunakan. Indikator yang akan kita bincangkan, saya percaya, setiap perdagangan baru harus sedar dan tahu bagaimana menggunakannya. Selanjutnya, saya juga ingin membincangkan kombinasi penunjuk terbaik untuk perdagangan hari.

Garis Trend dan Trend

Trend pasaran adalah konsep yang sangat mudah untuk difahami, tetapi dalam praktiknya, ia boleh menjadi agak sukar, terutamanya ketika wang berada dalam talian. Berniaga dengan trend adalah kaedah paling mudah untuk menjana wang. Ia membolehkan anda melewatkan pasaran dan masih menjana wang. Contohnya, jika anda membeli eter kapan saja sepanjang 2017, kemungkinan anda akan menjana wang.

Kami menggunakan garis trend untuk mengasingkan tren tetapi ia hanya menjadi jelas di belakang. Mengapa ada yang menghadapi masalah untuk mengetahui apakah pembalikan pasaran telah terjadi? Cara paling mudah untuk menentukan arah aliran adalah dengan melihat puncak dan palung.

Sekiranya pasaran terus meningkat tinggi dan rendah lebih tinggi, anda boleh menggunakan bahagian bawah rendah untuk menarik garis arah aliran. Tetapi ingat bahawa garis ini tidak lebih daripada sekadar pembantu visual dan tidak mempunyai kaitan dengan pasaran. Anda mungkin perlu melukis semula garis tanpa perubahan arah aliran.

Julat Perdagangan – Sokongan dan Rintangan

graf aliran menurun bitcoin pada coinbase pro

Berdagang dengan trend. Trendnya adalah rakan anda.

Apabila pasaran tidak menjadi tren, mereka biasanya berdagang dalam julat sisi. Periode ini boleh menjadi pergerakan ke samping, yang bermaksud, tidak akan ada tertinggi atau rendah baru. Mereka muncul di antara trend dan penting untuk memahaminya jika anda ingin menjadi trend trader.

Jadi apakah zon sokongan dan rintangan? Pasaran tinggi biasanya disebut sebagai rintangan dan pasaran rendah disebut sebagai sokongan. Apabila harganya cukup tinggi, ia akan menarik penjual ke pasaran. Ahli grafik merujuk kepada tahap harga seperti rintangan. Begitu juga, ketika harganya melampaui satu titik, pembeli memasuki pasar memaksa harga naik, ini disebut sokongan.

Anda akan menemui zon sokongan dan rintangan sama ada di pasaran yang sedang tren atau yang pelbagai. Keupayaan anda untuk mengenal pasti dan mengharapkan tahap sokongan dan rintangan adalah penting untuk mengembangkan strategi perdagangan yang layak.

Purata Pergerakan (MA)

MA boleh sangat berguna jika digunakan dengan penunjuk lain untuk mengesahkan isyarat.

MA boleh sangat berguna jika digunakan dengan penunjuk lain untuk mengesahkan isyarat.

Purata bergerak adalah satu lagi petunjuk yang sangat popular. Ini adalah salah satu petunjuk yang hampir setiap pedagang gunakan. MA digunakan untuk melicinkan data harga, pada dasarnya, ia menghasilkan garis tunggal yang halus, yang mewakili harga rata-rata.

Terdapat beberapa cara peniaga menggunakan purata bergerak dalam strategi perdagangan mereka. Penggunaannya yang paling asas adalah menentukan jika pasaran sedang tren atau berkisar. Sekiranya purata bergerak kebanyakannya mendatar, maka harganya kemungkinan berkisar.

Kaedah lain untuk menggunakan MA adalah melalui crossover, yang digunakan untuk menentukan entri beli atau jual. Anda mulakan dengan merancang dua MA pada carta anda. Terdapat sebilangan kombinasi yang boleh anda pilih tetapi yang paling banyak digunakan ialah purata bergerak 200 hari dan 50 hari.

Isyarat beli berlaku apabila purata bergerak pantas, MA 50 hari melepasi MA 200 hari. Isyarat jual berlaku apabila MA 50 hari turun di bawah purata bergerak 200 hari. Anda juga boleh memasukkan metrik lain seperti harganya juga melintasi MA dan kemudian menarik kembali untuk menguji semula MA, di mana MA bertindak sebagai sokongan atau penentangan.

Petunjuk Perdagangan – Analisis Isipadu

Analisis Harga dan Volume Asas

Kelantangan dapat membantu kita mengukur kekuatan dan daya maju penembusan atau trend yang ada. Apabila harga meningkat, anda juga harus melihat kenaikan jumlah yang menyertai kenaikan harga. Sekiranya harga meningkat tetapi jumlah keseluruhannya menurun, anda dapat menjangkakan tren akan kehilangan momentum, kerana terdapat lebih sedikit pembeli di luar rali.

Sekiranya harga keluar dari julat perdagangan, anda harus mencari kenaikan jumlah dagangan yang sesuai. Secara amnya, penembusan pada kelantangan lemah cenderung membalikkan dan kembali ke jajaran perdagangan.

Perkara penting lain mengenai analisis kelantangan ialah bagaimana jumlah meningkat pada titik perubahan utama. Pasaran hampir selalu mengalami lonjakan besar semasa harga melampau, yang bermaksud pada tahap tinggi atau rendah sebelum pembalikan harga. Lihat carta di atas untuk gambaran lonjakan kelantangan pada titik perubahan penting.

Isipadu Baki (OBV)

OBV, salah satu daripada beberapa petunjuk utama yang boleh kita percayai.

On Balance Volume atau OBV adalah petunjuk perdagangan berdasarkan jumlah yang paling popular. Indikator meningkat atau bergerak naik ketika harga naik dan turun nilainya atau bergerak turun ketika harga menurun.

OBV paling banyak berguna apabila pasaran berada dalam corak penyatuan atau berdagang dalam julat perdagangan. Ini dapat membantu kita mengenal pasti arah kemungkinan penembusan harga. Sekiranya OBV menembusi sokongan atau rintangannya sendiri, arah penembusan menandakan arah pergerakan harga berikutnya.

Lebih-lebih lagi, OBV juga boleh digunakan sebagai pengesahan tindakan harga masa depan. Sekiranya berlaku kerosakan, anda ingin melihat perubahan yang sesuai dalam OBV yang membenarkan perpindahan tersebut. Sebagai contoh, jika harga meningkat, anda mahu OBV juga meningkat dan membuat kenaikan baru.

Volume-Profil

Profil kelantangan dapat membantu anda mengenal pasti kawasan sokongan dan rintangan yang berpotensi.

Sebilangan besar pedagang terbiasa menganalisis volume sebagai histogram yang digambarkan di bawah carta harga. Profil kelantangan adalah pendekatan berbeza untuk analisis kelantangan. Daripada melihat kelantangan dari segi waktu, ia membolehkan kita melihat kelantangan dari segi harga. Oleh itu, daripada melihat berapa banyak bitcoin yang diperdagangkan dalam satu jam, anda dapat melihat berapa banyak bitcoin yang diperdagangkan dalam julat harga.

Analisis profil kelantangan menambahkan dimensi lain dalam analisis kami dan dapat membantu kami memperoleh kelebihan yang kami perlukan untuk menjana wang di pasaran. Profil kelantangan membolehkan kami mengasingkan julat harga yang mungkin menarik bagi kami. Sebagai contoh, berapa harga sebahagian besar urus niaga berlaku?

Maklumat seperti itu dapat membantu kita mengenal pasti sokongan dan rintangan berdasarkan pada tahap harga yang mana pembeli atau penjual akan memasuki pasaran. Perkara utama yang perlu diingat semasa menggunakan profil kelantangan ialah jumlah yang tinggi dikaitkan dengan julat perdagangan dan jumlah yang rendah mewakili arah aliran.

Petunjuk Dagangan – Analisis Momentum dan Trend

Indeks Kekuatan Relatif (RSI)

RSI seperti Pisau Tentera Swiss dari semua petunjuk. Ketahui semua untuk menggunakannya dan ia akan berfungsi dengan baik.

RSI adalah penunjuk berasaskan pengayun, yang bermaksud, ia berayun antara julat sifar dan ratus. RSI adalah petunjuk yang sangat popular dan boleh digunakan dalam beberapa cara. Pertama, ia digunakan sebagai kaedah untuk menentukan sama ada pasaran terlebih beli atau jual berlebihan.

Menurut RSI, sebuah pasaran terlebih beli jika indikator berada di atas 70 atau 80 bergantung pada parameter indikator. Pasaran overbought adalah pasaran yang perlu dilakukan pembetulan jika bukan pembalikan. Sekiranya indikator berada di bawah 30 atau 20, pasaran dapat dilihat sebagai jual dan perlu dilakukan pembetulan ke atas.

Perkara yang sangat penting untuk diingat ketika menggunakan RSI adalah keadaan pasaran. Apabila pasaran berada dalam trend yang kuat, adalah tidak biasa bagi RSI untuk mencapai 70 atau 30 dan tinggal di sana untuk jangka masa yang panjang. Sebagai contoh, semasa pasaran bull bitcoin sepanjang tahun 2017, pasaran telah dibeli secara berlebihan tetapi tetap tinggi.

Kaedah lain yang popular untuk menggunakan RSI dan mungkin lebih berkesan adalah dengan mengukur momentum pasaran. Sekiranya harganya menjadi tinggi baru, anda mahu RSI juga mendapat yang baru. Kegagalan untuk melakukannya menunjukkan perbezaan antara harga dan RSI, yang bermaksud melemahkan momentum pasaran.

Perbezaan Konvergensi Purata Bergerak (MACD)

MACD adalah salah satu daripada beberapa petunjuk yang boleh digunakan sebagai petunjuk utama dan ketinggalan.

eth btc MACD pada setiap hari

MACD adalah satu lagi penunjuk berasaskan pengayun yang sangat popular. Ia digunakan keduanya, sebagai momentum dan trend berikut petunjuk. Strategi MACD yang paling asas adalah mencari di mana garis pada penunjuk berada. Sekiranya garis di atas sifar untuk jangka masa yang berterusan, arah aliran cenderung menuju ke atas. Sekiranya garis di bawah sifar, kemungkinan trend adalah menuju ke bawah.

Selain mengenal pasti arah aliran, penunjuk juga dapat membantu menentukan isyarat masuk. Terdapat dua garis pada indikator, MA cepat, dan MA perlahan. Isyarat beli dicetuskan apabila garis pantas melintasi garis perlahan. Isyarat jual dicetuskan apabila garis pantas melintasi di bawah garis perlahan. Selepas crossover, jika garis melintasi tanda sifar, ia boleh diambil sebagai isyarat pengesahan.

Terakhir, MACD, seperti RSI, juga dapat digunakan untuk menentukan momentum tren. Untuk mengetahui apakah momentum meningkat atau menurun, anda pergi cari perbezaan antara harga dan MACD. Sekiranya digunakan bersama dengan RSI, alat ini dapat menjadi alat yang sangat ampuh dalam membantu anda menentukan momentum pasaran dengan lebih sedikit isyarat palsu.

Petunjuk Perdagangan – Pelbagai

Bollinger Bands

The Bollinger Bands adalah rakan baik pedagang pembalikan.

Tidak seperti kebanyakan petunjuk yang telah kita bahas sejauh ini, Bollinger Bands berbeza. Mereka adalah kumpulan turun naik yang membantu kami menentukan pelbagai penyimpangan standard tindakan harga. Indikator menawarkan cara terbaik untuk mengukur ketika turun naik meningkat atau menurun.

Apabila turun naik meningkat di pasaran, harga di sekitar harga berkembang dan apabila turun naik menurun, band akan berkontrak. Tidak ada satu cara yang betul untuk menggunakan penunjuk ini. Sebaliknya, ia berfungsi paling baik jika anda menggabungkannya dengan teknik lain untuk membentuk sistem perdagangan.

Izinkan saya memberi anda contoh bagaimana anda boleh menggunakan band Bollinger. Dengan andaian terdapat aliran menurun di pasaran. Anda boleh menggunakan band untuk membeli penurunan tajam untuk keuntungan jangka pendek yang cepat apabila harga kembali menjadi rata-rata. Lihat carta untuk gambaran contoh.

Retracement dan Sambungan Fibonacci

Tidak kira jenis pedagang, selalu ada penggunaan untuk nisbah Fibonacci.

Tidak seperti banyak indikator yang telah kita lihat sejauh ini, Fibonacci sebenarnya bukan petunjuk. Ia lebih merupakan alat pengukuran berdasarkan nisbah yang terdapat dalam urutan Fibonacci. Ia digunakan untuk menentukan sejauh mana pembetulan dalam tren.

Anda tidak boleh menggunakan alat Fibonacci dengan sendirinya. Ini kerana ia hanya alat pengukur. Tetapi ada sejumlah sistem dan strategi perdagangan yang menggunakan nisbah Fibonacci, yang menjadikannya sangat berguna. Sebagai contoh, Corak Harmonik Scott Carney semuanya berdasarkan gabungan nisbah Fibonacci.

Alat Fibonacci juga digunakan untuk menentukan sejauh mana pergerakan. Sebagai contoh, jika saya mahu keluar dari kedudukan, saya boleh mengambil sebahagian keuntungan daripada kedudukan ketika harga mencapai tahap 1,27 fibonacci dari pergerakan sebelumnya, yang bermaksud, 127% dari pergerakan sebelumnya. Ini agak maju dan saya pasti kita akan melihat lebih terperinci dalam artikel masa depan, tetapi buat masa ini, anda boleh melihat carta untuk contoh.

Perdagangan Hari

Kami telah membincangkan sebilangan petunjuk perdagangan tetapi saya tidak dapat mengakhiri artikel tanpa menyentuh subjek perdagangan sehari. Saya tahu banyak orang ingin menceburkan diri dalam perdagangan hari dan ingin mengetahui tentang kombinasi penunjuk terbaik untuk perdagangan hari.

Apa yang saya mahu anda fahami ialah tidak ada yang berubah secara mendasar semasa anda berniaga berbanding dengan mengambil perdagangan yang mungkin berlangsung seminggu atau beberapa hari. Satu-satunya perkara yang berubah adalah jangka masa.

Sekiranya anda berniaga sehari, anda beroperasi dalam jangka masa sesingkat mungkin. Daripada melihat pada carta harian, 4 jam atau setiap jam. Anda akan menggunakan carta 15 minit sebagai jangka masa analisis dan Carta 5 dan 1 minit sebagai jangka masa perdagangan atau kemasukan anda.

Jadi pada dasarnya, anda harus membuat keputusan yang pantas. Indikator akan disesuaikan mengikut jangka masa anda tetapi masalahnya, keadaan berubah dengan cepat. Anda mungkin mempunyai persediaan beli yang mungkin tidak ada setelah satu minit atau beberapa saat.

Strategi Perdagangan Sehari

Pasaran overbought menurut RSI dapat dijual berlebihan hanya beberapa minit kemudian jika turun naik cukup tinggi. Anda perlu memahami sedikit ini. Perkara berlaku dengan cepat dalam jangka masa yang lebih pendek. Saya tidak berusaha untuk mengecewakan anda. Saya hanya mahu anda bersedia sehingga tidak ada kejutan.

Bagaimanapun, kombinasi penunjuk terbaik untuk perdagangan hari, menurut saya, adalah RSI digunakan bersama dengan Bollinger Bands. Anda boleh mencari keadaan overbought atau oversold dan masukkan apabila harganya melampaui Bollinger Bands. Jelas sekali, anda harus mengambil keuntungan yang sangat cepat kerana perdagangan anda tidak akan bertahan lama.

Anda jelas tidak akan menggunakan retracement Fibonacci. Atau memerlukan petunjuk sensitif yang bertindak pantas terhadap keadaan pasaran yang bergerak pantas. Anda juga boleh memilih sistem lain yang lengkap seperti DMI, SAR parabola atau Ichimoku Cloud.

Perisian Petunjuk Perdagangan

Sudah tentu, anda memerlukan platform yang baik untuk dapat menggunakan semua petunjuk dan alat ini dan menganalisis pasaran. Berikut adalah beberapa cadangan. Anda boleh melihatnya dan melihat perisian penunjuk perdagangan mana yang paling anda sukai.

Pandangan Perdagangan

Carta Stok Percuma, Harga Saham dan Idea Perdagangan - TradingView

TradingView adalah perisian membuat grafik berasaskan web yang sangat baik. Ia mempunyai alat sosial sendiri dan komuniti peniaga dan penganalisis yang bersemangat. Anda bukan sahaja dapat belajar dari alat sosialnya, tetapi juga memeriksa bagaimana beberapa peniaga di platform ini berjaya selama ini. Anda boleh menerbitkan idea anda di pasaran dan mendapatkan maklum balas daripada peniaga lain.

Duit syiling

Mengumumkan Coinigy Mobile: Multi-Exchange Cryptocurrency Spot Trading melalui Peranti iOS dan Android | Wayar Perniagaan

Coinigy adalah platform charting yang dibuat khusus untuk mata wang digital. Anda boleh mengakses data harga dari hampir semua pertukaran cryptocurrency yang popular. Anda juga boleh berdagang secara langsung dari carta, yang merupakan ciri penting bagi peniaga hari, di mana kelajuan adalah faktor penting. Secara keseluruhan, Coinigy adalah perisian membuat peta yang sangat baik dan anda pasti mesti menyemaknya.

Ringkasan

Pada akhirnya, penting untuk diingat bahawa semua petunjuk ini hanyalah alat. Cara anda menggunakan alat ini jauh lebih penting daripada alat itu sendiri. Perkara terakhir yang ingin saya katakan ialah, jangan hanya belajar menggunakan alat ini. Fahami maksud maklumat yang anda dapat dari menggunakan alat ini.

Contohnya, anda memahami apa itu overbought dan oversold dalam konteks RSI. Tetapi apa yang berlaku di pasaran setelah indikator memberitahu anda bahawa ia terlalu mahal? Adakah pasaran terbalik sepenuhnya? Atau adakah hanya penurunan? Berapa lama tren dapat berterusan semasa berada dalam keadaan terlebih beli?

Keupayaan anda untuk menjawab soalan-soalan ini jauh lebih penting daripada kemampuan anda untuk menggunakan alat-alat ini. Mudah-mudahan, saya akan membuat artikel lain mengenai cara mendapatkan jawapan kepada soalan-soalan ini. Jadi sehingga kemudian, perhatikan lebih banyak artikel.

Baca: 12 Alat Terbaik Untuk Setiap Pedagang Cryptocurrency Berat (Atau Pemegang)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me